Mestaruus Jokerien mielessä - näillä mennään!

  • 284 722
  • 888

yyz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Team Korak, Tapanilan Erä
Filppulan Ilari on jumittunut jämähyökkääjäksi Jypissä ja voisi olla ostettavissa. Ei muuta kuin loppukaudeksi Jokereihin ja samantien pari vuotta lisää sopimukseen. En tiedä muista, mutta itse diggasin Ilaria ihan helvetisti 05-06 kaudella.

Kakkosketjuksi Filppula-Hirso-Rita ja Salmelainen takaisin puolustavampiin kenttiin.

Taitaa vaan opiskelut pitää miehen Jyväskylässä...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taitaa vaan opiskelut pitää miehen Jyväskylässä...
Ja oikeastaan ihan hyvä niin. Tällä kaudella miehelle ei olisi paikkaa Jokereissa. Sen sijaan ensi kaudeksi kun nykyiset tähdet häippäävät on Ilari Must-luokan hankinta. Ehdottomasti siis verkkoja Jyväskylään ja nimenomaan ensi kautta ja jatkoa ajatellen.
 

Yoswald

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei me hyökkäykseen niitä miehiä tarvita, edelleenkään. Näillä miehillä voidaan kokonaisuudessankin mennä ainakin joulutaukoon asti. Puolustuksen osalta toki kinkkinen tilanne loukkaantumisten takia, mutta me saatiin Kantor ja junnuissakin on pari miestä laittaa kentälle korvaamaan kovempia. Toisen pakin hankinta tekisi puolustuspäässä mömeliä, mutta jos ei koko loppukauden kattavia haavereita tule, niin näilläkin voidaan mennä.

Hyökkäykseen ei kuitenkaan kantsi lähteä rahtaamaan uusia miehiä. Sekoittaa pakkaa liikaa. Tällä hetkellä olisi hyvä veto antaa junnuille peliaikaa Hirson ja Ridan vieressä. Santalan ja Wilmin ketjut voidaan pitää samoina ja lähtökohdaksi voisi ottaa edellisen Ilves pelin ketjut. Kim Strömbergin potentiaalista on ollut näytteitä ainakin junnusarjoista ja mielestäni hänelle voidaan antaa nyt näyttöpaikka, ettei karkaa ensi kaudeksi Kerhoon näyttämättä täällä taitojaan. Menetettiin jo Lehterä, ei tehdä samaa virhettä Ströbän kanssa. Jos ei Strömbergillä luonnistu, niin voimme kokeilla vielä Koiviston Artsia ja Salmelaistakin uudelleen Hirson ketjussa, eiköhän joku onnistu tyydyttävästi. Sheddenille siis toiveena, että Strömberg saisi jatkaa Hirson ja Ridan kanssa enemmänkin kuin 1-2 peliä.

Jos sopivaa miestä ei Hirson ketjuun löydy omista ja Variksenkin paluu näyttää epävarmalta voimme toki pyrkiä ennen siirtorajaa vahvistamaan hyökkäystä, jos kyseessä on Suomessa taitonsa näyttänyt ja siitä huolimatta halpa pelimies. Muuten on turha puhua hyökkäyspään vahvistamisesta. Tämä hyökkäys riittää mestaruuteen, vaikka Kim Strömberg tai Arto Koivisto pelaisikin kolmessa ensimmäisessä ketjussa. Nyt kun Variksen loukkaantumisen myötä avautui jonkinlainen tilaisuus antaa nuorille peliaikaa, kannattaisi se myös käyttää.
 

Brad

Jäsen
Jokerit on ottanut kaikilta kärkijengeiltä (Kärpät, Pelicans ja Blues) turpaan Jaffalassa.

Pelicansia vastaan pelattiin todella huonosti ja tänään saimme huimat 16! laukausta Brucklerille. Tässähän pitää alkaa jo toivoa että Jokerit eivät saisi kotietua poffeihin, vierasjenginä Jokerit on liigan parhaimpia.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokerit on ottanut kaikilta kärkijengeiltä (Kärpät, Pelicans ja Blues) turpaan Jaffalassa.

Pelicansia vastaan pelattiin todella huonosti ja tänään saimme huimat 16! laukausta Brucklerille. Tässähän pitää alkaa jo toivoa että Jokerit eivät saisi kotietua poffeihin, vierasjenginä Jokerit on liigan parhaimpia.
Näkemättä tämän illan peliä pitää kommentoida. En olisi vielä niin älyttömän huolestunut ainakaan näiden kolmen ottelun takia. Blues ja Pelicans ovat käyneet pelaamassa Areenalla kovassa myötätuulessa ja Kärpät on aina kova. Jokerit ei ole pystynyt millään rutiinipelillä pärjäämään näille joukkueille, mutta toisaalta se Jokerien noste on tällä hetkellä vielä tulossa. Ei nimittäin Blues voi samalla tavalla pelata koko kautta, en ainakaan usko siihen. Jossain vaiheessa kaikilla joukkueilla on alamäkiä, Pelicansillakin tällä hetkellä. Kun Tuulola ja Kuparinen saadaan kokoonpanoon, on meillä joukkue, joka nosteeseen päästyään on todella kova.

Enää puuttuu se, että tämä noste, itseluottamus ja pelisysteemi saadaan kuntoon kevääseen mennessä. Nyt ollaan liigassa neljäntenä 7 pistettä jäljessä kärkeä, joka on vielä pelannut ottelun enemmän. Tähän kaikkeen ollaan päästy rutiinitasolla. Enemmän sitten ehkä huolestuttaa se, että pelit kotona ovat yleensä olleet huonoja. Johtuuko se sitten SM-liigan tasosta vai kannattajien odotuksista, mutta otteluketjufoorumilla harvoin kehutaan mitään ottelua hyväksi, ihan sama onko Jokereiden vai keiden muiden ottelu.

Pointtina siis se, että tappio kärkijengeille kotona ei tässä vaiheessa kautta ole mielestäni riittävä indikaattori näyttämään, että mestaruus voidaan unohtaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pointtina siis se, että tappio kärkijengeille kotona ei tässä vaiheessa kautta ole mielestäni riittävä indikaattori näyttämään, että mestaruus voidaan unohtaa.

Täysin samaa mieltä. Tuloksiin ei kannata tuijottaa, sillä tappiolla tänään Bluesille tai voitolla tänään Bluesista ei ole mitään merkitystä kun playoffeissa pelataan. Se millä on merkitystä, on pelitapa. Ei ole kunnossa edelleenkään. Aikaa kuitenkin pelitavan kehittämiseen on. Vielä. Jokerien rosteri kaataa saipat ja sellaiset vasemmalla kädellä on pelitapa kunnossa tai ei. Vaikeampaa tulee sitten kovia jengejä vastaan kotona kun pitäisi pelata kiekollisesti näyttävämpää peliä kuin vieraissa ja hallita peliä mm. vaihtoedun avulla peluuttamalla oikeita kenttiä vastustajien kenttiä vastaan. Avauspeli näyttelee isompaa roolia.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Pointtina siis se, että tappio kärkijengeille kotona ei tässä vaiheessa kautta ole mielestäni riittävä indikaattori näyttämään, että mestaruus voidaan unohtaa.

Niinpä. Yksittäiset voitothan nostavat joukkueen itseluottamusta ja uskoa omaan pelitapaan. Itsehän en nähnyt tätäkään ko. Blues -peliä, mutta tappion keskellä pitää vaan uskoa omaan tekemiseen. Viime kaudellahan Jokerit voitti mm. Kärpät mennen tullen 3 kertaa runkosarjassa, mutta niillä ei ollut merkitystä playoffseissa, kun saatiin kunnolla turpiin.

Josko nyt olisi sellainen kevät, että mennään päätyyn asti!
 

Brad

Jäsen
Ei ole kunnossa edelleenkään. Aikaa kuitenkin pelitavan kehittämiseen on.

Pelitavan kehittämisessä ei ole menty eteenpäin viimeiseen 10 matsiin. Itse luulen että Shedden ei ole pelitapaa edes kehittämässä. Ei Jokerien pelitapa tästä miksikään enään muutu, typerää ajatella niin.

Shedden on maajoukkuetauot poissa kun olisi mahdollisuus kehittää pelitapaa. No näillä mennään ja katsotaan mihin se riittää.

Itse olen edelleen sitä mieltä että materiaali riittäisi mestaruuteen mutta koutzi ei. Sihvonen on tässä ihan oikeassa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Avauspeli näyttelee isompaa roolia.

Pakko tarttua tähän viimeiseen lauseeseen. Tällä hetkellä Jokereiden puolustusta ei voi sanoa hyvällä tahdollakaan sanoa kuuluvan liigan terävimpään kärkeen kiekollisessa pelissä. Tämä puolestaan ei voi olla vaikuttamatta pelitapaan ja sen kehittämiseen. Mielestäni loppukauden pelitaktiikkaa hioessa olisi hyvä muistaa tämä, eikä laskea liikaa Tuulolan varaan. Pitäisikö jo tässä vaiheessa kautta pyrkiä kehittämään avauspeliä mahdollisimman simppeliin suuntaan puolustajien osalta ja antaa enemmän vastuuta hyökkääjille?

Itse uskon loppukaudesta ylilyöntien ja fyysisen pelin tulevan jokeripuolustuksen valtiksi. Ainakaan paperilla tämän hetken sarjataulukon viiden kärjestä (Kärpät, Blues, Pelicans ja Jyp meidän lisäksemme) ei kovuudessa yksikään joukkue pärjää Jokereiden tankkiosastolle. Shedden osaa ilkeän pelityylin ja kiekkopsykologian jipot ja tällä hetkellä fyysisiä puolustajia riittää jopa uhrattavaksi. Luultavasti tämä on ollut ainakin taustalla Kantorin ja Pentikäisen sainauksissa. Itse ainakin olen erittäin yllättänyt, jos yhtään noutoa tai "harkittua ylilyöntiä" ei tapahdu runkosarjan viimeisellä neljänneksellä tai pleijareissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Brad ja sekolust kirjoittavat asiaa, josta on helppo olla samaa mieltä. En ole duunien takia käynyt Areenalla ennen tätä iltaa yli kuukauteen ja mun kausarit ovat olleet ahkerassa kierrossa. Nyt kun pääsi vihdoin paikalle niin samaa mieltä on oltava kuin Brad: pelitapa ei ole kehittynyt ja tuskin sitä ollaan edes kehittämässä. Mun silmin Jokerien pelillinen esitys oli mennyt taaksepäin, mutta yhden ottelun perusteella pitää olla varovainen. Varsinkin kun puolustus oli tuossa koostumuksessa.

Silti Jokerien peli ei näytä hyvältä. Aivan perusasiat ovat edelleen hukassa. Niistä tärkein on ylivoimapeli. Ei ylivoimaa voi pelata noin passiivisesti, liikkumatta ja paikkoja vaihtamatta. Jää sellainen tunne, että valmennus ei ymmärrä tai osaa ohjeistaa ylivoimapelaamista kun sarjastakin on pelattu jo puolet ja tässä ollaan edelleen. Sama pätee avauspelissä omalta alueelta. Aivan skeidaa. Ja peluutus - voiko ihan oikeasti joku kuvitella, että Jalkanen ketjuineen kykenee puolustavaan rooliin Bluesin ykköstä vastaan... En ymmärrä tällaista osaamattomuutta.

Jokerien vahvuus on puolustaminen (tai se vahvuus oli Tuulolan ja Kuparisen ollessa rivissä). Vieraspelaaminen toimii juuri siksi paremmin, että Jokerien ei tarvitse lähteä hyökkäämään samalla tavalla kuin kotona. Vieraissa voi kytätä 0-0 ekan tai vaikkapa toisenkin erän ja odottaa vastustajan virheitä.

Kaiken kaikkiaan kysymys on pelitavasta. Kun katsoi tänään Bluesin loukkaantuneiden listaa ja Bluesin peliä kaukalossa, mihinkään muuhun ei voi kyllä päätyä.

Sekolustin esittämä vaihtoehto olisi Jokerien todennäköinen pelastus. Siihen vielä kaukalon kavennus, niin Jokereita olisi erittäin vaikea kaataa kotona. Fyysinen, inhottava jengi, jonka maalille meneminen olisi tuskaa. Staple pääsisi sitten todella oikeuksiinsa tällaisessa ympäristössä, sillä pienessä kaukalossa vastustaja joutuisi vielä enemmän ongelmiin hänen kanssa.

Mutta kumpaakaan ei tapahdu. Ei tule kovaa fyysistä peliä, vaikka siihen olisi rosteri. Ei tule kaukalon kavennusta, vaikka se palvelisi puolustajien pelaamista kun vaadittavan poikittaisliikkeen määrä vähenisi ja vastustajan hyökkääjille olisi vähemmän luistelutilaa. Olisi siis ajettava maalille ja se ei onnistuisi... Fyysistä Jokeria ei nähdä siksi, että se on traditiona ja osaamisena Jokereille vieras. Sponsorit ja omistajat eivät myöskään tykkää. Kaukaloakaan ei kavenneta, koska se olisi heikkouden myöntämistä tässä vaiheessa kautta varsinkin kun Shedden lähes julisti haluavansa ison kaukalon.

Toivoa on kuitenkin. En minä sillä.
 

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Jokerit on nyt esittänyt kotiyleisölleen lähes järkyttäviä tuotoksia kaikkia kärkijoukkueita vastaan. Kärpät 2-5, Pelicans 2-6, Espoo 3-5. Nämä luvut eivät ole sattumaa, vaan kertovat ihan selvästi tilanteen missä mennään. Omiin menee valtavasti ja jakoa ei yksinkertaisesti ole hyviä joukkueita vastaan ellei muutoksia pelitapaan, valmistautumiseen ja peluutukseen tule.

Shedden on kuulemma joku motivoija-valmentaja, joka saa pelaajista kaiken irti ja saa sellaisen kiihkon päälle että seinästä mennään vaikka läpi. No, mitään halua mihinkään ei ole näkynyt missään tällä kaudella, vaan peleissä mennään joko virkamies- tai evvk-asenteella ja voitot ovat tulleet flegmaattisten ilmaveivien kautta. Shedden siis ei ole onnistunut ydinalueellaan. Peluutuksessa ei myöskään ole ollut mitään järkeä. Ei reagoida mihinkään, ei aikalisiä, ei maalivahdinvaihtoja, ei penkityksiä, ei peluuteta ilkeimpiä kavereita vastustajan primadonnoja vastaan. Ei mitään.

Kaikkein pahinta tilanteessa on se, että peli on huonompaa ja sekavampaa kuin se oli viime kaudella. Tämä voitaneen nyt todeta ilman mitään sen suurempaa kiihkoa. Viime kaudella Jokerit pelasi idioottiyksinkertaista, mutta toimivaa peliä. Kiekkoa lyötiin laitaa pitkin ylös ja päätyyn, johon ryntäsi pari fyysistä tankkia kaivamaan ja röyhimään. Kun kiekko saatiin se pelattiin maalille, johon meni voimalla ja tahdolla. Peli oli parhaimmillaan nautittavaa äijä-kiekkoa. Tällä kaudella luistellaan löystästi ympäriinsä ja tehdään sitten henkilökohtaisella taidolla just se yksi maali enemmän kuin selvästi huonompi vastustaja. Parempia joukkueita vastaan ei tehdä sitten yhtään mitään.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokerit on ottanut kaikilta kärkijengeiltä (Kärpät, Pelicans ja Blues) turpaan Jaffalassa.

Pelicansia vastaan pelattiin todella huonosti ja tänään saimme huimat 16! laukausta Brucklerille. Tässähän pitää alkaa jo toivoa että Jokerit eivät saisi kotietua poffeihin, vierasjenginä Jokerit on liigan parhaimpia.

Vosiko se johtua kenties myös siitä , että paineet koti yleisön edessä ovat hurjat ja se tuo liikaa mailanpuristusta.

Kannattaisiko kokeilla vanhaa kikkaa ja ajaa bussilla myös kotipeleihin ikään kuin vieraspaikkakunnalle menisi pelamaan.
Tai pelata kotona vieraspaitojen kanssa?
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jokerien vahvuus on puolustaminen (tai se vahvuus oli Tuulolan ja Kuparisen ollessa rivissä).

No mun näkemissä peleissä se puolustaminen on juurikin ollut aivan kamalaa katsottavaa. Kuten nyt vaikkapa eilen viimeksi. Liike ei riitä ollenkaan, iholle ei uskalleta tai ehditä mennä ja ukot ovat merkkaamatta paikkien juoksennellessa sinne tänne.
Eilen Bluesin eka ja kolmas maali olivat sitä jokeripuolustamista mikä käsitys itselleni siitä on tällä kaudella tullut. Näissä tapahtui kaikki normijutut: Pöyristyttävä purkuyritys, päätöntä kiekollisen pelaajan perässäjuoksemista potkun myöhässä kulmassa ja mies merkkaamatta maalin edustalla.

Lisäksi pakit ovat Tuulolaa (ja Kauppista hyvänä päivänään) lukuunottamatta kiekollisena ihan järkyttävän epävarmoja. Jokela esim. on sellainen pelaaja, etten ole tainnut n.kymmenessä näkemässäni pelissä nähdä yhtään hyvää vaihtoa häneltä. Kaverilta voi lähteä kiekko lavasta ihan mihin suuntaan tahansa ja ihan millä hetkellä hyvänsä, jos sattuu ylipäänsä joskus osumaan mailallaan siihen.

Ei se hyökkääminenkään mitään silmiä hivelevää todellakaan ole, mutta aika paljon voi siinäkin laittaa mun mielestä sen piikkiin, että meidän pakit eivät pysty tukemaan niitä yhtään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No mun näkemissä peleissä se puolustaminen on juurikin ollut aivan kamalaa katsottavaa. Kuten nyt vaikkapa eilen viimeksi. Liike ei riitä ollenkaan, iholle ei uskalleta tai ehditä mennä ja ukot ovat merkkaamatta paikkien juoksennellessa sinne tänne.

Tämä on aivan totta. Ja kuten itsekin kirjoitin, puolustaminen onnistui hyvin kun Tuulola ja Kuparinen olivat rivissä, koska molemmat ovat erinomaisia ja liigan eliittiä omalla maalilla.

Mutta kyse ei ollut puolustuksen onnistumisesta tai epäonnistumisesta, vaan puolustamiseen perustuvan jääkiekon pelaamisesta vastaan hyökkäämisen perustuvan jääkiekon pelaaminen. Se on kokonaan toinen asia kuin puolustamisen onnistuminen. Väitän siis, että Jokerien puolustamiseen perustuva vieraspelaaminen toimii Sheddenillä paremmin kuin kotona vaadittava aktiivisempi hyökkäyspelaaminen.

Kotona saldo voitot-tappiot on 6-6, vieraissa se on 11-3. Kotona maaleja on tehty-päästetty per ottelu 3.33-3.33 ja vieraissa 3.28-2.07. Ero on tilastollisesti merkittävä päästettyjen maalien ja ennen kaikkea voitto-tappio -suhteen osalta. Vieraspelaaminen on tehokkaampaa, koska puolustaminen on jääkiekossa helpompaa kuin kotona vaadittava pelin hallitseminen ja aktiivinen hyökkääminen. Sheddenin ns. pelikirja ei ole vaan riittävä hyökkäyspelaamiseen, siitä tässä on nähdäkseni yksinkertaistettuna kysymys.

Jokerien pakeista esimerkiksi ylivoimassa Marko Tuulola pystyisi tukemaan aivan varmasti yv-pelaamista. Mutta hän ei ole saanut siihen todellista isoa mahdollisuutta aivan kauden alkua huomioimatta. Tuulola ei siis pelannut Jokerien ykkösyv:tä pitkään aikaan kun oli kunnossa... Tämä on minun silmin iso virhe, sillä Tuulola on muutenkin hyökkäyksien tukemisessa ja erityisesti yv:llä nykyisen SM-liigan parhaita puolustajia. Kyse ei siis ole yksin siitäkään, että Jokereilla ei olisi hyökkääviä puolustajia, vaan siitä, että sellaisia ei osata käyttää ja roolittaa riittävällä tavalla.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jokela esim. on sellainen pelaaja, etten ole tainnut n.kymmenessä näkemässäni pelissä nähdä yhtään hyvää vaihtoa häneltä. Kaverilta voi lähteä kiekko lavasta ihan mihin suuntaan tahansa ja ihan millä hetkellä hyvänsä, jos sattuu ylipäänsä joskus osumaan mailallaan siihen.
Ollaan sitten varmaankin nähty ihan samoja pelejä tällä kaudella. Se mitä minä olen miettinyt lähes koko kauden ajan on, miten Jokela voi olla niin huono. En minä nyt sentään miehestä mitään yyveen pyörittäjää odottanutkaan, mutta noin huonosti en ole äijän nähnyt pelaavaan ikinä aikaisemmin, kuin mitä on Jokereissa pelannut joka ikisen ottelun. Olen tullut siihen lopputulokseen pähkäilyssäni, että Kauppinen on huonoin mahdollinen pakkipari Jokelalle ja sen lisäksi stadi ja kirkkaat valot ei hänelle sovi.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Ollaan sitten varmaankin nähty ihan samoja pelejä tällä kaudella. Se mitä minä olen miettinyt lähes koko kauden ajan on, miten Jokela voi olla niin huono. En minä nyt sentään miehestä mitään yyveen pyörittäjää odottanutkaan, mutta noin huonosti en ole äijän nähnyt pelaavaan ikinä aikaisemmin, kuin mitä on Jokereissa pelannut joka ikisen ottelun. Olen tullut siihen lopputulokseen pähkäilyssäni, että Kauppinen on huonoin mahdollinen pakkipari Jokelalle ja sen lisäksi stadi ja kirkkaat valot ei hänelle sovi.

Jep. Ei tule nopeasti miettien mieleen yhtään ainoaa pelaajaa takavuosilta, jonka takia saa aina olla kuset ja paskat housussa hänen ollessa kiekossa kiinni.
Puolustaminen ei sekään suju sen paremmin. Ei pysy kenenkään mukana, tekee ihan älyvapaita juoksuja kulmiin, kaatuilee omia aikojaan ja silloin harvoin kun ehtisi taklaamaan niin vetää ohi ja itsensä pihalle. Toivottavasti oon tosiaan sattumalta nähny vaan ne huonot pelit, vaikka niitä alkaa siinäkin tapauksessa olemaan liian monta..

Tuulolan ja Kuparisen poissaollessa Kauppinen ja Helenius ovat olleet selkeästi varmimmat pakit. Valitettavaa sikäli, että se ei tosiaan ole seurausta siitä, että Kauppinen ja Helenius olisivat yhtäkkiä kehittyneet ihan helvetisti, vaikka sinänsä ok ovat olleetkin.
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Ei näin

Ottaa kyllä pahasti hattuun tämä jatkuva isoille häviäminen. Tuntuu siltä ettei Sheddenin ollessa ohjauksessa voi voittaa mitään suurta (lue: mestaruutta) Ei siellä välierissä/finaaleissa tule kuitenkaan vastaan esim. SaiPaa tai Ilvestä, joille jokerit yleensä pärjää.

Kertokaa viisaammat mikä mättää...?
 

# 76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on vahvistettu puolustusta - tarvitaanko seuraavaksi vahvistuksia hyökkäysosastolle?

Onko neljäs sija tällä joukkueella niin erityisen hieno saavutus? - Ei minusta. Nyt on pelattu kaksi kertaa ns. oletettua finaalivastustajaa, eli Kärppiä vastaan, mutta molemmilla kerroilla on tullut turpaan. Kärpät olisi kuitenkin ihan hyvä voittaa, se on pakko tehdä jossain vaiheessa mikäli meinataan Kanada-maljasta tosissaan taistella. Kyllähän tämänpäiväiseen tappioon toki keksitään jonkunnäköinen selitys ja loukkaantumiset on osasyy, mutta kyllä minä olisin odottanut näistä kahdesta (Blues ja Kärpät) pelistä ainakin toisesta voittoa. Jos katsotaan viimeistä seitsemää peliä (KalPa, Tappara, Ässät, Ilves, SaiPa, Blues ja Kärpät) niin saldona on kolme voittoa, yksi jatkoaikavoitto, jatkoaikatappio ja kaksi tappiota, pistetili on karttunut 12 pisteellä. Jaossa on ollut 21 pistettä.

Jotain tartteis tehdä, että nämä isommat joukkueet saataisiin kammettua nurin ettei niistä muodostuisi minkäännäköistä peikkoa pleijareihin.
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nyt on pelattu kaksi kertaa ns. oletettua finaalivastustajaa, eli Kärppiä vastaan, mutta molemmilla kerroilla on tullut turpaan. Kärpät olisi kuitenkin ihan hyvä voittaa, se on pakko tehdä jossain vaiheessa mikäli meinataan Kanada-maljasta tosissaan taistella.


Jos nyt oikein muistan, niin ei Kärpätkään voittanut kuin kerran Jokerit viime kauden runkosarjassa ja Jokerit voitti kolme kertaa. Mutta sitten finaaleissa Kärpät voitti Jokerit kolme kertaa peräkkäin ja se oli siinä. Eli ei tässä nyt mitään hätää ole - playoffit ovat ihan oma juttunsa.

Mutta jokin kuitenkin mättää. Päävastustajista (Pelicans, Kärpät, Blues, JYP) ei voitot tule helpolla ja aina joudutaan menemään jatkoajalle. Kyllä pitäisi myös pystyä voittamaan em. joukkueet varsinaisella peliajalla.

Pelaajamateriaalissa ei ole mitään vikaa, eli jos jossain on vikaa, niin se on Sheddenissä ja hänen pelitavassaan.
 

Brad

Jäsen
En hirveemmin puhuisi enään Jokerien mahdollisuuksista voittaa Kärpät, meidän farmikoutzilla ei ole yksinkertaisesti keinoja päihittää Kari Jalosen Kärppiä, fakta. Kärpät voittaa runkosarjan helposti ja on poffeissa taas todella vaikea voitettava, varsinkin Sheddenille.

Otetaan toinen sija runkosarjassa tai kotietu ainakin ja finaalissa pakko olla. Kelpaa mulle.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En hirveemmin puhuisi enään Jokerien mahdollisuuksista voittaa Kärpät, meidän farmikoutzilla ei ole yksinkertaisesti keinoja päihittää Kari Jalosen Kärppiä, fakta.

Komppaan täysin.

Ketjut missä pohditaan että, tarvitaanko joukkueeseen vielä pelaajia ja minkälaisia, ovat mielestäni täysin turhia. Ainakin nyt kun Kantor ja Jarret ovat liittyneet joukkueeseen.

Karu totuus on että valmentaja ei ole kuitenkaan tarpeeksi laadukas, turha on odottaa sitäkään että Sheddenin pelikirja tuosta mihinkään paranisi. Ollaan sitä kirjan päivittymistä odoteltu jo tässä ihan tarpeeksi.

Itse en haluaisi nähdä Sheddenin nimeä niiden nimien joukossa joista kaavaillaan tulevaa päävalmentajaamme, vaikka tuntuu herra vielä olevan yksi ykkösvaihtoehdoista monelle.
Kaikki kunnia Sheddenille, varmasti pelaajat pitää ja karismaa riittää mutta se tärkein uupuu.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En hirveemmin puhuisi enään Jokerien mahdollisuuksista voittaa Kärpät, meidän farmikoutzilla ei ole yksinkertaisesti keinoja päihittää Kari Jalosen Kärppiä, fakta.
Mikä helvetin fakta? Minä en moneen vuoteen ole nähnyt näin hyvää saumaa ottaa poika kotiin.

Saadaan kalusto helmikuussa kasaan (uudet ukot sisään) ja tämä on meidän kausi. Ampukaa taas kerran, mutta tällä kaudella pelataan finaalissa ja poika tulee kotiin. Aika varma luottamus tästä.
 

SatanicBunny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Narrin paluu
Mikä helvetin fakta? Minä en moneen vuoteen ole nähnyt näin hyvää saumaa ottaa poika kotiin.

Saadaan kalusto helmikuussa kasaan (uudet ukot sisään) ja tämä on meidän kausi. Ampukaa taas kerran, mutta tällä kaudella pelataan finaalissa ja poika tulee kotiin. Aika varma luottamus tästä.

Nimenomaan! Joukkue ei missään nimessä saa pelata kummelista tutulla "Me ollaan hävitty tää peli (tässä tapauksessa kausi)" -mentaliteetilla, sillä siitä ei seuraa mitään hyvää. Miksipä siis fanienkaan pitäisi tuudittautua tähän "Kärpät on täydellisen jääkiekon ruumillistuma ja puolijumala Kari Jalosen luotsaamana täysin voittamaton ja näinollen varma mestari" -tyyppiseen mielikuvaan, joka tuntuu olevan tiettyjen nimimerkkien asenne tällä hetkellä.

Myönnettäköön, että Kärpät on suoriutunut tästä kaudesta tähän mennessä paremmin kuin Jokerit (tämän sarjataulukkokin kertoo), mutta sen perusteella on vielä turha ennustella mitään playoffeista. Puolustuksen ja valmennuksen laadusta/laaduttomuudesta huolimatta olen Bozikin kanssa samaa mieltä siitä, että vaikkei mestaruus Jokereille todellakaan ole varma asia, on siihen silti tällä kaudella todella hyvät mahdollisuudet.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jep ja pakko lisätä Sorry Bradille, tuli turhan rajusti ladottua tuo mielipiteeni.

Silti itse asiasta olen jostakin syystä aivan varma. Tänä vuonna otetaan kattila. Vaikea sanoa mihin tämä perustuu, mutta onneksi perstuntuma on yleensä osoittautunut oikeaksi. Meillä on loistava maalivahti, joka pystyy voittamaan mestaruuden. Joukkueessa on riittävästi särmää ollakseen vihulaiselle vaarallinen. Uusien pakkihankintojen jälkeen rosterissa on myös leveyttä ja loppukaudesta väitän, ettei edes Tuuskin saikku ole mikään iso asia. Tää on meidän kausi. Kuka ikinä finaaleissa vastassa onkaan, me kävellään yli ;)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nimenomaan! Joukkue ei missään nimessä saa pelata kummelista tutulla "Me ollaan hävitty tää peli (tässä tapauksessa kausi)" -mentaliteetilla, sillä siitä ei seuraa mitään hyvää. Miksipä siis fanienkaan pitäisi tuudittautua tähän "Kärpät on täydellisen jääkiekon ruumillistuma ja puolijumala Kari Jalosen luotsaamana täysin voittamaton ja näinollen varma mestari" -tyyppiseen mielikuvaan, joka tuntuu olevan tiettyjen nimimerkkien asenne tällä hetkellä.

Pikkaisen on asiat menneet sekaisin. Jos Jokerien peliä analysoidaan, suurin uhka ei todellakaan ole Kärpät. Jokerien rosteri on tällä hetkellä uusien hankintojen myötä SM-liigan muihin seuroihin verrattuna niin kova, että Kärpät ei ole mikään pelillinen uhka. Hyvä ja vaativa vastus, toki, mutta ei varsinainen uhka. Jos Kärpät ei ihmeemmin enää vahvistu, Kärpät on kaadettavissa sillä pelillä, johon Jokerien rosteri pystyy. Tästä ei kahta sanaa.

Oikeastaan ainoa Jokerien mestaruuden todella merkittävä uhka on avainpelaajien (kuten Markkanen) lisäloukkaantumisten ohella Jokerit itse ja tarkemmin Jokerien valmennuksen kyky kehittää Jokerien pelitapaa siihen suuntaan, että Jokerit pystyy pelaamaan myös hyökkäyspeliin perustuvaa jääkiekkoa isossa kaukalossa (kuten Areenalla ja Oulussa). Jos Lahteen joudutaan playoffeihin, siellä on vielä helpompi pärjätä pienen kaukalon takia, joka sopii Jokereille erinomaisesti. Isossa kaukalossa vaatimukset ovat kuitenkin hieman laajemmat.

Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa mm. avauspelin kehittämistä omalta alueelta, pelaamista myös keskustan kautta lyhyin syötöin sekä kykyä iskeä vastustajan hyökkäysalueelle vähintään kolmelta kaistalta ja ehkä vielä neljänneltäkin pakin tukemana eli rintamahyökkäyksin. Tämä varianssi on vaan löydyttävä, koska playoffeissa Jokerit ei voi pelata yksinomaan pitkällä avaussyötöllä omalta puolustusalueelta laiturille siniviivalle, josta ajetaan sisään tai sitten lyhyellä syötöllä omalla alueella laiturille, joka kuljettaa kiekon sisään tai ampuu kiekon ristikulmaan tai ränniin.

Välttämättömyyteen on useita oleellisia syitä: hyökkäyspelin variointi estää vastustajaa yksinkertaisesti tukkimasta Jokerien pitkiä syöttölinjoja tai kuljetuksia, se kehittää pelaamista ja ennen kaikkea liikkumista ja syöttelyä ylivoimalla sekä valmistaa Jokerit hyvin tilanteeseen, jossa kiekko menetetään syvällä vastustajan alueella.

Kannattaa ihan oikeasti katsoa narulta Jokerien viime vuoden finaalit Kärppiä vastaan ja NHL:n Stanley Cupin konferenssifinaalit Detroit vs Anaheim sekä finaalit Anaheim vs Ottawa. Varsinkin konferenssifinaaleista huomaa sen, kuinka loistavasti Anaheim muutteli pelitapaansa ja yllätti Detroitin oikeastaan täysin. SM-liigaan ja sen taitoon suhteutettuna jos Jokerit pystyy samaan, Kannu on täällä. Ja oikeastaan sama kääntäen: jos ei pysty, vaan esitys on pelillisesti samaa luokkaa kuin viime kauden finaaleissa, ei mahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös