Kolmas Metallican keikka jossa olin itse. Ylivoimaisesti paras omasta mielestäni noista kolmesta. Tosin Oulunkylässä -93 (vai oliko -92?) olin vielä sen verran pieni, että piti hengailla "holhoojien" kanssa. Eli holhoojat tuumasivat että "meidän on parempi jäädä tänne ihan taakse, päästään ruuhkan alta pois". Toinen niiden kuningasajatus oli ensimmäisen encoren tullessa: "Nyt mennään, ne lopettaa ihan kohta". Toinen kokemus oli tuo edellinen stadion keikka, jonne sain paikan jostain riviltä 40 suunnilleen. Siinä lokit lenteli pään vierestä ja musiikista ei saanut mitään selvää.
Mutta eilinen... Aivan järkyttävän kova biisilista, muutenkin bändi (tanskalaista kääpiötä lukuunottamatta) kovassa vedossa. Sen lisäksi ne perjantaina myyntiin tulleet paikat sieltä suhteellisen läheltä lavan reunaa toimivat ihan sairaan hyvin, näki lavalle loistavasti (viimeksi olisi pitänyt olla kiikarit..) ja musiikki kuului todella selkeästi ja isolla.
Ei todellakaan voi valittaa, kuultiin niin paljon omasta mielestäni vähän harvinaisempia biisejä, kuten justice, orion, disposable heroes, the four horsemen ja no leaf clover, joka muuten kuulosti paljon paremmalta ilman sinfoniaorkesteria. Ainoastaan sanitariumia jäin kaipaamaan. Ja tietty sen black-albumin hittiputken voisi korvata joillain oikeasti hyvillä biiseillä, mutta toisaalta noiden biisien aikana oli aivan mieletön tunnelma, kaikki mukana.
Eipä siitä sen ihmeempää sanottavaa. Ensi kerralla uudestaan, saisivat vaan joskus vetää esimerkiksi pari iltaa hartwallilla putkeen, olisi parempi äänenlaatu.