bunghole kirjoitti:
Ja vielä lopuksi itse aiheesta. Nuo vaikeastiluettavat numerot ovat tilastomiehen painajainen vaikka kuuluttaja työtä helpottaakin. Lisäksi isommissa halleissa kauempaa voi olla vaikeampaa seurata peliä kun ei näe numeroita kunnolla. Kärpistä tunnistan kyllä itse jokaisen kaverin numeroita katsomatta, suurimman osan luistelutyylistä jne. mutta vierasjoukkueen pelaajia on vaikeampi tuntea jos ei näe nimiä tai edes numeroita.
Jos puhutaan virallisesta tilastoinnista niin useimmiten asia on toisin päin eli sille kuuluttajalle ne numerot tulevat toimitsijakatraalta, joka epätoivoisesti yrittää milloin mistäkin suunnalta bongailla näitä eri tavoilla kurtussa olevia ja paitasuunnittelullakin piilotettuja pelinumeroita. Tilkkutäkkisyydellä ei ole mitään väliä jos vain numero on näkyvällä paikalla ja riittävän selkeällä fontilla.
Kärppien liigapaidat ovat numeroiden luettavuudelta parhaammasta päästä. Musta, selkeä numero yksivärisellä pohjalla. Muistelisin hihanumeroidenkin olevan liigassa samantapaisesti selkeitä. A-junioireiden hihanumerothan Kärpillä on melko kauheita. Vähän JYP:n uusien paitojen tapainen kuningasidea, mustalla ääriviivalla eroitettu valkoinen numero valkoisella pohjalla.
Nyt kun päästään itse asiaan, eli JYP:n pelipaitaan niin mistähän sitä alottaisi. Ensiksikin on lähes paradoksaalista, että liian suuret numerot näkyvät paskimmin kuin ikinä koskaan. Saavutushan sekin on sinänsä. Sääntökirja määrittelee pelinumeron kooksi 25-30 cm ja joka kerta kun näen nuo numerot niin olen melkein valmis ottamaan mittanauhan ja katsomaan kuinka suuret nuo lähes koko selän täyttävät numerot oikein ovatkaan. Sitten jonkun älynväläyksen johdosta on tultu siihen tulokseen, että valkoiset ääriviivat mustalla pohjalla ovat hienot. On se ehkä ollut kiva siinä suunnittelupöydällä ja valmiin paidan koeversiossa katsella metrin päästä. Siihen asti se ajattelu sitten onkin yltänyt. Fontti on sellainen, että numeron yläosasta ei välttämättä voi päätellä mikä numero on kyseessä. Vanhoissa numeroissa pystyi havainnoimaan esimerkiksi kolmosen yläkaaren ja kakkosen yläkaaren eroavaisuuden. Ja ennen kaikkea se punainen väri näkyi ja kauas. Nyt numero on sen kokoinen ja sen mallinen, että se jää joka puolelta kurttuun. Osaksi rypistyy reunoilta ja puolet numerosta jää selkäsuojan alle piiloon. Pienempi numero, erottuvalla värityksella keskellä selkää ja tarpeeksi ylhäällä. Tällä reseptillä numero näkyisi aina. Ja hihanumerot samanmoisiksi. Tuosta paidasta ei saa oikein apuja hihanumeroistakaan. Miten ihmeellä ne ovat onnistuneet pilaamaan myös pelaajan nimifontin? Se on kumman suttuisen oloinen ja siitä nimen erottaminen on entistä pelipaitaa hankalampaa jos yrittää etsiä kauempana olevan pelaajan henkilöllisyydelle varmistusta numeron ollessa piilotettuna.
Vieraspelipaitoja en ole uusina versioina nähnyt, mutta voin kuvitella niiden olevan vastaavanlaisia vain värit toisin päin käännettyinä. Ne aiheuttanevat ympäri maata yhtä lailla lähes painokelvotonta avautumista kaikkien niiden osalta, joiden toimenkuvaan kuuluu niiden tiirailu mahdollisimman oikein.