Miksi ihmiset haluavat istua jääkiekko-ottelussa?
Saitko inspiraation viestiisi fanitoimintaketjun viestistäni, josta lainasin osan tähän?
Tänään olen taas katsomassa matsia, mutta tällä kertaa isoveljeni kanssa, joka katsoo mieluummin matsin istumapaikoilta.
Riippuu todella paljon ihmisestä itsestään ja millaisena kokee jääkiekko-ottelun tapahtumana. Esimerkiksi isoveljeni katsoo mieluummin istumapaikoilta, koska on satunnaiskatsoja (käy korkeintaan ehkä kerran kaudessa katsomassa lätkää). Tällaiset katsojat yleensä ajattelevat, että eivät halua seisomakatsomoon, koska eivät tiedä mitä siellä tehdään, jos eivät seuraa jatkuvasti kiekkoa. Tietenkin kannatetaan, mutta miten ja miksi siellä olisi hauskempaa? Satunnaiskatsoja ajattelee, että on kivempaa mennä hallille, katsoa peli omassa rauhassa itsensä jääkiekon takia kaverin tai sukulaisen seurassa. Itsekin koitin myydä veljelleni ajatusta kysymällä, että eikö olisi mukavampaa tulla seisomakatsomoon paremman tunnelman takia. Joskus vain ihmisen luonne on sellainen, että huutaminen kiekkomatsissa ei kiinnosta, vaan haluaa keskittyä itse peliin. En minäkään pari vuotta sitten uskonut olevani seisomakatsomossa, mutta kun kiekkoa seuratessa on tullut ajatelleeksi asiaa ja seisomakatsomon hyväksi todenneena, siellä sitä ollaan. Kynnys on liian iso tulla sieltä istumapaikalta seisomakatsomoon, koska ajatellaan, että se on tarkoitettu vain hardcore-faneille. Eihän se näin oikeasti ole. Mutta siltä se saattaa tuntua, koska seisomakatsomossa kaikilla on kannattajatuotteita ja siellä lauletaan tuntemattomia chänttejä.
Tuo on nähdäkseni suurin ongelma siinä, miksi ihmiset eivät sinne seisomakatsomoon halua. Tuohon, jos johonkin, pitäisi kiinnittää huomiota. Eli pitäisi saada kaikille kiekosta kiinnostuneille (ja vähemmän kiinnostuneille) TPS-henkisille ihmisille ymmärrykseen se tosiasia, että siellä seisomakatsomossa ei tarvitse tietää kiekosta yhtä paljon kuin aktiivisemmin seuraavat eikä se ole pelkästään niille mainitsemilleni hardcore-faneille tarkoitettu, vaan kaikille. Kunhan on tunnelmassa mukana ja nauttii matsista, se riittää.
Minä lupaan olla mukana taas seuraavassa matsissa, tänään katson istumapaikoilta veljeni kanssa. Toivon mukaan saan tänään osoitettua, että se seisomakatsomo on todella paras paikka siellä hallilla.
Seisomakatsomossa (lue Mutkassa) on kuitenkin huomattavasti hauskempaa, matsista saa enemmän irti, kun tunnelma on parempi. Ottelussa on paljon enemmän elementtejä joista voi nauttia, kuin muissa katsomoissa. Paketti on yksinkertaisesti huikeasti parempi. Kaiken lisäksi koko lysti halvempaa.
Uskallan kuitenkin väittää, että suurimmalle elämys ja yhteenkuuluvuus on tärkeintä ottelussa.
Olen täysin samaa mieltä. Tosin moni haluaa tulla myös pelkän kiekon takia, koska laji kiinnostaa. Jotkut käyvät satunnaisesti, koska kokevat, ettei heillä ole aikaa käydä useasti hallilla. Tällöin useasti ne istumapaikat ovat automaatio.
Allekirjoittaneelle tärkeintä siellä hallilla on juurikin yhteenkuuluvuus, tunnelma ja itse peli. Tuo yhteenkuuluvuus on siitä mielenkiintoista, että vaikken tunnekaan ketään sieltä Mutkasta, niin siellä voi ihan hyvin huutaa keskellä muuta joukkoa muiden mukana - kaikki ovat samassa hengessä mukana, kannustamassa samaa seuraa kanssasi. Tiukan ja kuuman matsin voittamisen jälkeen olo on mahtava, kun taas vastaavasti tappion hetkellä saattaa vituttaa. Mutta viimeksi mainittu olotilakin tuntuu pienemmältä, jos tunnelma on ollut matsissa loistava.
Minäkin kannustan kaikkia mukaan seisomakatsomoon. Hienoa kannatuskulttuuria, askel askeleelta eteenpäin!