Itse analyyseissä ihmetytti, miten "kärjen haastajiin" (eli oletettavasti sijoille 4-6) oli kaivettu mm. Pelicans ja KooKoo, mutta toisaalta Kärpät ja Lukko ilmeisesti vasta säälipaikoille. En sinällään ole eri mieltä siitä, etteikö kummallakin olisi paljon kysymysmerkkejä tulevan kauden suhteen, mutta kyllähän em. joukkueilla materiaali on hieman toista luokkaa kuin KooKoolla. Kärpillä on mm. sarjan paras maalivahtikaksikko sekä todella laadukas puolustus; pelkästään tuolla noustaan minun kirjoissani Pelicansin, Sportin ja KooKoon edelle.
Sekin olisi kiva tietää, että miten kovia maaliruiskuja Lukolla pitäisi olla, jotta "avainpelaajien laatu" olisi yli keskitason. Nyt siellä on kuitenkin kaksi todella kovaa hyökkäyskolmikkoa sekä kolme EHT-tasolla (tai aivan sen tuntumassa) olevaa pakkia.
Jotenkin koko showsta jäi ikävän iltapäivälehtimäinen vaikutelma. Iltalehdeltä nyt ei osaa parempaa odottaakaan, mutta tämä kausiennakko tuli sentään Liigaa televisioivalta yhtiöltä, joka saa käytännössä kaikki haluamansa asiantuntijavieraat.
Lukko ja SaiPa oli molemmat listattu kysymysmerkkijoukkueisiin, ja jatkuvuuden puutteesta huudeltiin kummankin kohdalla. Paha mennä sanomaan, kumpaa joukkuetta käsitellessä se oli pahempaa paskapuhetta. Lukko onnistui pitämään terävän kärkensä niin hyökkäyksessä kuin puolustuksessa ja jopa vahvisti sitä hiukan. Kolmosketjusta alaspäin käytännössä kaikki menikin toki uusiksi, mutta säilyneet tulosyksiköt sekä organisaation sisältä nostettu valmentaja eivät ole aivan johdonmukaisia jatkuvuudesta annettujen pisteiden (4/10) kanssa.
SaiPa menetti jokavuotiseen tapaansa kovimmat kärkiyksilönsä isommille areenoille, muttei se ennenkään ole ollut este hyvälle jatkuvuudelle. Itse asiassa SaiPan joukkueen jatkuvuus oli tänä kesänä poikkeuksellisen hyvää, kun 20-30 pinnan kotimaisia ei kupattu monesta vuodesta poiketen Liigan suurseuroihin. Tähdistä oli pakko luopua ja turhakkeet laskettiin suosiolla jatkamaan matkaa, mutta yhä kehittyvä, suhteellisen nuori ja pisteidentekokykyinen (tästä on elitessä mustaa valkoisella) runko pysyi kasassa. Tilke- ja kärkihankinnat ovat pääosin organisaation vanhoja tuttuja. Ykkössentterinä voisi olla kovempikin nimi, mutta tämä nykyinenkin on SaiPan aikanaan Liigaan nostama. Tuttuja kasvoja siis on, mutta jatkuvuudesta annettiin taas kerran uljaat 4/10. Lisäksi ykkösvahvuudeksi oli nostettu kenties keskeisin
iso kysymysmerkki, maalivahtipeli. Markkasen jäädessä ikämiehenä monesta pelistä väistämättä sivuun on Tuohimaalla täytettävänään sirot koon 55 saappaat, joiden täyttymisestä harva fanikaan on luottavainen.
Toivottavasti jossain saadaan aikaan kausiennakko, jota tehdessä olisi perehdytty pintaraapaisua enemmän itse asiaan.