Mestiksen tuomaritoiminta

  • 265 329
  • 1 158

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jos itse saisi näitä pk-seudun lähialueiden tuomareita päättää, toivoisin Österholmin ja Wuorenheimon parina brisaamaan. Omasta mielestäni parhaat kaksikkona. Ei välttämättä toimi muiden kanssa, mutta yhdessä heillä on selkein yhtenevä linja, jossa jotain sentään vihelletään.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Rovaniemellä tuomarit olivat se illan paras joukkue. Pelin alussa molemmille tuli jäähyt jäähyjen arvoisista teoista, vaikka ne jäivät seurauksiltaan kevyiksi mikä kieltämättä laittoi hommat oikeille raiteille alusta alkaen.

Ei se tämän vaikeampaa ole! Hieno suoritus siis heiltä!

Espoon ja Tuton sarjasta ennakoitiin fyysistä. Vaikuttaa varsin selvästi, että tuomarit ovat halunneet peliin myös mahdollisimman paljon fyysisyyttä, koska jälkipelejä ei sanktioida lainkaan, päästä ja kypärästä saa repiä, poikkaria antaa, ja sarjassa on ollut puolin ja toisin todella harmaan alueen laitataklauksia. Siis aivan iso kasa sääntökirjan vastaisia tekoja, mutta ei jäähyä. Mikä muu sen selittäisi kuin se että tuomarit haluavat itse näitä peliinsä.
 

Danone

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ei se tämän vaikeampaa ole! Hieno suoritus siis heiltä!

Espoon ja Tuton sarjasta ennakoitiin fyysistä. Vaikuttaa varsin selvästi, että tuomarit ovat halunneet peliin myös mahdollisimman paljon fyysisyyttä, koska jälkipelejä ei sanktioida lainkaan, päästä ja kypärästä saa repiä, poikkaria antaa, ja sarjassa on ollut puolin ja toisin todella harmaan alueen laitataklauksia. Siis aivan iso kasa sääntökirjan vastaisia tekoja, mutta ei jäähyä. Mikä muu sen selittäisi kuin se että tuomarit haluavat itse näitä peliinsä.
RoKin ja IPK:n sarjassa taas on ollut aiemmissa otteluissa hieman outo linja, että lopputulos nahinoista on aina salomonin tuomio, vaikka toinen osapuoli olisi ollut se ainoa aktiivinen osapuoli. Tuossa kuitenkin palkitaan aina se, joka valitsee kenen kanssa käy mähisemään ja käy päälle.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
RoKin ja IPK:n sarjassa taas on ollut aiemmissa otteluissa hieman outo linja, että lopputulos nahinoista on aina salomonin tuomio, vaikka toinen osapuoli olisi ollut se ainoa aktiivinen osapuoli. Tuossa kuitenkin palkitaan aina se, joka valitsee kenen kanssa käy mähisemään ja käy päälle.
Kyllähän syy-seuraussuhde pitäisi tuomarinkin ymmärtää, ja antaa se ylimääräinen kakkonen aloittajalle. Jos sellainen selkeästi on.
 

jmexel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki,
Kyllähän syy-seuraussuhde pitäisi tuomarinkin ymmärtää, ja antaa se ylimääräinen kakkonen aloittajalle. Jos sellainen selkeästi on.

Ei noista maaliedusnysväyksistä tarvi mitään antaa, se on osa tunnetta ja viihdettä. Ne on niin vaikeita tulkitakki. Case Komarovit on sitten asia erikseen.
 

Ristimollo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Espoo vaan kovaa kovaa vastaan. Näköjään sallitaan rottailu ainakin toiseen suuntaan perjantaina vaan samaa lääkettä tutolle. Pitäis ajaa maalille vielä kovemmin kun se on sallittua. Tässä otteluparissa tulee vielä sattumaan pahasti niin kuutamolla on tuomarit ja antaa toiseen suuntaan liikaa vapauksia. Sääntökirjan mukaan pitäisi viheltää, eikä muka yrittämällä saada peliä kuumaksi.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Eri palstoja lukeneena vaikuttaa, että eilen ja ylipäätään koko mestiksen puolivälieräkierroksilla tuomareiden linjattomuus on ollut varsin paljon esillä. Mikä lie syynä tähän linjattomuuteen?

Kuka tuota touhua pyörittää? Olisiko jo ollut tänä aamuna viimeistään paikallaan pistää Teams pystyyn ja laittaa linjat kuntoon kaikkien pudotuspeliviheltäjien kesken. Ilmeisesti tällä tasolla ei näemmä enää tuomareita kehdata vaihdella.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sanokaa nyt joku muu, että tuo TUTOn rankkari jatkoilla oli huono vihellys. En jaksaisi itse nostaa esiin.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Sanokaa nyt joku muu, että tuo TUTOn rankkari jatkoilla oli huono vihellys. En jaksaisi itse nostaa esiin.

Mä voin tehdä sen sun puolesta. Kirjoitinkin just aiheesta tuonne TUTO:n ketjuun.

Eli, näin vasta 10min sitten tilanteen ensimmäistä kertaa kunnon ruudulta, ja kyllä, huono vihellys oli. Itse asiassa niin huono, ettei olisi mun mielestä pitänyt tulla edes jäähyä. Ellei sitten Virtaselle, kun repi Larinmaalta mailaa kädestä.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Mä voin tehdä sen sun puolesta. Kirjoitinkin just aiheesta tuonne TUTO:n ketjuun.

Eli, näin vasta 10min sitten tilanteen ensimmäistä kertaa kunnon ruudulta, ja kyllä, huono vihellys oli. Itse asiassa niin huono, ettei olisi mun mielestä pitänyt tulla edes jäähyä. Ellei sitten Virtaselle, kun repi Larinmaalta mailaa kädestä.
Mä en kyllä näe tuosta hidastuksesta, että Virtanen pitäisi mailasta kiinni. Ainakaan tuossa missä kuva on lähempänä niin ei pidä. Sen kyllä näen että Larinmaa pitää Virtasen kädestä kiinni.


Ajasta 5.10 eteenpäin tapahtuu tilanne. Ja vielä otin screenshotin missä näen ainoastaan Larinmaan otteen Virtasen kädestä.
 

Liitteet

  • Virtanen vs. Larinmaa.jpg
    Virtanen vs. Larinmaa.jpg
    259,7 KB · kertaa luettu: 100
Viimeksi muokattu:

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
No perkele, pitänee vielä huomenna katsoa uusiksi, kun tänään ei enää jaksa. Saas nähdä montako kertaa sitä muuttaa mielensä. No, puolueellisuudesta mua tuskin ainakaan voi syyttää :)
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Lisään vielä, että nyt kun katsoin tuota niin rankkarin sijaan 2min olisi ollut oikea tuomio mielestäni. Enemmän rankkari olisi ollut se ekan erän tilanne, jossa Tiihosta rikottiin ja 2min oli tuomio.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Lisään vielä, että nyt kun katsoin tuota niin rankkarin sijaan 2min olisi ollut oikea tuomio mielestäni

Pitkin sarjaa on ollut samat jutut 0 min arvoisia.

Jos tuomarilla oli kiire kotiin tai saunavuorolle, niin tuolla vihellyksellä pääsi sinne aiemmin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: E

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Pitkin sarjaa on ollut samat jutut 0 min arvoisia.

Jos tuomarilla oli kiire kotiin tai saunavuorolle, niin tuolla vihellyksellä pääsi sinne aiemmin.
Enpä sanoisi minkään rikkeen olevan pitkin sarjaa nollan minuutin arvoinen, kun ei tuomiot mitenkään linjassa ole olleet. Tällä kertaa kuitenkin Tuto oli pääosin se kärsivämpi osapuoli tässä ottelussa ja Espoon olisi pitänyt paketoida peli aikaisemmin ja Tuto käytti paikkansa. Espoo tilanteen pahemmin tumpeloi kuin tuomarit.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tuosta rankkarista vielä: hidastuksistakin on vaikea sanoa kuka tarttuu ekana toiseen mailaan (ihan tilanteen lopussa Virtasella on selvästi toinen käsi omassa, toinen Larinmaan mailassa), mutta se mikä selvästi näkyy on, että Virtanen itse hakee kontaktin tilanteessa.
Eli: Virtasella on allaan puolentoista minuutin vaihto ja hän huomaa, että Larinmaa on tilanteessa nopeampi. Siinä kohtaa hän lopettaa luistelun ja keskittyy kiekon suojaamiseen ja Larinmaan blokkaamiseen. Kyllähän tuon pitäisi vaikuttaa tulkintaan. Virtanenhan ikään kuin lopettaa läpiajoyrityksensä. Yleensä rankkarit tuomitaan kun hyökkääjä ei pääse irti pakin koukusta/roikkumisesta/kampista vaikka kuinka yrittää. Tuossa tilanne on oikeastaan päinvastainen - Larinmaa ei pääse ohi hyökkääjästä joka blokkaa hänen luistelulinjaansa. Näin ollen Larinmaalle ei oikein jäänyt muita vaihtoehtoja kuin lähteä mukaan painiin.
Käytännössä vähän vastaava kuin jalkapallon puolella nähtävät pilkut, jossa hyökkääjä itse hakee kontaktia puolustajaan jotta saisi pilkun. Heikot tuomarit menevät niihin, hyvät ei.
 

