Jos nyt hiukan kuitenkin analysoitaisiin Jokerien tilannetta jo ennen kauden loppua, niin ehkä pahimmilta "voisitko painua vittuun" kirjoituksilta säästyttäisiin ainakin jatkossa.
Muutaman vuoden ajan olen aina silloin tällöin säännöllisesti kirjoittanut, että jääkiekkotietämys Jokereissa on hyvin kapeilla harteilla. Tässä on pääsyy nykyiseenkin katastrofiin. Yksittäisiä syyllisiä voidaan hakea vaikka maalivahdin pienistä patjoista, mutta tosiasiassa kysymys on paljon suuremmista tekijöistä taustalla.
Jokerien kokoisessa organisaatiossa - eli Suomen suurimmassa - oli tähän kauteen lähdettäessä valmennuksen ulkopuolella vain yksi henkilö, jolla oli merkittävämpää jääkiekkotuntemusta. Hänelläkään sitä ei ollut riittävästi, koska valmentajaksi suostui toimitusjohtajan hommiensa ohella. Matti Virmasen lisäksi Jokerien palkkalistoilla ei ollut ketään henkilöä, joka olisi voinut koota ja roolittaa joukkueen. Ja mikä kaikkein ikävintä: Virmanenkaan ei sitä saanut tehdä taitojensa ja halunsa mukaan. Tämä tilanne johtaa siihen, että SM-liigan oloissa Jokerien jättimäiset resurssit ovat pahasti vajaakäytössä.
Kaiken taustalla on Hjallis. Hän haluaa koota itse joukkuetta ja valita itse valmentajat. Hjalliksen konsepti on edelleen sama kuin se oli 90-luvun alussa. Se vaan ei enää toimi useista eri syistä. Jokerit ei ole enää sympaattinen pikkuseura, jonne ulkopuoliset pelaajat tulevat hakemaan nostetta uralleen ja jossa omat Suomen parhaat juniorit haluavat pelata jopa koko uransa. Tänä päivänä ja itse asiassa jo Areenan alusta alkaen Jokerit on SM-liigan ökyseura, joka saattaa johtaa jääkiekkoa huonosti tuntevissa käsissä siihen, että tehdään kalliita sopimuksia, mutta ei saada pelaajilta täydellistä sitoutumista samaan tapaan kuin Jokerit sai Hjalliksen alkuaikoina.
Nykyinen tilanne vaatii rutkasti osaamista ja jääkiekon tuntemusta. Ilman sitä Jokerien brändi hukkuu ja Jokereista tulee joukkue, jonka neloskentässä pelaa muualta tulleita suhteellisen kalliita pelaajia aivan väärässä roolissa. Juuri näin Jokereille on käynyt kun olemme saaneet nauttia mm. Kuusiston surffailusta tällä kaudella. Jääkiekon huono tunteminen johtaa virheisiin paitsi pelaajien, myös valmentajien valinnan osalta. Hjallis ja Virmanen eivät yksinkertaisesti hallitse riittävän hyvin yksin sitä monimutkaista kokonaispeliä, jota menestyvän SM-liigajoukkueen kasaaminen isolla rahalla edellyttää.
Varsinkin Hjalliksen pitäisi myöntää itselleen se tosiasia, että hänen ammattitaitonsa joukkueen ja valmentajien kasaajana ei enää riitä. Hjalliksen parhaat ominaisuudet ovat muussa urheilubisneksessä ja uskon siihen, että jokainen Jokerien kannattaja on ylpeä Hjalliksen saavutuksista. Hän nosti Jokerit konkurssin partaalta SM-liigan yhdeksi parhaista seuroista ja kasasi pitkälti yksin 90-luvun alun joukkueet menestyksellä. Hjallis rakennutti Areenan, joka taas edisti koko suomalaista jääkiekkoa. Loistavia saavutuksia, joihin ei ole Suomessa pystynyt kukaan muu. Eikä ainakaan lähiaikoina pysty.
Silti Jokereissa ollaan nyt valintatilanteessa. Nykyisellä tavalla ei voida enää jatkaa, jos tavoitellaan menestystä. Mitä se uusi sitten olisi? Ehkä tärkein asia on se, että Jokerien jääkiekkotoiminnan suunnittelijoiksi ja suorittajiksi saadaan riittävästi ammattilaisia. He korvaavat ainakin Hjalliksen valmentajien ja joukkueen valitsijoina. Virmasen tietotaitoa pitää ilman muuta hyödyntää myös, mutta itse näkisin nyt kaikkein tärkeimpänä sen, että Jokereihin saataisiin kovan luokan toinen UTJ (riippuen Waden lopullisesta tehtäväkuvasta), jolla olisi kykyä lähteä rakentamaan tulevaisuuden Jokereita ja tekemään suunnitelma siitä, miten Jokerien Suomen oloissa huippujunioreita voidaan viedä parhaiten eteenpäin urallaan myös Jokerien väreissä. Tämä työnimi toinen UTJ korvaisi ennen kaikkea Hjalliksen joukkueen ja valmennuksen kasaajana.
Niin monta vuotta olen Jokerien toimintaa seurannut läheltä, että kyllä nyt on pakko sanoa muutosten olevan välttämättömiä.