Merten valtiaat - mikä sota-alus sytyttää eniten?

  • 10 192
  • 68

Mikä WW II sota-alus sykähdyttää eniten?

  • Soryu (Hiryu) - Japani.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Shinano - Japani.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Ark Royal - Iso-Britannia.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Illustrious - Iso-Britannia.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Lexington (Saratoga) - USA.

    Ääniä: 3 2,1%
  • Yorktown - USA.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Richelieu - Ranska.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Bismark (Tirpiz) - Saksa.

    Ääniä: 55 39,0%
  • Littorio (Vittorio Veneto) - Italia.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Nagato - Japani.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Yamato (Musashi) - Japani.

    Ääniä: 11 7,8%
  • Marat - Neuvostoliitto.

    Ääniä: 1 0,7%
  • King George V - Iso-Britannia.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Nelson - Iso-Britannia.

    Ääniä: 4 2,8%
  • Revenge - Iso-Britannia.

    Ääniä: 0 0,0%
  • North Carolina - USA.

    Ääniä: 2 1,4%
  • South Dakota - USA.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Iowa (Missouri) - USA.

    Ääniä: 8 5,7%
  • Dunkerque - Ranska.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Deutschland (Admiral Graf Spee) - Saksa.

    Ääniä: 3 2,1%
  • Scharnhorst - Saksa.

    Ääniä: 6 4,3%
  • Kongo - Japani.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Hood - Iso-Britannia.

    Ääniä: 2 1,4%
  • Alaska - USA.

    Ääniä: 2 1,4%
  • Hipper (Prinz Eugen) - Saksa.

    Ääniä: 1 0,7%
  • Mogami - Japani.

    Ääniä: 2 1,4%
  • Agano (Yahagi) - Japani.

    Ääniä: 0 0,0%
  • York (Exeter) - Iso-Britannia.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ilmarinen (Väinämöinen) - Suomi.

    Ääniä: 29 20,6%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 5 3,5%

  • Äänestäjiä
    141

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Jusu7
alus jonka kapteeni päätti upottaa oman aluksensa jossain Etelä-Amerikassa, olisiko ollut Montevideon ulkopuolella brittialusten saartohuhujen perusteella. Muistaako joku tämän tarinan mahdollisesti...


Panssarilaiva Admiral Graf Spee. Laita tuo googleen hakusanaksi, niin saat koko laivan historian esille. Ja juu, kyllä se upotettiin Montevideon vesillä...
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Predator
Panssarilaiva Admiral Graf Spee. Laita tuo googleen hakusanaksi, niin saat koko laivan historian esille. Ja juu, kyllä se upotettiin Montevideon vesillä...
Näinhän se olikin, sama laiva. Taisi kyseinen panssarilaiva saada kunnian olla akselivaltojen ensimmäinen vedenalainen tahtomattaan. Tarinaa aiheesta tässä lisää.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Uhoan vielä hieman lisää tuosta äänestämästäni HMS Nelsonista.
Laiva laskettiin virallisesti vesille 1925 ja sen "ura" päättyi romutukseen vasta sodan jälkeen 1950-luvun lopulla.

Nelson oli osallisena monessa kahinassa sotavuosien aikana ja oikeastaan suuri ihme ettei sen kohtalona monen muun taistelulaivan tavoin ollut vihollisen ilma-ase ja torbeedot.

Tässä Nelsonin meriittilistaa:

1940 osallistui Norjan rannikolla taisteluihin
1941 Lofoottien saariryhmän taistelu
1941 Varmisteli miinanlaskentaoperaatioita Islannin vesillä
1941 Maltan saattueiden turvana
1941 Hyökkäys Tempioon Sardiniaan
1942 Edelleen Maltan saattueiden turvana
1942 Osallistui liittoutuneiden maihinnousuun Pohjois-Afrikassa
1943 Osallistui liittoutuneiden maihinnousuun Sisiliassa.
1943 Messinan salmen suurpommitus
1943 Osallistui liittoutuneiden maihinnousuun Salernossa
1944 Tuli-iskuja Normandian maihinnousussa
1945 Operaatio Livery Puketissa, Siamissa.
1945 Penangin miehitys
1945 Läntisen Malesian miehitys

Nelson osallistui paljon myös maajoukkojen kuljettamiseen Euroopasta Afrikan rintamille - minkä ehti saattueiden suojelemiseltaan.

Laivan omaa miehistöä oli maksimissaan 1314.

Sisarlaivan nimi oli HMS Rodney.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Predator
Uhoan vielä hieman lisää tuosta äänestämästäni HMS Nelsonista.
Laiva laskettiin virallisesti vesille 1925 ja sen "ura" päättyi romutukseen vasta sodan jälkeen 1950-luvun lopulla.

Minun lähteiden mukaan HMS Nelson siirrettiin pois käytöstä (ja myöhemmin romutettiin) 1948.

Sota-aikana HMS Nelson ajoi kahdesti miinaan ja kerran siihen osui torbeno - aivan vaurioitta sekään ei siis selvinnyt sodasta.

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti vlad
Minun lähteiden mukaan HMS Nelson siirrettiin pois käytöstä (ja myöhemmin romutettiin) 1948.


Jees, se siis siirrettin pois aktiivikäytöstä 1948 ja sen jälkeen sen "ura" oli surkeahko. Se toimi muutaman vuoden erilaisten ilma- ja meriammuntojen maalitauluna, kunnes joku miljonääri osti sen - sen, mitä siitä enää jäljellä oli. Silloin jotkut laivalla palvelleet veteraanit jo ehtivät riemastua, että laiva ehkä sittenkin pelastetaan museoitavaksi - vaan toisin kävi. Romutettavaksihan se päätyi.

En minä sitä väitä, että jokainen vanha ruosteinen, sodassa reikiä kylkiinsä saanut kiulu olisi pitänyt säilyttää ja "museoida", mutta varsinkin tämä brittien ylpeys HMS Nelson olisi sen ansainnut.

Mutta mitäs tapahtuikaan Nelsonin sisarpaatille, HMS Rodneylle?
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Daespoo
Olisi ollut mielenkiintoista tietää miten Väinämöinen ja Ilmarinen olisivat pärjänneet saaristomeren sokkeloissa noita aitoja battlecruisereita ja -shipsejä vastaan.

Mikä on muuten Väinämöisen oikea englanninkielinen luokitus, kokonsa puolesta ei ollut lähelläkään Schanhorstin tyylisiä 'pocket battleshipsejä' (kuten allyt niitä kutsuivat) mutta toisaalta olivat aseistukseeltaan hieman vahvempia kuin perinteiset risteilijät.
Englanninkielinen termi on Coastal Defence Ship. Mahdollisuuksia taistelulaivoja vastaan on käsitelty Tauno Niklanderin kirjassa "Meidän Panssarilaivamme", joten mars kirjastoon.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pistäs nyt pieni referaatti ko. opuksesta, kiinnostaa kuulla.

Ilmarisessahan taisi olla 8x254mm (ulkomuistista) päätykit eli 10", perus-risteilijöissähän nämä olivat 8" tai 9" yleensä.

Yamato ja sisar-alus Musashi olivat sitten aivan omaa luokkaansa, muistaakseni 9x 18" tykit.

Jenkkien Missouri (muistaakseni) osallistui Beirutin pommitukseen joskus 80-luvulla, jostain olin lukevani että jokaisen laukauksen mukana tykeistä lähti useita kiloja metallia mukana joten niitä jouduttiin uusimaan tietyn laukaisumäärän jälkeen.

Tämä siis täysin muistista, joku varmasti korjaa.

Paljonkos muuten ne Helsingin edustan isot kaksois-tykit oli/on kalibeeriltaan? Tiedän, olen laiska...
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Viestin lähetti Jusu7
Bismarck (Tirpitz) oli meikäläisen vastaus. Mielenkiintoiset tarinat molemmilla aluksilla . Lisäksi pikkupoikana tuli katsottua kovasti jännä leffa Tirpitzin upottamisesta. Nimeä en muista.
Mieleen muistuu joku saksalainen alus jonka kapteeni päätti upottaa oman aluksensa jossain Etelä-Amerikassa, olisiko ollut Montevideon ulkopuolella brittialusten saartohuhujen perusteella. Muistaako joku tämän tarinan mahdollisesti...

edit typo

Bismarck, kaunein, paras, vahvin, kovin, ikinä, missään, koskaan. Kunnes kävi kylmät.. Mutta joka tapauksessa tämä "kaunotar" oli vastaukseni ja annoin ääneni sille. Aluksella oli mielenkiintoinen ja vaiherikas, taisteluja sisältänyt ja kunniakas historia. Ehdoton kunkku mielestäni.

Tuosta kysymästäsi laivasta, Predator tuossa jo kertoikin, eli kysymys oli Admiral Graf Speestä. Laivan päällikkö Hans Lansdorff päätti antautua briteille Montevideon satamassa ja luovutti aluksensa ja miehistönsä briteille sotavangeiksi taistelutta. Tämän jälkeen hän ampui itsensä osoittaakseen, ettei hän taistelusta luopuessaan ajatellut oman henkensä pelastamista.

Tällaista tällä kertaa, lähteenä isoisän loistava sotakirjasto.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lyhyt kertaus Ilmarisen historiaan löytyy täältä:

www.cs.helsinki.fi/u/dbackstr/ilmarinen.doc

Kuten Daespoo muisteli, Ilmarisen ja Väinämöisen pääaseistus oli 2x2 254 mm tykkitornia mallia Bofors.

Muu aseistus oli sitten seuraavaa:

"Toisioaseistuksena aluksilla oli kahdeksan 105mm Bofors-tykkiä. Taistelu-aluksien suunnittelussa lähdettiin yleisesti siitä periaatteesta että pääaseistusta käytettiin hitaan lataamisen ja tähtäämisen takia suuriin aluksiin ja toisioaseistuksen tarkoitus oli torjua pieniä mutta nopeita saattoaluksia, kuten esimerkiksi torpedoveneitä. Toisioaseistus muodosti myös ilmatorjunnan järeän, korkealle kantavan elementin.
Näiden lisäksi panssarilaivamme olivat aseistettu neljällä 40mm konetykillä sekä kahdella 20mm konetykillä lähialueen ilmatorjuntaan." (lähde: linkki).

vlad.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yamato

Tuli joskus lapsena väsättyä pienoismalli, ja pidin siitä jopa ala-asteella esitelmän. Nyttemmin pienoismalli on jakanut esikuvansa kohtalon...
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Daespoo
Paljonkos muuten ne Helsingin edustan isot kaksois-tykit oli/on kalibeeriltaan? Tiedän, olen laiska...

305. Samanlaisiin kaunokaisiin sai tutustua Örön pirunsaarella(yksipiippuisia). Olisiko kantama ollut luokkaa 50 km ja kudin paino n. 500kg(Hylsyt sellaisia kunnon portin pielen kokoisia). Eihän niillä enää ammuttu, mutta kyllä tuo tykkipiha aika moista kunnioitusta herätti. Ennen modernisointia muistaakseni sellainen n. 70 hengen miehistö.

Niin ja sitten leveilen että 155 on tullut laukaistua ja tietysti "narulla" eikä millään joystikillä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti L4E
305. Samanlaisiin kaunokaisiin sai tutustua Örön pirunsaarella(yksipiippuisia). Olisiko kantama ollut luokkaa 50 km ja kudin paino n. 500kg(Hylsyt sellaisia kunnon portin pielen kokoisia). Eihän niillä enää ammuttu, mutta kyllä tuo tykkipiha aika moista kunnioitusta herätti. Ennen modernisointia muistaakseni sellainen n. 70 hengen miehistö.

Niin ja sitten leveilen että 155 on tullut laukaistua ja tietysti "narulla" eikä millään joystikillä.

Kehuu täällä olleensa tykistössä ja kuitenkin samaan syssyyn puhuu tykin PIIPUISTA! 50 ETUNOJAPUNNERUSTA, SAA SUORITTAA!
Kele, tykissä on PUTKI eikä mikään piippu.

Meikäläinen pääsi intissä ollessani ampumaan 150 millisellä kanuunalla ja 76 millisellä "Itkolla" (Isosaaressa). Tuli sitten opittua sekin, että kun tykki ampuu niin siinä tykin vieressä seistessä ei kannata pitää suuta auki silloin kun pamahtaa. Yhden kerran minulla oli suu auki just sillä hetkellä ja kyllä silloin kertarysäyksellä naamasta röörit tyhjenivät kun paine iski.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eipä ole isoilla tykeillä tullut ammuskeltua (isoin 'tykki' jolla on ammuttu on Itikka eli 12.7mm) mutta Hyrylän 35mm konetykit piti aika kunnon meteliä Lohtajan leirillä kun ampuivat sarjoja menemään.
 

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
Itse äänestin Illustrious-lentotukialusta.

Perusteena se, että kaikesta komeudestaan ja isosta putkistaan huolimatta toisen maailmansodan merisodankäynnin kuninkaita eivät olleet taistelulaivat vaan lentotukialukset ja ilmatoiminta yleensä.

Lista taistelulaivoista joiden uppoamiseen ilmatoiminta vaikutti on pitkä, kuntaas taistelulaivan upottamia lentotukialuksia on paljon vähemmän.

Lisäksi tämän paatin seikkailut välimerellä ovat aika huikeaa luettavaa.

Viestin lähetti Daespoo
Olisi ollut mielenkiintoista tietää miten Väinämöinen ja Ilmarinen olisivat pärjänneet saaristomeren sokkeloissa noita aitoja battlecruisereita ja -shipsejä vastaan.

Tuskinpa olisivat kovin pitkälle pärjänneet ainakaan tulivoimansa puolesta. Aseistushan oli 4x 254 mm ja 8x105 mm, eli mikä tahansa 2. MS:n aikainen taistelulaiva tai -risteilijä on selkeästi tulivoimaisempi. Lisäksi alukset olivat muistaakseni aika hitaita (~15 solmua), joten manööverit onnistuvat kaverilta nopeammin. Koska koko oli pieni ja uppouma suhteelisen pieni myös en usko että panssarointikaan olisi ollut kilpailukykyinen (en enää muista tässäkohtaa tarkkoja speksejä).

Ilmarista ja Väinämöistähän ei ollut tarkoitettu varsinaisiksi taistelulaivojen sotakumppaneiksi vaan eräänlaisiksi liikkuviksi rannikkopattereiksi joilla olisi torjuttu maihinnousuyrityksiä Suomen etelärannikolle ja ennenkaikkea Ahvenanmaalle joka oli demilitarisoitu alue (tähän tarkoitukseenhan tilattiin myös sukellusveneet). Minusta on erittäin kyseenalaista olivatko alukset ihan tarkoituksenmukaisia, luulisi että vastaavan kokonen, kevemmin aseistettu mutta moninketaisesti nopeapi hävittäjäalus/torpedovene olisi ollut parempi tähänkin käyttöön.

Viestin lähetti Daespoo
Mikä on muuten Väinämöisen oikea englanninkielinen luokitus, kokonsa puolesta ei ollut lähelläkään Schanhorstin tyylisiä 'pocket battleshipsejä' (kuten allyt niitä kutsuivat) mutta toisaalta olivat aseistukseeltaan hieman vahvempia kuin perinteiset risteilijät. [/B]

"Gunboat on steroids" ;-)

Vakavasti ottaen, ei kai noille ole mitään vastaavaa alusluokkaa olemassa. Alustyypissä oli niin paljon vakavia rajoituksia ettei mikään suurvaltalaivasto moisia 30-40 luvulla rakennellut. Ehkä lähin aseistukseltaan samantyyppien alusluokka on niinsanotut pre-Dreadnought -taistelulaivat joita valmistettiin 1800 luvun lopulla ja 1900 luvun alussa ennen kuin Saksan ja Britannian varustelukierre johti laivojen koon ja tulivoiman voimakkaaseen kasvuun.

Edit: Werther tuolla ylempänä viittasi Meidän panssarilaivamme -kirjaan jonka minäkin olen joskus vuosikausia sitten lukenut. Todennäköisesti nämä jutut ovat sieltä alitajuntaan jääneitä -tai sitten ei ;-)
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti asloser
Itse äänestin Illustrious-lentotukialusta.

Perusteena se, että kaikesta komeudestaan ja isosta putkistaan huolimatta toisen maailmansodan merisodankäynnin kuninkaita eivät olleet taistelulaivat vaan lentotukialukset ja ilmatoiminta yleensä.

Tässä äänestyksessä lentotukialuksien äänisaalis on jäänyt yllättävänkin vähäiseksi, arvasin, että suuret taistelulaivat - Bismark etunenässä - saavat paljon ääniä mutta silti lentotukialusten äänisaalis on yllättävänkin vähäinen verrattuna siihen mikä niiden merkitys merisodankäynnille, varsinkin Tyynellä valtamerellä, oli.

Tunnesyyt varmasti ratkaisevat monen kohdalla äänestyskäyttäytymisen, onhan tuollainen iso taistelulaiva vaan todella uljas näky verrattuna tylsänoloiseen tukialukseen.

Lentotukialuksista tuli mieleeni listalla komeileva Shinano, laivahan oli alunperin suunniteltu kolmanneksi Yamato-luokan taistelulaivaksi ja sellaisena sitä alettiinkin rakentaa kunnes rakennustyöt keskeytettiin joulukuussa '41 ja niitä jatkettiin kesäkuussa '42 jolloin tarkoituksena oli rakentaa lentotukialus* korvaamaan Midwayn ankarat tappiot (5.6.1942).

Alus ei kuitenkaan koskaan ennättänyt varsinaisiin sotatoimiin vaan sen ollessa yhä testipurjehduksilla koulutettavan miehistön kera sukellusvene USS Archerfish torbedoi aluksen 29.11.1944, muutamaa tuntia myöhemmin alus upposi kontrolloimattoman vuodon seurauksena. Kontrolloimattoman vuodon eräs aiheuttaja oli aluksen keskeneräisyys (vedenpitäviä ovia ei oltu asennettu) ja miehistön taitamattomuus.

Alus oli 71 890 tonnillaan suurin siihen mennessä rakennettu lentotukialus, itseasiassa koko WW II suurin sota-alus.

edit:

Aseistus:

-47 lentokonetta.
-16x 5".
-145x 25 mm.
-12x 12 putkisia raketinheittimiä.

vlad.

*: aluksen kohdalla esiintyy myös termi "carrier group support carrier".
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti asloser

Koska koko oli pieni ja uppouma suhteelisen pieni myös en usko että panssarointikaan olisi ollut kilpailukykyinen (en enää muista tässäkohtaa tarkkoja speksejä).

Panssaroinnista löysin seuraavaa tietoa:

"Alusten panssaroinnissa ei tehty kompromisseja, kyljet olivat kauttaaltaan 50mm teräspanssarin suojassa ja kantta vahvisti 20mm teräskilpi. Vahvinta panssarointi oli taistelumärssyn, eli tulenjohtotornin, ja pääaseen torneissa, noin100-120mm."

lähde:
www.cs.helsinki.fi/u/dbackstr/ilmarinen.doc

vrt.

Deutschland-luokan (taskutaistelulaiva) alusten panssarointi:

-vesilinja 60-80 mm.
-kansi 45 mm.
-pääaseen tykkitornit 85-145 mm.
-tulenjohtotorni 50-150 mm.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Laitetaan vielä vertailun vuoksi muutaman taistelulaivan panssarointia.

Bismarck:

-vesiraja: 145-320 mm.
-kansi: 30-120 mm.
-pääaseen tykkitorni: 130-360 mm.
-tulenjohtotorni: 30-350 mm.

King George V:

-vesiraja: 114-381 mm.
-kansi: 127-152 mm.
-pääaseen tykkitorni (etusektori): 330 mm.
-tulenjohtotorni: ?

Iowa:

-vesiraja: 307 mm.
-kansi: 152 mm.
-pääaseen tykkitorni (etusektori): 500 mm.
-tulenjohtotorni: 445 mm.

Yamato:

-vesiraja: 409 mm.
-kansi: 200-231 mm.
-pääaseen tykkitorni: 193-650 mm.
-tulenjohtotorni: 300-500 mm.

Minulla ei todellakaan ole tämän parempaa tekemistä tähän aikaan yöstä...

vlad.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti L4E
305. Samanlaisiin kaunokaisiin sai tutustua Örön pirunsaarella(yksipiippuisia). Olisiko kantama ollut luokkaa 50 km ja kudin paino n. 500kg(Hylsyt sellaisia kunnon portin pielen kokoisia). Eihän niillä enää ammuttu, mutta kyllä tuo tykkipiha aika moista kunnioitusta herätti. Ennen modernisointia muistaakseni sellainen n. 70 hengen miehistö.


Jep, muistan itsekin MeVakurssilta -94 talvella kun linnakkeen päällikkö esitteli niitä tykkejä meille. Kunnioitusta herättävän kokoisia olivat, en muista saiko niillä silloin enää ampua. Kuuskajaskarissa saatiin alokasaikana vemppajengin kanssa seurata ampumaradan katokselta kun siellä suoritettiin ammuntoja. Ihan kivan näköinen vesipatsas tuli. Maalitaulua vetäneen aluksen kuski tosin ei tykännyt yhdestä liian likelle tulleesta laukauksesta, maalitaulukin taisi kärsi vaurioita.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti asloser

Tuskinpa olisivat kovin pitkälle pärjänneet ainakaan tulivoimansa puolesta. Aseistushan oli 4x 254 mm ja 8x105 mm, eli mikä tahansa 2. MS:n aikainen taistelulaiva tai -risteilijä on selkeästi tulivoimaisempi.


"Gunboat on steroids" ;-)

Vakavasti ottaen, ei kai noille ole mitään vastaavaa alusluokkaa olemassa.
Pienempää kaliperia kompensoi suurempi tulinopeus, joten ainakin heikommin panssaroidut taistelulaivat olisivat voineet olla yllättäen lirissä. Ja todennäköisimmät vihollisethan olisivat olleet Oktjabraskaja Revolutsija sekä Marat, jotka olivat suunniteltu jo ennen vallankumousta.

Väinämöinen ja Ilmarinen olivat rannikkopanssarilaivoja, joita oli kaikissa pohjoismaissa ja lisäksi ainakin Thaimaassa. Ruotsin vastaavat alukset -Gustav V -luokka- oli joka suhteessa meikäläisiä aluksia isompi, mutta vastaavasti luokkaa pienempiä kuin esimerkiksi saksalaiset taskutaistelulaivat.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
North Carolina

Pitipä äänestää USS North Carolinaa, koska olen ko. laivan kannella tepastellut. Toimii nykyisin museona Wilmingtonissa, North Carolinassa.

Tykit oli melkoisen kokoisia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vastasin Bismark. Saksalaisten todellinen taistelualus, joka upposi vain 4 päivää merelle laskun jälkeen, kun yritti peräsin vahingoittuneena päästä Ranskaan korjattavaksi... Ennen uppoamista "Otto" ehti upottaa leikiten Brittien laivaston ylpeyden muutamassa minuutissa.

Totuus "Oton" uppoamisesta on hieman sekava. Liittoutuneet väittävät upottaneensa "Oton", mutta myös Saksalaisilla oli merkittävä rooli, "Oton" uppoamisessa...
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aihetta sivuten: Mikä lienee ollut komein sota-alus, joka on Suomen rannikolla näyttäytynyt ?

Duke of Wellington on hyvä ehdokas, se osallistui Viaporin 9.8.1855 aamulla alkaneeseen, 46 tuntia yhtä kyytiä kestäneeseen pommitukseen 131 tykkinsä voimin.
Tämä sivusto on muutenkin mielenkiintoinen, useimmat tämän äänestyksen laivoista löytyvät eri maiden laivastoesittelyistä. Pitää tutustua tarkemmin eri laivojen kohtaloihin ja äänestää vasta sitten.
 

scholl

Jäsen
Re: North Carolina

Viestin lähetti TDM
Pitipä äänestää USS North Carolinaa, koska olen ko. laivan kannella tepastellut. Toimii nykyisin museona Wilmingtonissa, North Carolinassa.

Tykit oli melkoisen kokoisia.

Itse äänestin Bismarckia, mutta sinun kommentistasi tuli mieleen vähän pohtia, että minkätyyppisiä museoaluksia niitä on.
Manhattanillahan on lentotukialus USS Intrepid museona. Itse olen siellä piipahtanut.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti scholl
Itse äänestin Bismarckia, mutta sinun kommentistasi tuli mieleen vähän pohtia, että minkätyyppisiä museoaluksia niitä on.

Ensimmäisenä minulle tulee mieleen risteilijä Aurora Pietarissa (siellä kun olen käynyt), sitten Edinburgh-luokan risteilijä Belfast majaillee lienee edelleen Toweria vastapäätä Lontoossa kiinnitettynä Thamesin rantapenkkaan.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös