Meille tulee vauva!

  • 455 678
  • 2 171

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Onneksi olkoon!

Hienoa! Onnittelut pyggikselle ja koko perheelle! Elämä muuttui sitten aika radikaalisti, heh. Elät todella ainutlaatuista aikaa, nauti noista onnellisista hetkistä pienen tyttösi kanssa.

Nimim. Kokemusta on

Ai niin... en minäkään olisi uskonut Sinun jäävän koskaan sanattomaksi. ;)
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Lisäännytään

Asia on ollut jo pitkään tiedossa, eli meidän perheemmekin saa esikoisen tämän vuoden puolella. Laskettu aika osuu elokuun alkuun. Toiveissa on tietenkin terve lapsi, sukupuolella ei ole väliä (kunhan se on poika ;-). Ekassa ultrassa liikkeet oli sellaiset että silmäkulma kostui. Pitänee hankkia etukäteen pieni maila odottamaan!
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti pygmalion
No, pitänee tyytyä siihen, että kaikki asiat eivät ole sanoin ja kirjaimin kuvattavissa.
Kahden tytön isänä osaan kuvitella tunteesi.
Sitä pientä kerää voi vaikka tuijottaa monta tuntia putkeen. Tai nuuhkia sitä ihanaa vauvantuoksua. Se on elämän onnellisin tapahtuma!
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Viestin lähetti JanJ

Sitä pientä kerää voi vaikka tuijottaa monta tuntia putkeen.

Kolme asiaa joita voi tuijottaa vaikka ikuisuuden.

1.Palava tuli.
2.Virtaava vesi.
3.Nukkuva lapsi.

In no particular order...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tavallaanhan voisi ajatella, että pikku-Snakster ansaitsisi ihan omankin ketjunsa, mutta pannaan nyt tällä kertaa tähän samaan kuitenkin.

Eli lokakuun alkupäivinä näkee päivänvalon tämä ihme, jonka sydämen äänet tänään kuultiin ensimmäistä kertaa. Aika moista. Tehdessä ei sattunut yhtään, mutta vaiheet lienevät monet ennen kuin napero saadaan kasvatettua ja omilleen. Mielenkiinnolla odotan tulevaa urakkaa.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vauvoista vielä

Kun ottaa huomioon, että Jatkoaika -foorumille kirjoittelevista suurin osa on miehiä, niin on hienoa, että osa meistä on huolehtimassa myös jälkikasvusta. Jotkut heistä ehkä osoittautuvat jääkiekkoilijoiksi ja loput fanaattisiksi kannattajiksi. Tätä jatkuvuutta pitää tukea kaikin puolin.

Omalta osaltani olen asiasta huolehtinut. Vaimoni on raskaana ja tuossa TOUKOKUUN LOPPUPUOLELLA 2003 lääkäritätit ovat sanoneet vauvan keskimäärin ajattelevan itseään tulevan ulos lämpimästä mahasta. Ensimmäinen lapsi tämä on. Tiedä häntä, tyttö vaiko poika. Se on aivan sama. Varastaa isän sydämen joka tapauksessa.

Isän osa on merkillinen. Raskaus on kummallinen asia. Miehen osa on seurata näitä vaimon mielentilan muutoksia ja observoida, kuinka vatsa kasvaa pikkuhiljaa rantapallon muotoon. Päätä voi tietenkin tunkea äidin vatsaa vasten ja kenties tuntea heikot ensipotkut, mutta siihen se sitten jääkin. Ei tunnu hirvittävän isämeiningiltä.

Tiedän, että ensimmäiset kuukaudet eivät ole miehelle helppoja. Tietenkin pitäisi tuntea jotain sympatioita vaimoaan kohtaan, kun on kantanut sen 9 kuukautta lasta sisällään, että siitä vain vaihtamaan vaippoja monta monituista kertaa päivässä. Tasoitusta katsos. Ehkä vauvan kylvyt ovat jotain, missä mieskin pääsee kokemaan hoitamisen todellista riemua.

Lisää vettä myllyyn. Pidä siinä sitten jälkikasvua sylissäsi, kun vähän väliä kädet kostuvat nesteestä tai vähän jämäkämmästä tuikeasta tavarasta. Ja joka ikinen kerta kun vaaveli avaa pienen suunsa ja kokeilee äänivarojaan nälän merkiksi, niin ojenna sitä sitten äidille takaisin ja koe sitten itse hienoja isäntunteita. Ja vauvoilla on kova ääni. Eipä siinä ensimmäisinä kuukausina paljon kasvattajan fiiliksiä ole. Näin kerrotaan ainakin.

Mutta olen valmistautunut tähänkin. Oletan, että sitten puolen vuoden jälkeen, kun kenties syötän näitä vihannesmössöjä lusikalla onnistumisprosentilla fifti-siksti (niinko Nykänen sanoo), niin ehkä silloin alan pikkuhiljaa tuntea isänylpeyttä kasvattajan oikein kunnolla. Mutta vasta sitten.

Niin ja pienenä kuriositeettina on sanottava, että onko mitään niin hölmön näköistä kuin isä joka yrittää saada ensihymyn oireet lapsensa kasvoille. Aivan järkyttävän näköistä. Tiedän, että ehkä minäkin olen sen debiilin näköinen tulevaisuudessa, mutta olen asiasta sen verran viisastunut, että ajattelin säästää nämä hetket siihen, kun ympärillä ei ole miljoonaa ihmistä pidättämässä nauruaan. Kehoitan tämänkaltaista toimintaa myös muiden isien osalta. Tai ihan miten itse haluatte olla pellen roolissa.

Jääkiekon fanaattisessa kannattamisessa ja isänä olemisessa on jotain yhteistä. Ne ovat niitä hetkiä, jolloin isät saavat, voivat ja pystyvät näyttämään tunteitaan, herkkiä olotilojaan. Näin ollen muuten tuppisuuna ja tunteettomana olemisen sijaan nämä tilanteet saavat ja niiden pitää olla miehisten miehien oikeus.

Mosabacka

Ps: Ja tosiaan onnittelut muillekin isille. Eikö olekin hienoa kun saa jotain konkreettista aikaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jokaiselle, jolla vain on mahdollisuus, suosittelen kokeilemaan tämän päivittäisen työ vaihtamista vähän pidemmäksi aikaa lastenhoitoon.

Itse olin viisi kuukautta kotona kahden lapsen kanssa ja voin sanoa, että ne työasiat. jotka nyt tuntuvat tärkeiltä menettivät merkityksensä.

Omien lasten kehityksen seuraaminen voittaa kaikenlaiset projektit ja palaverit.

Jäädessäni kotiin ei nuorempi edes kontannut, mutta palatessani töihin oli oppinut jo kävelemään.

Eli jos lasten äiti pyytää nimikirjoitusta vanhempainrahahakemuskeen, miettikää ennen kuin laitatte nimenne siihen. Sen tuloihin perustuvan vanhempainvapaan saa pitää myös lapsen isä.
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Re: Vauvoista vielä

Viestin lähetti Mosabacka
Ehkä vauvan kylvyt ovat jotain, missä mieskin pääsee kokemaan hoitamisen todellista riemua.

Kylvettäminen ja myöhemmin saunominen on ainakin meillä minun ja pojan , kohta 2v, oma juttu.

Myöskään äitiys/isyyslomalaisen hoitamista ei sovi unohtaa.
Eli reilusti vaan joku ilta potkaiset pihalle käsket vaikka ostos/baarikierrokselle.
Itse jouduin melkein väkisin kampeamaan "mökkiytyneen" vaimon pihalle tuulettumaan.
Kiitokset tuli kyllä jälkikäteen...

Tsemppiä vaan loppuraskauden ajaksi ja hyviä vointeja!
 
K

kangaroo

Viestin lähetti msg
Itse olin viisi kuukautta kotona kahden lapsen kanssa ja voin sanoa, että ne työasiat. jotka nyt tuntuvat tärkeiltä menettivät merkityksensä.

Omien lasten kehityksen seuraaminen voittaa kaikenlaiset projektit ja palaverit.


Sama täällä ja allekirjoitan tuon täysin, että työasiat eivät edes käyneet mielessä. Nyt jälkikäteen kyllä harmittaisi vietävästi, jos tuon mahdollisuuden olisi jättänyt käyttämättä.
 

super

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvissä kyttäysasemissa
No nyt!

Tässä perheessä on ilon ja hämmennyksen aika!Eilen tehdyn testin perusteella meille on tulossa ensimmäinen lapsi!Naimisissa ehditty olemaan 9kk:ta.siirrettiin lapsen tekoa suosiolla pidemmälle molempien opiskelujen takia eikä uskottu että ekalla kerralla tärppää,mutta niin on uskomaton luonto että hetihän se tärppäs.

Tunnelmat melko sekaiset,samalla aivan katossa.Minä?Isäksi?Ei olis uskonut 5 vuotta sitten kukaan.Minä en vieläkään!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti msg
Jokaiselle, jolla vain on mahdollisuus, suosittelen kokeilemaan tämän päivittäisen työ vaihtamista vähän pidemmäksi aikaa lastenhoitoon.

Entäs jos lasten - ja nuorten hoito on myös varsinainen työ, kuten minulla. No joo, onhan tuo oikeastikin ihan varteenotettava vaihtoehto, ja ilmeisesti yleistymään päin.

Onnea myös kaikille tuleville kanssaisille. Tuntuu olevan aika kovaa sakkia lisääntymään täällä.

Itse kuulin myös ekaa kertaa tulevan lapseni sydäntä, mikä on siinä mielessä loistava kokemus, että pääsee enemmän osalliseksi sen lapsen tuloon ja olemassaoloon. Isä kun on helposti raskausaikana enemmän tai vähemmän sivullinen tuossa hommassa.
 
Viimeksi muokattu:

ACME

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tyttö tuli!!!!!

Varpajaisista terveisiä!!!

Fiilis on, jotain (en pysty kertoon)!!!

Tyttö tuli jo, poikaaaaaa odotellaan!!!

Ensimmäisen kerran kirjoitan ja nyt annnan mennä!!!!!

Mutta Rontti ja Jomppa on Gurgoja!!!!
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Snakster
Entäs jos lasten - ja nuorten hoito on myös varsinainen työ, kuten minulla. No joo, onhan tuo oikeastikin ihan varteenotettava vaihtoehto, ja ilmeisesti yleistymään päin.

Hyvä ja mielekäs työ varmaan, mutta sangen kehnosti palkattua tänä päivänä.
Lastentarhanopttajalla on yliopistosta kandin tutkinto ja lähtöpalkka alle 1600 €.
Nykyiselle lähihoitajalle eli entiselle lastenhoitalla ei makseta edes sitäkään.

Ainoa toivo täällä pk-seudulla on, että kumppani ei ole samalla alalla, niin on varaa asuntoonkin.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että hyvin harva päiväkodissa työskentelevä laittaa lapsensa heti vanhempainvapaakauden loputtua päiväkotiin.
Onko syynä se, että tietää millaista on päiväkodissa vai siitä että rahallinen menetys ei pienen palkan takia ole niin suuri.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti msg
Hyvä ja mielekäs työ varmaan, mutta sangen kehnosti palkattua tänä päivänä.
Lastentarhanopttajalla on yliopistosta kandin tutkinto ja lähtöpalkka alle 1600 €.
Nykyiselle lähihoitajalle eli entiselle lastenhoitalla ei makseta edes sitäkään.

Ainoa toivo täällä pk-seudulla on, että kumppani ei ole samalla alalla, niin on varaa asuntoonkin.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että hyvin harva päiväkodissa työskentelevä laittaa lapsensa heti vanhempainvapaakauden loputtua päiväkotiin.
Onko syynä se, että tietää millaista on päiväkodissa vai siitä että rahallinen menetys ei pienen palkan takia ole niin suuri.

Näinhän se menee. Onneksi (siis palkan puolesta) en ole päiväkodissa ja saan jonkin verrankin enemmän. Mutta aika vähän silti korkeakoulututkintoon nähden.

Päiväkodissa työskentelevät pysyvät kotona varmaan senkin takia pidempään, että kasvatusalalle hakeutuneet eivät välttämättä ole kovin urakeskeisiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti msg
Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että hyvin harva päiväkodissa työskentelevä laittaa lapsensa heti vanhempainvapaakauden loputtua päiväkotiin.
Onko syynä se, että tietää millaista on päiväkodissa vai siitä että rahallinen menetys ei pienen palkan takia ole niin suuri.
Luulen, että päiväkodeissa työskentelevät ihmiset haluavat tarjota lapsilleen kasvun kotiympäristössä ja (yleensä) oman äidin seurassa. He asettavat lapsen siis melko selkeästi rahan edelle, jos karkeasti sanotaan. En tarkoita, että lapsen aikaisemmin tarhaan laittavat olisivat sen huonompia ihmisiä, koska meilläkin saattaa olla se tilanne aikanaan edessä, että vaimon on lähdettävä töihin mahdolisimman nopeasti.


Jaa, Snakster taisi jo edellä sanoa asian ytimekkäämmin. Mutta tulipahan kirjoitettua.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Omakohtaisesti voin sanoa, että kotiin jäämiseen on kaksi syytä.

Ensimmäinen ja suurempi syy on se, että tietää kuinka vähälle huomiolle jää isossa ryhmässä lapsi, joka tuskin osaa vielä kävellä saati sanallisesti ilmaista itseään.

Toinen selvä syy on, että kuntalisän kanssa kotihoidontuki ei ole kunnalliseen kuukausipalkkaan verrattuna suuri taloudellinen menetys.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti msg
Ensimmäinen ja suurempi syy on se, että tietää kuinka vähälle huomiolle jää isossa ryhmässä lapsi, joka tuskin osaa vielä kävellä saati sanallisesti ilmaista itseään.

Luulen että monet lasten ja nuortenkasvatukseen erikoistuneet ihmiset ovat tiedostaneet sen kuinka tärkeitä ensimmäiset vuodet lapsen kehityksessä ovat. Mikäli kodin turvallinen ja virikkeellinen ympäristö vaihtuu kauhean varhain laitosmaiseen päiväkotiin, se ei voi edistää lapsen kehittymistä. Rauhaton lapsuus jättää jälkensä ja tämä näkyy sitten esim. keskittymishäiriöinä kouluikäisenä.

On mielenkiintoista lueskella kirjoituksia siitä kuinka karskit miehet herkistyvät, kun lapsi syntyy perheeseen. Itselleni ei ole missään vaiheessa tullut tunnetta että haluaisin lapsia. Ehkä ajan myötä minäkin kehityn sellaiseksi että koen lapsien saamisen ajankohtaiseksi.

masu
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Olen aina viihtynyt lasten seurassa erittäin hyvin, mutta oman poikani syntymää odottelin aikoinaan hieman sekavin tuntein. Pelkäsin nimittäin, että poikani syntymän myötä joudun luopumaan monesta "tärkeästä" asiasta. Tämä pitikin paikkansa, mutta myöhemmin opin huomaamaan, että näillä "menetyksillä" ei ollut juurikaan merkitystä. Olen saanut seurata poikani kasvamista ja kehittymistä nyt viiden vuoden ajan, ja päivääkään en vaihtaisi pois.

Olen aivan varmasti kasvanut myös ihmisenä, sillä melkein täydellisen kusipään tilalle on tullut perheestään huolta pitävä isä. Muutamista asioista olen kylläkin pahoillani, ja yksi tärkeimmistä on se, että pojallani ei ole ollut kovinkaan paljon samanikäistä seuraa. Olemme vaimoni kanssa hoitaneet Elmoa kotona, joten tarhassa hän ei ole ollut päivääkään.

Tietenkin olemme leikkineet leikkikentillä muiden lasten kanssa, mutta minun mielestä se ei ole sama asia. Olen myöskin yrittänyt viedä tätä vesseliä päiväkerhoihin, mutta eihän se siellä viihdy. Väkisin en tahdo häntä tuollaisiin paikkoihin viedä, joten leikimme sitten kaksistaan kotona tai ulkona. Vaimoni, jolla muuten oli jo kolme lasta ennen Elmoa, on sanonut, että huoleni on turha, mutta silti tämä asia vaivaa minua välillä. Pääasia on kuitenkin, että minulla on terve, kiltti ja erittäin rikkaan mielikuvituksen (isäänsä tullut :o) ) omaava vesseli, josta olen todella ylpeä.

ps. Odotan muuten innolla sitä päivää, jolloin poikani tekee valinnan Jokereiden ja HIFK:n välillä. Tällä hetkellä tämä Eemeli heiluttelee HIFK:n minilippua ja huutelee samalla "hyvä jokerit"-huutoja. Melkoinen tuuliviiri, vai mitä? :o)
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Naisnäkökulmaa ehkä

Joo, ovathan vauvat ihania etenkin muiden...

Omani ovat jo ehtineet esiteiniasteelle, joten yövalvomiset senkun jatkuvat. Samalla oma biologinen kello on alkanut tikittää. Naurettavaa, mutta se tik tak soi päässä aina välillä ja on todella ankean tuntuista.

Itse kannatan paljonkin kotihoitoa. Olin kakaroideni kanssa kotona, kunnes nämä olivat eskari-iässä, enkä kyllä kadu hetkeäkään. Raskastahan tuollainen kotiäitiniä oleminen on, ainakin psyykkeen päälle, mutta ehkäpä sen hyödyt näkyvät ennemmin tai myöhemmin.

Huvittavinta elämässäni on ollut se, siis lasten osalta, muuta huvittavaa löytyy vaikka muille jakaa, että en oikeastaan koskaa pitänyt lapsista. En edes koskaan halunnut lapsia. Suunnitelmat varalleni olivat kuitenkin toista ja niinpä sain kakarat n. 20-vuotiaana, vähän molemmin puolin. En oikeastaan osaa edes kuvitella, miten elämäni olisi mennyt, jos lapsia ei olisi tullut. Lapset oikeastaan muuttivat elämänarvoni ja antoivat kaikelle suunnan, vaikka tuo kuulostaakin kornilta.

Haluan onnitella kaikkia, jotka ovat saamassa pienen käärön tai ovat sellaisen saaneet. Lapsen syntymän jälkeen jokainen päivä on ihmeitä täynnä.
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Laskettu aika on tänään, mutta vielä ei esikoinen ole antanut mitään merkkejä ulostulohaluistaan. Ei tässä mitään kiirettä ole, mutta lomille olisi jo kiva lähteä. Elämme mielenkiintoisia aikoja!
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Re: Naisnäkökulmaa ehkä

Viestin lähetti Annuli
Itse kannatan paljonkin kotihoitoa. Olin kakaroideni kanssa kotona, kunnes nämä olivat eskari-iässä, enkä kyllä kadu hetkeäkään. Raskastahan tuollainen kotiäitiniä oleminen on, ainakin psyykkeen päälle, mutta ehkäpä sen hyödyt näkyvät ennemmin tai myöhemmin.

Annulin kanssa aivan samaa mieltä. Lapset saavat vahvan pohjan elämälleen turvallisesta kodista, jossa on paikalla muutakin kuin seinät ja mööpelit.

Meillä sekä äiti, että isä ovat olleet kotona koko lastemme iän. Hommia kun voi hoitaa kotoakin käsin. Välillä tuo käy tietysti kaikkien hermoille, mutta panostus perheeseen tulee toivottavasti takaisin korkoineen lasten hyvinvoinnin kautta. Tietysti aika omien muksujen kanssa on myös äärimmäisen antoisaa. Mukulat ovat lopulta pieniä vain hetken ja nuo päivät ovat hyvin arvokkaita.

Nin... ja tsemppiä vaan kaikille vanhemmiksi tuleville. Vauvassa on suuri vastuu ja valtava ilo samassa paketissa. Hatunnosto kaikille kotiäideille. Itse arvostan kotiäidin vaativaa työtä todella paljon, sillä huomattavsti helpommalla ns. töissä.

Respect!
 

Kiekkojuristi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä tuhistaan tytön kanssa jatkoajassa. Toinen kersa syntyi juuri ja nyt meillä on tyttö sekä poika.

Hyvä juttu tässä on se, että nyt ei välttämättä tarvitse tehdä kolmatta lasta jos ei siltä tunnu. Normaalistihan kahden pojan tai vastaavasti tytön jälkeen yritetään väkisin tehdä toista sukupuolta oleva lapsi. Ja jos ei tärppää vieläkään, tulee sitten se neljäskin.

No, tyttöä katsellessa sitä jotenkin lumoutuu ja yhtäkkiä huomaa seisovansa siinä kyynel silmäkulmassa. On se hienoa tämä isyys!

Olenkin monesti todennut, että kolmea asiaa tulee tuijotettua herkeämättä. tulta, merta ja vauvaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös