Viestin lähetti Niilo
Totuus "Oton" uppoamisesta on hieman sekava. Liittoutuneet väittävät upottaneensa "Oton", mutta myös Saksalaisilla oli merkittävä rooli, "Oton" uppoamisessa...
Daespoo kirjoitti:Olisi ollut mielenkiintoista tietää miten Väinämöinen ja Ilmarinen olisivat pärjänneet saaristomeren sokkeloissa noita aitoja battlecruisereita ja -shipsejä vastaan.
Mikä on muuten Väinämöisen oikea englanninkielinen luokitus, kokonsa puolesta ei ollut lähelläkään Schanhorstin tyylisiä 'pocket battleshipsejä' (kuten allyt niitä kutsuivat) mutta toisaalta olivat aseistukseeltaan hieman vahvempia kuin perinteiset risteilijät.
JypFabu kirjoitti:Näissä vanhan ajan vesseleissä minua on aina viehättänyt japanilainen design, ovat varsin virtaviivaisia ja tarkoituksenmukaisia, niinkuin ikiaikaisesn merenkulkijakansan arvolle sopii, tutkikaapa vaikkapa hävittjä jukikadzen(?) virtaviivaisia muotoja, jos netistä kuvia sen luokan aluksista löydätte. Samoin joissain ranskalaisissa paateissa on oikeita kaunokaisia.
Täh? Se laskettiin vesille14.2.1939 joten uppoamispäivämäärä on siis 23.2.1939. Meinaatko muuten laittaa malliisi fotoetsattuja osia?Paitselo kirjoitti:... rakennan parhaillaan Bismarkia mittakaavassa 1:350... oli se hurjan NÄKÖINEN laitos, vaikka uiskentelikin meren pinnalla vain yhdeksän vuorokautta...
werther kirjoitti:Täh? Se laskettiin vesille14.2.1939 joten uppoamispäivämäärä on siis 23.2.1939. Meinaatko muuten laittaa malliisi fotoetsattuja osia?
Olit sinänsä kyllä ihan oikeassa tuon 9 vuorokauden suhteen. Olihan alus tietysti vesillä pitempään ja suoritti valmisteluja sekä erilaisia testejä, mutta siitä kun sen ensimmäinen todellinen operaatio alkoi, kesti yhdeksän vuorokautta sen uppoamiseen. Ja kuten jo muutkin ovat kirjoittaneet, niin torpedon osuma jumitti aluksen peräsimen, ja koska Bismarckin ohjaaminen pelkästään potkureilla oli käytännössä mahdotonta, oli ohjauskyvytön laiva lopulta helppo maali briteille.Paitselo kirjoitti:Donnerwetter! Bismarck todellakin vajosi merellä hyiseen hautaansa 27.5.1941, joten kyllähän tuo "ura" kesti aika lailla pitempään kuin maintsemani yhdeksän vuorokautta - minun pitäisi ilmeisesti järjestää parempi tuuletus tähän työpöydälleni kun liimahuurut saavat aikaiseksi moisia lapsuksia.
dali kirjoitti:Vasa-laiva on selkeästi sykähdyttävin elämys. Sen sielu on puuta, eikä tunteetonta terästä. Vasa-laivassa on tyyliä ja entisajan henkeä.
Vasa-museo hiljentää. Alus on kertakaikkiaan hieno nähtävyys.
Osaako joku kertoa, pitääkö teekkarilegenda siitä, että Vasaa nostettaessa teekkarit olisivat sukeltaneet laittamaan Paavo Nurmen patsaan pienoismallin kannelle? Eli kun alus nousi mudasta pintaa, niin Paavo olisi nököttänyt kannella.