Matti Virmanen – toimitusjohtaja

  • 216 879
  • 845

S Gagnon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Rangers FC, HJK
Masalle jatkoaikaa

Masa pysyy Jokereissa, sillä sipuli! En voi nähdä Jokereita ilman Masaa. Voi että olen puusilmäinen skotti, mutta minä antaisin miehen jatkaa. Luulen vakavissani, Masan & Hjalliksen oppineen todella paljon tämän kauden tolailusta. Palataan Hjalliksen prinsiippeihin ensi kaudella ->Hyvä veska, selvä ykkössentteri ja hyvä valmentaja.....
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä Virmanen on asioita myös oikein hoitanut, mutta karkeat virheet vain peittävät lähes kaiken vähänkin hyvän alleen. Ei Hjalliskaan kuintenkaan niin sokea ole, että pitäisi täysin ammattitaidotonta kaveria puikoissa, eihän? Masa on Jokeri, mutta edes silloin pelkkä hyvä yritys ei riitä, pitäisi tulla tulosta. Ja eikai kukaan tätä katastrofia ole kokonaan Masan päälle kaatamassakaan? Jokerit on vain niin suuri organisaatio, että näillä resursseilla pitäisi tulla parempaa tulosta.

Mutta ainakin itse uskon ja toivon, että joukkueen rakentamisfilosofia Jokereissa muuttuu tämän katastrofin jälkeen. Että kasataan oikeasti joukkuetta, eikä vain niputeta joukkoa yksilöitä ja toivota homman toimivan.

Kuitenkin nämä kuolemattomat letkautukset voisi jättää väliin kuten "keskikasti ohitetaan Jouluun mennessä". Heh, ohitettiin melkein.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos nyt hiukan kuitenkin analysoitaisiin Jokerien tilannetta jo ennen kauden loppua, niin ehkä pahimmilta "voisitko painua vittuun" kirjoituksilta säästyttäisiin ainakin jatkossa.

Muutaman vuoden ajan olen aina silloin tällöin säännöllisesti kirjoittanut, että jääkiekkotietämys Jokereissa on hyvin kapeilla harteilla. Tässä on pääsyy nykyiseenkin katastrofiin. Yksittäisiä syyllisiä voidaan hakea vaikka maalivahdin pienistä patjoista, mutta tosiasiassa kysymys on paljon suuremmista tekijöistä taustalla.

Jokerien kokoisessa organisaatiossa - eli Suomen suurimmassa - oli tähän kauteen lähdettäessä valmennuksen ulkopuolella vain yksi henkilö, jolla oli merkittävämpää jääkiekkotuntemusta. Hänelläkään sitä ei ollut riittävästi, koska valmentajaksi suostui toimitusjohtajan hommiensa ohella. Matti Virmasen lisäksi Jokerien palkkalistoilla ei ollut ketään henkilöä, joka olisi voinut koota ja roolittaa joukkueen. Ja mikä kaikkein ikävintä: Virmanenkaan ei sitä saanut tehdä taitojensa ja halunsa mukaan. Tämä tilanne johtaa siihen, että SM-liigan oloissa Jokerien jättimäiset resurssit ovat pahasti vajaakäytössä.

Kaiken taustalla on Hjallis. Hän haluaa koota itse joukkuetta ja valita itse valmentajat. Hjalliksen konsepti on edelleen sama kuin se oli 90-luvun alussa. Se vaan ei enää toimi useista eri syistä. Jokerit ei ole enää sympaattinen pikkuseura, jonne ulkopuoliset pelaajat tulevat hakemaan nostetta uralleen ja jossa omat Suomen parhaat juniorit haluavat pelata jopa koko uransa. Tänä päivänä ja itse asiassa jo Areenan alusta alkaen Jokerit on SM-liigan ökyseura, joka saattaa johtaa jääkiekkoa huonosti tuntevissa käsissä siihen, että tehdään kalliita sopimuksia, mutta ei saada pelaajilta täydellistä sitoutumista samaan tapaan kuin Jokerit sai Hjalliksen alkuaikoina.

Nykyinen tilanne vaatii rutkasti osaamista ja jääkiekon tuntemusta. Ilman sitä Jokerien brändi hukkuu ja Jokereista tulee joukkue, jonka neloskentässä pelaa muualta tulleita suhteellisen kalliita pelaajia aivan väärässä roolissa. Juuri näin Jokereille on käynyt kun olemme saaneet nauttia mm. Kuusiston surffailusta tällä kaudella. Jääkiekon huono tunteminen johtaa virheisiin paitsi pelaajien, myös valmentajien valinnan osalta. Hjallis ja Virmanen eivät yksinkertaisesti hallitse riittävän hyvin yksin sitä monimutkaista kokonaispeliä, jota menestyvän SM-liigajoukkueen kasaaminen isolla rahalla edellyttää.

Varsinkin Hjalliksen pitäisi myöntää itselleen se tosiasia, että hänen ammattitaitonsa joukkueen ja valmentajien kasaajana ei enää riitä. Hjalliksen parhaat ominaisuudet ovat muussa urheilubisneksessä ja uskon siihen, että jokainen Jokerien kannattaja on ylpeä Hjalliksen saavutuksista. Hän nosti Jokerit konkurssin partaalta SM-liigan yhdeksi parhaista seuroista ja kasasi pitkälti yksin 90-luvun alun joukkueet menestyksellä. Hjallis rakennutti Areenan, joka taas edisti koko suomalaista jääkiekkoa. Loistavia saavutuksia, joihin ei ole Suomessa pystynyt kukaan muu. Eikä ainakaan lähiaikoina pysty.

Silti Jokereissa ollaan nyt valintatilanteessa. Nykyisellä tavalla ei voida enää jatkaa, jos tavoitellaan menestystä. Mitä se uusi sitten olisi? Ehkä tärkein asia on se, että Jokerien jääkiekkotoiminnan suunnittelijoiksi ja suorittajiksi saadaan riittävästi ammattilaisia. He korvaavat ainakin Hjalliksen valmentajien ja joukkueen valitsijoina. Virmasen tietotaitoa pitää ilman muuta hyödyntää myös, mutta itse näkisin nyt kaikkein tärkeimpänä sen, että Jokereihin saataisiin kovan luokan toinen UTJ (riippuen Waden lopullisesta tehtäväkuvasta), jolla olisi kykyä lähteä rakentamaan tulevaisuuden Jokereita ja tekemään suunnitelma siitä, miten Jokerien Suomen oloissa huippujunioreita voidaan viedä parhaiten eteenpäin urallaan myös Jokerien väreissä. Tämä työnimi toinen UTJ korvaisi ennen kaikkea Hjalliksen joukkueen ja valmennuksen kasaajana.

Niin monta vuotta olen Jokerien toimintaa seurannut läheltä, että kyllä nyt on pakko sanoa muutosten olevan välttämättömiä.
 

Alkiolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue ja Jokerit
cobol kirjoitti:
Jokerit ei ole enää sympaattinen pikkuseura, jonne ulkopuoliset pelaajat tulevat hakemaan nostetta uralleen ja jossa omat Suomen parhaat juniorit haluavat pelata jopa koko uransa. Tänä päivänä ja itse asiassa jo Areenan alusta alkaen Jokerit on SM-liigan ökyseura, joka saattaa johtaa jääkiekkoa huonosti tuntevissa käsissä siihen, että tehdään kalliita sopimuksia, mutta ei saada pelaajilta täydellistä sitoutumista samaan tapaan kuin Jokerit sai Hjalliksen alkuaikoina.

Muuten asiallista tekstiä jälleen kerran Cobolilta, mutta omana mielipiteenäni sanon sen, että kyllä Jokerit on koko Hjalliksen aikakauden ajan mielletty mm. täällä Keski-Suomessa ökyjoukkueeksi. Jokeri-fanina sai kuulla kaudesta 1991-1992 asti, kuinka Hjallis aina ostaa vaan. Areenan valmistuttua oli hetken hiljaista, kunnes sitten aloitettiin vittuilu, miksei Jokerit kaikesta satsauksesta huolimatta enää menesty. Edes kauden 2001-2002 mestaruus ei tässä suhteessa muuttanut mitään. Nykyään kukaan ei jaksa enää Jokereista kuittailla, kun suurin mielenkiinto - hyvässä ja pahassa - tuntuu kaikilla ainakin tilapäisesti olevan kadoksissa. Jotain tarttis todellakin tehdä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
cobol kirjoitti:
Virmanenkaan ei sitä saanut tehdä taitojensa ja halunsa mukaan...

Kaiken taustalla on Hjallis...

...kun olemme saaneet nauttia mm. Kuusiston surffailusta tällä kaudella...

Poimin tuosta noi avainkohdat, varmistuakseni että olemme ns. samalla sivulla asioiden suhteen ja ettei mitään turhaan jäisi tulkinnanvaraiseksi, eli sinun vakaa käsityksesi on, että Virmanen ei ole päättänyt esim. pelaajahankinnoista kuten Passmoresta? Hjalliksen päätöksellä hankittiin Kuusisto? Lisään vielä yhden oman; Hjallis pakotti Virmasen penkin taakse?

OK, oletetaan että tilanne on niin mustavalkoinen kun edellä kerrot, Masan kädet on sidotut. Otetaanpa sitten mukaan aiempi väitteeni siitä, että Masalla on Jokeri-sydän, niin eikö siinä tapauksessa Masan pitäisi nostaa kytkintä ihan jo sen takia, että ei pysty toimeaan hoitamaan ja seura kärsii?
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Finisher kirjoitti:
Kuitenkin nämä kuolemattomat letkautukset voisi jättää väliin kuten "keskikasti ohitetaan Jouluun mennessä". Heh, ohitettiin melkein.

Juuri näin . Virmanen/Harkimo kaksikon ylimielisyys on todella vastenmielistä. Kaksikko on tietävinään mutta hyvä että Harkimo tietää edes nimeltä keitä hänellä pelaa ? no leikki leikkinä.
Jos valmentajat ovat epäonnistuneet ja pelaajat niin ovat myös Harkimo/Virmanen. Näkemiin Masa enää 4 peliä!
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Gags kirjoitti:
Poimin tuosta noi avainkohdat, varmistuakseni että olemme ns. samalla sivulla asioiden suhteen ja ettei mitään turhaan jäisi tulkinnanvaraiseksi, eli sinun vakaa käsityksesi on, että Virmanen ei ole päättänyt esim. pelaajahankinnoista kuten Passmoresta? Hjalliksen päätöksellä hankittiin Kuusisto? Lisään vielä yhden oman; Hjallis pakotti Virmasen penkin taakse?

Heh - enpä tainnut todeta, että Hjallis päätti Passmoresta tai Kuusistosta. Nämä molemmat pelaajat ovat Virmasen hankintoja. Mutta iso kuva ei tietenkään ole se, millä tavalla yksittäisiä pelaajia yleensä tai täydennyspelaajia hankitaan kesken kauden. Tarkoitan sitä prosessia, jonka avulla joukkue ja valmennus kasataan seuraavaksi kaudeksi. Tässä työssä Hjalliksella on edelleen varsin keskeinen asema. Hjallis on nimenomaan se henkilö, joka tekee päätökset kahdesta tärkeimmästä asiasta:

1. Päävalmentaja
2. Johtavat pelaajat

OK, oletetaan että tilanne on niin mustavalkoinen kun edellä kerrot, Masan kädet on sidotut. Otetaanpa sitten mukaan aiempi väitteeni siitä, että Masalla on Jokeri-sydän, niin eikö siinä tapauksessa Masan pitäisi nostaa kytkintä ihan jo sen takia, että ei pysty toimeaan hoitamaan ja seura kärsii?

Epäilet ilmeisen tosissasi, että Virmanen kasaa yksin joukkueen ja valmennuksen. Saahan sitä epäillä, mutta todellisuudessa asia ei ole niin. Hjalliksen osuus on todella merkittävä. Esimerkiksi Curre oli Hjalliksen valinta.

Masalla on varmasti Jokerit-sydän. Hän tekee työtään organisaatiossa, joka merkitsee jo historiallisesti hänelle paljon. Auttaisiko se sitten kokonaisuutta, jos joukkueen kasaamisesta ja valmennuksesta liian vähän tietävä Hjallis jäisi ja Masa Virmanen ottaisi ja lähtisi?

En halua puolustella Masaa. Hän on tehnyt useita virheitä tällä kaudella. On valittu väärin maalivahteja ja on tehty kardinaalimunaus kun hän meni valmentajaksi. Lisäksi hän esiintyy mediassa ylimielisenä kusipäänä ("ostan pelaajia niin kauan että riittää" yms) - jota hän ei siviilissä ole - ja syö tällä tavalla Jokerien myönteistä brändiä lisää. Virmaselle ripaus nöyryyttä, samoin Hjallikselle ja asiat olisivat jo hieman paremmin. Mutta nöyryyskään ei yksin riitä, jos substanssi ei ole riittävästi hallussa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
cobol kirjoitti:
Heh - enpä tainnut todeta, että Hjallis päätti Passmoresta tai Kuusistosta. Nämä molemmat pelaajat ovat Virmasen hankintoja.
cobol kirjoitti:
Epäilet ilmeisen tosissasi, että Virmanen kasaa yksin joukkueen ja valmennuksen. Saahan sitä epäillä, mutta todellisuudessa asia ei ole niin. Hjalliksen osuus on todella merkittävä. Esimerkiksi Curre oli Hjalliksen valinta.

Ensimmäinen tarkennuksesi kumoaa jälkimmäisen olettamuksesi. Olikin siis tarpeellista pyytää tarkennus. Jatketaan tästä:

cobol kirjoitti:
Hjallis on nimenomaan se henkilö, joka tekee päätökset kahdesta tärkeimmästä asiasta:

1. Päävalmentaja
2. Johtavat pelaajat

Valmentaja-asia on aika käsitelty juttu, yritys oli hyvä, mutta homma kusi (tarkoitan tässä Wadea). Mutta sitten toi kohta 2. Johtavat pelaajat on mielestäni hiukan ristiriidassa sen kanssa että edellä kuitenkin sanot Virmasen tehneen päätöksen Passmoresta, vai eikö mielestäsi maalivahti Jokereissa ole johtava pelaaja?

Kyllä mulla on kohtaisen hyvin tiedossa marssijärjestys Jokereissa ja siksi ihmettelinkin ja puutuin siihen, että yhtäkkiä väität Hjalliksen olevan "kaiken takana" ja vievän Virmaselta toimintaedellytyksiä. Samaan hengenvetoon totean ja ymmärrän hyvin ettei myöskään ihan kaikkea voida kaataa Virmasen niskaan. Minun mielestäni Virmanen on kuitenkin se henkilö, joka kantaa vastuun, kuten osakeyhtiössä toimitusjohtahan pitääkin, joko lähtemällä itse jos kokee ettei ole hallituksen luottamusta, tai hallituksen päätöksellä jos ei selviä hommistaan. Yksi vaihtoehto, ehkä paras sellainen, on kuitenkin toimitusjohtajana pysyminen, mutta tehtäväkentän rajoittaminen, kuten ymmärrän sinunkin ehdottavan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Gags kirjoitti:
Valmentaja-asia on aika käsitelty juttu, yritys oli hyvä, mutta homma kusi (tarkoitan tässä Wadea). Mutta sitten toi kohta 2. Johtavat pelaajat on mielestäni hiukan ristiriidassa sen kanssa että edellä kuitenkin sanot Virmasen tehneen päätöksen Passmoresta, vai eikö mielestäsi maalivahti Jokereissa ole johtava pelaaja?

No, minä puhun isoista päätöksistä ennen kautta joukkueen ja valmennuksen rakentamisessa, joissa Hjalliksella on keskeinen rooli. Hjallis kokoaa Jokereita siinä kuin Masa Virmanenkin, mutta sen lisäksi hän tekee päätökset tärkeimpien pelaajien hankinnasta ja heidän palkastaan. Kuten teki päätöksen siitä, että Thomas jatkaa Jokereissa ja hänelle maksetaan niin paljon, että se on joko Jokerit tai NHL. Joka oli hyvä päätös, mutta sitten kävi kuten kävi.

Kauden aikana Hjallis on usein reissussa ympäri maailmaa. Nykyään toki hieman vähemmän, mutta reissussa ja muissa bisneksissä silti. Thomasin yllätyslähtö jätti Jokerien rosteriin aukon, jota ei voinut paikata. Tällaiset paikkaushommat on kuitenkin Masan hommia ja hänhän yritti sen tehdä yhdessä Thomasin kanssa. Tuloksena Jokereihin saapui Goehring. Ja jos mennään vieläkin syvemmälle, niin eihän tässä tilanteessa voi kuin luottaa agentteihin. Toinen vaihtoehto olisi ollut lähettää Nykvist rapakon taakse, mutta nyt tehtiin näin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Gags kirjoitti:
Kyllä mulla on kohtaisen hyvin tiedossa marssijärjestys Jokereissa ja siksi ihmettelinkin ja puutuin siihen, että yhtäkkiä väität Hjalliksen olevan "kaiken takana" ja vievän Virmaselta toimintaedellytyksiä. Samaan hengenvetoon totean ja ymmärrän hyvin ettei myöskään ihan kaikkea voida kaataa Virmasen niskaan. Minun mielestäni Virmanen on kuitenkin se henkilö, joka kantaa vastuun, kuten osakeyhtiössä toimitusjohtahan pitääkin, joko lähtemällä itse jos kokee ettei ole hallituksen luottamusta, tai hallituksen päätöksellä jos ei selviä hommistaan. Yksi vaihtoehto, ehkä paras sellainen, on kuitenkin toimitusjohtajana pysyminen, mutta tehtäväkentän rajoittaminen, kuten ymmärrän sinunkin ehdottavan.

Missään normaalibisneksessä ei Oy:n hallituksen puheenjohtaja toimi operatiivisissa asioissa toimitusjohtajan yli samalla tavalla kuin Hjallis tekee Jokereissa.

Normaali tilanne on se, että toimitusjohtaja toteuttaa hallituksen linjaa ja vastaa yksin operatiivisesta johtamisesta. Faktisesti Jokereissa Hjallis vastaa operatiivisesta johtamisesta ja toteuttaa omaa linjaansa yhdessä Virmasen kanssa. Ero on todella iso siihen, mitä sen pitäisi olla. Ja sen pitäisi olla siis niin, että operatiiviset systeemit hoitaisivat toimitusjohtajaja + jääkiekkoalan ammattilainen UTJ yhdessä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Gags, toivon että ymmärrät pointtini. Virmasen voi vaatia tilille, mutta silloin ollaan helposti tilanteessa, jossa Virmasta vaaditaan tilille Hjalliksenkin päätöksistä.

Itse näen asiat mieluimmin niin, että Jokerien kokonaistilanteesta tehtäisiin ensin selvitys ja sen pohjalta tehtäisiin myös oikeat muutokset koko organisaatiossa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
cobol kirjoitti:
Itse näen asiat mieluimmin niin, että Jokerien kokonaistilanteesta tehtäisiin ensin selvitys ja sen pohjalta tehtäisiin myös oikeat muutokset koko organisaatiossa.
Kyllä mun mielestä suurimmat ongelmakohdat on niin selkeät, ettei tässä välttämättä suurempia selvityksiä enää tarvita. Ongelmien ratkominen olisi syytä aloittaa nopeasti, itse asiassa sen olisi pitänyt melkein jo tapahtua jos halutaan homma raiteilleen jo ensi kautta ajatellen, näillä näkymin Jokerit maksaa tämän kauden töppäilyistään vielä ensi kaudellakin, ei välttämättä urheilullisesti, mutta taloudellisesti.

cobol kirjoitti:
Tuloksena Jokereihin saapui Goehring. Ja jos mennään vieläkin syvemmälle, niin eihän tässä tilanteessa voi kuin luottaa agentteihin.
Tässä väitteessä syyllistyt ehkä tietämättäsi ihan samaan virheeseen, johon Masakin syyllistyi. Agentteihin luottamiseen. Pelaajahankintoja tehdessä pelaajaa edustava agentti ei nimittäin ole suinkaan luotettavin ja objektiivisin tietolähde pelaajan kyvyistä, kunnosta jne. Esimerkkinä vaikka kummankin ihailemamme HPK, jossa takavuosina ei erästä tshekkiä palkattu, koska ns. oma lähde kertoi kaverin polvien olevan sökönä, vaikka agentti ehkä muuta vakuuttelikin. Eräs helsinkiläisseura miehen kuitenkin palkkasi ja kaverin arvo oli lähinnä nolla ja poistui rosterista jo ennen joulua. Faktatietona voin muuten vahvistaa, että muitakin tietolähteitä Jokereilla on käytössä kuin agentit, mutta jostain syystä päätöksiä on kuitenkin tehty väärän lähteen perusteella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Gags kirjoitti:
Tässä väitteessä syyllistyt ehkä tietämättäsi ihan samaan virheeseen, johon Masakin syyllistyi. Agentteihin luottamiseen. Pelaajahankintoja tehdessä pelaajaa edustava agentti ei nimittäin ole suinkaan luotettavin ja objektiivisin tietolähde pelaajan kyvyistä, kunnosta jne. Esimerkkinä vaikka kummankin ihailemamme HPK, jossa takavuosina ei erästä tshekkiä palkattu, koska ns. oma lähde kertoi kaverin polvien olevan sökönä, vaikka agentti ehkä muuta vakuuttelikin. Eräs helsinkiläisseura miehen kuitenkin palkkasi ja kaverin arvo oli lähinnä nolla ja poistui rosterista jo ennen joulua. Faktatietona voin muuten vahvistaa, että muitakin tietolähteitä Jokereilla on käytössä kuin agentit, mutta jostain syystä päätöksiä on kuitenkin tehty väärän lähteen perusteella.

Kuten jopa niminä tekstissäni lukee, oma vastaukseni koski konkreettista tilannetta Thomas -> Goehring. Fakta oli se, että Thomas lähti liigan aattona. Uusi maalivahti piti hommata ja kuten kirjoitin, oli kaksi vaihtoehtoa: 1) luottaa Thomasin valintaan + agenttiin ja 2) lähettää Nykvist jenkkeihin. Mitään muita valintoja ei voinut todellisuudessa tehdä. Kakkonen olisi tarkoittanut aikalisää ja jälkikäteenhän se olisi ollut viisaampi valinta. Jokerit valitsi ensimmäisen ja pieleen se meni jälkikäteen arvioiden.

Koska vastaukseni koski tuota konkreettista tilannetta Thomas -> Goehring, sen yleistäminen päteväksi yleisohjeeksi ja vertaaminen sitä ihailemaamme HPK:n toimintaan on hieman kyseenlaista. Toki tiedät, että yleisellä tasolla en todellakaan luota agentteihin. Heistä olen kirjoittanut enemmän ilkeyksiä kuin HPK:n johdosta yhteensä :)

Virmanen teki tämän konkreettisen ratkaisun kahdesta syystä: 1) luotti Thomasin valintaan ja 2) luotti siihen, että sen parempia maalivahteja ei ole Jokereihin saatavissa myöhemminkään. Näiden kahden osuman myötä hän otti yhteyden Goehringin agenttiin ja teki kaupat. Ei onnistunut, joten Virmanen teki uudet kaupat ja tällä kertaa oli kohteena Passmore. Pieleen meni sekin ja nyt Virmanen vaihtoi matkan varrella hankkimansa Rämön ja Askeyn päittäin.

Seuraus: Askeun myötä Jokerien maalivahtipeli parani oleellisesti.
Tulos: muu joukkue pelaa edelleen pääosin samalla löysällä asenteella.
Päätelmä: Jokerien ongelmat ovat syvemmällä kuin maalivahtipelissä.
 

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
MUUTOS

cobol kirjoitti:
Itse näen asiat mieluimmin niin, että Jokerien kokonaistilanteesta tehtäisiin ensin selvitys ja sen pohjalta tehtäisiin myös oikeat muutokset koko organisaatiossa.
Näin tulisi toimia, mutta miten se onnistuu? Yrityksen "lasikatto" on juuri sillä korkeudella mihin sen yrityksen johto asettaa.

cobol kirjoitti:
Tämä työnimi toinen UTJ korvaisi ennen kaikkea Hjalliksen joukkueen ja valmennuksen kasaajana.
Niin monta vuotta olen Jokerien toimintaa seurannut läheltä, että kyllä nyt on pakko sanoa muutosten olevan välttämättömiä.
Kun herrat H&M ovat pyörittäneet myös urheilullista puolta aikaisempina vuosina menestyksekkäästi, niin miten kuvittelet työrauhan ja tehtäväjaon onnistuvan UTJ 1. ja 2. kohdalla, kun valmentajillakaan ei ole riittävää työrauhaa?
Eli kuten jo jossain ketjussa aiemmin kirjoitin, ammattimiestä tarvitaan aina sitä vaativiin töihin (muuten tulee makkelia, kuten nyt on käynyt). H&M ovat ammattimiehiä omilla aloillaan, mutta ymmärtävätkö he astua taka-alalle nyt kun joukkueen etu sitä vaatii?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Gags kirjoitti:
Kyllä mun mielestä suurimmat ongelmakohdat on niin selkeät, ettei tässä välttämättä suurempia selvityksiä enää tarvita.

Itse vastaan työkseni suomalaisten ja Suomessa toimivien suuryritysten projektinhallintajärjestelmin suunnittelusta ja asentamisesta ja määrittelyistä yms. Vaikka jokin tietty ratkaisu vaikuttaa äkkiseltään täysin "selkeältä", olen vaan huomannut sen, että jos olisi ensin selvitetty tarkkaan tilanne, olisi vältytty uudelta virheeltä.

Tämän takia näen edelleen, että aina on parempi selvittää asia ensin mahdollisimman hyvin ja toimia vasta sitten sen sijaan, että toimitaan ilman selvitystä sen mukaan, mikä nyt äkkiseltään selkeältä näyttäisi.

Mikä olisi arvon Gagsin esitys ilman selvitystä? Mitä pitäisi siis tehdä, koska sinulla on jokin konkreettinen ongelman ratkaisu olemassa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Metro4ever kirjoitti:
H&M ovat ammattimiehiä omilla aloillaan, mutta ymmärtävätkö he astua taka-alalle nyt kun joukkueen etu sitä vaatii?

Hyvä kysymys. Kuten myös se, onko tilanne tosiaan sellainen, että joukkueen etu vaatisi Hjalliksen ja Masan astumisen taka-alalle. Itse en ole tästä lainkaan vakuuttunut. En sitä tosin pidä mahdottomanakaan ja juuri siksi minua kiinnostaa tuo kokonaistilanteen selvittäminen Jokereissa.
 

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
cobol kirjoitti:
...joukkueen etu vaatisi Hjalliksen ja Masan astumisen taka-alalle. Itse en ole tästä lainkaan vakuuttunut....
Riippuu mitä tällä taka-alalle astumisella tarkoitetaan? Mielestäni yrityksen johdon ei tule osallistua näin elimellisesti tuotantoprosessiin (joukkue/pelaajat/pelit), varsinkaan kun tieto/taito ei enää tänä päivänä riitä siihen tasoon, joka on tavoitteeksi asetettu.(mestaruus)

Sen ymmärrän, että rekrytointiprosessi valmentajan (millaista kiekkoa haluamme edustaa) ja muun joukkueen johdon osalta hoidetaan H&M toimesta, mutta eikö työnjohtajan(valmentaja) tulisi valita tiiminsä päästäkseen annettuun tavoitteeseensa? (ei kirvesmies tarvitse kullattua vesivaakaa, tavallinen kelpaa kyllä, ja on halvempikin)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
cobol kirjoitti:
Itse vastaan työkseni suomalaisten ja Suomessa toimivien suuryritysten projektinhallintajärjestelmin suunnittelusta ja asentamisesta ja määrittelyistä yms. Vaikka jokin tietty ratkaisu vaikuttaa äkkiseltään täysin "selkeältä", olen vaan huomannut sen, että jos olisi ensin selvitetty tarkkaan tilanne, olisi vältytty uudelta virheeltä.

Meinasin ensin vastata että onpas huono vertaus, koska tuolla alallahan kyse on useimmiten siitä, että tilaaja ja tekijä eivät monasti ymmärrä sanaakaan toistensa puheista, joten määrittelyt ja dokumentoinnit ovat elintärkeitä, kuten projektinohjauskin ihan 24/7-periaatteella. Mutta jonkin aikaa pohdittuani huomaankin että esimerkkihän on oikein hyvä, niin pihalla H&M näyttää jääkiekosta olevan, että heille määrittely olisi varmaan ihan tarpeellinen. Mutta täällä palstalla ei sellaisia tarvita.

cobol kirjoitti:
Mikä olisi arvon Gagsin esitys ilman selvitystä? Mitä pitäisi siis tehdä, koska sinulla on jokin konkreettinen ongelman ratkaisu olemassa?
Usko tai älä, mutta ratkaisu on todellakin olemassa ja siinä ratkaistaan monta ongelmaa yhdellä kertaa. Kyllä näitä on tämän kauden aikana ja aiemminkin ehditty miettiä puhki ja poikki moneen kertaan. Mitään jäsenneltyä mallia minulla ei ole olemassa, mutta tiedät itsekin että täältä palstaltakin löytyy monen kirjoittajan toimesta esiintuomia asioita ja toimintamalleja, joita noudattamalla organisaatiosta saadaan toimivampi ja tehokkaampi. Itsekin olen niitä tuonut esiin, kuten olet sinäkin. Mutta ehkäpä noi voisi joku päivä jäsennellä yhteen pakettiin, jos jaksaisi. Saattepahan sitten jotain iloa kauden päätteeksi niitä alas ampuessanne. Kahtellaan jaksanko.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Enää

3.peliä toimarina Masa. Koita nauttia täysin siemauksin sinun ja Hjalliksen onnistuneesta kaudesta. Kädenjälkenne on todella näkynyt!
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Metro4ever kirjoitti:
Mielestäni yrityksen johdon ei tule osallistua näin elimellisesti tuotantoprosessiin (joukkue/pelaajat/pelit), varsinkaan kun tieto/taito ei enää tänä päivänä riitä siihen tasoon, joka on tavoitteeksi asetettu.(mestaruus)

Itse työskentelen monikansallisessa yhtiössä, jossa työskentelee maailmanlaajuisesti n. 150000 ihmistä. Suomen yksikön johtaja kerran sanoi (olin kuuntelemassa), kun hänelle valitettiin, miksi jokin perustason asia ei suju, näin:

"Ei perkele, jos minun pitää puuttua joka saatanan pikku juttuun, niin mullahan ei menisi muuhun aikaa kuin niihin pikku asioihin puuttumiseen. Vittu, sitä varten mulla on omat alaiset, joiden tehtävä on huolehtia niistä pikku asioista. Mun pomo ei ole paskankaan kiinnostunut, kuinka se öljytynnyri meni sinne takahikiälle. Te hoidatte omat hommanne 100 kertaa paremmin kun mä hoitaisin, joissa te ootte asiantuntijoita ja mä hoidan omat hommani 100 kertaa paremmin kun te hoitaisitte."

Hjallis on pyörittänyt bisnestä monta vuotta, varsin menestyksekkäästi sanoisin. En ole vieläkään saanut kiinni siitä, mikä tekee hänestä viimeisen auktoriteetin Jokereiden jääkiekkojoukkueen rakentamisessa. Joo, ne mestaruudet ei tee hänestä siltikään neroa. Voikin melkein kysyä, kuinka monta niistä on tullut hänestä huolimatta? Hän on luonut ne puitteet, mutta onko silti amatöörillä oltava viimeinen sana kun puhutaan urheilusta?

Näin naapurin näkökulmasta voisi ajatella, että sen veto-oikeuden katkaiseminen, mikä Hjalliksella on Jokereiden suhteen, ei ainakaan vie asioita pahemaan suuntaan.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eilen Petoluolassa poikien kanssa naurettiin, että toteutuuko Jokereiden kauden virallinen tavoite. Virmanenhan julisti kauden alussa Hesarissa, että päämääränä on voittaa kauden viimeinen matsi. Keskiviikkona näemme, toteutuuko tämä Virmasen ja Jokereiden tavoite.

Edit. Oli pakko kuitata...
 

aragulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kazakstanin naisten harkitseva maajoukkue
Rankka epäonnituminen, vastuunkannon paikka

Kyllä nyt on Virmasella vastuunkannon paikka. Kaikilta multa paikoiltahan Jokereissa on miehiä mennyt ja tullut heiluriovet väpättäen, mutta Virmanen vaan jatkaa. Olisikohan syytä katsoa peiliin?
Koska Hjallis tuskin itseään eroittaa, niin nyt olisi ehkä aika koittaa Wadea uudella postilla, ei valmentajana vaan toimitusjohtajana.
Jokereiden uskottavuus on rypenyt siinä määrin, että palauttamiseen vanhoilla kaavoilla ei yksi kausi välttämättä riitä. Joukkueet ovat erittäin riippuvaisia imagostaan ja uskottavuudestaan, sillä niiden myötä eurot virtaavat taas busineksen eri prosessitasoilla.

Toivottavasti Jokereissa reagoidaan nyt vakavasti, sillä muuten saattaa todella synkkä alamäki johtaa ties minne?
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
aragulin kirjoitti:
Koska Hjallis tuskin itseään eroittaa, niin nyt olisi ehkä aika koittaa Wadea uudella postilla, ei valmentajana vaan toimitusjohtajana.

No joo... yleensä kriisiyrityksissä haetaan uutta voimaa mielummin talon ulkopuolelta ja jos ajatellaan Jokereiden organisaatiota niin pieni tuuletus vois olla paikallaan? Samoja jätkiä kun siirrellään jakkaralta toiselle niin jotain aina tapahtuu, mutta harvemmin itse toimintakulttuuri mihinkään muuttuu...
 

Tökö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinkas Virmanen ei oo seuraamassa peliä Hjalmarin aitiossa vaan katsomossa kuin kuka tahansa?

Tää onko fantasiaa vai alku jonkun suuremman...?
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Tökö kirjoitti:
Kuinkas Virmanen ei oo seuraamassa peliä Hjalmarin aitiossa vaan katsomossa kuin kuka tahansa?
Ainahan Virmanen on istunut katsomossa. Tai ainakin niin kauan, kun itse olen Areenalla käynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös