Jokerit ei tietääkseni ole hankkinut Ridalle ja Varikselle korvaajia, vai onko?
Jokerien materiaali hyökkäyspäässä on niin laadukas ja laaja, etten käsitä, miksi pitäisi hankkia korvaajat pelaajille, jotka ovat tulossa tällä kaudella vielä mukaan kuvioihin. OK, Rita palaa vasta aivan runkosarjan päätöskierroksilla ja Varis ehtinee pelata noin kymmenen ottelua ennen pudotuspelien alkua, mutta takaisin ovat joka tapauksessa tulossa. Mihin helvettiin me kaikki pelaajat sitten survotaan?
Minun mielestäni Jokerien hyökkäysmateriaali on alun alkaen rakennettu niin, että sen pitäisi kestää pari loukkaantumista, jopa avainpelaajien. Ilman Ritaa ja Varista meidän kalusto voisi olla vaikka tällainen:
Virta - Santala - Leino
Stapleton - Hirso - Louhi
Salmelainen - Wilm - Koivisto
Strömberg - Saarinen - Jalkanen
Veistola
Tuossa on kolme nuorta kaveria ketjuissa: Salmelainen, 22 v, Saarinen, 21 v, Strömberg, 20 v. Muuten läpeensä kokenutta kalustoa, liigatasolle ykkösluokkaisia pelaajia kaksi ketjullista ja varsin mallikas kolmonen. Jos ei noista meidän junnuista löydy laatua edes sen vertaa, että voivat Jalkasen kanssa pelata sen 4-5 minuuttia per peli nelosketjun roolissa, niin mitä helvettiä ne tekee koko joukkueessa. Kyllä kai tuollaisille vähän päälle parikymppisille jätkille pitää pystyä antamaan sen verran luottoa, jos laskee niistä yhtään mitään tulevan. Jos ei niille pysty sitä luottoa sen vertaa laskemaan, niin helvettiäkö noita roikottaa ollenkaan mukana. Ei ole kyllä kenenkään etu.
Sen verran noissa kosseissa, mukaan lukien 13. hyökkääjäksi kirjaamani Veistola, on monet näkevinään potentiaalia, että en aivan helpolla niele sellaisia kommentteja, että jätkät on jo nähty. Ne on muutamassa pelissä saanu mahiksen vähän isompaan rooliin ja samantien kaverit lytätään. Ei kasva ensimmäistäkään pelaajaa omista junnuista vastuurooleihin tällä mentaliteetilla. Mulla on ikävä jopa Jortikkaa, jolla riitti sen verran silmää, että uskalsi tehdä Lepistöstä ja Filppulasta pelaajia. Siihen kun riitti se, että antoi sen verran peliaikaa, mitä jätkät ansaitsi.
Mutta kuten jo tuolla aiemmin mainitsin, että jos menestykseen todella vaaditaan kymmenen liigatason pakkia, 16 hyökkääjää ja NHL-maalivahti, niin hankitaan toki ne. Mikäpä minä olen siitä valittamaan, että meillä on liikaa liian hyviä pelaajia.