Otanpa osaa tähän keskusteluun koska Mac-käyttäjä olen. Ensimmäisen kerran tutustuin Macintoshiin vuonna 1989. Kone oli telkkäpöntöksi ristitty Mac Plus. Ensimmäinen oma kone oli pari vuotta myöhemmin hommattu Performa 450 ja nyt kolme konetta myöhemmin on naaman edessä uusi iMac G5, töissä kirjoittamiseen PowerBook G4 ja tuotantohommiin iso G5. Mutta miksi Mac?
Suurimmaksi osaksi juuri siksi, että ensimmäinen käyttökokemus oli niin positiivinen verrattuna samaan aikaan markkinoilla olleisiin DOS-pohjaisiin tietokoneisiin ettei syytä vaihtamiseen ole tullut. Graafinen käyttöliittymä oli ihan oikeasti kova juttu verrattuna komentorivien kirjoittamiseen.PC-puoli on siitä asti tullut koko ajan jälkijunassa.
Apple on myös osanut yhdistää toimivaan tekniikkaan tyylikkään muotoilun, joka sekin on osaltaan vaikuttanut omaan mieltymykseeni. Tärkeintä on kuitenkin toimintavarmuus ja käytön helppous. Toisin kuin varjo epäilee, kyse ei suinkaan ole siitä, että Mac-käyttäjät olisivat teknisesti tumpelompia vaan siitä, että yleensä Mac-käyttäjille tietokone on työkalu, jolla pyritään toteuttamaan jotain eikä kuluttamaan aikaa itse konetta säätämällä. Tämän vuoksi Macit ovatkin yleisesti käytössä aloilla, jotka liittyvät luovaan toimintaan, graafiseen suunnitteluun, kuvankäsittelyyn musiikin tekoon, elokuvien editointiin jne. Raakaa laskentatehoa vaativat insinöörialat taas ovat ominta PC-puolen työsarkaa.
Tämän päivän Windows ei paljon Macistä poikkea ja voisin aivan hyvin kuvitella tekeväni hommia PC:lläkin, mutta koska voin itse valita, otan mieluummin koneen, jonka käyttöliittymä on jo tuttu eikä se viruksettomuuskaan ihan turhanaikainen etu ole. tunnen kaveripiiristäni useita henkilöitä, jotka ovat viettäneet kallista työaikaa tuntitolkulla virusten häätämiseen ja ohjelmien uudelleenasentamiseen. Ja vaikka virustutkat ovat nykyään hyviä, pitää niihinkin silti perehtyä ja muistaa päivittää. Ylimääräistä ajankulua sekin.
EDIT: Merkkiuskollisuudesta sen verran, että kyllähän monet pitäytyvät samassa automerkissäkin jos kokemukset ovat hyviä. Mitään "evankelioimistouhua" en kyllä minäkään kannata, mutta mieleipiteensä voi toki kertoa jos sitä kysytään.