Merten valtiaat - mikä sota-alus sytyttää eniten?

  • 10 192
  • 68

Mikä WW II sota-alus sykähdyttää eniten?

  • Soryu (Hiryu) - Japani.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Shinano - Japani.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Ark Royal - Iso-Britannia.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Illustrious - Iso-Britannia.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Lexington (Saratoga) - USA.

    Ääniä: 3 2,1%
  • Yorktown - USA.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Richelieu - Ranska.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Bismark (Tirpiz) - Saksa.

    Ääniä: 55 39,0%
  • Littorio (Vittorio Veneto) - Italia.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Nagato - Japani.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Yamato (Musashi) - Japani.

    Ääniä: 11 7,8%
  • Marat - Neuvostoliitto.

    Ääniä: 1 0,7%
  • King George V - Iso-Britannia.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Nelson - Iso-Britannia.

    Ääniä: 4 2,8%
  • Revenge - Iso-Britannia.

    Ääniä: 0 0,0%
  • North Carolina - USA.

    Ääniä: 2 1,4%
  • South Dakota - USA.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Iowa (Missouri) - USA.

    Ääniä: 8 5,7%
  • Dunkerque - Ranska.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Deutschland (Admiral Graf Spee) - Saksa.

    Ääniä: 3 2,1%
  • Scharnhorst - Saksa.

    Ääniä: 6 4,3%
  • Kongo - Japani.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Hood - Iso-Britannia.

    Ääniä: 2 1,4%
  • Alaska - USA.

    Ääniä: 2 1,4%
  • Hipper (Prinz Eugen) - Saksa.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Mogami - Japani.

    Ääniä: 2 1,4%
  • Agano (Yahagi) - Japani.

    Ääniä: 0 0,0%
  • York (Exeter) - Iso-Britannia.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ilmarinen (Väinämöinen) - Suomi.

    Ääniä: 29 20,6%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 5 3,5%

  • Äänestäjiä
    141

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Äänestin Bismarck. Pikku poikana oli siitä muovinen pienoismalli.

Tirpiz upotettiin norjassa vuonoon. Vieläkö laiva makaa vuonossa? Jossain kuvissa tirpiz on uponnut ja siitä näkyy osa pinnalle?
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Laivasto ei ole koskaan ollut oikein sydäntä lähellä, mutta jostain syystä tulee kylmät väreet kuin ajattelenkin bisseä. Schlachtschiff "Bismarck" levätköön miehistöineen rauhassa ja saa siis ääneni.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Viestin lähetti Niilo
Totuus "Oton" uppoamisesta on hieman sekava. Liittoutuneet väittävät upottaneensa "Oton", mutta myös Saksalaisilla oli merkittävä rooli, "Oton" uppoamisessa...

Ainakin sotahistoriallinen museo Saksassa sanoi että ihan liittoutuneet upottivat, ensin lentokoneen torpedo osui ohjaukseen jättäen aluksen ajelehtimaan ja tämän jälkeen tuli paikalle N kappaletta brittien laivoja jotka piirittivät ja ampuivat pohjaan.

Ääni myös tälle helvetinkoneelle. Tosin kaikkien aikojen sotalaivasuosikkini on pelottava ja karmaiseva Wasa, joka meni ja upposi satama-altaaseen neitsytmatkallaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
YLÖS!

... rakennan parhaillaan Bismarkia mittakaavassa 1:350... oli se hurjan NÄKÖINEN laitos, vaikka uiskentelikin meren pinnalla vain runsaat kaksi vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nautilus on kolahtanut viimeaikoina aika lujaa.

Viimeeksi viimeyönä olin Kapteeni Nemon kanssa tutkimassa Atlantiksen raunioita Atlantin pohjassa ja juotiin pari shottia absinttia ja poltettiin sikarit sekä juteltiin niitä näitä, viiksenpäitä.

Ihan jees.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Daespoo kirjoitti:
Olisi ollut mielenkiintoista tietää miten Väinämöinen ja Ilmarinen olisivat pärjänneet saaristomeren sokkeloissa noita aitoja battlecruisereita ja -shipsejä vastaan.

Mikä on muuten Väinämöisen oikea englanninkielinen luokitus, kokonsa puolesta ei ollut lähelläkään Schanhorstin tyylisiä 'pocket battleshipsejä' (kuten allyt niitä kutsuivat) mutta toisaalta olivat aseistukseeltaan hieman vahvempia kuin perinteiset risteilijät.

Niiden virallinen nimi kaiketikin oli rannikkomonitori, joten liekö tuo luokka loogisesti taivu britiksi coastal monitor. Luulenpa että olisivat pärjänneet kohtuullisesti, koska syväyksien puolesta nämä aavan meren kauhiot olisivat olleet aika kädettomiä, eikä heidän aseistuskaan ollut ihan peanuts, siksi kai neuvostoliittokin vältti hakeutumista välienselvittelyyn aikanaan.

Näissä vanhan ajan vesseleissä minua on aina viehättänyt japanilainen design, ovat varsin virtaviivaisia ja tarkoituksenmukaisia, niinkuin ikiaikaisesn merenkulkijakansan arvolle sopii, tutkikaapa vaikkapa hävittjä jukikadzen(?) virtaviivaisia muotoja, jos netistä kuvia sen luokan aluksista löydätte. Samoin joissain ranskalaisissa paateissa on oikeita kaunokaisia.
 

Tuamas

Jäsen
Oma suosikkini on kauempaa menneisyydestä, eli muistaakseni Trafalgatarin taisteluun(kin) osallistunut HMS Victory, jonka kapteenina toimi Amiraali Horatio Nelson.
Tämä siksi, koska olin nuorena poikana tuota alusta katselemassa ja siellä sisällä kiertelemässä. Oli aika karu paikka asustaa ja kyllä oli aika kunnioitusta herättävän kokoinen laiva.

Noita viimeisen päälle isoja taistelulaivoja en ole juurikaan nähnyt, kuin kuvissa, joten ne ovat hiukan etäisempiä (paitsi korkkareista). Olisi hieno kyllä joskus käydä paikan päällä katsomassa jotakin tuollaista isompaa oikeaa taistelulaivaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
JypFabu kirjoitti:
Näissä vanhan ajan vesseleissä minua on aina viehättänyt japanilainen design, ovat varsin virtaviivaisia ja tarkoituksenmukaisia, niinkuin ikiaikaisesn merenkulkijakansan arvolle sopii, tutkikaapa vaikkapa hävittjä jukikadzen(?) virtaviivaisia muotoja, jos netistä kuvia sen luokan aluksista löydätte. Samoin joissain ranskalaisissa paateissa on oikeita kaunokaisia.

Yukikazesta löytyy ainakin pienoismallin kuvia, varmaan hakemalla löytyy kuvia aluksesta itsestäänkin - tosin pitää olla tarkkana ettei erehdy sotkemaan vanhempaa alusluokkaa uudemman alusluokan Yukikazeksi kastettuun alukseen.

http://www.hobbyfactory.com/product...e Destroyer WW II&products_id=511&language=jp

vlad.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Kyllä se suosikki on Bismarck. WSOY julkaisi taannoin kirjan kyseisestä purtilosta, nimeltään Bismarck-Taistelu Atlantin herruudesta. Suosittelen kaikille aiheesta kiinnostuneille.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitselo kirjoitti:
... rakennan parhaillaan Bismarkia mittakaavassa 1:350... oli se hurjan NÄKÖINEN laitos, vaikka uiskentelikin meren pinnalla vain yhdeksän vuorokautta...
Täh? Se laskettiin vesille14.2.1939 joten uppoamispäivämäärä on siis 23.2.1939. Meinaatko muuten laittaa malliisi fotoetsattuja osia?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
werther kirjoitti:
Täh? Se laskettiin vesille14.2.1939 joten uppoamispäivämäärä on siis 23.2.1939. Meinaatko muuten laittaa malliisi fotoetsattuja osia?

Donnerwetter! Bismarck todellakin vajosi merellä hyiseen hautaansa 27.5.1941, joten kyllähän tuo "ura" kesti aika lailla pitempään kuin maintsemani yhdeksän vuorokautta - minun pitäisi ilmeisesti järjestää parempi tuuletus tähän työpöydälleni kun liimahuurut saavat aikaiseksi moisia lapsuksia.

Fotoetsiosien hankinnasta en ole vielä varma - kyseessä on Tamiyan valmistama Bismarck, joten paatti on ihan komea jo pelkästään "straight out of the box"-tyyliin rakentamalla. Eniten minua tässä mallissa ketuttaa kuitenkin pelastusveneitten ja Arado-kellukekoneiden yksityiskohtien kehnous - tai siis niiden detaljien "simppeliys". Noh, tämä vuodatus kuuluisi jo siihen mallariketjuun.

Muuten, ennen uppoamistaan Bismarck sai tililleen YHDEN VOITON - sehän upotti meritaistelussa brittiläisen HMS Hoodin. Vielä kun saisi tästä Hoodista hyvätasoisen pienoismallin 1:350-mittakaavassa - se olisi hyvä lisä vitriiniin siihen Bismarckin vierelle.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Paitselo kirjoitti:
Donnerwetter! Bismarck todellakin vajosi merellä hyiseen hautaansa 27.5.1941, joten kyllähän tuo "ura" kesti aika lailla pitempään kuin maintsemani yhdeksän vuorokautta - minun pitäisi ilmeisesti järjestää parempi tuuletus tähän työpöydälleni kun liimahuurut saavat aikaiseksi moisia lapsuksia.
Olit sinänsä kyllä ihan oikeassa tuon 9 vuorokauden suhteen. Olihan alus tietysti vesillä pitempään ja suoritti valmisteluja sekä erilaisia testejä, mutta siitä kun sen ensimmäinen todellinen operaatio alkoi, kesti yhdeksän vuorokautta sen uppoamiseen. Ja kuten jo muutkin ovat kirjoittaneet, niin torpedon osuma jumitti aluksen peräsimen, ja koska Bismarckin ohjaaminen pelkästään potkureilla oli käytännössä mahdotonta, oli ohjauskyvytön laiva lopulta helppo maali briteille.
St. Patin kanssa olen samaa mieltä tuosta kirjasta. Suosittelen kaikille asiasta kiinnostuneille.
Niin ja ääni tietenkin Bismarckille.
 

Sörkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ilmarinen. Perkele. Ilmojen korkkari oli kova sana eikä merten, joten enhän minä nyt noista muista tiedä kuin Ilmarisesta.

Ilmarinen.

HEY HO ILMARINEN!
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
dali kirjoitti:
Vasa-laiva on selkeästi sykähdyttävin elämys. Sen sielu on puuta, eikä tunteetonta terästä. Vasa-laivassa on tyyliä ja entisajan henkeä.

Vasa-museo hiljentää. Alus on kertakaikkiaan hieno nähtävyys.

Vasassa on kieltämättä jotain epätodellisen hohdokasta. Toivottavasti konservointi jälkipolville onnistuu, eikä alus mätäne.

Osaako joku kertoa, pitääkö teekkarilegenda siitä, että Vasaa nostettaessa teekkarit olisivat sukeltaneet laittamaan Paavo Nurmen patsaan pienoismallin kannelle? Eli kun alus nousi mudasta pintaa, niin Paavo olisi nököttänyt kannella.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Bismarckiin päädyin, vaikka myös sekä ensimmäisen että toisen maailmansodan veteraanialus SMS Schleswig-Holsteinilla on aina erityinen sijansa sotahistorian sydämessä. Alushan nimittäin ampui toisen maailmansodan ensimmäiset laukaukset 1. syyskuuta 1939 kun se tulitti Danzigin eli Puolan Gdanskin Westerplatten sotilastukikohtaa. Siitä alkoi iso kakkonen. Westerplatten tukikohdan tienoilla on nykyisin sotahistoriallinen museo, raunioita sekä kolossaalinen monumentti. Suosittelen käymään, käväisin tuolla kuusi vuotta sitten ja tunsin historian siipien havinaa. Oiva kohde syysreissulle, varsinkin kun Gdansk on niin kaunis ja viihtyisä kaupunki muutenkin, ja sinne pääsee helposti ja halvalla.

http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Schleswig-Holstein
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Huuhkajat
Ei mikään. Kriegsmarinen U-veneet olisivat kairanneet noista joka ikistä haitariin, jos kohdakkain olisivat sattuneet.

Vastaukseni onkin U-boot, erityisesti tyyppi VIIC. Jo siinä silhuetissa on tyyliä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kyllähän sen pinta-aluksista on ehdottomasti Yamato. Ainoastaan Bismark pystyy pistämään kampoihin, mutta Yamato vie kaikessa massiivisuudessaan voiton.

Pinnan alla operoineista aluksista valintani osuisi tyypin XXI U-bootiin.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
PissaWau!
Täällähän putkatelee aivan hämmentäviä ketjuja esiin.
Äänestän laivoja Scharnhorst ja Gneisenau, koska olivat aikansa teknologiaan suhteutettuina häikäiseviä otuksia.

Aikansa seksikkäimpiä taisteluristeilijöitä!
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osaako joku kertoa, pitääkö teekkarilegenda siitä, että Vasaa nostettaessa teekkarit olisivat sukeltaneet laittamaan Paavo Nurmen patsaan pienoismallin kannelle? Eli kun alus nousi mudasta pintaa, niin Paavo olisi nököttänyt kannella.

Legenda on ja elää. Syysmyrskyssä saaristossa kumiveneilevät tietoteekkarit olivat tipautelleet noin sata kappaletta Paavo Nurmi -pystejä mahdolliselle alueelle.
Myytti elää myös Ruotsin puolella. Keskimmäisen siskon ummikkosvenskiäijimys herjaili kerran asiasta. Asia on tiedostettu myös siellä puolen.
Joten... Facta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös