Erittäin hieno kirjoitus Kuntolta ja omasta mielestäni tässä koko ketjussa on enemmän asiaa melkeinpä, kuin tämän foorumin Ilves -osion muissa keskusteluketjuissa yhteensä.
Itse jatkan aihetta näkemykselläni, joka kallistaa syytä menestymättömyyteen entistä enemmän nimenomaan pappojen harteille. Olen itse sitä mieltä, että yksi iso syy siihen, miksi Ilveksen runkopelaajien ikä ei ole edes hirveän lähellä optimaalista, on se, että Ilveksen entisten tähtipelaajien on ollut väkisin jatkettava vastuun kantamista lähes koukkuniemi-ikään asti ja toisaalta Ilves johdossa ei ole riittävän hyvin käsitetty sitä, että vanhainkodista kasatulla joukkueen rungolla ei voiteta mestaruuksia nykypäivän SM-Liigassa.
Olen esittänyt jo näkemyksiäni tällä foorumilla siitä, kuinka näiden veteraanien statusarvo on isompi, kuin varsinainen peliesitysten arvo, mutten mene siihen asiaan tässä sen enempää.
Mielestäni kuitenkin koko joukkueen rakenteen balanssi taiteilee tällä hetkellä siinä vaakakupissa, että Helmisiä, Lumpeita ja Viitakoskia kannattaa toki pitää joukkueessa, niin kauan kuin ihmiset jaksavat heitä lähteä halliin katsomaan. Ja nyt mielestäni ainakaan nämä ns. "satunnaiskatsojat" eivät tule enää halliin katsomaan sitä kuinka Helmisellä ja Lumpeellakin vielä jalka nousee, vaan nyt on ihan pakko jo tehdä ratkaisuja, joilla joukkue voittaa pelejä.
Omasta mielestäni Ilveksen joukkueen rakenteen todellinen tervehtyminen lähtee liikkeelle vasta siitä hetkestä, kun vanhusosasto katsoo viisaammaksi lyödä hanskat naulaan. Jos kaikki akselilta Helminen, Viitakoski, Lumme, Määttänen, Peltola jatkavat, en usko Ilveksellä olevan asiaa tätä kautta korkeammalle.