Mainos

Metallica-keskustelu

• 767 660
  • 4 062

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis mitä? En vain enää ymmärrä mistään mitään...
Mennä kattomaan bändiä, ja kuluttaa helvatan iso osa siitä sen kuvaamiseen?
Mukavahan se on sitten himassa fiilistellä niitä videoita, kun olisi sen sijaan fiilistellyt kunnolla siellä ihan livenä...

Kännykkäkuvaaminen on yksi syy, miksi en enää keikoilla/festareilla käy.

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Tervetuloa Toolin keikalle.
Itse kokeillut pitää puhelimen taskussa koko keikan. Ethän sinä räplää sitä puhelinta kun menet elokuviin? Taikka aikakin toivon näin tapahtuvan

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Eipä tuo onneksi istumapaikoilla häiritse. Toki lavan edessä varmasti vituttaa. Itsellähän on tapana kuvata keikan alkua Ecstasy of Goldin kajahtaessa soimaan. Mutta siihen se melkein sitten jääkin.

Onneksi omaksi keikaksi valikoitui tuo ensimmäinen. Blackened riittää jo syyksi, ensimmäistä kertaa kuulin tuon helmen livenä. Liveneitsyys meni myös biisien Fade to Black, Fuel, Harvester of Sorrow, King Nothing, Leper Messiah ja Orion kohdalla.

Nyt näköjään neljän keikan kokemuksella koettu 46 eri biisiä livenä.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytyy muuten vielä todeta, että harvoin on tullut somessa vastaan noin paskoja videoita, mitä Metallican keikoilta jaetaan. Useimmissa ei edes erota, missä bändi/lava on.

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Siis mitä? En vain enää ymmärrä mistään mitään...
Mennä kattomaan bändiä, ja kuluttaa helvatan iso osa siitä sen kuvaamiseen?
Mukavahan se on sitten himassa fiilistellä niitä videoita, kun olisi sen sijaan fiilistellyt kunnolla siellä ihan livenä...
Kai tässä on vain tullut sellaiseksi vanhaksi ukoksi, joka ei ymmärrä mistään mitään, vaan huutaa vain nuorisolle, että painakaa vattuun mun nurmikolta...
No kyllä mä ainakin nautin ihan täysillä vaikka muutamia videoita kuvasin. Mun mielestä muutama biisi ei ole paljon vaikka joidenkin mielestä varmaan yksikin on liikaa.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Oli kyllä taas niin minun tuuria. Perjantaina soitettiin kuusi viisua, jotka olisin halunnut kuulla. Eilen olin paikalla ja soitettiin yksi viisu (One), jonka halusin kuulla. No Battery ja Ktulu olivat myös ihan kelpoja viisuja. Rehellisesti olisin varmaan tykännyt Clifterssin klubikeikasta enemmän.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Biisejä tuli tosiaan yksi per ilta vähemmän kuin aikaisemmilla keikoilla, mutta kesto oli kuitenkin molempina iltoina sen vakio kaksi tuntia. Kun korvataan Fight Fire with Fire ja Breadfan Inamoratalla ja The Day That Never Comesilla, jonkun täytyy väistyä.

Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Eipä tuo onneksi istumapaikoilla häiritse. Toki lavan edessä varmasti vituttaa. Itsellähän on tapana kuvata keikan alkua Ecstasy of Goldin kajahtaessa soimaan. Mutta siihen se melkein sitten jääkin.

Onneksi omaksi keikaksi valikoitui tuo ensimmäinen. Blackened riittää jo syyksi, ensimmäistä kertaa kuulin tuon helmen livenä. Liveneitsyys meni myös biisien Fade to Black, Fuel, Harvester of Sorrow, King Nothing, Leper Messiah ja Orion kohdalla.

Nyt näköjään neljän keikan kokemuksella koettu 46 eri biisiä livenä.
Täytyy itsekin katsoa setlist.fm:stä mikä tilanne.

Eilen Batteryn ja siihen perään Moth Into Flamen aikana tuli samanaikaisesti itkettyä ja naurettua - aivan mahtavaa kuulla noi livenä. Päälle vielä The Day That Never Comes niin Deatch Magneticiltakin tuli hyvä biisi (All Nightmare Long oli utopistisena toiveena). Uudelta levyltä olisin vaihtanut If Darkness had a Son tai Shadows Follow mieluummin Screaming Suicideen, mutta ehkei bändi halunnut kahta itsemurhabiisiä tuplasettiin mukaan. Siihen liittyvä spiikkikin hoitui jo perjantaina. Muutenkin juontojen puuttuminen korosti, että tässä oltiin esityksen 2. näytöksessä. Oli aivan helvetin hyvä keikka ja viikonlopusta jäi todella tyytyväinen fiilis niin perjantain istuma- kuin sunnuntain seisomapaikkojen kautta. Istualteen piti itse luoda tunnelma seisomalla, moshauksella, karjumisella ja käsien ylöslyömisellä; sunnuntaina tuli sitten ympäriltä ja bändin ollessa lähempänä vielä lisäbuustia.

Seuraavalle keikalle sitten taas - pakko nämä on vielä uudestaan nähdä, kun edellisestä kerrasta tuli aivan liian pitkä 20 vuoden tauko.

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ymmärrän kyllä hyvin, että varsinkin snakepitissä porukka ottaa muistoksi itselleen muutamat pätkät metrin päässä haara-asennossa rokkaavasta Hetfieldistä, mitä nyt on Tiketitokissa esimerkiksi tullut vastaan. Onhan se komeeta ja ottaisin minäkin. Sitten taas kauempaa piippuhyllyiltä varmaan olisin tyytynyt ottamaan jonkun lempibiisini aikaan tunnelmapätkän someen.

En tykkää jatkuvasti kuvata, mutta joka keikalta yleensä jonkun pätkän otan. Vähän sama juttu kuin matkoilla, juhlista, tai vaikkapa uudesta autosta, kivahan se on someen laittaa, mutta rajansa kaikella. Itse en erityisemmin muiden kuvaamisesta kärsi, koska pituutta on kohtalaisesti ja tähän saakka olen välttynyt pahimmilta kuvaussumpuilta, mutta ymmärrän kyllä senkin, jos keskimääräistä lyhyempänä sattuu kännykkämeren keskelle.

Harmittaa, etten keikalle päässyt

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt on täysi tusina Metallican keikkoja takana. 8 uutta biisiä omaan historiaa lisää- Ktulu, Leper ja uuden levyn kuusikko. 78 biisiä tähän mennessä bändiltä kuullut. Näistä tosin 5 on nimikkeellä bass solo/guitar solo/instrumental medley. Ipom-sivustolla noita voi laskea huvikseen.

Parhaat keikkamuistot 1993-1996-2014-2018.

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Perjantain keikan tupla-CD lähti eilen ennakkotilaukseen, näitä saa ostettua Metallican sivuilta. Myyvät myös neljän CD:n pakettia jossa on molemmat keikat. Elokuussa sitten pääsee fiilistelemään omista kotistereoista.

Viimeksi muokattu:

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Metallican Instagram-storeissa oli kuva heidän aikataulusta ja siellä oli oikein tehostettu värillä teksti: "11.00PM STRICT CURFEW". Eli klo 23.00 piti vetää pillit pussiin ja sillä hyvä. Eikös joskus ole soiteltu kuitenki yli 23.00 tuolla Olympiastadionilla?

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuosta kuvaamisesta... Lähtökohtaisesti mielestäni permannolla on aina epäkohteliasta muita kohtaan työntää puhelin ilmaan pitkäksi aikaa. Tokihan sen yhden puhelimen takaa keikkaa näkee, mutta kyllähän se silti ärsyttää. Yleensä ne puhelimet eivät jää siihen yhteen ja sitten kun katsoo valokuvia tai livetaltiointia keikalta, niin on urpon näköistä.

En ole rauhaisana miehenä eturivissä omimmillani, mutta nykyään taktiikkanani on mennä niin eturiviin kuin mahdollista, jotta on suurempi todennäköisyys välttää puhelinmeri. Metallican keikalla tosin tämmöinen strategia on aika hintava ja työläs.

Olen joskus ottanut keikalta muutaman kymmenen sekunnin videota ja sitten kotona todennut, että miksi hemmetissä. Ei sitä rätinää jaksa ikinä katsoa uudelleen. Pari nopeaa valokuvaa muistoksi ajaa saman asian paremmin.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Katselin Youtubesta videoita eilisestä showsta tunnetuimmista biiseistä mm. One, Sandman jne. ja yleisö vaikutti jotenkin todella vaisulta. Jameskin joutui vähän näyttämään, että ääntä nyt. Tuli vähän Nokia-areena ja MM-kisafiilis, että yleisössä on enemmän sellaista pukuporukkaa kuin HC-faneja.

Itse en ollut paikalla, joten ei ole tarkoitus dissata ketään keikalla ollutta, kunhan vain vertailin, että muualla yleisö on kovemmin lähtenyt mukaan tunnetuimpiin biiseihin. Ehkä sunnuntai-ilta verotti, suomalaisen pitää saada kunnon nesteytys alle että irtoaa...

Metallican soitossa ei ollut valittamista noiden videoiden perusteella

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ipom-sivustolla noita voi laskea huvikseen.

Tämä olikin hyvä vinkki ja uusi sivusto minulle! Ihan mielenkiintoista statistiikkaa; nyt siis viikonlopun keikat olivat nro 6. ja 7. niin Puppetsin ja Black Albumin olen kuullut kokonaan (ko. juhlakeikoilla ehkä jotain tekemistä asian kanssa), St. Angerilta en yhtään biisiä. Justiceltakin on vielä 5/9 näkemättä ja tuo on oma suosikkilevyni Metallican tuotannosta. Siinä tavoitetta seuraaville keikoille!

Uusia bongauksia tälle vklopulle olivat Whiplash, Ride the Lightning, The Call of Ktulu, Until It Sleeps ja King Nothing, sekä tietysti kaikki uuden levyn biisit

Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Katselin Youtubesta videoita eilisestä showsta tunnetuimmista biiseistä mm. One, Sandman jne. ja yleisö vaikutti jotenkin todella vaisulta. Jameskin joutui vähän näyttämään, että ääntä nyt. Tuli vähän Nokia-areena ja MM-kisafiilis, että yleisössä on enemmän sellaista pukuporukkaa kuin HC-faneja.

Itse en ollut paikalla, joten ei ole tarkoitus dissata ketään keikalla ollutta, kunhan vain vertailin, että muualla yleisö on kovemmin lähtenyt mukaan tunnetuimpiin biiseihin. Ehkä sunnuntai-ilta verotti, suomalaisen pitää saada kunnon nesteytys alle että irtoaa...

Metallican soitossa ei ollut valittamista noiden videoiden perusteella
Itse en tähän erityisesti kiinnittänyt huomiota, kun korvatulppien kautta ei muita juurikaan kuule, muttei heti tule mieleen yhtäkään Stadionkeikkaa, jossa suomalaisia olisi kuullut yhteislaulamassa. Hallikeikoissa kuulee paremmin, mutta tyypillisesti Suomikeikkojen Youtube-kommentit täyttyvät siitä, että missä yleisön ääni :-D.

Mutta totta - ennen oli kauttaaltaan keikoilla, lätkämatseissa you name it kovempi meininki Suomessa, mutta Etelä-Amerikan keikat tai vaikka Saksan lätkäliigan matsit ovat olleet tuolloinkin aivan eri planeetalta kuin Suomijuhlat.

Edit. tai itse asiassa tuleekin -> '97 Jacko sai koko Stadikan laulamaan Heal the Worldia. Vai kuulinko vaan ne lapset sieltä lavalta? Siten liittyy tähän ketjuun, että pitää muistaa hankkia lippuja jokaiselle vähänkään kiinnostavalle keikalle, kun ei koskaan tiedä tuleeko uutta mahista. Ja olla läsnä kuin 90-luvulla niin jää muistot elävästi mieleen vaikkei olisi asiasta todisteita.

Viimeksi muokattu:

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Itse en tähän erityisesti kiinnittänyt huomiota, kun korvatulppien kautta ei muita juurikaan kuule, muttei heti tule mieleen yhtäkään Stadionkeikkaa, jossa suomalaisia olisi kuullut yhteislaulamassa. Hallikeikoissa kuulee paremmin, mutta tyypillisesti Suomikeikkojen Youtube-kommentit täyttyvät siitä, että missä yleisön ääni :-D.

Mutta totta - ennen oli kauttaaltaan keikoilla, lätkämatseissa you name it kovempi meininki Suomessa, mutta Etelä-Amerikan keikat tai vaikka Saksan lätkäliigan matsit ovat olleet tuolloinkin aivan eri planeetalta kuin Suomijuhlat.

Edit. tai itse asiassa tuleekin -> '97 Jacko sai koko Stadikan laulamaan Heal the Worldia. Vai kuulinko vaan ne lapset sieltä lavalta? Siten liittyy tähän ketjuun, että pitää muistaa hankkia lippuja jokaiselle vähänkään kiinnostavalle keikalle, kun ei koskaan tiedä tuleeko uutta mahista. Ja olla läsnä kuin 90-luvulla niin jää muistot elävästi mieleen vaikkei olisi asiasta todisteita.
Lisätään listaan Mestarit -99

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Tämä olikin hyvä vinkki ja uusi sivusto minulle! Ihan mielenkiintoista statistiikkaa; nyt siis viikonlopun keikat olivat nro 6. ja 7. niin Puppetsin ja Black Albumin olen kuullut kokonaan (ko. juhlakeikoilla ehkä jotain tekemistä asian kanssa), St. Angerilta en yhtään biisiä. Justiceltakin on vielä 5/9 näkemättä ja tuo on oma suosikkilevyni Metallican tuotannosta. Siinä tavoitetta seuraaville keikoille!

Uusia bongauksia tälle vklopulle olivat Whiplash, Ride the Lightning, The Call of Ktulu, Until It Sleeps ja King Nothing, sekä tietysti kaikki uuden levyn biisit
Itsekin tosiaan käytän tuota jo mainittua sivustoa (ipom.com).

Uuden albumin biisit toki (yllättäen) itsellekin uusia tuttavuuksia. Jäi vain listaamatta aiemmin, kun jäivät noiden tärkeämpien jalkoihin.

Black Album itselläkin Sonispheren 2012 ansiosta kokonaan raksittu.
Koodi:
Kill 'Em All
3/10

Ride the Lightning
4/8

Master of Puppets
5/8

...And Justice for All
4/9

Metallica
12/12

Load
1/14

ReLoad
2/13

St. Anger
1/11

Death Magnetic
0/10

Hardwired... To Self-Destruct
8/13

72 Seasons
3/12

+
Hell and Back
Last Caress
No Leaf Clover

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laitetaan vielä laajemmat ajatukset eilisestä:

- Biisivalinnat osuivat itselle lähes täydellisesti, ainoastaan Welcome Home olisi ollut mukava kuulla. Day That Never Comes ja Unforgiven loistavia bonuksia. Soittokin kulki omaan korvaan aika mainiosti ja miksausta oli jonkun verran parannettu perjantaista, vaikkei se ihan täydellistä ollutkaan. En tiedä voiko tuolla stadikalla edes saada täydellistä lopputulosta.

- Tunnelma kentällä oli todella tiivis ja hyvä, varsinkin One ja Enter Sandman mentiin ihan hurmiossa. Varmasti tuossa on eroja, mihin päin kenttää päätyy kuinka menevää jengiä. Katsomo tietysti sitten erikseen, mutta oli sielläkin ilahduttavan paljon menoa kun välillä vilkuilin. Five Finger Death Punch sai muuten syttymään jengin ihan eri tavalla kuin perjantain lämppärit, joten tunnelma oli korkealla heti alkuun (vaikkei ihan omaan makuun tuo bändi ole).

- Puhelinkeskusteluun olen samoilla linjoilla. Pariin kertaan todella rasittavasti jengi piti rivissä puhelimia ylhäällä ja vielä kuvasi useamman minuutin videoita. Olen itse ottanut tyylin, että pari kuvaa ja ehkä yksi 10 sekunnin video, jos tekee mieli Instagramiin postata myöhemmin. Tunnelma ei välity noilta itse kuvatuilta videoita muuten mitenkään - olen ollut ihan ilmiömäisillä keikoilla joissa tunnelma katossa, sitten videolta myöhemmin vaikuttaa joltain hääkeikalta.

- Ainoa isompi miinus kännisekoilijoista. Pari todella epämiellyttävää tyyppiä tunki iholle ja myös jäi hinkkaamaan vieressä seisovia naisoletettuja. IS:n kolme leijonaa muutamalle vihaiselle faijalle, jotka ojensivat öykkäreitä ja pitivät muutenkin jöötä. Kyllä keikalla saa ja pitääkin riehua, mutta kai ne käytöstavat voi pitää mukana. En ole myöskään ihan varma etiketistä, mutta mielestäni on aika perseestä tunkea yksin jo täyteen etuosaan, ottamaan vain itselleen hyvän paikan (eikä mene kaverin luokse, kuten moni väitti).

Eiliselle arvosana 9/10. Olisi hienoa jos koko shown läpi olisi pyroja ja pommeja, mutta kaikkea ei voi saada.

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Metallican Instagram-storeissa oli kuva heidän aikataulusta ja siellä oli oikein tehostettu värillä teksti: "11.00PM STRICT CURFEW". Eli klo 23.00 piti vetää pillit pussiin ja sillä hyvä. Eikös joskus ole soiteltu kuitenki yli 23.00 tuolla Olympiastadionilla?
Olisko esimerkiksi Springsteenin keikalla.

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Laitetaan vielä laajemmat ajatukset eilisestä:

- Biisivalinnat osuivat itselle lähes täydellisesti, ainoastaan Welcome Home olisi ollut mukava kuulla. Day That Never Comes ja Unforgiven loistavia bonuksia. Soittokin kulki omaan korvaan aika mainiosti ja miksausta oli jonkun verran parannettu perjantaista, vaikkei se ihan täydellistä ollutkaan. En tiedä voiko tuolla stadikalla edes saada täydellistä lopputulosta.

- Tunnelma kentällä oli todella tiivis ja hyvä, varsinkin One ja Enter Sandman mentiin ihan hurmiossa. Varmasti tuossa on eroja, mihin päin kenttää päätyy kuinka menevää jengiä. Katsomo tietysti sitten erikseen, mutta oli sielläkin ilahduttavan paljon menoa kun välillä vilkuilin. Five Finger Death Punch sai muuten syttymään jengin ihan eri tavalla kuin perjantain lämppärit, joten tunnelma oli korkealla heti alkuun (vaikkei ihan omaan makuun tuo bändi ole).

- Puhelinkeskusteluun olen samoilla linjoilla. Pariin kertaan todella rasittavasti jengi piti rivissä puhelimia ylhäällä ja vielä kuvasi useamman minuutin videoita. Olen itse ottanut tyylin, että pari kuvaa ja ehkä yksi 10 sekunnin video, jos tekee mieli Instagramiin postata myöhemmin. Tunnelma ei välity noilta itse kuvatuilta videoita muuten mitenkään - olen ollut ihan ilmiömäisillä keikoilla joissa tunnelma katossa, sitten videolta myöhemmin vaikuttaa joltain hääkeikalta.

- Ainoa isompi miinus kännisekoilijoista. Pari todella epämiellyttävää tyyppiä tunki iholle ja myös jäi hinkkaamaan vieressä seisovia naisoletettuja. IS:n kolme leijonaa muutamalle vihaiselle faijalle, jotka ojensivat öykkäreitä ja pitivät muutenkin jöötä. Kyllä keikalla saa ja pitääkin riehua, mutta kai ne käytöstavat voi pitää mukana. En ole myöskään ihan varma etiketistä, mutta mielestäni on aika perseestä tunkea yksin jo täyteen etuosaan, ottamaan vain itselleen hyvän paikan (eikä mene kaverin luokse, kuten moni väitti).

Eiliselle arvosana 9/10. Olisi hienoa jos koko shown läpi olisi pyroja ja pommeja, mutta kaikkea ei voi saada.
Nykyään tuntuu että keikka ei ole monien mielestä hyvä jos ei kokoajan sada konfettia, laserit viuhu, pommit pauku ja lieskat kokoajan pala ja muijat keikuta lavalla pyllyä.

Esimerkiksi Bruce Springsteen vetää huikeita keikkoja ilman mitään muuta kuin videoseinä mihin tulee livekuvaa.

Itse otan ne muutamat kuvat ja videot lähinnä itselleni muistoksi. Pyrin kuvaamaan jonkun sellaisen biisin mikä mulle on tärkeä.

Snake pitissä ollaan niin lähellä bändiä ja tiivis tunnelma että se innosti ihan eri tavalla porukkaa kuvaamaan. Jotkut otti kokoajan videoita. Tavallaan en ymmärrä mutta toisaalta osittain ymmärrän.

Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaikki biisit löytynee aika nopeasti youtubesta kuitenkin, mutta kai se on eri asia, kun sen on ihan itse kuvannut.

Itsellä monen muun tapaan tapana kuvata ehkä 2-3 10-15s pätkää ja ottaa tyyliin 5 kuvaa keikalta. Noista sitten poistan useimmat seuraavana päivänä, kun niillä ei oikeasti lopulta tee yhtään mitään. Ne pari jätän muistoksi, kun niitä voi sitten ihmetellä joskus muutaman vuoden kuluttua sen sekunnin verran.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, tosiaan tuo oli ja on nykyajan keikkoja miinuspuolia, että ne helvetin kännykät pitää kaivaa ja nostaa ylös minuuttien ajaksi. Ymmärrän kuvan ja lyhyen videopätkän, mutta eilenkin pittissä jotkut kuvasi aivan koko ajan edessä ja tän takia jäi useasti näkemättä jotain.

Huhhuh. Itse lähdin all-in mentaliteetilla keikoille, koska oletin tämän olevan Metallican viimeinen Suomen keikka, mutta eihän se tainnut olla sinne päinkään, jos jäsenien "see you soon"- puheita uskominen. Hyvä niin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy