Jaa, mielipide MM-kisoista? Tällä hetkellä voisin jopa sanoa, että hyvin välinpitämätön ja mitään sanomaton. Kisat on nyt vasta kunnolla polkaistu käyntiin, mutta olen huomannut itsestäni saman ilmiön varmasti kuin tuhannet ja tuhannet suomalaiset itsestään, että kisat eivät vain sytytä, ei vaikka kuinka yrittäisi.
Yksittäisenä isoimpana syynä pidän yllätys yllätys sitä, että kisat siirrettiin maksukanaville. Syitä kisojen maksukanavalle siirtoon on varmasti hyviä sekä puolesta, että vastaan joten en sen enempää aio sitä tähän aukaista. En edusta karjalalippis-kansaa omasta mielestäni, tai en ainakaan sellaiseksi itseäni tituuleeraisi, mutta mulle itelleni MM-kisat ovat olleet aikaisemmin tärkeä tapahtuma, turnaus, jossa kansainvälinen kiekkokausi päätetään maiden välisiin karkeloihin.
Se tunne, että muutkin kuin Suomet kisat pyörivät kaksi ja puoli viikkoa studiosuuksineen intentiivisesti televisiossa aina kun sen aukaisi, loi mulle vuodesta toiseen tunteen, että nyt todella MM-kisat on käynnissä ja huuma kantoi aina mulle kotiin asti, vaikka kisat ulkomailla olivatkin. Seurasin myös muutenkin tarkkaan tottakai Suomen, mutta myös muiden maiden pelejä ja esim. pikkumaiden kehityksen saattoi vuosien saatossa huomata mikä oli myös mielenkiintoista. Mertaranta liittyi myös MM-kokemuksiini vahvasti sinivalkoisella äänellään, vaikka taitavempia, asiantuntevampia, johdonmukaisempia ja äänenkäytöltään miellyttävempiä selostajia oli maa täynnä. MM-kisoilla oli siis merkittävä rooli ennen kiekkokaudessa mulle, sillä heti liigapleijarien jälkeen focus kääntyi heti näihin kisoihin sekä kaikkiin ennakoihin.
Mites sitten nyt kotikisoissa vuonna 2012? Pelkästään jo tieto siitä, että kisat siirtyisivät maksukanavien taakse sai minut väliaikaiseen vitutukseen, mutta hyväksyin asian kuitenkin koska raha ratkaisee urheilussa nykyään melkein kaikessa. Myöskään talvisota-mainokset, "tervetuloa koittamaan"-sloganit tai lippujen kaoottiset hinnat eivät paljoa mielenkiintoani jaksaneet nostaa näistä kotikisoista, joista tehtiin suuri sirkustapahtuma samalla kun kisat siirtyivät maikkarin pauloihin, sirkuksen tirehtööriä tuskin tarvitsee arvailla kenenkään.
Päätin jo alkujaan etten ala ostamaan mitään kanavapaketteja, maikkarin mukaantulon myötä MM-lähetyksistä katosi mulle se tärkeä loisto ja viihdyttävyys, jonka YLE pystyi jotenkin tarjoamaan ja loihtimaan. Muutenkin opiskelu-ja muiden kiireiden takia en kerkeäisi juuri nyt pelejä paljoa katsoa, joten taloudellisestikaan kanavapaketin ostaminen ei olisi ollut järkevää. Ylelläkin puutteensa tottakai oli, mutta tapa jolla he lähetykset ja muutenkin MM-kiekon tarjosivat oli jo iso osa mun jääkiekon seuraamista niin kuin äsken mainitsinkin. Maikkarilla asiantuntijuudesta homma ei jää kiinni, mutta juuri tällaiset Viivi Avellanit mikin varressa ovat sitä meininkiä, minkä maikkari toi mukaan tähän sirkukseen, joka syö täysin uskottavuutta koko kokonaisuudelta noin esimerkiksi.
Kyllähän nuo kisat, tarkemmin sanottuna siis Suomen matsit tuossa Avalla ja maikkarilla ja milloin ties missäkin pyörivät vitun paskalla kuvakulmalla ilmaiseksi mainoksineen, mutta ei vain lähde. Ennen olin kahvipöytäkeskusteluissa todella innokas spekuloimaan otteluista, mutta nyt lähinnä kanavapaketti-kuluttajat kyselevät näitkö sen, sen ja sen matsin ja sen miten se harhautti hienosti yms. No enpä nähnyt, hyvä kun Suomen pelejä jaksan seurata. Vikaa on toki omassa suhtautumisessanikin tähän uuteen tapaan lähettää kisat, mutta kyllä muutenkin tietynlainen tietämättömyys siitä, että kisat ovat menossa, on ympäristöstä havaittavissa ja se vallitsee myös sellaisten ihmisten parissa jotka aikaisemmin kisoista todella innoistuivat. Aikaisempien kotikisojen aikaan mitä itse muistan kunnolla eli 1997 ja 2003 kisat ovat olleet puhutuimpia asioita ja joka paikassa niihin törmäsi. Nyt jonkinlainen pöhöttyneisyys ja kylläisyys vaivaa ja taidan itse myös potea sitä näiden kisojen osalta. Leijonien voitotkaan eivät edes sytytä ja siitä pitäisi kai olla huolestunut, koska olen kuitenkin niin kauan kuin kiekossa ollut mukana, ollut myös leijonien tukena. Itseasiassa olen SM-liigan asioita seurannut paljon tiiviimmin nyt kisojen aikana, kuin itse kisoja.
Nyt kisat vain "ovat" Helsingissä ja that`s it. Mistä sen huomaa, ei niin mistään, kun kisat pitää piilottaa niiltä suurilta massoilta, jotka myös hallin ulkopuolelle ympäri Suomen luovat sen kisahuuman. Peleissä yleisöstäkin on jotenkin aistinut, että tunnelmaa ei vain oikein saada luotua. Onko vika itsessään juuri niissä lippuhinnoissa vai tästä kaikesta kärhämästä, joka lipuista käytiin ennen kisoja vai kenties koko MM-kisojen ylihehkutuksessa. Kyllästyminen on todella tainnut vaikuttaa myös niihin, ketkä lipun ovat lunastaneet ja erityisesti minunlaisiin kiekkofaneihin, jotka kaipaavat sitä entisajan kisahuumaa eikä ylimainostettua sirkusta, jossa vaikkapa niidenkin ihmisten vähäinenkin kiinnostus jääkiekkoon tukahdutetaan täysin, joilla sitä edes silloin vähän oli, kun kisat ennen olivat.