Metallica-keskustelu

  • 705 864
  • 3 722

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuttava soitti keikalta, joten kuulin viimeiset 40min puhelimen välityksellä.. ::D Loistavalta sekin kuulosti, Fight Fire With Fire encoressa mukavana sokerina pohjalla. Oli kuulemma vakuuttavampi veto kuin 2009 ja kovasti pojat lupailivat taas: 'see you soon'. Olisiko Kill 'em All 30v juhlat seuraavana vuorossa?

30 minsaa oli Metallica myöhässä, mutta täyden setinhän ne luonnollisesti vetivät. Loppui noin puolituntia sitten.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Encore taitaa olla joillekin yhtä iso yllätys kuin pyrot Enter Sandmanissa.

...

Kissa mikseripöydälle: Lars oli ihan saatanan hyvä?
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kertokaa nyt rehellisesti, jos sinne myytiin tuo 47 000 lippua ja kaikki katsojat olivat maantasalla, niin näkikö sieltä taaempaa yhtään mitään? Itse vierastan jo stadikan kenttäpaikkoja, kun mikseripöydän luota alkaa jo olemaan kättä ja päätä edessä ns. tarpeeksi, välimatkasta puhumattakaan. Ja sinne mahtuu nyt ainakin huomattavasti vähemmän, joku kertokoot tarkan määrän.
ps.miten snakepitiin pääsi?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kertokaa nyt rehellisesti, jos sinne myytiin tuo 47 000 lippua ja kaikki katsojat olivat maantasalla, niin näkikö sieltä taaempaa yhtään mitään? Itse vierastan jo stadikan kenttäpaikkoja, kun mikseripöydän luota alkaa jo olemaan kättä ja päätä edessä ns. tarpeeksi, välimatkasta puhumattakaan. Ja sinne mahtuu nyt ainakin huomattavasti vähemmän, joku kertokoot tarkan määrän.
ps.miten snakepitiin pääsi?

Sain juuri itseni kämpille, kun ajettiin Helsingistä yötä myöten Ouluun.

Lava oli sen verran korkea, että jopa kaukaa näki pikku-ukkoja. Lyhemmän väen piti kyllä nousta isompien harteille. Änkäsin lopuksi niin eteen, että pommit käräyttivät kulmakarvoja, ja äänenpaine oli pysäyttää pumpun. Keikka tallentui toivottavasti ohimenevänä vinkunana eräille taajuusalueille, joista vastaavat värekarvat lienevät lakona.

Tumpe kirjoitti:
Kissa mikseripöydälle: Lars oli ihan saatanan hyvä?

Lars ainakin soitti tosissaan saatana, kuten koko Metallica. Jälleen Metallican eleissä, kasvojen irvistyksissä ja hymyissä oli nähtävissä sellainen erityinen Suomi-silaus, joka on osittain yleisön arvostusta ja kovaa yritystä olla sen yleisön arvoinen. Suomi-silausta ei tietenkään ole Metallican kasvoilla esimerkiksi Portugalissa, Saksassa tai muussa metallin kehitysmaassa kuten Ruotsissa. Ruotsi on metallissa Suomen pullasuttua lämmitetystä tuttipullosta imeskelevä pikkusisko. Ruotsi on Suomen pikkusisko, eikä Suomi mikään Ruotsin pikkuveli, niin.

Välillä tuli totta kai kämmejä, mutta ei yksikään maailman rumpali, joka soittaa oikeita rumpuja, ole yhtä tarkka kuin atomikello. Muutenkin Larsin paskuus on myytti ja tietämättä paskaa -osaston ilmiö. Ilmiönähän se on sinänsä hieno, en minä mitään pahaa tarkoita.

Jumalaton jytinä niistä Larsin kannuista lähti, voi helevetti. Varsinkin basareista. Huh huh, aivan demonisen kovaa soitti Metallica. Jamesilla oli välillä ongelmia eri keppien kanssa, olivatko sormet sitten alussa kohmeessa.

Voisin nakata myöhemmin tänään lisää havaintoja, nyt pitää nukkua hetkonen, kun on samoilla silmillä oltu yli vuorokausi.

Mutta olihan saatana taas uskomattoman hieno keikka Metallicalta, joka tosiaan "lupasi tulla pian takaisin Suomen-perheensä luo".
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Morgoth

Jäsen
Mutta olihan saatana taas uskomattoman hieno keikka Metallicalta, joka tosiaan "lupasi tulla pian takaisin Suomen-perheensä luo".

Ihan helvetin hyvä itseasiassa. "Vaihtuvat biisit" oli melkein juuri ne mitä toivoin; Straw sekä Fire. En ole ikinä ihan mielettömästi fanittanut Black Albumia, mutta kyllähän ne biisit toimi livenä, vaikka enemmän olen "old school" linjalla. Harmi että pimeä tulee niin myöhään. Onen laserit ja pommit oli hienoja. On siinä aina vain jotain maagista, kun James on lavalla.

Ainiin, Miika Nousiainen (hyvät ja huonot uutiset.. tai no kai se oikeasti on joku kirjailija) bongattu.
 

Sic

Jäsen
Load ja ReLoad ovat kokonaisuuksina uskomatonta paskaa, jossa yksittäiset hyvät kappaleet hukkuvat mammuttitaudin ja yleisönkosiskelu-kantribiisien alle. Levyjen järjettömät kestot (yhteensä 155 minuuttia) ovat ihan omassa sarjassaan. Yksittäisiä hyviä kappaleita siis on, mutta kokonaisuuksina levyt ovat surkeita räpellyksiä. Näistä olisi saanut yhteensä yhden hyvän levyn.

St. Anger on puuduttavan ylipitkä ja ilman sooloja lähinnä samojen riffien edestakaista hakkaamista demotason soundeilla. Editointia olisi vaatinut, sillä muutama biisiaihio on ihan kelvollinen, ja niitä lyhentämällä tästä olisi saanut kohtalaisen EP-julkaisun.

Itse olen taas näitä heppuja jotka ovat kuunnelleet viime aikoina Load/ReLoad kaksikkoa enemmän kuin Death Magneticia. Ain't My Bitch, Until It Sleeps, King Nothing, Hero of the Day, Wasting My Hate, Fuel, Where The Wild Things Are jne, että kyllä tuolta itselleni kuuntelemista löytyy.

St. Angeria on aina helppo haukkua mutta niinhän sen pitääkin olla, tuo levy on kehno vaikka sitä mistä näkökulmasta katsoisi. Tämä katsaus levyyn kertoo kaiken oleellisen tuosta pökäleestä: Global Domination | Class 6(66) | Metallica: St. Anger

Death Magnetic oli askel parempaan suuntaan, vaikka pienoinen "nyt hakemalla haetaan se vanhanajan tyyli takaisin St. Anger pettymyksen jälkeen" -fiilis tuosta paistaa läpi kun on kaikenmaailman Unforgiven III:set ja Suicide & Redemptionit mukana. Cyanide, That Was Just Your Life ja All Nightmare Long, siinäpä se kolmikko mitä jaksaa kuunnella vielä nykyäänkin, muut biisit menevät enemmän tai vähemmän skip-osastolle nyt. Ja se miksauspuoli... eihän sitä oltu täysin osattu tehdä tälläkään levyllä. Esim. Larsin snaresoundi on edelleen kehno ja muutenkin loudness war-efekti on helposti kuultavissa, ikävä kyllä. Paremmat ja hyvällä tavalla täyteläiset soundit antaisivat DM:lle paremmat lähtökohdat.

Niin ja Lulua en ole edes jaksanut sitä ennakkobiisiä enempää kuunnella.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kissa mikseripöydälle: Lars oli ihan saatanan hyvä?

Niistä keikoista jotka itse olen nähnyt sanoisin että Larsi veti toiseksi parhaimman keikkansa (tästä voi päätellä että olen nähnyt Metallican kerran 90 luvulla ja muuten 2000 luvulla...).

Oli kyllä positiivinen yllätys tuo keikka yleisestikkin, bändi tuntui olevan hyvässä tikissä.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Välillä tuli totta kai kämmejä, mutta ei yksikään maailman rumpali, joka soittaa oikeita rumpuja, ole yhtä tarkka kuin atomikello. Muutenkin Larsin paskuus on myytti ja tietämättä paskaa -osaston ilmiö.

Minä en ymmärrä, miten joku voi olla näin todellisuuspakoinen Larsin soittotaidoista. Kommenttiin atomikellon tarkoista liverumpaleista olisi riittänyt, kun olisit tsekannut samalla festivaalilla soittaneen Machine Headin rumpalin. Ei tarvitse sen kauemmaksi lähteä kalaan...
 

Sic

Jäsen
Minä en ymmärrä, miten joku voi olla näin todellisuuspakoinen Larsin soittotaidoista. Kommenttiin atomikellon tarkoista liverumpaleista olisi riittänyt, kun olisit tsekannut samalla festivaalilla soittaneen Machine Headin rumpalin. Ei tarvitse sen kauemmaksi lähteä kalaan...

Yhdyn tähän täysin. Ei tarvitse olla kuin atomikello, mutta ne Larsin sekakompit ja satunnaiset tomifillit ovat melkoista ripulia livenä. Ja itse otan yleensä rumputyöskentelyn joka bändin kohdalla huomioon kun on itse tullut n. 7 vuotta jo soiteltua rumpuja. En tässä puhu nyt Larsin kohdalla pelkästään eilisestä keikasta vaan viime vuosien yleisestä menosta mitä on saanut kuunnella. Kyllähän miehen soittotyylin tunnistaa etenkin nykyisin livenä, mutta eipä siitä sen enempää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo huvikseni kävin siellä alueen ulkopuolella kuuntelemassa, kuten oon muutamankin kerran tehnyt jos joku isompi bändi on täällä päin käynyt. Heh.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Pari kaveria jo hehkutti mitenkä pirun hyvä oli ollut tuo Metallican keikka, jätkät ne vielä jaksaa! Black Album oli ollut pääosissa, vaikka olisihan noita muitakin pirun kovia levyjä! Toivottavasti tulevat vielä suomeen uudelleen ennen kuin jättävät areenat.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuo on niin väsynyttä tuo loputon Larsin mollaaminen. Infantiilia "Hei, minä itse osaan soittaa rumpuja ja siksi minä tiedän että Lars on paska" -egoilua. Niin kuin sillä olis oikeesti vitunkaan väliä. Keikkahan oli varsin viihdyttävä.

Mää olisin mielelläni huono muusikko, jos kymmenet tuhannet ihmiset maksaisivat 30 vuotta päivittäin 80 egee päästäkseen minun paskuuttani todistamaan.

Rumpukomppien sijaan mää kellotin kaljajonon: Puolitoista tuntia. Se on vähän liikaa se. Ja myöskin bajamaja-järjestelyt olivat aivan esimerkillisen kaoottiset.
 
Viimeksi muokattu:

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tuskin on Metallican kanssa ongelmaa että lopettaisivat vielä vuosiin, kovassa tikissä kaverit ja paranee vaan. Eikös sieltä levyäki olla jo tehty vai miten se nyt meni.
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rumpukomppien sijaan mää kellotin kaljajonon: Puolitoista tuntia. Se on vähän liikaa se. Ja myöskin bajamaja-järjestelyt olivat aivan esimerkillisen kaoottiset.

Kaljajonoja en lähtenyt edes kokeilemaan, mutta nuo bajamajakuviot mä testasin! Sadan metrin päässä lavasta olleet "ekat" bajamajat oli varustettu kymmenien metrien jonoilla. Jätin väliin. Mutta siellä lähempänä lavaa olleisiin pääsi kävelemään suoraan sisälle. Eihän tuo välttämättä kokonaisuuden kannalta ollut toimiva järjestely noinkaan, mutta enpä voi omalta osaltani valittaa.

Niin joo siellä oli se keikkakin eikä pelkkiä kusijuttuja. Olihan se helvetin hyvä. Alku oli ehkä vähän tunnustelevaa, mutta loppua kohden illan pimetessä meininki oli täydellisen viihdyttävä!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
30 minsaa oli Metallica myöhässä, mutta täyden setinhän ne luonnollisesti vetivät. Loppui noin puolituntia sitten.

Järjestelyiden/aikataulujen pettäminen pahasti oli erittäin valitettavaa muuten hienossa tapahtumassa. En ymmärrä, miksei festivaalin aikatauluja olisi voitu suosiolla siirtää siten, että Metallica olisi aloittanut jo klo 20.00 tai 20.30, jolloin yli puolen tunnin myöhästymiselläkin olisi vielä pysytty aikataulussa. Tarvittaessa olisi lämppärien esiintymisaikaa voinut pätkäistä tai muuten huolehtia, että soundcheckiin ja kamojen virittämiseen ei mene täyttä tuntia kuten kävi Machine Headin ja Metallican välillä.

Festivaalin loppumisajaksi oli moneen otteeseen ilmoitettu klo 23.00, ja tämän mukaan myös muut tahot kuten HSL ja VR olivat järjestäneet lisävuoroja, esimerkiksi VR oli laittanut useita festarijunia tavallista myöhempänä ajankohtana. Keikka vain venyi niin pahasti yliajalle, että edes niihin ylimääräisiin juniin ei olisi ehtinyt jos keikan olisi loppuun asti kuunnellut. Esimerkiksi Turkuun menevä ylimääräinen junavuoro lähti klo 23.45, Metallica lopetteli muutamaa minuuttia tätä ennen. Tästä syystä tuhansittain ihmisiä lähti keikalta pois jo black albumin loppuvaiheissa ja tyhjeni kohti metroasemaa ja sieltä rautatieasemalle.

Rautatieasemalla puolestaan oli sitten kaaos, josta iltapaskalehdet syyttivät VR:ää, vaikka vika ei ollut heidän vaan järjestäjien, jotka eivät kyenneet pitämään aikatauluista kiinni.

Näin siis Iltalehdessä aiheesta:
VR mokasi: Metallica-fanit jäivät laiturille
Helsingin Rautatieasemalla oli eilen täysi kaaos.
Helsingin rautatieasema täyttyi maanantaina puolenyön jälkeen festivaalijuhlijoista, kun Metallica-yhtyeen keikka loppui Sonisphere-festivaaleilla. Festivaaleille Kalasatamaan oli myyty noin 47 000 lippua.

VR:n viestintäasiantuntija Marja Merta kertoo, että festivaaleihin oli varauduttu lisävaunuilla etukäteen.
- Teimme kuitenkin ajoituksessa virheen ja lisävaunuja oli liian aikaisin, Merta sanoo.
Festivaalikävijät saapuivat rautatieasemalle myöhempään, kun mitä VR oli arvioinut.

Vitut VR mitään mokannut. Sille oli ilmoitettu (kuten HSL:lle ja muillekin tahoille), että tapahtuma loppuu ja festivaalialue sulkeutuu klo 23.00, ja VR oli sen mukaan vuoronsa järkännyt. Eivät junat voi Helsingin rautatieasemalla seisoa ja odotella kolmea varttia siinä toivossa, että mahtaisiko se keikka jo loppua. Vaikka Marja Merta tuossa pahoitteleekin virkansa puolesta, niin kyse ei ollut heidän ajoitusvirheestään.

Vika ei ollut VR:n, eikä toki Metallican, joka soitti erinomaisen keikan ja oli hyvässä, energisessä iskussa. Vika on siis järjestävän tahon, joka sovelsi aikatauluja kuin etelän mailla konsanaan ja paitsi pakotti kauempaa tulleet fanit lähtemään kesken kaiken pois, myös sekoitti etukäteen sovitut kuviot VR:n lisävuorojen kanssa.

Muuten hyvä tapahtuma, hyvät järjestelyt ja alueella loppuunmyynnistä huolimatta sopivasti tilaa. Machine Head oli mukavaa junttaa, vaikkakin vähän puuduttavaa loppua kohden ja liiankin tarkkaan ja konemaisesti soitettua. MH:nkin rumpali (mikä lie nimeltään) oli tarkka poika pysymään tahdissa, mutta niin olisi konerumpukin, jos pelkkä tarkkuus merkitsisi jotain. Amorphis oli vähän puuduttava alussa, rutiinivaihteella vetivät. Ghost vaikutti lähinnä hölmöltä kaaputouhulta, mutta faninsa varmaan tuollakin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vika ei ollut VR:n, eikä toki Metallican, joka soitti erinomaisen keikan ja oli hyvässä, energisessä iskussa. Vika on siis järjestävän tahon, joka sovelsi aikatauluja kuin etelän mailla konsanaan ja paitsi pakotti kauempaa tulleet fanit lähtemään kesken kaiken pois, myös sekoitti etukäteen sovitut kuviot VR:n lisävuorojen kanssa.

En oikein usko, että järjestävä taho on kehoittanut bändiä aloittamaan puolta tuntia myöhässä. Ihan yleistähän se on isoille bändeille ja artisteille että aloitetaan keikka silloin kun sattuu kiinnostamaan.

Luulisi myös VR:n tämän tietävän, ja muutenkin kun kalasatamasta on rautatieasemalle matkaa, niin melko optimistinen oli tuo 23.45 aikataulu.
 

bultsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Metallica oli perinteisesti aivan loistava. Machine Head yllätti positiivisesti. Yllättävän hyvin toimi. Amorphis meni vessa/safka -jonossa. Ghost oli jees. Gojira paskaa. Junttariffiä toisensa perään, mitään ei biiseissä tapahtunut. HC Superstaria ei ehditty edes näkemään.

Vielä klo 14 ja 16 välillä juomaa nopeasti, sen jälkeen oli turha jonottaa minnekkään. Ensin n. 20min anniskelualueelle, sitten 1h itse juomatiskille. Järjestelyt olivat perseestä. Ainoastaan fanituotteiden myynti toimi kivuttomasti.

Kuitenkin jäi positiivinen maku koko festarista, pitäähän nyt sen verran kisahenkeä olla.

Yleisö oli kyllä säälittävän vaisu. Itse olisi tehnyt mieli pistää heti ranttaliksi Hit the Lightsin kohdalla, mutta minkäs teet kun et eteenpäin pääse. Eikä sitä nyt väkisinkään ala tunkemaan. Ärsyttää vaan saatanasti että jotkut tulee etukarsinaan vain taputtamaan joka biisin jälkeen ja kuvaamaan kamerakännykälläsi kun Hetfield tulee kohdallesi.

Itse keikkahan oli aivan loistava. Shortest Straw!!! Huikea biisi.
 

Sic

Jäsen
Yleisö oli kyllä säälittävän vaisu. Itse olisi tehnyt mieli pistää heti ranttaliksi Hit the Lightsin kohdalla, mutta minkäs teet kun et eteenpäin pääse. Eikä sitä nyt väkisinkään ala tunkemaan. Ärsyttää vaan saatanasti että jotkut tulee etukarsinaan vain taputtamaan joka biisin jälkeen ja kuvaamaan kamerakännykälläsi kun Hetfield tulee kohdallesi.

Tämä ärsyttää kyllä suomalaisessa keikkayleisössä yleensä. Seisotaan siellä lähempänä jo kädet taskussa kuin kirkossa oltaisi tai ollaan tosiaan vaan kamera kourassa siellä napsimassa kuvia. Itse tykkään kyllä heittäytyä joka keikalla fiiliksen vietäväksi, eikä tähän tarvita edes alkoholia, humalaiset riehujat erikseen. Toki välillä on hyvä niitä kuviakin napata muistoksi mutta kyllähän bändilläkin irtoaa helpommin se ylimääräinen vaihde jos yleisö on hyvin mukana kauttaaltaan. Esim. Etelä-Amerikan rock-keikoilla homma on aivan erilaista, siellä yleisöstä tosiaan lähtee sitä ääntä ja kädet nousee heti ilmaan.
 

Outsider

Jäsen
Mitä noihin aikatauluihin tulee, niin itse kyllä osasin tuota "myöhästymistä" odotella, kun katsoi mihin aikaan aurinko laskee. Sopivasti tuli hämärää siinä vaiheessa kun raketit ja pyrot otettiin käyttöön. Ymmärrän kyllä silti, että varsinkin julkisilla kulkeneita tapahtunut vituttaa, mutta itse keikan kannalta tuo myöhästyminen oli vain positiivista. Ohi aiheen pitää mainita, että Tavastialla on nykyisin loistava käytäntö, että keikat alkaa sillon kun lipussa lukee, eikä muutenkaan tarvitse odotella yö myöhään.


Joillekin voi vielä tulla yllätyksenä, ettei bändi kuulosta ja näytä samalta kuin 20 vuotta sitten, mutta ainakin omat odotukset täyttyivät ja ainoa miinus oli täysin turha Hell&Back. Lars on Lars, mutta on tullut todistettua huonompiakin vetoja herralta ja yritystä ainakin riitti. On maailmassa parempiakin rumpaleita, mutta vain yksi on perustanut Metallican ja soittanut siinä yli 30 vuotta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kaljatiskejä ja bajamajoja ei varmaan koskaan saa tarpeeksi näihin tapahtumiin! Olihan tämä nyt Poriin verrattuna jo melkoinen edistysaskel kuitenkin. Itse testasin tunnollisesti molemmat anniskelualueet ja vielä kolme eri vessa-aluettakin. Anniskelualueella se suurin ongelma on siinä, että jengin täytyy jäädä siihen ensimmäiseen jonoon heti portin jälkeen. Perällä oli taas hyvin tilaa hakea keittoa, vaikka toki sitä jonottamista nyt aina on. En tiedä sitten onko kassoja ja työntekijöitä liian vähän, se kai sen suurimman viiveen tekee kun korteilla maksellaan.

Mutta niinhän siinä vähän kävi, että Amorphis ja Machine Head menivät jonotellessa milloin minnekin. Toisaalta jos olisi käynyt aiemmin safkaamassa ja juonut vähemmän kaljaa niin ei olisi ollut ongelmia.

Mutta ihan leppoinen tapahtuma noin muuten, keli oli loistava ja Metallica veti hyvän keikan, vaikka Black-albumi ei varsinaisesti se oma suosikki olekaan. Ghost on kyllä hämärä nippu, esiintulo oli hieno mutta keikka meni kyllä ohi. Gojira yllätti positiivisesti.

Jos jostain haluan urputtaa, niin jos sanotaan, että tölkistä saa kahden euron pantin niin miten helvetissä voi käydä niin, että palautuspisteestä loppuvat rahat kesken ja täytyisi lähteä uudestaan jonottamaan, että saa palauttaa tölkit. Juotiin sitten 8 euron olutta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En oikein usko, että järjestävä taho on kehoittanut bändiä aloittamaan puolta tuntia myöhässä. Ihan yleistähän se on isoille bändeille ja artisteille että aloitetaan keikka silloin kun sattuu kiinnostamaan.

Luulisi myös VR:n tämän tietävän, ja muutenkin kun kalasatamasta on rautatieasemalle matkaa, niin melko optimistinen oli tuo 23.45 aikataulu.

Ei tietysti ole taho kehoittanut aloittamaan myöhässä, mutta kuten sanoit niin tämä on yleistä. Ja muutenkin kun oli tiedossa, että keikka tulee kestämään selvästi yli 2h ja ohjelmakaaviossa aikaa oli tasan 2h (siis jos olisi lopetettu tasalta), niin järjestäjien olisi pitänyt ymmärtää tämä itse ja ilmoittaa, että "Metallica lopettaa klo 23, alue suljetaan klo 24" jolloin pelivaraa olisi jäänyt keikan venymiselle.

VR ei tiedä eikä voi tietää, sattuuko iso stara aloittamaan ajallaan vai myöhässä, eikä sen kuulukaan tietää muuta kuin se ajankohta, joka sille ilmoitetaan. Ylimääräiset junavuorot pitää järjestää hyvin ajoissa, niitä ei voi tehdä arvauspelillä vaan sen mukaan, mitä ilmoitetaan. Jos olisi ilmoitettu, että alue suljetaan klo 24 niin junavuorot (sekä paikalliset lähijunat että kaukojunat) olisi voitu ajaa systeemiin tämän kellonajan mukaisesti.

Sinänsä festarialueelta meni alle kymmenessä minuutissa metroasemalle ja metrolla n. 6-7 minuuttia rautatieasemalle plus mahdollinen max. 5min. odotusaika, joten alkuperäinen aikataulu olisi ollut tiukka mutta riittävä, vaikka olisi koko keikankin katsonut.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sopivasti tuli hämärää siinä vaiheessa kun raketit ja pyrot otettiin käyttöön. Ymmärrän kyllä silti, että varsinkin julkisilla kulkeneita tapahtunut vituttaa, mutta itse keikan kannalta tuo myöhästyminen oli vain positiivista. Ohi aiheen pitää mainita, että Tavastialla on nykyisin loistava käytäntö, että keikat alkaa sillon kun lipussa lukee, eikä muutenkaan tarvitse odotella yö myöhään.

Tavastian käytäntö kuulostaa loistavalta, aikataulussa pysyminen on olennaista. Suurkeikkojen kuten Metallican osalta pitäisi olla muutenkin selvää, että iso osa yleisöstä on varsinkin arkipäiväkeikkoina muualta kuin jostain keikkapaikan vierestä kotoisin, ja että arkipäivisin monella ei ole aikaa/halua hengailla ylimääräistä tai menettää jatkoyhteytensä, jos seuraavana päivänä on esim. työpäivä.

Toivottavasti kukaan ei buukkaa Metallicalle keikkaa juhannukseksi Lappiin. Saisivat siellä odotella sitä hämärää tovin jos toisenkin.

Joillekin voi vielä tulla yllätyksenä, ettei bändi kuulosta ja näytä samalta kuin 20 vuotta sitten, mutta ainakin omat odotukset täyttyivät ja ainoa miinus oli täysin turha Hell&Back.

Minulle hyvänä osoituksena ajan kulumisesta oli juurikin Hell and Back, joka toimi erinomaisesti myös livenä. Siitä olisi tullut miinusta, jos uudelta, erittäin onnistuneelta sessiolta (Death Magnetic ja Beyond Magnetic) ei olisi otettu yhtään siivua vaan olisi soitettu vain vanhoja vetoja. Yksi biisi riitti, enempää ei kaivattu, mutta hyvin se keikkasetin lomaan mahtui. Se nyt tietysti on selvää, että Load/ReLoad-ajanjaksolta ei tarvitse ikinä soittaakaan muita biisejä kuin lähinnä Fuel.

Skarpimpi oli Metallica nyt kuin mitä se oli olympiastadionilla 2007, ja silloinkin se veti ihan hyvän keikan.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kukaan ei varmaan tullut miettineeksi, että ehkä siellä oli jotain hämminkiä, miksi keikka alkoi 30min myöhässä? Itse epäilen, että bassokamoissa oli jotain vikaa, kun bassoa rämpäyteltiin vähän väliä koko sen loppu odotusajan.

Whatever. Keikka oli loistava, niinkuin aina, soitto oli mielestäni tarkempaa, kuin Rock Am Ringillä.

Kaikenkaikkiaan loistava kokemus katsella keikka Snake Pitistä. Vaikkei siellä parhaat soundit olutkaan, niin ne näkymät korvaavat ne soundit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös