Vähän nämä ulkoilmapelit kärsineet muutenkin inflaatiota.
36644 - 34264 - 23485
Tuossa on Helsingin talviklassikon yleisömäärät alkaen vanhimmasta ja päättyen viimeiseen Wikipedian mukaan. Perstuntumalla (ensimmäinen paikalla, toinen livenä telkkarista, kolmas sivusilmällä kelailtuna jälkilähetyksenä) en pitäisi noita ainakaan pahasti väärinä lukuina. Jatkuvasti ovat yleisömäärät pudonneet ja kun HIFK ei lähtenyt edes puolustavana mestarina viimeiseen, oli tulos tuossa kaikista muista aspekteista (Jokerien KHL-siirto, paikallismatsien runkosarjavoittojen hehkutus, jne.) huolimatta vähän mitä lie.
Yksittäisenä tapahtumana tuollaiset varmasti myyvät hyvin, mutta Suomen talvi ja viehätyksen katoaminen ovat melkoinen yhdistelmä. Ei jengi lähde pihalle palelemaan jos tarjolla ei ole mitään uutta ja erikoista. Toki pukeutumisella voi palelun välttää, mutta onko täällä tarpeeksi sitä väkeä, joka maksaa lipusta, huomioi hieman poikkeukselliset otteluolosuhteet ja tulee uudestaan? Aina voidaan puhuta tissiposkista sun muista, mutta valtaosalle väkeä lätkä ei ole suurin asia tässä maailmassa. HC-fani katsoo matsin vaikka taivaalta sataisi paskaa, rivifani käy katsomassa jos taivaalta sataa kerran paskaa ja tuulari pysyy kotona.
Mitä yleisömääriin tulee, niin oma reseptini olisi seuraava:
* Panostus markkinointiin. Pyritään siihen, että matsissa on jotakin erikoista ja tietyissä matseissa vielä enemmän erikoista. Yksittäistempauksina ulkoilmamatsit, paidanjäädytysseremoniat ja "tervetuloa Stadiin Tuukka" menevät, mutta yksittäistapausten pitäisi pysyä yksittäistapauksina. Keinoista voidaan vääntää vaikka maailmanloppuun asti, mutta nykykatsojaa on vaikea vetää hallille vain lehtimainoksella ja verkkosivuilla olevan mainoksen avulla.
* Ottelun pitäisi olla mahdollisimman kovatasoinen. Höntsää näkee ulkojäilläkin ja kynnys lähteä katsomaan "hokia" on varsin korkea jos telkkarista näkee kunnon lätkää inhimilliseen hintaan vastaavina aikoina. Tämän aspektin kautta en oikein ymmärrä sitä, että Liiga laajenee jatkuvasti. Itse olisin sillä kannalla, että Liigajengien määrää pitäisi karsia lisäämisen sijaan. Joku 12+12 olisi parempi kuin nykyinen.
* Otteluissa pitää olla panosta. Jos on loppujen lopuksi aivan sama onko sarjassa 6. tai 10., niin miksi satunnaiskatsoja innostuisi jostain tammikuun arkimatsista? Tai miksi jumbon kannattajat innostuisivat jos pleijareihin ei ole käytännössä mahdollisuuksia ja jumbosijasta ei seuraa putoamista tai karsintoja?
* Suomalaiset tykkäävät menestyä. Jos jengi ei menesty, niin revitään sitten se menestys vaikka pelaajista tai muusta, mutta pyritään vaikuttamaan väkeen ja saamaan heidät hallille. Jos vedetään samoilla keinoilla menestyksestä huolimatta, kaava on selkeä: jengin menestyessä väkeä on hallilla ja huonoina hetkinä tyhjyys masentaa. Ei tämä ole mikään Amerikka (pl. Florida) jossa katsojat eivät tajua lajia tai välitä menestyksestä. Tämä on Suomi, jossa yleensä tiedetään edes jotakin lajista ja jossa menestykselle annetaan jopa liikaa painoarvoa.
Tuossa nyt pari juttua. Yksityiskohdista voidaan vääntää, mutta nuo näkisin päälinjoina. Tärkein pointti on siinä, että ottelutapahtumaa ja sen myyntiä ei voi vetää suoraan samalla tavalla joka ilta ja HC-fanien näkökulmasta jos tarkoituksena on vetää väkeä. Mullakin tietyt matsit kiinnostavat enemmän kuin toiset ja meno on sen mukaista. Kausarin takia tulee Jokerien kotimatsit nähtyä yksittäispoikkeuksia lukuunottamatta, mutta aiempina kausina monilla muuttujilla oli vaikutuksensa lähtöpäätökseen. Ja samoin, mulle ei ole ongelma tai uusi asia käydä katsomassa matsia Nordiksella. Tässäkin tietyillä asioilla on suuri painoarvo, varsinkin kun oma jengi ei pelaa. Mestiskin periaatteessa kiinnostaa, varsinkin kun Tikkurilaan on helppo mennä ilman seutulipun (moralisoidaan toisessa ketjussa) hankintaa. Mutta jotta tie vie tuonne, niin matsissa pitää olla jotain erikoista. Ja jos en tarkemmin aihetta seuraa, niin se erikoisuus on mulle kerrottava. Kertokaa mulle miksi mun kannattaisi tulla, ja paikalla olen jos se muilta osin sopii kalenteriin ja menoihin. Ja se kannattavuus ei todellakaan ole sitä, että kyseessä on vain yksi matsi muiden joukossa ja muuta diipadaapaa.