Ristimollo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lisään vielä, että nyt kun katsoin tuota niin rankkarin sijaan 2min olisi ollut oikea tuomio mielestäni. Enemmän rankkari olisi ollut se ekan erän tilanne, jossa Tiihosta rikottiin ja 2min oli tuomio.
Tuomio oli mikä oli, mutta jotain linjaa sentään toivon, ei voi olla että samanlaisista tilanteista tulee eri tuomiot.
 

#42

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, K-Espoo
Enemmän rankkari olisi ollut se ekan erän tilanne, jossa Tiihosta rikottiin ja 2min oli tuomio.
Tai se, missä Elimäkeä vedettiin poikkarilla selkään ja 2 min. Ne meni sitten linjan mukaan, siitä posia eillisillan tuomareille. Taisi tuokin olla ekassa erässä.
 

Ektar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Boston Bruins
Kyllähän näistä tuomareista huomaa ettei ole ammattilaisia, mutta pitäähän heidänkin päästä harjoittelemaan ennen isoja pelejä/sarjoja.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
No niin, kehuja kun on niiden paikka.

Tänään linjakasta viheltämistä. Hienosti otettu pois ne pari Ketterän tilanteen ulkopuolella hakkaamista.

Tätä lisää.
 

Peteliuz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs & Syracuse Bulldogs
No niin, kehuja kun on niiden paikka.

Tänään linjakasta viheltämistä. Hienosti otettu pois ne pari Ketterän tilanteen ulkopuolella hakkaamista.

Tätä lisää.

Samaa mieltä. Itsellekään ei jäänyt yhtään epäselvää tilannetta mieleen kumpaankaan suuntaan. Se Rimpisen seikkailu maalin takaa ja Paasovaaran törmäyksenkin näki aitiopaikalta ja olisi jäähyn antanut, jos olisi siihen aihetta ollut. Olisi kiva tietää miten sen perusteli ettei puhaltanut.

Nää herrat voisivat jatkaa koko sarjan loppuun.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Nää herrat voisivat jatkaa koko sarjan loppuun.

Ihan varsin särmää tekemistä. Ja ero kuin yöllä ja päivällä Tuto sarjassa kehenkään nähtyyn pariin.

Toki jotain tänäänkin olisi voinut lisää viheltää, mutta niitä menee AINA ohi. Eivät tuomarit virheettömiä voi ollakaan, ja se mitä silmät ei juuri sillä hetkellä katso, ei sitä voi nähdäkkään.

Mutta tänään näyttivät olevan hyvin tilanteissa mukana ja tilanteen tasalla. Ne tuto pelien parit vain tuijottivat täysin kyvyttöminä soveltaa sääntökirjaa kerta toisen jälkeen.

Tänään hyvää menoa siis raitapaidoissa!
 

jmexel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki,
Tämä Wuorenheimo kävi Rovaniemellä ku ja tais puhaltaa myös Jokerit-Hermes sarjaa. Jämerää tekemistä ne mitä ite näin näistä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tämä Wuorenheimo kävi Rovaniemellä ku ja tais puhaltaa myös Jokerit-Hermes sarjaa. Jämerää tekemistä ne mitä ite näin näistä.
Wuorenheimon parina on Österholm aiemmin toiminut, nyt näköjään myös Elonen.

Itse tykkäsin siitä, että vihelletään edes jotain ja about linjakkaasti. Se toimi tänään. Tärkeintä, että molemmat tuomarit viheltää samalla linjalla läpi pelin. Liian usein näkee, että joko ei vihelletä mitään - tai sitten kaksi päätuomaria vetää keskenään eri linjaa, mikä tekee sen, että jäähyjä tulee jostain ja jostain vastaavasta ei.

Tosin tänään oli kyllä myös kohtuu helppo peli tuomareille. Lopulta kyseenalaisia tilanteita oli hyvin vähän.
 

Mahika7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Mistäs tämä Neva on kaivettu viheltämään mestis välieriä? Nyt olis korkea aika laittaa hänet lomille.

Eilen meni ihan vihkoon Kokkolassa ja tänään oli kyllä melekosta että ei käyty edes videolla kun IPK:n pelaaja taklaa SELVÄSTI polvella. Joku tuolla toisessa topicissa spekuloi etteikö Iisalmessa ole videolaitteita, uskoin jo hetken sitä. KUNNES IPK:n kaveri taklataan suht puhtaasti ja jää makaamaan jäähän niin kyllähän sitä nyt videolla käydään…

Maanantaille uusi pari, kiitos!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös