Merkkipaalut NHL:ssä

  • 283 364
  • 1 035

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Nyt se sitten tapahtui. Jagr nousi tasoihin 1887 pisteeseen Mark Messierin rinnalle toiseksi kaikkien aikojen pistepörssissä, viime yön kolmella syöttöpisteellä. Käsittämätön ja upea saavutus. Täytyy ottaa huomioon, että Herra pelasi kolme kautta KHL:ssä ja uralle on sattunut kolme työsulkua. Pisteitä voisi kevyesti olla ainakin 200 lisää.
Jaromir itse on sanonut, että ilman KHL-reissua, hän olisi jo lopettanut jääkiekon. Kevyempi pelityyli ja pelirytmi palautti hänelle nuoruuden innon jääkiekkoon ja antoi kropalle aikaa toipua. Joten siksi turha jossitella.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Suomessa Jagrin saavutuksia on (toki luonnollisesti) verrattu usein Selänteeseen, ja kenties tietyn puolueellisuuden takia tsekkiläisen hehkuttaminen ei ole ollut suureen yleisöön menevää. Suomessa on ajateltu, että Jagr ja Selänne ovat tavallaan yhtä suuria ikoneita.

Eivät ole. Jagr on 2000-luvulla useita kausia pelanneista jääkiekkoilijoista kaikkein suurin ikoni ja legenda. Hän on täysin käsittämätön urheilija. Selänteen eduksi Jagriin nähden voidaan sanoa vain ja ainoastaan se, että hän on seuraikoni. Muuten Jagr on jopa huimasti edellä, eikä se ole Teemulta pois.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, KiPa-90, KuPS, Valioliiga ja NHL yleisesti
Jaromir itse on sanonut, että ilman KHL-reissua, hän olisi jo lopettanut jääkiekon. Kevyempi pelityyli ja pelirytmi palautti hänelle nuoruuden innon jääkiekkoon ja antoi kropalle aikaa toipua. Joten siksi turha jossitella.
Niin muistelen itsekin Jagrin sanoneen, että KHL antoi lisäpotkua uralle. Mutta kuitenkin kolme kautta pois ja silti tekee tuon tempun niin onhan se todella kova suoritus.
 

Nick Neim

Jäsen
Jagr on 2000-luvulla useita kausia pelanneista jääkiekkoilijoista kaikkein suurin ikoni ja legenda.
Höpö höpö. 2000-luvulta löytyy kuitenkin pelipaikkansa kaikkien aikojen paras pelaaja, joka nousee helposti Jagrin edelle. Ja tämä siis jos puhutaan vain kenttäpelaajista, koska maalivahdeistakin "joku" Brodeur vetää Jagrin kanssa uransa aika samalle tasolle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mielettömän uran on kyllä Jagr tehnyt. Hän on pelannut jääkiekkoa huipputasolla vuodesta 1990 lähtien ja voittanut käytännössä kaiken mahdollisen, mutta silti jaksaa suhtautua peliin pikkupoikamaisella innolla.

Kaikkien aikojen eurooppalainen hyökkääjä ainakin, ellei jopa kaikkien aikojen kiekkoilija. On siellä kuitenkin ollut Hasekin, Lidströmin tai vaikka Tretjakin tasoisia kavereita.

Selänteen eduksi Jagriin nähden voidaan sanoa vain ja ainoastaan se, että hän on seuraikoni.
Ja toki sekin, että Selänne on kaikkien aikojen pistemies olympiatasolla.
 
Höpö höpö. 2000-luvulta löytyy kuitenkin pelipaikkansa kaikkien aikojen paras pelaaja, joka nousee helposti Jagrin edelle. Ja tämä siis jos puhutaan vain kenttäpelaajista, koska maalivahdeistakin "joku" Brodeur vetää Jagrin kanssa uransa aika samalle tasolle.

Mua jäi kiinnostamaan, että kuka tämä pelaaja on? Joku vaihtopenkin varalämmittäjä? Vai kenties joku laitahyökkääjä, jota en keksi. Kuitenkin kaikkien aikojen paras sentteri (tai yleisemmin hyökkääjä) löytyy 80-90-luvulta ja puolustaja 70-luvulta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Kari Runk Ehkä se olen vain mä, mutta kyllä Jagr nousee mun kirjoissani jopa Lidaksen edelle. Toki siinä ne kaksi parasta ovat aivan ilman minkäänlaisia väitteitä. Ja puhuin vain kenttäpelaajista, maalivahdit ovat ihan eri eläimiä.

