Jotkut patafanit ovat eri puolilla forumia jo kerenneet toteamaan Ässien sijoittamisen arvioissa sijalle yhdeksän olevan hyvä juttu. Perusteluina on mainittu ainakin se, että aliarvioitujen on helppo yllättää ja "takaa on helppo tulla"-tyylinen ajattelu.
Itse olen hieman jo kyllästynyt tähän. Ässät on taloudellisesti ja pelillisesti ollut jo parin, kolmen kauden ajan hyvin hoidettu suomalaisen kiekkoilun huippuorganisaatio. Paikkana Pori on tullut pelaajille houkuttelevammaksi (Dixonin jatko, muutama oiva hankinta), joukkueen pelitapa on voittava (heh, ainakin runkosarjassa ;) ) ja tässä on jo kaksi kautta ja 120 matsia pelattu kahden pinnan keskiarvolla sarjaa.
Kysymys siis kuuluu: jos Ässät - omasta mielestäni täysin yllätyksettömästi - ensi kaudella taisteleekin runkosarjan kärkisijoista, niin tuleeko tämä oikeasti jonain suurena yllätyksenä medialle ja etenkin kiekkoa seuraavalle suurelle yleisölle?
Mä olen jo vuosia kirjoitellut tänne omia arvioitani Ässien joukkueesta ja yleensä olen tullut siihen tulokseen, että 10.sija on porilaisten mestaruus. Viime ja tälle kaudelle tavoitteet ovat kuitenkin nousseet. Viimeksi oltiin viidensiä ja tänä vuonna kaiken järjen mukaan taistellaan samoista sijoista.
Älkää ymmärtäkö väärin, mun puolesta Veikkaaja saa sijoittaa Ässät mille sijalle haluaa, mutta tietty johdonmukaisuus näissä hommissa olisi paikallaan.
Kuten eräässä toisessa ketjussa kävi jo ilmi, Veikkaaja on mm. arvioinut Ässien puolustuksen heikoimmaksi koko liigassa. "Saman" puljun liigapörssipelissä taas Ässien seitsemän pelaavan pakin hintojen keskiarvo taas on varsin kova (311 000) verrattuna reippaasti ylemmäksi sijoitetun TPS:n vastaavaan (253 000). Liigapörssiä pelanneet tietävät tämän eron olevan iso.
Summa summarum: Sijoittakaa Ässät miten haluatte (ja itse asiassa olen varma, että joissain muissa kausiennakoissa Padan sijoitus tulee olemaan parempi), mutta toivottavasti ei tarvitse syksyllä lukea mitään sensaatiojuttuja, jossa iltapulu ylistää "täysin puskista tullutta yllättäjää".