Sen jälkeen minä kanatan heti kun joku löisi varman nimen joka tulisi
Tirkkonen on vapaana ja voisi hyvinkin tulla Jyväskylään. Kokenut valmentaja voisi nostaa tuon nipun vielä mukaan kympin sakkiin.
Sen jälkeen minä kanatan heti kun joku löisi varman nimen joka tulisi
Niin, tämä perässävedettävien osasto. Siinä oli syy, että muutama huippunimi kieltäytyi, koska ei olisi saanut tuoda omaa tiimiään.JYP tuli pakko rakoon pakko valita ensimmäinen kuka suostuu, sitten on vielä muu valmennus troikka.
Jos potkuihin taivutaan, minä kääntyisin Pekka Tirkkosen puoleen. Hänessä yhdistyvät status, asiantuntemus ja ihmisläheisyys. Uskoisin, että hän voisi hyvinkin ottaa kopin tuosta joukkueesta ja saada johtavat pelaajat taakseen niin, että JYPin nousu on mahdollinen.
Raastava on JYPin ja Merikiven tilanne. Jatkuvalla syötöllä niukkoja tappiota ja itseluottamus huitelee jossain nollan alapuolella. On ilmeistä, ettei nuori päävalmentaja saa tuota henkistä lukkoa avattua. Minua ihmetyttää se, mikseivät super-jyväskyläläiset Immonen ja Hytönen siihen pysty. Outo juttu kerrassaan!
Hienoa lähteä haukkumaan jo muita kannattajia, anonyymisti tuon toki voi helposti tehdä, mutta kysyn silti itsekunnioitus?Merikivelle ei riitä potkut. Hänet on ristiinnaulittava matsin edessä HS bitchesin (vai mitä ne ylimeikanneet lihavat jyppifanit on) läsnäollessa ja niitten poikakaverit heittelee merikivee olut tölkeillä
Itseään jypin toimitusjohtajaksi luuleva aku vallennius saapuu paikan päälle sairaslomalta jolloin kari tyni saapuu paikalle superviiksissään ja kertoo aku valleniukselle, että on itseasiasssa tälläe hetkellä fakta että hän luulee itseään toimitusjohtajaksi, kun hän ei ole sitä.
Tyni puhuu kansalle ja se tyyntyy. Hän summunoi Risto Dufvan, joka kantaa selässään hurrikaanin muotoista ristiä. Ja minä, muiden jatkoajan selänkääntäjien seassa tulemme perässä ja meitä ruoskistaan ja Dufvaa suojelevat hurrikaaniin muotoiset silmälasit iskevät kipinää orjantappuramuurin läpi puskiessamme ja me kaikki mietimme, oliko tämä kaiken sen arvoista.
Riittääkö meille mikään?
Niin, tämä perässävedettävien osasto. Siinä oli syy, että muutama huippunimi kieltäytyi, koska ei olisi saanut tuoda omaa tiimiään.
Hmm. Mihin Merikivi tarvitsee aikaa? Jos olet seurannut JYPin pelejä, niin Merikiven kaudella nämä pelisapluunaan sopimattomimmat pelaajat saavat eniten vastuuta ja peliaikaa. Kasvattaako se joukkuetta tulevaisuuteen? Ennemmin Merikivi voisi mennä "Akatemian" valmentajaksi kehittämään tulevaisuuden pelaajia, jotta nämä olisivat valmiita kantamaan vastuun myöhemmin. Tämä kausi voitaisiin mennä Ahvenjärvellä, joka on jo rutinoitunut häviäjävalmentaja eikä tulos nykyisestä huononisi. Toinen mahdollisuus on kenkiä liigajoukkueesta suurin osa pelaajista, jotka eivät ole Merikiven suunnitelmissa vuonna 2020. Ja ottaa reilusti pataan kaikissa lopuissa peleissä nuoremmalla joukkueella. Tässä skenaariossa on se huono puoli, etteivät ikonit Hytönen, Immonen, Louhivaara ja Tuppurainen suostu muualle lähtemään tai tinkimään asemastaan, joten pelilikke olisi erittäin kallis.Yksi ensimmäinen oppi, joka kannattaa imeä moneen eri asiaan on seuraava:
virhettä ei kannata paikata toisella virheellä.
JYP on antanut nyt Merikivelle aikaa näyttää. Koska Marko Virtasen potkut olivat jo kohtalokas virhe, olisi idioottimaista toistaa täysin sama virhe uudestaan. Vastuu täytyy jalkauttaa muualle kuin valmennukseen, koska he kuitenkin ovat saaneet tällaisen materiaalin käyttöönsä.
Nyt JYPin täytyy kestää heidän oman ratkaisunsa seuraukset täydessä mitassaan. Merikivi ei voi koskaan korjata tilannetta, jos hänelle ei anneta aikaa sitä tehdä. Vähintään kausi täytyy kestää tätä. Olisi nyt erityisen suuri virhe lähteä korjaamaan kurssia valmennusvaihdoksella, koska joukkue on edelleen koottu pitkälti sillä samalla kaavalla, jolla JYP joukkueen aina kokoaa.
Tuollaista joukkoa voi valmentaa menestykseekkästi hyvin harvalukuinen joukko ja Virtanen olisi ollut yksi näistä. JYPin materiaalilla ei voi pelata sellaista kiekkoa, jota esim. pelaajat tuntuvat haluavan - ja jos voi pelata sellaista kiekkoa - niin sitten pelaajat ei osaa sitä pelata, mitä haluavat pelata.
Jos olet seurannut JYPin pelejä, niin Merikiven kaudella nämä pelisapluunaan sopimattomimmat pelaajat saavat eniten vastuuta ja peliaikaa.
On hieno, että vieras jaksaa kirjoittaa noin hyvin perustellun, asiallisen viestin, josta voi nauttia vaikkei sen sisältöä jakaisikaan. Kiitos siitä!En ole seurannut ollenkaan riittävästi JYPin pelejä, jotta voisin sanoa jotain muuta kuin ympäripyöreitä yleistotuuksia. Edellisillä kausilla olen seurannut JYPiä tiiviimmiin ja olen ollut jo monta kautta sitä mieltä, että JYP (vaikka JYP on tehnyt loogista ja hyvää urheilutyötä!) on tehnyt sen virheen, että se on jatkuvasti siirtänyt pakollista eteenpäin. Jos oikein tiheällä kammalla seuraa niin muutosvalmennukseen olisi pitänyt varata resursseja ja aikaa jo paljon aikaisemmin. Virtanen sai Jyväskylässä paljon haukkuja siksi, että hän yritti MINUN mielestäni tehdä sitä, mitä pitikin. Hän yritti kiekollistaa JYPin pelaamista vuodesta toiseen kunnes paine johdosta ja faneista alkoi äityä niin kovaksi, että JYPin oli pakko pelata vain voitosta. Kun pelattiin ainoastaan voitosta palattiin jokaisella kaudella takaisin siihen samaan JYPin traktorikiekkoon, jonka Dufva joskus miljoona vuotta sitten aloitti.
JYPin peli on ollut sen, mitä itse olen seurannut, jo vuosia sitä kiekon roiskimista päätyyn ja aluepuolustusta. Ei kaunista, mutta tehokasta. Esim. Tapparaa vastaan viime kaudella JYP voitti monta peliä todella nihilistisellä maalinedustan purkupelillä ja yhden maalin johdon puolustuspelillä. Sellaiseen ei voi rakentaa kovin pitkäjänteistä menestystä. Samalla tavalla JYP roikotti itselleen CHL-mestaruuden ja nyt haluan sanoa, että se ei ole minun mielestäni mitenkään väärin, mutta JYPin paletilla voisi pelata paljon muutakin kiekkoa.
Kuitenkin se oppositio kasvoi viimeisen neljä vuotta niin hälyttävää tahtia, että fanit vaativat jokaisen vaikean hetken jälkeen valmennusta vastuuseen. Virtanen oikeastaan uhrattiin täysin fanien puolesta, koska urheilujohto tiesi kuitenkin syvällä sisällään, että Virtanen tekisi joukkueen kannalta oikein. Jos katsoo Liigaan ympärilleen niin näkee ympäri Liigaa kasan JYP-taustaisia pelaajia täysin toisenlaisessa pelissä hyvällä menestyksellä. Ne ovat JYPin kasvattamia ja koulimia pelaajia, joilla on paljon enemmän annettavaa. JYPissä kuitenkin monelle tuntui olevan tärkeämpää se, että pelataan sitä JYPin vanhaa ja hidasta kiekkoa, jolla joskus oli mestaruuskin voitettu. Oli vääjäämätöntä, että tuon materiaalin parasta ennen päivä tulisi vastaan jossakin vaiheessa, jos valmennukselle ei anneta sitä työrauhaa, joka tarvitaan. Virtanen oli viime kaudella aivan läpimurron kynnyksellä, koska pelaamisen tasapaino oli hyvää. Suurin ironia on se, että playoffseissa vastaan asettui se ainoa joukkue - HIFK - joka saattoi omalla passiivisella pelillään tuon JYPin pelaamisen hyydyttää.
Tämän jälkeen alkoi organisaatiotason panikointi ja Merikivelle löytiin aivan tyhjät kortit käsiin. Muutosvalmennus ei ole helppoa - varsinkaan silloin, kun edeltäjän ei annettu tehdä pakollista erinäisten tahojen vuoksi. En halua olla ilkeä ja minusta on tärkeää, että JYP on yksi Liigan suurista, mutta minusta on sarkastista, että nyt fanit valittavat sitten siitä, kun valmentajaa vaihdettiin. Eikö olisi pitänyt vaihtaa? Ja tätähän siellä toivottiin VUOSIA?! Tätähän te halusitte.
JYPin suunnanmuutos ei tule millään projektivalmentajalla vaan sinne tarvitaan kokenut kehäkettu, joka saa tuon joukkueen kuriin ja palauttaa asiat järjestykseen. Olisi hyvä, että valmentajan karisma riittäisi viemään pakollisen muutoksen lävitse, jota on nyt pitkitetty ja vanutettu kohta neljä vuotta. Sitä saa, mitä tilaa.
minusta on sarkastista, että nyt fanit valittavat sitten siitä, kun valmentajaa vaihdettiin. Eikö olisi pitänyt vaihtaa? Ja tätähän siellä toivottiin VUOSIA?! Tätähän te halusitte.
Onko kukaan miettinyt sitä MIKSI Marko Virtasen pelitavan uudistaminen meni ns vihkoon, Ja tämä Merikiven uudistaminen vielä pahemmin metsään. Osoitetaan sormella päävalmentajaa.Ne on spekuloinnin alaa pohtia todellisia syitä virheiden sumaan, siinä kuitenkin olen yhtä mieltä kanssasi, että se pelin päivittäminen meni totaalisti vihkoon heti alusta lähtien. Minun epäilys kuitenkin on, ettei se johtunut Virtasesta ja hänen tiimistään, vaan oletan organisaation ladelleen sapluunan jossa pysyä ja jolla se taatusti meni pieleen. Olen kuitenkin eri mieltä siinä, kuinka parhaiten minimoida perseelleen mennyt jatkumo ja mikä olisi kustannustehokkain tapa se tehdä.
Tämän kauden joukkueelle on yhtä tyhjän kanssa tuoda sisään mitään muutosvalmentajaa, oli sitten millainen auktoriteetti tahansa, koska juuri nyt materiaali ei sitä vaan yksinkertaisesti mahdollista, mutta juttu on toinen ensi kautta ajatellen. Mikäli ajatuksissa on, että mahdollisesti Virtanen olisi Holtarin jälkeen utj, ei minusta olisi lainkaan tyhmää vetää Virtasella tämä kausi loppuun, josta sitten postilleen siirtyisi. Varmaa kuitenkin on se, että parempaa pelillistä tulosta tekisi kuin nykyinen. Se olisi talouden kannalta iso apu, jos halli ei tyhjenisi kokonaan pipolätkän takia ja vaikuttaisi myös ensi kauden kausarimyyntiinkin, kun lähtökohta ei olisi täysi katastrofi.
.
Kyllä se todentotta näyttää nyt siltä, että Tirkkonen sisään ja palkkiosta ei tarvitse kitsastella. Tirkkoselle vaikka 2+2 sopparia, jota myydään sillä ajatuksella, että händlää JYPin uudistamisprojektin, kun sukupolvi vaihtuu. Tavoitteena mestaruus ensi kaudella, sekä nuorennusleikkaus tämän jälkeen ja toisen optiovuoden tavoitteena uusia mestaruus.
Toivottavasti tämä viesti on silkkaa sarkasmia,muuten se kertoo jo mielenterveysongelmasta ja pahasta.
JYPin seuraava mestaruus tulee olemaan suora pudotuspelipaikka. Sanoisin että sellainen voisi tällä ikärakenteella ja sopimustilanteessa olla jossain uuden hallin tuoman kiiman alkuvuosina kun saadaan palikoita kasaan.
Pohjamudista ei nousta yhtä nopeasti kuin sinne pudotaan. Tästä on liigassa useita esimerkkejä.