Ja toki sekin, että Selänne on kaikkien aikojen pistemies olympiatasolla.
Nojuu, toki kyllä. Olet oikeassa.
 

Nick Neim

Jäsen
Mua jäi kiinnostamaan, että kuka tämä pelaaja on? Joku vaihtopenkin varalämmittäjä? Vai kenties joku laitahyökkääjä, jota en keksi. Kuitenkin kaikkien aikojen paras sentteri (tai yleisemmin hyökkääjä) löytyy 80-90-luvulta ja puolustaja 70-luvulta.
Millä perusteilla vedät Orrin Lidaksen edelle? Minä myönnän heti alkuun, että minuuttiakaan en Orrin peliä nähnyt, pl. tietenkin jotain highlight-pätkiä Youtubesta. Sinä toki olet voinut nähdä. Sen takia kuitenkin luotan jääkiekkoa ammatikseen seuraavien mielipiteisiin, joissa Lidas on lähes poikkeuksetta listauksissa Orrin edellä. Heillä kuitenkin on hieman enemmän kompetenssia kuin meikäläisellä.

Joten joku perustelukin maistuisi tuollaisen puolityhjän heiton sijasta?
 

teppana

Jäsen
Höpö höpö. 2000-luvulta löytyy kuitenkin pelipaikkansa kaikkien aikojen paras pelaaja, joka nousee helposti Jagrin edelle. Ja tämä siis jos puhutaan vain kenttäpelaajista, koska maalivahdeistakin "joku" Brodeur vetää Jagrin kanssa uransa aika samalle tasolle.

Nyt vetää kyllä tyhjää. Kenestä puhut? Lidströmistä? Kaveri ei kyllä hyvällä tahdollakaan ole pelipaikkansa paras. Menee heittämällä useimpien top-5 mutta ei millään muotoa ole ykkönen.

Vai Hasek? Itse miellän kaverin enemmän 90-luvun mieheksi. Tosin pelasi kyllä vielä 07-08 mutta oli vain varjo entisestään. Hasekin kohdalla voidaan myös sanoa ettei ole pelipaikkansa paras. Itse yleensä rankkaan Hasekin ykköseksi mutta aivan yhtä hyvän keissi on myös Patrik Roylla.

Mitä tulee Brodeuriin, niin kyllä itse laittaisin pienellä marginaalilla Jagrin taakse. Toki maalivahdit ja laiturit on todella vaikeita rankata keskenään. Mutta uskoisin valtaosan ihmisistä laittavan Jagrin selvästi, mutta pienesti Brodeurin edelle.
 

teppana

Jäsen
Millä perusteilla vedät Orrin Lidaksen edelle? Minä myönnän heti alkuun, että minuuttiakaan en Orrin peliä nähnyt, pl. tietenkin jotain highlight-pätkiä Youtubesta. Sinä toki olet voinut nähdä. Sen takia kuitenkin luotan jääkiekkoa ammatikseen seuraavien mielipiteisiin, joissa Lidas on lähes poikkeuksetta listauksissa Orrin edellä. Heillä kuitenkin on hieman enemmän kompetenssia kuin meikäläisellä.

Joten joku perustelukin maistuisi tuollaisen puolityhjän heiton sijasta?

Anteeksi mitä? Orr on konsensus #1 puolustaja. Kaverin ote ykkösestä on kovempi kuin Gretzkyn tai Howen ote omista paikoistaan. Aivan uskomatonta että väität Lidströmin olevan yleensä rankattu edelle. Orr on selkeääkin selkeämpi #1 puolustaja.
 

Nick Neim

Jäsen
Menee heittämällä useimpien top-5 mutta ei millään muotoa ole ykkönen.
Minä kuuntelen hyvin mielelläni neljä (tai no, itse asiassa kaksikin riittäisi) parempaa puolustajaa. Saa listata.

Aivan uskomatonta että väität Lidströmin olevan yleensä rankattu edelle. Orr on selkeääkin selkeämpi #1 puolustaja.

Tämähän kuulostaa helpolta sinulle. Ei liene kovin vaikeaa osoittaa olevan meikäläisen väärässä.
 
Millä perusteilla vedät Orrin Lidaksen edelle? Minä myönnän heti alkuun, että minuuttiakaan en Orrin peliä nähnyt, pl. tietenkin jotain highlight-pätkiä Youtubesta. Sinä toki olet voinut nähdä. Sen takia kuitenkin luotan jääkiekkoa ammatikseen seuraavien mielipiteisiin, joissa Lidas on lähes poikkeuksetta listauksissa Orrin edellä. Heillä kuitenkin on hieman enemmän kompetenssia kuin meikäläisellä.

Joten joku perustelukin maistuisi tuollaisen puolityhjän heiton sijasta?

Ihan vaikka itse kirjoitat googleen jotain "top players" -sälää ja katselet niitä listoja. Toki esimerkiksi Hockey Newsin ehkä yleisimmin käytetty lista on sen verran vanha, ettei siellä ole Lidströmiä. Mutta yhtään listaa en ole nähnyt, missä Lidström olisi Orrin edellä. Sä varmaan linkkaat sellaisen mulle.

http://www.greatesthockeylegends.com/2013/11/top-100-greatest-hockey-players-of-all.html
 

teppana

Jäsen
Minä kuuntelen hyvin mielelläni neljä (tai no, itse asiassa kaksikin riittäisi) parempaa puolustajaa. Saa listata.



Tämähän kuulostaa helpolta sinulle. Ei liene kovin vaikeaa osoittaa olevan meikäläisen väärässä.


Orr, Harvey, Bourque ja Shore.

Tuntuu kyllä aika uskomattomalta että kyseenalaistat Orrin paikan historian parhaana puolustajana. Koska todella useat ammattilaiset ovat sitä mieltä että Orr haastaa jopa Gretzkyn kautta historian parhaana pelaajana. Itse en aivan niin pitkälle mene, mutta jääkiekossa on yleisesti käytetty nimitystä "The Big 4" johon kuuluu Gretzky, Orr, Howe ja Lemieux. Useimmiten juuri tuossa järjestyksessä.


Suosittelen hieman lukemaan enemmän jääkiekon historiaa, koska tuo väite että Lids rankataan useimmiten Orrin edelle on sitä itseään.

Aika hyvä aloitus oman mielipiteen luomiseen löytyy täältä:

Round 2, Vote 1 (HOH Top Defensemen) - HFBoards

Jos jotain referenssejä haluat, suosittelen käyttämään googlea.

Tässä muutama ensimmäinen poiminta.

Greatest Hockey Legends.com: 100 Greatest Hockey Players Of All Time

The 5 Greatest Hockey Players Of All Time

Best Hockey Players of All Time - Top Ten List - TheTopTens®

etc. etc.

En halua kuulostaa hyökkäävältä tai mulkulta. Mutta tuo väitteesi on niin posketon että en osaa suhtautua siihen muulla tavalla. Todellakin, täysin posketon.
 

Nick Neim

Jäsen
Ihan vaikka itse kirjoitat googleen jotain "top players" -sälää ja katselet niitä listoja. Toki esimerkiksi Hockey Newsin ehkä yleisimmin käytetty lista on sen verran vanha, ettei siellä ole Lidströmiä. Mutta yhtään listaa en ole nähnyt, missä Lidström olisi Orrin edellä. Sä varmaan linkkaat sellaisen mulle.
Toki, googlesta aukaisin kolme listausta, joissa heti kahdessa Lidas oli Orrin edellä.

Tämä ja tämä. Nyt näit oikein kaksi kerralla.
 

Nick Neim

Jäsen
En halua kuulostaa hyökkäävältä tai mulkulta. Mutta tuo väitteesi on niin posketon että en osaa suhtautua siihen muulla tavalla. Todellakin, täysin posketon.
Kun kerran väitteeni on niin posketon, täysin posketon, niin mihin sinä perustat mielipiteesi? Tämä ihan vilpittömästi, eikä mitenkään monta matsia oot ite kattonu tammismaisesti.

Jos oikeasti on jääkiekkoa seurannut netin välityksellä, niin aivan 100% varmasti on törmännyt listauksiin, joissa Lidas on nostettu kaikkien aikojen puolustajaksi. Kuten minä jo sanoin, minulla ei tuohon Lidas vs Orr vertailuun ole kompetenssia, mutta hyvin mielelläni kuulisin, mikä tekee noiden listaajien väitteistä niin poskettomia?
 

teppana

Jäsen
Kun kerran väitteeni on niin posketon, täysin posketon, niin mihin sinä perustat mielipiteesi? Tämä ihan vilpittömästi, eikä mitenkään monta matsia oot ite kattonu tammismaisesti.

Jos oikeasti on jääkiekkoa seurannut netin välityksellä, niin aivan 100% varmasti on törmännyt listauksiin, joissa Lidas on nostettu kaikkien aikojen puolustajaksi. Kuten minä jo sanoin, minulla ei tuohon Lidas vs Orr vertailuun ole kompetenssia, mutta hyvin mielelläni kuulisin, mikä tekee noiden listaajien väitteistä niin poskettomia?

Nuo listaukset joissa Lids on ykkönen on marginaalissa enkä usko monenkaan uskottavan ammattilaisen komppaavan niitä.

Tuossa linkissä minkä laitoin ensimmäisenä pitäisi löytyä materiaalia enemmän kuin tarpeeksi selittämään miksi Orr on konsensus #1 puolustaja. Se taso millä Orr pelasi oli vertaisiaan korkeampi marginaaleilla joihin on pystynyt vain Gretzky. Kun puhutaan per-peli vaikutuksesta, on Orr historian kovin pelaaja. Overpass nimimerkki on tehnyt aivan mielettömän työn analysoidessaan historian huippuja ja Orr pistää esiin uskomattomalla tavalla. The Hockey Writers kirjoitti hyvän jutun Bobby Orrin parhaasta kaudesta, joka on yleisesti myös pidetty jääkiekon historian parhaana kautena. Jopa kovempana mitä Gretzky koskaan sai aikaiseksi.

Bobby Orr's Landmark Season

Sinänsä on hieman hassua kirjoittaa tästä aiheesta, koska en ole koskaan aiemmin jutellut kenenkään kanssa joka kyseenalaistaa Bobby Orrin statuksen historian parhaana puolustajana. Ne syyt mitkä itselläni ovat siihen, että rankkaan esim. Bourquen Lidströmin edelle ovat väiteltävissä olevia. Riippuen mitä arvostaa pelaajassa voi Lidströmin periaatteessa rankata toiseksi Orrin jälkeen. Tosin Bourque on tässä helpoko vertailukohta koska pelasi vain vähän ennen Lidasta ja hänen uran pituus huipulla oli pidempi kuin Lidströmin. En lähde sotaan jos joku haluaa Lidströmin rankata Bourquen edelle. En ole samaa mieltä siitä, mutta tiedostan että tietyillä parametreillä se on puolusteltava mielipide. Kuten esim. Lemieux Gretzkyn edelle.

Jonkin verran on tullut jääkiekosta ja sen historiasta juteltua ja olen ollut mukanakin tekemässä noita HFBoardsin All-Time listoja. Niihin hetkiin on mahtunut ties minkälaista mielipidettä, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun juttelen ihmisen kanssa joka pitää Lidströmiä kovempana kuin Bobby Orr.

Suosittelen tosiaan ottamaan selvää hieman enemmän Bobby Orrista ja siitä minkälaisessa valossa hänet nähdään jääkiekon historiassa. Etkö tosiaan ole koskaan kuullut sanontaa "Big 4" jääkiekossa? Itselle se tulee vastaan varmasti useamman kerran viikossa kun historiasta juttelen.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Tänne väännön keskelle heitän toisenlaisen merkkipaalun:

Andrew Cogliano pelasi viime yönä 738:nnen peräkkäisen NHL-runkosarjaottelunsa, nousten Jay Bouwmeesterin ohi 5. sijalle NHL:n kaikkien aikojen Ironman -listalla. Aktiivipelaajista tällä hetkellä listan ykkösenä. Toisena on Keith Yandle, jolla pelejä putkeen 577. Coglianon suorituksen arvoa lisää se, että putki on jatkunut koko NHL-uran alusta saakka, eli ei ole missannut urallaan yhtään runkosarjaottelua.

Cogs on kyllä yksi omia suosikkipelaajiani. Antaa aina kaikkensa ja pumppaa henkeä joukkuekavereihinsa illasta toiseen. Nyky-Ducksissa ansaitsisi ehdottomasti vähintään A-kirjaimen paitaansa.
 

Nick Neim

Jäsen
Sinänsä on hieman hassua kirjoittaa tästä aiheesta, koska en ole koskaan aiemmin jutellut kenenkään kanssa joka kyseenalaistaa Bobby Orrin statuksen historian parhaana puolustajana.
Orr oli varmasti aikansa paras ja yksi kaikkien aikojen parhaimmista, mutta Orr pelasi kuitenkin "vain" 650 peliä, eikä kerennyt olemaan edes 10 kautta terävimmällä huipulla. Ura, joka jäi valitettavasti polvien takia kesken. Jos puhutaan kaikkien aikojen puolustajasta, niin kyllä, meikäläisen listoilla 20 vuotta erittäin kovalla tasolla vetänyt Lidström vetää Orrin ohi oikealta ja vasemmalta. Orr paras? Mahdollisesti, ja ainakin tietyllä tavalla oman pelipaikkansa pioneeri, joka mullisti puolustajan roolin nykyjääkiekossa. Silti en näe väitteessä mitään posketonta, tai siis korjataan, täysin posketonta.

Toki siihen vaikuttaa reippaasti myös se, että minä olen saanut todistaa useita Lidströmin pelejä, siinä missä Orrilta en ole nähnyt yhtään, kuten jo heti alkuun mainitsin. Ei tuollainenkaan asia voi olla vaikuttamatta.

Jonkin verran on tullut jääkiekosta ja sen historiasta juteltua ja olen ollut mukanakin tekemässä noita HFBoardsin All-Time listoja. Niihin hetkiin on mahtunut ties minkälaista mielipidettä, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun juttelen ihmisen kanssa joka pitää Lidströmiä kovempana kuin Bobby Orr.
Tämähän on ihan naurettavaa, tai sitten et ole koskaan lukenut Detroit-fanien kirjoituksia kaikkien aikojen puolustajasta. Myös siellä HFBoarsdsilla. Jota kyllä hyvin vahvasti epäilen. Joten hieman ihmetyttää tällainen valehtelu, tai mitä sillä yrität saavuttaa.
 

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Kaikki huomio on ansaitusti mennyt Panthersin suunnalla Jagrille, mutta samassa pelissä Luongo nousi voitoissa kaikkien aikojen tilastossa viidennelle sijalle Sawchukin rinnalle.

Martin Brodeur: 691
Patrick Roy: 551
Ed Belfour: 484
Curtis Joseph: 454
Terry Sawchuk: 447
Roberto Luongo: 447

Eiköhän mies kauden päätteeksi ole tuolla listalla jo neljäntenä.
 

teppana

Jäsen
Orr oli varmasti aikansa paras ja yksi kaikkien aikojen parhaimmista, mutta Orr pelasi kuitenkin "vain" 650 peliä, eikä kerennyt olemaan edes 10 kautta terävimmällä huipulla. Ura, joka jäi valitettavasti polvien takia kesken. Jos puhutaan kaikkien aikojen puolustajasta, niin kyllä, meikäläisen listoilla 20 vuotta erittäin kovalla tasolla vetänyt Lidström vetää Orrin ohi oikealta ja vasemmalta. Orr paras? Mahdollisesti, ja ainakin tietyllä tavalla oman pelipaikkansa pioneeri, joka mullisti puolustajan roolin nykyjääkiekossa. Silti en näe väitteessä mitään posketonta, tai siis korjataan, täysin posketonta.

Toki siihen vaikuttaa reippaasti myös se, että minä olen saanut todistaa useita Lidströmin pelejä, siinä missä Orrilta en ole nähnyt yhtään, kuten jo heti alkuun mainitsin. Ei tuollainenkaan asia voi olla vaikuttamatta.


Tämähän on ihan naurettavaa, tai sitten et ole koskaan lukenut Detroit-fanien kirjoituksia kaikkien aikojen puolustajasta. Myös siellä HFBoarsdsilla. Jota kyllä hyvin vahvasti epäilen. Joten hieman ihmetyttää tällainen valehtelu, tai mitä sillä yrität saavuttaa.

Toki me kaikki muodostamme omat mielipiteemme ja niihin vaikuttaa omat puolueellisuudet. Tosiasia on kuitenkin se, että Orr on konsensus #1 puolustaja. Ehdottaisin että teet pientä google-pohjaista tutkimusta. Googleta vaikka muutamalla eri kombinaatiolla "greatest defenseman" "greatest hockey players" etc. ja katso nyt alkuun 20-30 listaa. Mitään valikoimatta. Kuinka monella listalla Orr EI ole ensimmäinen?

Tuohon viimeiseen, olen ihan tosissani. En toki Detroitin sivulla siellä pyöri, mutta aivan rehellisesti voin sanoa että kertaakaan ei ole uskottavaa mielipidettä tullut vastaan jossa Lids olisi rankattu Orrin edelle. Jätän automaattisesti noteeraamatta postaukset jotka ovat selvästi puolueellisia tai puutteellisilla tiedoilla tehty. Kuten tuossa ensimmmäisessä linkissäni oli, Orr oli History of Hockey osion listauksessa yksimielinen ykkönen. Lids sai yhden kakkospaikan ja sitten seuraavat äänet tuli neljännellä sijalla.

Round 2 Voting Results (HOH Top Defensemen) - HFBoards

Kukaan, kuka tietää edes alkeellisesti jääkiekon ja NHL:n historiasta jotain ei rankkaa Lidströmiä Orrin edelle. Enkä tarkoita tällä nyt mitään syvempää harrastepohjaa vaan ihan perustietoa. Samalla tavalla kuin Gretzky ja Lemieux on #1 ja #2 sentterit on Orr #1 puolustaja. Tottakai joku Montrealin fani sanoo että Beliveau on hänen mielestään se kaikkein suurin, mutta sillä mielipiteellä nyt ei kovin paljon arvoa ole. Sama kuin Detroitin kannattaja sanoo Lidströmin olevan Orrin edellä.

Periaatteessa väite että Lidström on historian paras puolustaja on uskottavuudeltaan samaa luokkaa kuin väite että Jean Beliveau on historian paras sentteri.

Itsellänikin on tässä vapaata aikaa vähän, joten ihan mielenkiinnosta teen seuraavilla termeillä haut, ja kirjaan tänne vähintään viisi listaa. Katsotaan mihin Lidström sijoittuu ja mihin Orr sijoittuu. Ennen hakuja uskallan laittaa vaikka polkupyöräni pantiksi että Orr tulee dominoimaan listojen ykkössijaa.

"greatest nhl defensemen"
"greatest hockey players"
"best hockey defenseman ever"
"greatest nil players"
 

Nick Neim

Jäsen
Tuohon viimeiseen, olen ihan tosissani. En toki Detroitin sivulla siellä pyöri, mutta aivan rehellisesti voin sanoa että kertaakaan ei ole uskottavaa mielipidettä tullut vastaan jossa Lids olisi rankattu Orrin edelle. Jätän automaattisesti noteeraamatta postaukset jotka ovat selvästi puolueellisia tai puutteellisilla tiedoilla tehty.
No siis minkä ihmeen takia me tätä keskustelua sitten käymme? Luuletko, että minä olen maailman ensimmäinen ihminen joka tekee päätöksen noiden kriteerien ulkopuolelta?

Olen otettu.
 

teppana

Jäsen
"greatest nhl defensemen"

Top 25 NHL Defensemen of All Time | SI.com
-Orr #1
-Lids #4

Melrose Minute: 5 greatest defensemen | NHL.com
-Orr #1
-Lids #4

Top 10 NHL Defensemen of All Time | Bleacher Report
-Lids #1
-Orr #2

NHL Power Rankings: 30 Best Defensemen of All-Time - Page 31
-Orr #1
-Lids #2

11 Best NHL Defensemen of All Time | Total Pro Sports
-Orr #1
-Lids #2

"greatest hockey players"

List of 100 greatest NHL players by The Hockey News - Simple English Wikipedia, the free encyclopedia
-Orr #2

Top 25 Hockey Players of All Time | Bleacher Report
-Orr #2

Greatest Hockey Legends.com: 100 Greatest Hockey Players Of All Time
-Orr #2

The 5 Greatest Hockey Players Of All Time
-Orr #2

10 Best Hockey Players of All Time | Britannica.com
-Orr #3

"best hockey defenseman ever"

The Best Defensemen in NHL History
-Orr #1
-Lids #2

Best NHL Defensemen: Top 10 NHL Defensemen All-Time
-Lids #1
-Orr #2

canadianwild.ca Top 10 Greatest Hockey Players of All-Time
-Orr #3

Tuossa oli se määrä listoja minkä kohtuudella löysin pikaisesti. Yheistä noille kahdelle missä Lids oli ykkösenä oli se, että listan tekijä puolusti valintaansa heti alkajaisiksi. Molempien listojen tekijät tiesivät että Orr on yleisesti rankattu #1.
 

teppana

Jäsen
No siis minkä ihmeen takia me tätä keskustelua sitten käymme? Luuletko, että minä olen maailman ensimmäinen ihminen joka tekee päätöksen noiden kriteerien ulkopuolelta?

Olen otettu.

Ei kun pisti silmään kun sanoit että Lids on yleisesti rankattu Orrin edelle. Mikä on shaibaa. Se että Lids on sinulle historian kovin puolustaja on jotenkin vielä ymmärrettävää (joskin se mielipide on todella vaikeasti puolustettava). Mutta sanoit että päädyit siihen tulokseen koska ammattilaiset järkeään rankkaavat Lidsin ykköseksi. Mikä yksiselitteisesti ei ole totta.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Ei kun pisti silmään kun sanoit että Lids on yleisesti rankattu Orrin edelle. Mikä on shaibaa. Se että Lids on sinulle historian kovin puolustaja on jotenkin vielä ymmärrettävää (joskin se mielipide on todella vaikeasti puolustettava). Mutta sanoit että päädyit siihen tulokseen koska ammattilaiset järkeään rankkaavat Lidsin ykköseksi. Mikä ei yksiselitteisesti ole totta.

Se on kieltämättä totta, että kuvittelin Lidströmin olevan vielä nykyistäkin enemmän Orria edellä listoilla kuin hän todellisuudessa on, ainakin jos vilkaisee noita esiin nostettuja listoja. Siinä mielessä voin kyllä myöntää olleeni väärässä, koska mutu ei tämän otannan perusteella pitänyt. Kaiken kaikkiaanhan jos oikein laskin, tähän ketjuun on nostettu 14 listausta, joissa Lidström on kolmessa Orria edellä. Mielestäni noilla lukemilla väitettä ei saa "täysin poskettomaksi" tai olisin "ensimmäinen joka kyseenalaistaa Orrin ykkössijan" kuten jostain syystä olet väittänyt.
Kukaan, kuka tietää edes alkeellisesti jääkiekon ja NHL:n historiasta jotain ei rankkaa Lidströmiä Orrin edelle.
Sinänsä on hieman hassua kirjoittaa tästä aiheesta, koska en ole koskaan aiemmin jutellut kenenkään kanssa joka kyseenalaistaa Bobby Orrin statuksen historian parhaana puolustajana.
Niihin hetkiin on mahtunut ties minkälaista mielipidettä, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun juttelen ihmisen kanssa joka pitää Lidströmiä kovempana kuin Bobby Orr.
Mutta tuo väitteesi on niin posketon että en osaa suhtautua siihen muulla tavalla. Todellakin, täysin posketon.
Tälle keskustelutyylille oli oma hieno terminsäkin, joka ei tosin muistu mieleen. Noille on kuitenkin selvä tarkotuksensa. Ymmärrän kyllä miksi.

Tuossa oli se määrä listoja minkä kohtuudella löysin pikaisesti. Yheistä noille kahdelle missä Lids oli ykkösenä oli se, että listan tekijä puolusti valintaansa heti alkajaisiksi. Molempien listojen tekijät tiesivät että Orr on yleisesti rankattu #1.

Ja silti he kyseenalaistivat Orrin ykkössijan? Miksi näin, jos siinä ei ole mitään tolkkua?
 

teppana

Jäsen
Se on kieltämättä totta, että kuvittelin Lidströmin olevan vielä nykyistäkin enemmän Orria edellä listoilla kuin hän todellisuudessa on, ainakin jos vilkaisee noita esiin nostettuja listoja. Siinä mielessä voin kyllä myöntää olleeni väärässä, koska mutu ei tämän otannan perusteella pitänyt. Kaiken kaikkiaanhan jos oikein laskin, tähän ketjuun on nostettu 14 listausta, joissa Lidström on kolmessa Orria edellä. Mielestäni noilla lukemilla väitettä ei saa "täysin poskettomaksi" tai olisin "ensimmäinen joka kyseenalaistaa Orrin ykkössijan" kuten jostain syystä olet väittänyt.




Tälle keskustelutyylille oli oma hieno terminsäkin, joka ei tosin muistu mieleen. Noille on kuitenkin selvä tarkotuksensa. Ymmärrän kyllä miksi.



Ja silti he kyseenalaistivat Orrin ykkössijan? Miksi näin, jos siinä ei ole mitään tolkkua?

Nyt täytyy kyllä itsekkin vetää takaisinpäin. Tyylilleni ominaisena vedin nollasta sataan sekunnissa ja tuo kirjoitustyylini on kyllä alentuvaa. Pahoittelen sitä.

Pointti oli koko ajan se, että on olemassa konsensus siitä että Orr on historian paras puolustaja. Toki aina löytyy eriäviä mielipiteitä. Eihän Gretzkykään ole yksimielisesti maailman paras.

On useita todella arvostettuja lähteitä jotka pitävät Bobby Orria historian parhaana pelaajana, jopa parempana kuin Gretzky. Samanlaista arvioita ei liene kukaan esittänyt Lidströmin osalta. Voi aivan turvallisesti sanoa, että puolueettomat lähteet rankkaavat Orrin lähes yksimielisesti historian parhaaksi puolustajaksi. Aivan varmasti löytyy muutamia jotka ovat sitä mieltä että Lidström (tai Bourque, Shore tai Harvey) ansaitsee sen statuksen. Mutta nuo mielipiteet lähes poikkeuksetta tulevat puolueellisista lähteistä ja melko hatarin perustein.

Jos puolustajien uraa lähtee jokaista purkamaan pala palalta ja tekemään perusteellista arvioita heidän urastaan, on melko vaikea päätyä keneenkään muuhun kuin Bobby Orriin historian parhaana. Kuten jo aiemmin sanoin, ei Gretzkykään ole yksimielisesti historian paras sentteri. Useat antavat sen kunnian Mario Lemieuxlle. Kuten Lidströmin tapauksessa, Lemieuxn tapauksessa myös #1 rankkaukset tulevat usein puolueellisista lähteistä ja hatarin perustein. Se ei tarkoita etteikö sitä perustelua voisi uskottavasti rakentaa. Kyllä sen voi. Mutta jos katsotaan näiden pelaajien uraa pala palalta, annetaan puolueettomasti ja kiihkottomasti arvo saavutuksille, on Orrin ja Gretzkyn "keissi" paljon vahvempi. Kaikille näille pelaajille sen "keissin" voi rakentaa, mutta kokonaiskuvaa kun puolueettomasti ja kiihkottomasti katsoo on Gretzkyn ja Orrin puolella selkeästi vahvemmat argumentit.

Mutta jääkiekko, kuten kaikki urheilu, elää tunteesta ja lempipelaajia ei tarvitsekaan tunteettoman viileästi arvioida. Joskus itse sen tuppaa unohtamaan kun noita historian numeroita ja äänestystuloksia pyörittelee. Kaikin mokomin, olet täysin oikeutettu pitämään Lidströmiä historian parhaana puolustajana. Ainoa asia mikä oikeasti piti korjata (ennen kuin lähdin ylimielisille sivuraiteille) oli se, että Lidström ei suinkaan ole se ammattilaisten valinta numero 1. Vaan se on muuan Robert Gordon Orr.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös