Mestaruusjuna part II - Joukkue kasassa

• 46 535
  • 136
Tila
Viestiketju on suljettu.

DreamHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Semmoinen asia tuli mieleen ,että ainakin Keräsen poika tulee olemaan aivan varmasti tuleva tähti eikä vaan luottopelaaja.
Pitäisi ainakin rahkeet riittää pidemmällekin. Meikäläinen ainakin seuraa tämän äijän tekemisiä.
10 maalia oli Keräsen oma veikkaus mutta minä arvelen että 15 olisi hyvässä ketjussa aika realistinen määrä maaleja.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hmmm. Janne Keränen istuisi minusta mainiosti 'tuleva tähti'-otsikon alle. Hankin ja Teemun suhteen olen sitä mieltä, että jompi kumpi ottaa todella ison roolin tällä kaudella - toisin sanoen se, jonka pää kestää sen ottaa. Cook puolestaan edustaa minulle (rimaa hipoen, tosin) ärhäkkää terrierityyppiä, joka ei pelkää mitään eikä ketään. Sellainen pitää olla. Muuten aika lailla kirvelevä arvostelu, ja kuitenkin ranking noin korkealla... Onkohan siellä joku IFK-fani toimituksessa?

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Lainauksen lainauksen lainaus...

Ilta Sanomien SM-liigaextra on taas ilmestynyt....
...lainataan arviot. H.Pikkarainen : "Yliarvostettu pelaajaa, joka kärsii liian suuresta itseluottamuksesta. Se aiheuttaa katastrofaalisia tilanteita omaan päähän. Kiekollisena luova ja tekninen, lisäksi liikkuu sujuvasti. Nukahtelee puolustuspäässä." (Olen aina ollut täysin samaa mieltä)...mieltä ylläolevasta JA:laiset ?

Talonmies Pikkaraisen paluu ei ole vakuuttanut minua, en tosin mitään odottanutkaan viimeisen IFK-kauden perusteella. Allekirjoitan IS-liitteessä esitetyn arvion kaksi ensimmäistä virkettä ja viimeisen virkkeen, mutta kiekollisen pelin osalta olen eri mieltä, koska luovuus ja teknisyys lähtevät käsittääkseni pakilla ensi sijassa siitä, että pakki saa annetuksi kiekon omalle hyökkääjälle, ei vastustajan kärkikarvaajalle eikä menetä kiekkoa pienimmän mahdollisen paineen alaisena hyökkäyssiniviivalla (ja taas omissa soi..).

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pelaajaesittelyssä kunkin joukkueen pelaajista oli merkitty "tähtipelaaja", "tuleva tähti" ja "luottopelaaja". HIFK:n ainoa tähtipelaaja on lehden mukaan Kimmo Kuhta.

Tällaisilla mielipiteillä Ilta-Sanomat. Mitä mieltä ylläolevasta JA:laiset ?

Juu, kyllä minä naureskelin että jos Guolla ja etenkin Murray eivät ole tähtiä niin miten hel~wetissä sitten joistain ilman otteluakaan liigassa pelanneista toisten joukkueiden vahvistuksista (muistaakseni mm. Siklenka) oli leivottu sellaisia.

Niin ja liityin Janne Keräsen ihailijoihin itsekin jo viime kaudella. Maajoukkueessa parin vuoden sisällä.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen nyt lukenut näitä eri lehtien SM-liigan kausiennakoita ja valmentajien mietteitä, niin IFK nostetaan lähes jokaisessa arvioissa TOP4:seen. On hieman pakko kyllä ihmetellä miten juuri tällä kaudella IFK:n joukkue arvostetaan noin korkealle. Yleensä olen ollut kausiennakoita lukiessani nostamassa IFK:ta korkeammalle, kuin mitä se on ennakoissa kaavailtu, mutta nyt olen hieman eri mieltä. Onhan IFK:n hyökkäyskalusto niin hyvä, ettei edes Pesosen loukkaantuminen ole katastrofi, mutta puolustuksen keveys on suuri huolenaihe. Maalivahtipeli on tuttua kauraa siihen me ei varsinaisesti kaaduta, mutta se ei käännä meille myöskään pelejä pitkässä juoksussa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että Kärpät ja Jokerit ovat aivan omassa kastissaan. Varsinkin kun otetaan huomioon se tilanne, että kumpikin joukkue hankkii vielä todennäköisesti vahvistuksia. Kärpät hankinee vielä ykkössentterin, joka saattaa olla vaikka Glen Metropolit ja Jokerit satsannee vielä yhteen kiekolliseen puolustajaan. IFK olisi materiaaliltaan tasavahva näiden joukkueiden kanssa, jos meillä olisi muutamaa astetta vahvempi ykkösmaalivahti ja 2 kappalettaa avainroolien puolustajia tai edes niitä puolustajia. IFK:lla on ehkä määrällisesti riittävä määrä laadukkaita puolustajia, mutta ongelana on se, että Kovanen, Cook, Pikkarainen Turunen, Korhonen ovat kaikki oikeastaan liian saman roolin puolustajia, eli parempia hyökkäyssuuntaa, kun omassa päässä. On kenties liian aikaista arvailla mitään, mutta veikkaanpa, että tämä Cook tulee istumaan katsomossa pop cornia syöden jo ennen lumentuloa ja pelailee silloin, kun Guolla lepuuttaa selkäänsä tai tulee muita loukkaantumisia.

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ja liityin Janne Keräsen ihailijoihin itsekin jo viime kaudella. Maajoukkueessa parin vuoden sisällä.
Totta puhut, tuleva maajoukkuepelaaja ja kaikenlaisten ihailevien katseiden arvoinen pelimies muutenkin. Ei paljon päätä palele kun vihollisen puolustusrintama tulee vastaan, ja sitähän on kiva katsella.

Kausi on pitkä, ja jos Baxterilta heruu Keräselle vastuuta odottamissani määrin, on lupa ennustella ns. tuntuvaa läpimurtoa liigan nuorten tähtien joukkoon. Tehopisteitä syntynee sellaiset 10+17, ja jos kauden aikana kokee tuntuvia ylennyksiä jengin peluutushierarkiassa niin mikä ettei jopa tuostakin kovempia tehoja voida nähdä. Pidetään nyt maltti mukana, mutta odotukset ovat kieltämättä korkealla seuran oman huippulupaavan kasvatin suhteen.

Keräsellä on 21 liigamatsia takanaan, pääseekö noilla taustoilla mukaan kisailemaan tämän kauden tulokastittelistä? Jos pääsee, veikkaan olevan tulokkaiden pistepörssin ykkönen ja pokkaavan vuoden tulokkaan palkinnon, jos ei pääse niin haistakaa vittu, siinä tapauksessa #45 on ykkönen tilastossa jossa keskenään kisailevat Keränen sekä tämän kauden tulokkaat.

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Keräsellä on 21 liigamatsia takanaan, pääseekö noilla taustoilla mukaan kisailemaan tämän kauden tulokastittelistä? Jos pääsee, veikkaan olevan tulokkaiden pistepörssin ykkönen ja pokkaavan vuoden tulokkaan palkinnon, jos ei pääse niin haistakaa vittu, siinä tapauksessa #45 on ykkönen tilastossa jossa keskenään kisailevat Keränen sekä tämän kauden tulokkaat.

Kriteereihin ainakin aiemmin kuului, ettei liigapelejä saisi olla enempää kuin kolmasosa edellisen kauden kokonaismäärästä eli 56/3. Kolmella menee siis yli ja muutoin Janne olisikin ollut erittäin vahvoilla tätä titteliä jaettaessa. Mutta eipä se muuan Selännekään aikoinaan titteliä tässä liigassa saanut, mutta silti otteita oli ihan mukava seurata.

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
Tämän Mestaruusjuna-topicin voisi varmaankin jo paketoida. IFK on jäänyt tällä(kin) kaudella asemalle ruikuttamaan. Olen erittäin mielelläni väärässä, mutta mielestäni IFK ei taistele tällä(kään) kaudella mestaruudesta. Hiukkasen ottaa päähän rahoittaa moista puuhastelua SadoMaso-Liigassa, mutta raitojaan ei tiikerikään pysty mihinkään pudottamaan. Hekoheko! Kohta tippuu raidat ja jää fyffet omaan taskuun.

Herätys!

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Elinkautisvanki (=HIFK:n kausikorttikatsoja) Johannes raportoi havainneensa, että Janis Sprukts pelaa loppuvuoden Lukossa. Vankilan käytävillä liikkui keväällä huhu, että Sprukts on vankilapäällikkö Pentin hankintalistalla Nordiksen viihdytysjoukkoihin (= pelaajaksi HIFK:hon). Ei tullut meille, jatketaan lusimista nykyporukalla (=näillä mennään).

Bulldog

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, St Pauli
Mestaruusjunasta ollaan kyllä jo pudottu ennen kuin ollaan edes ensimmäistä liigapeliä pelattu. Olen ihmetellyt asiantuntijoiden/toimittajien veikkailuja IFK:n tämän kauden sijoituksesta. Sijoille 3-4 tuupataan joukkuetta, jonka mv ja puolustus on korkeintaan liigan keskikastia. Realistista sijoitusta laittaisin sijoille 6-8. Hyökkäys ehjänä on kuitenkin liigan 3-4 parasta. Ei tässä auta valittaa, kummastus on kuitenkin kovaa luokkaa, kun Penalle on ollut hyvissä ajoissa selvillä Saarisen uran loppu sekä Jeren ja Murphyn siirrot.En millään ymmärrä tämän "Pietarilaisen käytettyjen autojen kauppiaan" ajatuksen kulkua. Vuodesta toiseen joukkueen rakentaminen tasapainoiseksi on ollut hänelle mahdoton tehtävä. Olen kuullut että Baxterilla on ollut pääosa joukkueen rakentamisessa tälle kaudelle, jos näin on ihmettelen suuresti hänenkin kykyään joukkueen kokoamisessa. Koskakohan tämä kiirastuli loppuu, Jhag ja Isaksson ovat veikkailleet että alkamassa oleva kausi olisi Penan viimeinen, toivoa sopii että näin on.

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Koskakohan tämä kiirastuli loppuu, Jhag ja Isaksson ovat veikkailleet että alkamassa oleva kausi olisi Penan viimeinen, toivoa sopii että näin on.
Näinhän täällä ollaan veikkailtu, mutta Isaksson ei tällaista ole mielestäni missään vaiheessa veikannut.

Täytyy sanoa, että olen kyllä hyvin pettynyt harjoitusotteluiden tuloksiin. Itsekin muistaakseni tässä ketjussa kehuin Matikaisen onnistuneen kerrankin joukkueen kasaamisessa, mutta puolustus onkin osoittautunut aivan liian kevyeksi maalivahdin ohella. Siltikään en vielä heittäisi kirvestä kaivoon tämän kauden osalta, koska potentiaalia joukkueessa on. Ensiksi pitää tietysti hankkia vahvistusta puolustukseen ja myöhemmin katsoa maalivahtiosaston parantamista.

Mutta jos tämä on Matikaisen viimeinen kausi, niin saa olla kyllä Lundellinkin ainakin 1.maalivahtina. Kyllä se on nyt nähty, ettei miehestä ykköseksi ole.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Täytyy sanoa, että olen kyllä hyvin pettynyt harjoitusotteluiden tuloksiin. Itsekin muistaakseni tässä ketjussa kehuin Matikaisen onnistuneen kerrankin joukkueen kasaamisessa, mutta puolustus onkin osoittautunut aivan liian kevyeksi maalivahdin ohella. Siltikään en vielä heittäisi kirvestä kaivoon tämän kauden osalta, koska potentiaalia joukkueessa on. Ensiksi pitää tietysti hankkia vahvistusta puolustukseen ja myöhemmin katsoa maalivahtiosaston parantamista.

Harjoitusotteluiden perusteella pitäisi nimenomaan Pentille (ja muille johdon herroille) olla selvää, että joukkue tarvitsee uuden maalivahdin ja 1-2 kaksi uutta puolustajaa. Sinänsä tietysti hyvä, että tämä tulisi selväksi jo tässä vaiheessa kautta, toki ideaali olisi ollut, että homma olisi osattu hoitaa jo keväällä.

Toivon, että Haverinen ja Holmberg saavat vastuuta Korhosen ja Seppäsen kustannuksella, sillä Haverisen otteita seuratessa viime kaudella tuli mieleen, josko tästä kaverista vielä tulisi jotakin. Holmberg selvisi myöskin kunnialla loukkaantuneiden tuurauksesta talvella, miksei siis vastuuta myös nyt.

scholl

Jäsen
Sijoille 3-4 tuupataan joukkuetta, jonka mv ja puolustus on korkeintaan liigan keskikastia. Realistista sijoitusta laittaisin sijoille 6-8.

Entä jos valmennus osaakin jotain? Kuka olisi voinut kuvitella, että Mikko Mäenpää ja Juuso Hietanen olisivat pystyneet johonkin HPK:ssa. Ehkä nyt Holmberg, Seppänen ja Laakso nostavat oleellisesti tasoaan. Toki jossakin vaiheessa kautta voi tulla eteen tilanne, missä hankitaan yksi fyysinen pakki, mutta silti kyllä nuorempien pelaajien pitää nostaa tasoaan.

Jos on yksi liigan kalliimmista ryhmistä ja kahden parhaan joukossa oleva hyökkäys niin kyllä pitää menestyä vaikka silmät kiinni paremmin kuin sijoille 6-8. Päästiinhän sinne kutokseksi viime kaudellakin, vaikka hyökkäys oli huonompi kuin nyt, pakistossa oli valtavia loukkaantumissumia ja Janne oli Janne silloinkin. Bobista ei tarvitse edes puhua. Kolmossija on minimitavoite ja pakko siihen on uskoa.

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ihmetellyt asiantuntijoiden/toimittajien veikkailuja IFK:n tämän kauden sijoituksesta. Sijoille 3-4 tuupataan joukkuetta, jonka mv ja puolustus on korkeintaan liigan keskikastia.
Tälle asialle on ihan looginen selitys, eivät ne muutkaan liigaseurat ihan tasapainossa ole. Itse asiassa kun rostereita vertailee, niin kysymysmerkkejä löytyy enemmän kuin kenties koskaan aikaisemmin. Ihan vaan esimerkkinä pari perinteisesti kovaa joukkuetta eli vaikkapa Lukko ja Tappara. Lähtökohtaisesti hyviä jengejä, mutta Lukolla puolustus on minusta iso kysymysmerkki ja Tappara taas on täynnä huippulupauksia, joiden onnistuminen ei kuitenkaan ole mitenkään selvää. Kyllä Hifk noissa vertailuissa vähintäänkin tasavahva on.

Se on kyllä fakta, että mistään balanssista ei Hifk:n kohdalla voi puhua. Siellä on V8 perämoottori inkkarikanootissa.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tälle asialle on ihan looginen selitys, eivät ne muutkaan liigaseurat ihan tasapainossa ole. Itse asiassa kun rostereita vertailee, niin kysymysmerkkejä löytyy enemmän kuin kenties koskaan aikaisemmin.

Tämä on totta ja auttaa HIFK:ta tietenkin. Tappara ja Ilves pitäisi tulevalla kaudella pystyä HIFK:n jättämään taakseen, samoin TPS:n, Lukon ja Ässät. Itse sijoitan HIFK:ta korkeammalle Kärpät, Jokerit, Bluesin, HPK:n ja Jypin eli runkkarisijoitus 6 > olisi odotettu.

Mutta kun nyt pelataan tätä 3 pinnan sarjaa, niin kärki tulee kyllä repeämään koruttoman kauas keskikastista, jossa HIFK painaa. Lisäksi HIFKin tulisi pelata joka kaudella finaalipaikasta ja nyt siitä ollaan tyrmistyttävän kaukana. Karusti todeten; mitä väliä on sijoituksilla, jotka tulevan finaaliparin jälkeen? Lievennetään: mitä väliä on sijoituksilla, jotka tulevat sijojen 1-4 jälkeen? Näen HIFK:lle, jos ei mitään muutoksia tapahdu, sijat 1-4 tavoittamattomina ja se on millä tahansa mittapuulla floppi.

Se on kyllä fakta, että mistään balanssista ei Hifk:n kohdalla voi puhua. Siellä on V8 perämoottori inkkarikanootissa.

Meillä on yläkerrassa tyly Silja Line vastustajan laiturissa kiinni. Alakerrassa meillä on kumiankka estämässä vesiliikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä.

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse sijoitan HIFK:ta korkeammalle Kärpät, Jokerit, Bluesin, HPK:n ja Jypin eli runkkarisijoitus 6 > olisi odotettu.
Noista Blues ja Kerho varmaankin tulevat vääntämään Hifk:n kanssa samoista sijoituksista. Jypiin en jotenkin jaksa uskoa, kapeat on hartiat siellä suunnassa.

Se on kyllä fakta, että runkkarissa on oltava mielellään kahden-kolmen parhaan joukossa, jos mestaruudesta uskottavasti meinaa taistella. Aika harvoin kärjen ulkopuolelta päästään yllättämään ja tässä Hifk:lla on kyllä valovuosi parannettavaa. Ei ole mikään nasta juttu aloitella vaikkapa Kärppiä vastaan vieraissa, kun vaihtoehtojakin olisi.

scholl

Jäsen
Jukka Jalosen piti olla se kyky, joka aiheutti sen, että pienen budjetin joukkue pelasi mitaleista joka kausi. Nyt siellä on menetetty hyvä valmentaja ja saatu tilalle ynnämuutamies. Lisäksi siellä on Kaakku, joka IFK:ssa pilasi veskarilupauksia. Pelaajiston osalta HPK on kärsinyt liigan tuntuvimmat menetykset, eikä tilalle ole saatu yhtä laadukkaita pelaajia kuin Jalosen aikana, vaan lähinnä miehiä, jotka eivät muualla ole kokoonpanoon mahtuneet. Niinpä ainakin itse kuvittelen, että he sijoittuisivat noin sijoille 9-10. Voiko liigan paras maalivahtikaksikko pelastaa niin paljon, että olisivat IFK:n edellä?

edit. bozik on oikeassa siinä, että kolmas sija runkkarista on hyvä tavoite silloin, jos haluaa keväällä menestyä. Aran ja Sheddenin aikoina taisi niin tapahtuakin

MoBi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flintstensstigen Idrot Förening Kamrater
Kaikki on kiinni itse asiassa siitä, millä kierteellä ensimmäinen ottelu pyöröhtää käyntiin 11.09.2007. Joukkueessa on potentiaalia yllättäjäksi mutta samalla myös floppaajaksi. Jypiä on nostettu parin hyvän hankinnan nimissä kärkijoukkueiden sekaan. Se varmasti piristäisi sarjaa, mutta en itse usko siihen. Kun muistelee viime kautta niin taisi nämä kokeneet Hifk:n jenkit olla harjoituskaudella melkoisen fleguja, mutta peleissä heti terävänä mukana. Keskiviikkona ollaan viisaampia ja samalla kauden suunta määriteltynä.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se on kyllä fakta, että runkkarissa on oltava mielellään kahden-kolmen parhaan joukossa, jos mestaruudesta uskottavasti meinaa taistella. Aika harvoin kärjen ulkopuolelta päästään yllättämään ja tässä Hifk:lla on kyllä valovuosi parannettavaa. Ei ole mikään nasta juttu aloitella vaikkapa Kärppiä vastaan vieraissa, kun vaihtoehtojakin olisi.

Tämä pitäisi hakata seinään huoneentauluksi HIFK:n toimistolle. Erikoinen oli Tapparan mestaruuskausi, jolloin Tappara ja Kärpät kohtasivat finaalissa runkkarisijoituksilla 4. ja 5. Tämä on pitkä tie hakea täysosumaa, kiistatta helpoin keino päästä SM-liigan finaaliin on sijoittua runkosarjassa sijoille 1-3. Mielellään kahden kärkeen.

Jypin sijoitin yllättävän korkealle runkosarjassa myös sen takia, että heillä on -heh- parempi mv-taso kuin HIFKillä. Kun siihen yhdistyy tappokova ykkösketju ja Dufvan inhorealistinen riskitön peli, niin luulen nykäskylän olevan korkealla. Siis runkosarjassa, playoffeissa ei ole mahdollisuuksia. HPK on paha nakki. Joukkue on kiistatta heikentynyt, mutta sillä on ylimääräisenä kenttäpelaajana ns. "menestymisen kulttuuri". HPK on pärjännyt hyvin ja Alatalo on osaava valmentaja. Pelkästään Alatalon takia HPK lienee HIFK:lle voittamaton muuri, mies tietää kuinka HIFKiä vastaan tulee pelata.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Yhtään harkkapeliä en nähnyt, joten pitää lähteä vaan suoraan kauteen ilman mitään näkemällä saatua näyttöä. Olisi suoranainen ihme, jos joukkue jossa pelaa paljon vanhoja pelaajia olisi jotenkin hirvittävän hyvä harjoituspeleissä, sillä vanhaa miestä ei vaan vielä harjoitukset kiinnosta. Nuoret ovat tarinoiden mukaan pelanneet hyvin, mutta ulkomaalaiset alkavat varmasti vasta tosipeleissä pelata.

Kuitenkin, IFK:n hyökkäys on tällä kaudella parempi kuin moneen vuoteen ja se on mielestäni se asia mihin joukkue on kaatunut HPK:ta vastaan kahtena viime vuonna pleijareissa. Puolustusta hehkutettiin viime kesänä maasta taivaisiin ja itsekin uskoin sen olevan hirvittävän kova. No Murphyhän olikin, mutta Saarinen vietti aikaa vain lasaretissa, Jere pelasi hillittömiä minuutteja, kun meillä ei ollut kuin yksi huippupakkipari. Nyt ei ole varsinaisesti sitä yhtäkään, mutta en usko tasaisuuden olevan varsinainen heikkous. Toki kokoa puuttuu melkoisesti ainakin odotusten osalta, mutta Heikkinen-Laakso pari on jo yksin erittäin hyvätasoinen setti. Katselin tuossa myös naapurin pakistoa, enkä nyt näe mitään syytä juhlia Ilmalassakaan pakiston osalta. Kaksi(mahdollisesti kolme, jos Kauppinen lasketaan) kovaa jääkiekonpelaajaa ja siihen se sitten jääkin. Toki sitten maalivahtiosastolla otetaan takapakkia verrattuna muihin, mutta pidän edelleen Lundellia hyvänä veskarina, joka voi viedä joukkueensa mihin tahansa asti, mutta muun joukkueen pitää tässä tilanteessa onnistua. Niin maalintekijöiden, kuin pakistonkin.

Ensimmäiset viikot näyttävät paljon todellisista voimasuhteista tässä liigassa, mutta uskon IFK:lla olevan hyvät mahdollisuudet joukkueen kerrankin pelatessa joukkueena, eikä siten että yksi ketju tekee maalit ja jos ei, niin otetaan turpaan tosissaan.

Jäsen
Mutta kun nyt pelataan tätä 3 pinnan sarjaa, niin kärki tulee kyllä repeämään koruttoman kauas keskikastista, jossa HIFK painaa. Lisäksi HIFKin tulisi pelata joka kaudella finaalipaikasta ja nyt siitä ollaan tyrmistyttävän kaukana. Karusti todeten; mitä väliä on sijoituksilla, jotka tulevan finaaliparin jälkeen? Lievennetään: mitä väliä on sijoituksilla, jotka tulevat sijojen 1-4 jälkeen? Näen HIFK:lle, jos ei mitään muutoksia tapahdu, sijat 1-4 tavoittamattomina ja se on millä tahansa mittapuulla floppi.
JHag täysin oikeassa, että Kärpät&Jokerit tulevat jyräämään kaukana muista. HIFK:n floppiudesta, mikäli pudotuspeleissä jäädään ekalla kierroksella kesälomille en allekirjoita. Olen seurannut HIFK:n tekemisiä 83-mestaruudesta alkaen ja sijat 1-4 ovat saavutus HIFK:lle. Voidaan tietysti pohtia, miksi näin on ja kuinka paljon tästä tilasta henkilöityy Mobergiin sekä hänen seuraajaansa Matikaiseen.

HIFK:lla on on kaikki mahdollisuudet peruskauteensa keskinkertaisella maalivahdilla, heikolla pakistolla ja hyvällä hyökkäyksellä.

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Erikoinen oli Tapparan mestaruuskausi, jolloin Tappara ja Kärpät kohtasivat finaalissa runkkarisijoituksilla 4. ja 5.

Se olisikin ollut tosi erikoinen, koska nelonen ja vitonen eivät viimeisen viidentoista vuoden aikana olleilla systeemeillä voi kohdata finaaleissa. Oikeat sijat olivat tietysti kolmas ja viides.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ensimmäiset viikot näyttävät paljon todellisista voimasuhteista tässä liigassa, mutta uskon IFK:lla olevan hyvät mahdollisuudet joukkueen kerrankin pelatessa joukkueena, eikä siten että yksi ketju tekee maalit ja jos ei, niin otetaan turpaan tosissaan.

Hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan ja virkistävää nähdä vaihteeksi positiivinenkin näkemys. Itse olen enemmän realisti, mutta kuten jo olen sanonut, olen helvetin mielelläni väärässä omien epäilyjeni suhteen.

Omassa analyysissasi on mielestäni lähtökohtaisesti ikävä kyllä liikaa positiivisia oletuksia, joiden pitäisi toteutua yhtä aikaa. Myönnät, että annamme tasoitusta mv-osastossa ja toteat samaan hengenvetoon, että Lundellinkin kanssa voidaan mennä pitkälle, kunhan koko muu joukkue onnistuu samaan aikaan; pakisto, maalintekijät, erikoistilannemiehet. On hirvittävän kova vaatimus mille tahansa jääkiekkojoukkueelle, että 60 ottelun sarjassa toimivat yhtä aikaa mv-peli, puolustus, erikoistilannepelaaminen ja maalinteko. Tässä on peräti 4 muuttujaa. Viidenneksi on ehdottomasti otettava mitenkään liioittelematta tuomarin osuus. Toisin sanoen tuomaripelinkin tulisi olla oman joukkueen kannalta joko a) suotuisaa (tuomari viheltää HIFK:n eduksi) tai b) tasapuolista. On päivänselvää, ikävä kyllä, että joissain otteluissa neljän muun muuttujan osuessa kohdalleen, tuomarien osuus on kannaltamme tuhoisa.

HIFK olisi kohtalainen turnausjoukkue, jos SM-liiga pelattaisiin vaikkapa neljän turnauksen sarjana. En tosin tiedä, mitä näiden väliaikoina puuhattaisiin. Mutta kuudenkymmenen ottelun sarjassa ei onnella ole paljon sijaa. Pitkä sarja seuloo erot esiin armottomasti ja mestaruuden voittaa 99% varmuudella joukkue, joka sen on ansainnut. Tilannetta voidaan tarkastella vedonlyöjän kannalta näin; mitä pienemmällä riskillä joukkue lähtee pitkään sarjaan, sitä paremmin se menestyy.

Toisin sanoen muuttuvien tekijöiden vaikutus pitäisi olla mahdollisimman pieni, ihannetilassa muuttuvia tekijöitä ei pitäisi olla ollenkaan. No, niin kauan kuin sarjaa ei pelata roboteilla, inhimillinen tekijä on mukana. Otan vertailuun Jokerit ja HIFK:n ja tarkastelen joukkueet (korostan, että kyseessä on pitkä sarja) kohta kerrallaan:

1. Maalivahtipeli

-Jokereilla maalivahtipeliin ei ole odotettavissa läheskään niin isoa skaalaa kuin HIFK:lla. Toisin sanoen Jokerien maalivahti tulee mahdollistamaan joukkueelleen voiton useammin kuin virkaveli HIFK:ssa ja Jokerien maalivahtipeli ei tule romahtamaan niin usein kuin HIFK:lla.

> Jokereilla mv-muuttujalla ei ole niin suurta merkitystä kuin HIFK:lla

2) Puolustus + mv

-Kieltäydyn ottamasta huomioon pakistoa maalivahdista erillisenä osatekijänä. Jokereilla puolustusta johtaa NHL-maalivahti, hänen panoksensa näkyy muussakin kuin torjuntatyössä siis. Jokerien puolustus on kookas, Markkasen alueelle ei pahemmin ajella. Kookkaus ja Helenius yksin nostavat Jokeripakiston jäähyherkkyyttä, joka on miinustekijä. Toisaalta Shedden pystynee Markkasen tuella kohtuulliseen av-peliin. Jokerien puolustuksessa on kokemusta ja kiekollista osaamista HIFK:ta enemmän. Tuulola ja Jokela ovat oletusarvoisesti Cookia ja Heikkistä edellä. Jo pelkän liigakokemuksensa perusteella. Kuparinen osannee peruspakin duunin Seppästä paremmin. Jokeripakisto voi olla ajoittain iso, kömpelö ja tyhmä, mutta sillä on tukenaan liigan ehkäpä paras maalivahti. Niinpä itse pakiston ei aina tarvitse pelata täysosumailtaa, riittää kun Markkanen pitää tasonsa

> Jokereilla ei niin suurta muuttuvaa tekijää kuin HIFK:lla

3) Erikoistilanneosaaminen

-Yv on alue, missä luulen HIFK:n ja Jokerien olevan aivan tasaväkisiä. Molemmilla on taitoa, kovuutta ja kokemusta. Av:ssa Jokerit tulee olemaan parempi kuin HIFK johtuen Markkasesta ja pakistostaan. En usko Jokerien kokevan kuin 1-3 isoa tappiota, pelkään HIFKin häviävän 5-10 kertaa kohtuuttoman kokoisin lukemin

> Erikoistilanteiden kokonaisetu menee Jokereille, jälleen HIFK:lla muuttuvaa elementtiä liikaa

5) Maalintekeminen

-HIFK liki sensaatiomaisesti lievästi Jokereita edellä hyökkäyksensä maalintekopotentiaalin suhteen. Paradoksaalista kyllä, HIFK:lla on enemmän pulaa duunariketjuista kuin Jokereilla. Kuhta, Laakkonen, Guolla, Murray, Vesce, Pesonen, Petrell, Pikkarainen...HIFK omaa niin paljon maalintekotaitoa ja -röyhkeyttä, että veikkaan HIFK:n tekevän enemmän maaleja kuin Jokerit. Ero tasakentällisin on selvä. Yv-peli kaventaa sitä, mutta näen tämän ainoana muuttuvana tekijänä, joka HIFK:lla on parempi

> Jokerit enemmän maalintekijöidensä pelivireen varassa kuin isomman maalintekopotentiaalin omaava HIFK

5. Tuomarit

-tasan menee

Kaikkiaan: HIFK:lle parempi mv ja edes kaksi fyysistä, kiekollista pakkia, niin olisimme valovuoden nykynäkymiä edellä.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se olisikin ollut tosi erikoinen, koska nelonen ja vitonen eivät viimeisen viidentoista vuoden aikana olleilla systeemeillä voi kohdata finaaleissa. Oikeat sijat olivat tietysti kolmas ja viides.

Thanks korjauksesta, olin varma että nelonen ja vitonen. No, olin väärässä.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kaikkiaan: HIFK:lle parempi mv ja edes kaksi fyysistä, kiekollista pakkia, niin olisimme valovuoden nykynäkymiä edellä.

Tuli vähän pätkäistyä, mutta tähän on pakko tarttua, kun tuntuu kovasti HIFK:n tilanne JHagia ahdistavan. Miksi ihmeessä Pentti ei noutanyt HPK:sta Jaakko Harikkalaa, joka täyttää nämä edellytykset? Tähän päälle vielä se, että mies on pelannut yhdessä Heikkisen kanssa, joten tästä olisi mahdollisesti saatu hyvä ja tasokas pakkipari. Mikä HIFK:ta vaivaa, että tällaisia kavereita ei edes uskalleta ottaa kokeelle (Ahtolan tryout poikkeuksena).

Nyt kaveri lähtee kokeilemaan Italiaan, olisin ottanut meille (ainakin onnistuneen tryoutin kautta). Tällä erää jäänee näiden kotimaisten pakkihankintojen tekeminen kesken kauden tapahtuvien paluumuuttajien, liigan sisäisten siirtojen ja Mestis-kavereiden varaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.