Median kausiennakot, kausi 2012 - 2013

  • 91 480
  • 208
Viime kausi oli hyvä, mutta kuitenkin lievä pettymys. Edellisellä liigakaudellaan Seikola laukoi ylivoimaisesti eniten koko liigassa, miltei 500 kutia. Pisteitäkin syntyi silloin 39 kun viime kaudella niitä kertyi 32. Hyvin Veikkaaja on hajulla arviossaan, ainakin minusta.

Vedetään ihan ulkomuistista mutta sai tehdä koko lailla mitä lystäs karsintaan joutuneessa Ilveksessä ykköspuolustajana ja nyt oli osa kauden toiseksi parhaan joukkueen puolustusta pienemmillä minuuteilla?
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Kun en enää kauppaan tälle iltaa jaksa kulkeutua, niin voisiko joku listata kaikki tulevat tähdet? Kiitokset etukäteen.

Jokerit: Esa Lindell, Teuvo Teräväinen
Tappara: Barkov jr
Kärpät: Ville Pokka, Salomäki
Kalpa: Artturi Lehkonen
TPS: Ristolainen
HIFK: Granlund
Ässät: Taimi
Blues: Jani Hakanpää, Juuso Ikonen
Pelicans: MV Juvonen

Ei ketään: JYP, Lukko, Kerho, SaiPa, Ilves

Mitä itse joukkuerankingiin tulee niin Tappara ja Kärpät on liian korkealla, samoin TPS hieman. HIFK ja varsinkin Ässät turhan alhaalla mielestäni.

Teemu Erosen listaaminen liigan toiseksi parhaaksi puolustajaksi on liioittelua, samoin Backlundin listaaminen top-4 molariksi. Kapasen listaaminen top-5 laitahyökkääjäksi on myös yliampuvaa.
 

Pinkman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, PSG, Sveitsi
Erkinjuntti puuttuu kans listasta.tulee olemaan korkealla pistepörssissä jos vaan pysyy kasassa.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jokerit: Esa Lindell, Teuvo Teräväinen
Tappara: Barkov jr
Kärpät: Ville Pokka, Salomäki
Kalpa: Artturi Lehkonen
TPS: Ristolainen
HIFK: Granlund
Ässät: Taimi
Blues: Jani Hakanpää, Juuso Ikonen
Pelicans: MV Juvonen

Ei ketään: JYP, Lukko, Kerho, SaiPa

On se hienoa ettei Ilveksestä mahdu ketää edes tuohon "Ei ketään" -listaan :P
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
On se hienoa ettei Ilveksestä mahdu ketää edes tuohon "Ei ketään" -listaan :P

Hahah sori, lisätty sinne! Listasin ensin nuo tulevat tähdet ja jotenkin ajattelin että Ilves nuorella joukkueella olisi päässyt niiden joukkoon jollain pelaajalla :)
 

Woofer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Barca
On se hienoa ettei Ilveksestä mahdu ketää edes tuohon "Ei ketään" -listaan :P

Me ollaan vaan niin hmv ;)

Jokipakka olisi ehkä tulevasta tähdestä mennyt.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vähän niin kuin Pekka Jalosen taannoinen kirjoitus päättyneestä kaudesta 2002-2003, jossa mainittiin kaikki muut seurat paitsi mestaruuden voittanut Tappara.

Sen vielä ymmärtää, että tällä palstalla ollaan puolueellisia, mutta ehkä ammattinsa puolesta jääkiekon parissa työskenteleviltä aikuisilta odottaisi jonkinlaista puolueettomuutta.
Pekka Jalonen on ollut jo pitkään nihkeä suhteessaan Tapparaan: Syksyllä 1987 hän lupasi syödä hatullisen paskaa, jos Tappara voittaa kolmannen mestaruuden putkeen. Tappara voitti. Jäiköhän Pekalla jotain hampaan koloon...
 
Pekka Jalonen on ollut jo pitkään nihkeä suhteessaan Tapparaan: Syksyllä 1987 hän lupasi syödä hatullisen paskaa, jos Tappara voittaa kolmannen mestaruuden putkeen. Tappara voitti. Jäiköhän Pekalla jotain hampaan koloon...

Taitaa se muutenkin olla aika lailla kuulijan vastuulla jos Pekka Jalosen juttuja vastaanottaa. Vaikka on se sitkeä kaveri kun vaan aina menee perseelleen.
 

Ben_D

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chris Simon
Veikkaajan mukaan Jukka Jalonen on Kerhon "hiljainen yhtiömies". "Jalosen tarjoamat neuvot ja kädenjälki näkyvät HPK:ssa tällä kaudella".

Tässä saattaa olla perääkin. Niin usein Jalonen vierailee Rinkelinmäellä. Lisäksi taitavat suhteet Lintumäkeen ja muihin Kerhon vaikuttajiin olla edelleen vahvat.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viime kausi oli hyvä, mutta kuitenkin lievä pettymys. Edellisellä liigakaudellaan Seikola laukoi ylivoimaisesti eniten koko liigassa, miltei 500 kutia. Pisteitäkin syntyi silloin 39 kun viime kaudella niitä kertyi 32. Hyvin Veikkaaja on hajulla arviossaan, ainakin minusta.
Vedetään ihan ulkomuistista mutta sai tehdä koko lailla mitä lystäs karsintaan joutuneessa Ilveksessä ykköspuolustajana ja nyt oli osa kauden toiseksi parhaan joukkueen puolustusta pienemmillä minuuteilla?

Seikolan peliaika putosi yllättävän vähän verrattuna Ilves-vuosiin. Jakautumista ei toki tiedä, ja yv-maalien osuus viittaisi ehkä pienentyneeseen yv-aikaan tai -rooliin. Pelejä, laukauksia, pisteitä, peliaikaa ja yv/av-maaleja oli seuraavasti:

08-09 50 369 17+27=44 24.13 10 3
09-10 55 489 17+22=39 24.45 9 1
11-12 52 352 16+16=32 23.34 7 2

Karsintakaudella laukausmäärä oli siis selvästi suurin, mutta prosentti laski siten, että maalien määrässä tuo ei näkynyt. Laukausmäärään syynä oli kai lähinnä Mälkiän Ilveksen "taktinen monipuolisuus", joten mielestäni ei pitäisi laskea pudonnutta laukausmäärää Seikolalle miinukseksi. Minusta mielenkiintoisinta tuossa on se, että ero pisteissä tulee syöttöjen määrässä. Jotenkin intuitiivisesti sitä ajattelisi, että sijan 2 joukkueessa niitä kertyisi helpommin kuin sijoilla 8 ja 14.
 

Ben_D

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chris Simon
Siihen vaikuttanee sekin, että Jalonen asuu Riihimäellä ja sieltä on varsin lyhyt matka Hämeenlinnaan liigapelejä katsomaan.

Niin asuu Mika Toivolakin Hämeenlinnnassa....tai ainakin käsittääkseni asu. Mutta ei näkyny usein Rinkelinmäellä :D
 

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Veikkaajan Ässien sarjasijoituksen ala-arviointi ei enää yllätä, mutta se että SM-liigan Top 5 pakeissa löytyy Ryan Caldwell, onko kyllä jonkinlainen osoitus toimituksen kyvyttömyydestä arvioida asioita realistisesti !
En muista edelliskauden arviota Ryanista, kun Ässissä pelasi, mutta viime kausi meni niin perseelleen kuin vain voi mennä, ja silti on Top 5 joukossa. Vastaväitteenä heitän, että ihan jokaisessa liigajoukkueessa on vähintään yksi parempi puolustaja, kuin Ryan Caldwell.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Veikkaajan Ässien sarjasijoituksen ala-arviointi ei enää yllätä, mutta se että SM-liigan Top 5 pakeissa löytyy Ryan Caldwell, onko kyllä jonkinlainen osoitus toimituksen kyvyttömyydestä arvioida asioita realistisesti!

Caldwell oli myös vuosi sitten topvitosessa.

Viime kausi meni perseelleen mutta ei se poista mihinkään sitä että Ryanilla on potentiaalia olla yksi liigan parhaista pakeista. En tiedä olisinko itsekään laittanut häntä topvitoseen, kiekollista osaamista katsottaessa silti eri mieltä siitä että jokaisesta joukkueesta löytyisi yksi parempi pakki.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jotkut patafanit ovat eri puolilla forumia jo kerenneet toteamaan Ässien sijoittamisen arvioissa sijalle yhdeksän olevan hyvä juttu. Perusteluina on mainittu ainakin se, että aliarvioitujen on helppo yllättää ja "takaa on helppo tulla"-tyylinen ajattelu.

Itse olen hieman jo kyllästynyt tähän. Ässät on taloudellisesti ja pelillisesti ollut jo parin, kolmen kauden ajan hyvin hoidettu suomalaisen kiekkoilun huippuorganisaatio. Paikkana Pori on tullut pelaajille houkuttelevammaksi (Dixonin jatko, muutama oiva hankinta), joukkueen pelitapa on voittava (heh, ainakin runkosarjassa ;) ) ja tässä on jo kaksi kautta ja 120 matsia pelattu kahden pinnan keskiarvolla sarjaa.

Kysymys siis kuuluu: jos Ässät - omasta mielestäni täysin yllätyksettömästi - ensi kaudella taisteleekin runkosarjan kärkisijoista, niin tuleeko tämä oikeasti jonain suurena yllätyksenä medialle ja etenkin kiekkoa seuraavalle suurelle yleisölle?

Mä olen jo vuosia kirjoitellut tänne omia arvioitani Ässien joukkueesta ja yleensä olen tullut siihen tulokseen, että 10.sija on porilaisten mestaruus. Viime ja tälle kaudelle tavoitteet ovat kuitenkin nousseet. Viimeksi oltiin viidensiä ja tänä vuonna kaiken järjen mukaan taistellaan samoista sijoista.

Älkää ymmärtäkö väärin, mun puolesta Veikkaaja saa sijoittaa Ässät mille sijalle haluaa, mutta tietty johdonmukaisuus näissä hommissa olisi paikallaan.
Kuten eräässä toisessa ketjussa kävi jo ilmi, Veikkaaja on mm. arvioinut Ässien puolustuksen heikoimmaksi koko liigassa. "Saman" puljun liigapörssipelissä taas Ässien seitsemän pelaavan pakin hintojen keskiarvo taas on varsin kova (311 000) verrattuna reippaasti ylemmäksi sijoitetun TPS:n vastaavaan (253 000). Liigapörssiä pelanneet tietävät tämän eron olevan iso.

Summa summarum: Sijoittakaa Ässät miten haluatte (ja itse asiassa olen varma, että joissain muissa kausiennakoissa Padan sijoitus tulee olemaan parempi), mutta toivottavasti ei tarvitse syksyllä lukea mitään sensaatiojuttuja, jossa iltapulu ylistää "täysin puskista tullutta yllättäjää".
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Heh. Aika huvittavaa itkemistä Ässä-faneilta arviosta. Mun mielestä ehkä suht realistinen arvio. Tosin itse ennustan pataa sijoittumaan sijoille 5-9. Puolustusta ei arvioida liigan huonoimmaksi, koska muutkin joukkueet ovat saaneet kuutosia.
 
Päätinpä laskeskella joukkueiden 13 arvokkaimman hyökkääjän ja 7 arvokkaimman puolustajan keskiarvot (pyöristäen lähimpään sataan) Liigapörssistä käyttäen Veikkaajan toimituksen omia arvioita.

Hyökkäys (arvosana):

Jokerit - 356.500 (9)
Kärpät - 352.700 (9)
KalPa - 352.300 (9)
Tappara - 350.000 (8)
HIFK - 349.800 (8)
Ässät - 340.700 (8)
Pelicans - 332.300 (7)
Lukko - 330.000 (7)
JYP - 323.800 (7)
Blues - 311.500 (7)
TPS - 308.500 (8)
SaiPa - 301.900 (6)
HPK - 299.800 (6)
Ilves - 256.900 (6)

Puolustus (arvosana):

Kärpät - 331.400* (7)
Tappara - 325.000 (8)
JYP - 322.100 (9)
Jokerit - 312.100 (9)
KalPa - 310.000 (7)
Pelicans - 309.400 (7)
Lukko - 306.400 (7)
HIFK - 306.400 (7)
Ässät - 306.400 (6)
HPK - 306.400 (6)
Blues - 290.000 (7)
TPS - 277.100 (6)
SaiPa - 275.000 (6)
Ilves - 266.400 (5)

*Ilman Eklundia Kärppien 7 parhaan puolustajan ka. 300.000.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
En muista edelliskauden arviota Ryanista, kun Ässissä pelasi, mutta viime kausi meni niin perseelleen kuin vain voi mennä, ja silti on Top 5 joukossa.

Viime kauden Top 5 oli Vatanen, Väänänen, Lintner, Caldwell, Lajunen.

Ehkä Veikkaajan toimitus odottaa Ryanin palaavan ehjän kesän jälkeen edelliskauden tasolleen?
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Eiköhän näistä ennakkonumeroista tule ostettua ainakin IS-veikkaajan ja Urheilulehden painokset.Vieläkö tätä veikkaajan irtonumeroa ostaessa on pakko ostaa myös ilta-sanomat?
 

Dishier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vieläkö tätä veikkaajan irtonumeroa ostaessa on pakko ostaa myös ilta-sanomat?

Joo pitää ostaa.

Itse tuohon Veikkaajan erikoisnumeroon, niin itse olen nyt noin puolet lukenut ja ihan hyvältä vaikuttaa. Ässien matalalle rankkaamiseta ihmettelen, kuten myös sitä, että Tepsiä on veikattu kuudenneksi. Mutta luettavaa lehdessä kyllä on, ja mielestäni ihan hankkimisen arvoinen ostos.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Eiköhän näistä ennakkonumeroista tule ostettua ainakin IS-veikkaajan ja Urheilulehden painokset.Vieläkö tätä veikkaajan irtonumeroa ostaessa on pakko ostaa myös ilta-sanomat?

Jos heität sen Veikkaajan hihnalle muiden ostosten sekaan niin harvemmin kukaan kassatytöistä Ilta-Sanomista alkaa kysymään.

Viimeksi kun ostin Veikkaajan kausiennakkopaketin, kävelin kauppaan ja yritin ostaa ilman IS:ää. Ei käynyt. Marssin viereiseen putiikkiin ja homma onnistui.

Tarkan markan mies menee aitojen ali ja rikkoo rajoja. Ja saattaa joutua käyttämään hieman enemmän aikaa hankintoihinsa.
 

Viivelähtö

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Dynamo
Tässä saattaa olla perääkin. Niin usein Jalonen vierailee Rinkelinmäellä. Lisäksi taitavat suhteet Lintumäkeen ja muihin Kerhon vaikuttajiin olla edelleen vahvat.

Lisäksi Jalosen poika pelaa, jossain junnujoukkueessa. Ja on ollut kuulemma vähän liiankin innokas puuttuman ko. joukkueen peluutukseen.

Aika odotetusti on lehdet veikkailleet sijoituksia. Noista veikkaajan tulevaisuuden tähdissä on näköjään käytetty aika tiukkaa seulaa, muutama muukin potentiaalinen tähti liigassa mielestäni näistä ensimmäisenä tulee mieleen Jokipakka Ilveksestä, Rautiainen ja miksei Leinokin Kerhosta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jotkut patafanit ovat eri puolilla forumia jo kerenneet toteamaan Ässien sijoittamisen arvioissa sijalle yhdeksän olevan hyvä juttu. Perusteluina on mainittu ainakin se, että aliarvioitujen on helppo yllättää ja "takaa on helppo tulla"-tyylinen ajattelu.

Itse olen hieman jo kyllästynyt tähän. Ässät on taloudellisesti ja pelillisesti ollut jo parin, kolmen kauden ajan hyvin hoidettu suomalaisen kiekkoilun huippuorganisaatio. Paikkana Pori on tullut pelaajille houkuttelevammaksi (Dixonin jatko, muutama oiva hankinta), joukkueen pelitapa on voittava (heh, ainakin runkosarjassa ;) ) ja tässä on jo kaksi kautta ja 120 matsia pelattu kahden pinnan keskiarvolla sarjaa...
Anteeksi pätkäsyni...
Tervetuloa HPK kannattajan arkeen 90-luvun lopulle- 2000 luvulle. Teillä ei kuitenkaan ole edes mitaleja. HPK sensijaan taisteli lähes joka kausi mitaleista ja niitä voittikin ja seuraavana keväänä oli sijoitus taas 10 tienoilla arvioissa. Kaikkeen kato tottuu.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itse olen toki hieman jäävi arvioidessani näitä "asiantuntijoita" koska eräs ketjunavaukseni meni hieman metsään useita vuosia sitten mutta sanonpa nyt kumminkin yhden asian.

Miten vitussa mestarivalmentaja Aho on valmentajana samassa kastissa Tirkkosen ja P.Virran kanssa,siis etukäteen alimmassa? Muutenhan nämä ovat mukavaa viihdettä kauden alla mutta tätä arviota en voi käsittää. Taisi jäädä kevään ratkaisupelit väliin kun Aho vei Westerlund/Suikkas-akselia ratkaisupeleissä rakentaen ensin hajallaan olevan jengin mestaruuskuntoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös