En ainakaan ole kuullut Vanhasen sanovan, että kaikkien pitäisi tehdä lapsia. Sen hän ainakin sanoi, että olisi toivottavaa, että useammat pariskunnat tekisivät, en näe miten tuo syyllistää ketään. Hyvinvointivaltio tarvitsee veronmaksajia.
Olen alkoholin suurkuluttaja, joten asian tiimoilta on hieman hankalampi olla objektiivinen. Toisaalta minullakaaan, kuten ei Kaiserillakaan, ole koskaan ollut ongelmia viinan kanssa. Tähän asti olen aina onnistunut ostamaan sitä riittävästi, joten aukiolorajoitukset eivät ole juurikaan haitanneet.
On käsittämätöntä toiveajattelua, että ravintoloiden sulkeminen aikaisemmin hyödyttäisi mitään. Silloin nämä muutamien toivomat jatkot lisääntyisivät hurjasti. Kesäisin kansa siirtyisi myös puistoihin aamuyön tunneiksi. Nykyään monet alkavat olla siinä kunnossa aamuneljältä, että mitään jatkoja ei tarvita. Jos kuitenkin jatkoille menee omaan kotiin tai kaverille, niin on paljon todennäköisempää, että jaksaa ryypätä vieläkin pitempään. Sammumisriskiä mihinkään vaaralliseen/epämiellyttävään paikkaan ei sinänsä ole.
24/7 myynti voisi olla yksi mahdollinen ratkaisu, mutta siitä tarvitaan vielä lisää tietoa ennenkuin olen itse valmis sen hyväksymään.
Viinit voisi aivan hyvin laittaa maitokauppoihin, koska viiniä ostavat ihmiset todennäköisesti eivät ole ongelmatapauksia. Toki alkoholistit juovat paljon viinejä hinta/laatusuhteen takia, mutta he nyt hankkivat juomansa maitokaupoista riippumatta.
Varsinkin lauantaisin monet ihmiset hakevat viikon ruokatarpeet automarketista, joissa kaikissa on Alko. Käytännössähän viinit siis ovat jo monien ulottuvilla maitokaupoissa, täytyy vain mennä kahden kassan kautta.
Toisaalta, jos viinejä saisi joka kulmakioskista, niin kyllähän kulutus kasvaisi. Sille nyt vain ei voi mitään, koska se kasvaa muutenkin. Nykyinen tilanne on lähinnä kunnon kansalaisten kiusaamista. Kirkkaiden myynti ei missään tapauksessa voi vapauttaa, siihen kansamme ei ole valmis ja tuskin tulee meidän elinaikanamme olemaankaan.
Matti Vanhanenhan muuten myönsi suoraan Hesarin haastattelussa, että hän ei halunnut pääministeriksi ja oli todella iloinen, että kyseessä on määräaikainen homma. Asiallinen ja fiksu mies hän vaikuttaa kaikinpuolin olevan, mutta asennetta pitäisi hieman muuttaa.