Matti Hagman – HIFK-legenda

  • 47 289
  • 202

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Matti Hagmanin (R I P ) ja Kari Jalosen välit olivat hyvät. Hakki arvosti Kari Jalosen valmennusta 'ihan kybällä'. Mm. ollessaan radiokommentaattorina, muisti Hakki poikkeuksetta kehua Jalosta. Tässä asiasssa ei ole pienintäkään epäselvyyttä ja hyvä niin.
 
H

Hidas_ja_kankea

Taisi siinä Hakin ja Kojon välillä olla myös varustekassin kantamista yms.

Kojo oli tuohon aikaan varsinainen nuori kukkopoika ja voisin ihan aikalaisena sanoa hänen ansainneen kyseisen kohtelun. Saattoi tehdä hyvää loppu-uran kannalta, joka vieläkin jatkuu.

Olen ymmärtänyt tilanteen olleen loppuunkäsitelty miesten kesken.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiusaamisen syy taisi olla ns. ne kuuluisat "pitkät kalsarit", joita luonnollisesti pohjoisessa järkevästi pidettiin.

En tiedä onko yksi monista 80-luvun IFK:hon liitetyistä urbaanilegendoista, mutta taisi olla Arima joka oli tämä pahin työpaikkakiusaaja masinoiden mm. tekonenät pelaajille harkkoihin.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En tiedä onko yksi monista 80-luvun IFK:hon liitetyistä urbaanilegendoista, mutta taisi olla Arima joka oli tämä pahin työpaikkakiusaaja masinoiden mm. tekonenät pelaajille harkkoihin.

Tämän päivän mittapuun mukaan olisi kyllä laskettu aika rajuksi työpaikkakiusaamiseksi monien tekemiset, myös Hakin, tosin ajat olivat silloin eri ja tänä päivänä ilmapiiri on pukukopissa toivottavasti enemmän kannustava, myös uusille tulokkaille, eikä enää kukaan joudu samalla lailla simputettavaksi. Pukukoppikällit tietty erikseen, nehän eivät vissiin ilkeitä edes olleet mutta kyllä tuohon vanhaan aikaan oli ihan raakaa kiusaamista, mikä silloin oli ymmärtääkseni ihan normi menettylytapa eikä sitä sen kummemmin taivasteltu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistelen lukeneeni noista Kojon IFK-vuosista sellaisenkin tapauksen, että joukkueen yhteisissä grillibileissä tai vastaavissa kemuissa suunnilleen kaikki muut tulivat paikalle jossain farkuissa ja t-paidassa, mutta KJ saapui pikkutakissa, mikä ei ainakaan vähentänyt simputusta.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Lainaus sekalaisia kysymyksiä -ketjusta:
..kun Garden avataan vuonna 2050 niin siihen etuoven välittömään läheisyyteen on pystytettävä Hakki-patsas, koska tavallaan #20 sen teoillaan rakennutti. Amerikan ihmemaassa tai Britanniassa areenoiden / stadioneiden edustalla on usein paikallisen urheilijasuuruuden patsas joten ehdottomasti vastaavaa tännekin.
Hakin patsas "hanke" sai nyt takapakkia.
Nyt se tapahtui: Jääkiekkoilija Matti Hagmanille ehdotetaan patsasta - tänne se tulisi - Talouselämä
Jos Persut eli entinen Suomen Maaseudun -puolue haluaa jotain, niin minä en halua. Näin se yleensä menee..
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Toivotaan näin! Kun Hakki kerta on iso legenda punaisissa, niin oletan hänen sanomisillaan olleen kuitenkin jotain arvoa valmentajan valinnassakin. Jos välit Kojoon olisivat olleet totaalisen tulehtuneet, niin epäilen olisiko häntä valittu. Tämä nyt tietenkin painottuen siihen, onko Hakin mielipiteellä ollut arvostusta, jos se on ollut kielteinen. Ainakaan silmiini ei ole osunut Kojon valmentajakaudelta haukkumisia Hakin suhteen, joten hienoa olisi, jos välit olivat kunnossa.

Vaikea uskoa että valmentajavalintaa kysellään Hakilta, tai oikeastaan keneltäkään vanhalta pelaajalta, ellei nyt joku ole sattunut pelaamaan ko. valmentajan alaisuudessa. Joka tapauksessa valmentajan valinta on vaikeaa ja vaihtoehtoja ei loppujenlopuksi niin hirvittävän montaa ole että olisi varaa muistella johonkin kymmenien vuosien taakse jotain erimielisyyksiä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No voi vittu, ei ole todellakaan Hakilta kysytty yhtään mitään HIFK:n valmentajavalinnoista 80-luvun jälkeen, jos silloinkaan.

Kuvastaa muuten jotenkin HIFK:ta tuo Kojon tapaus, että kun saatiin hommattua liigan paras pelaaja joukkueeseen, niin kiusataan se tärviölle. Kuten elämässä usein, niin kiusaajilla meni elämä vähän heikommin sitten loppupeleissä kuitenkin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kuvastaa muuten jotenkin HIFK:ta tuo Kojon tapaus, että kun saatiin hommattua liigan paras pelaaja joukkueeseen, niin kiusataan se tärviölle. Kuten elämässä usein, niin kiusaajilla meni elämä vähän heikommin sitten loppupeleissä kuitenkin.

Eiköhän kannata kuitenkin nuo tapaukset laittaa enemmänkin tiettyjen luonteiden (Hagman, Arima... R.I.P molemmat) ja myös tuolloin heidän nuorehkon iän piikkiin. Nuo asiat tapahtuivat kauan kauan kasarilla...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eiköhän kannata kuitenkin nuo tapaukset laittaa enemmänkin tiettyjen luonteiden (Hagman, Arima... R.I.P molemmat) ja myös tuolloin heidän nuorehkon iän piikkiin. Nuo asiat tapahtuivat kauan kauan kasarilla...

Totta kai, mutta kasarilla mä olen itsekin ylä-asteeni käynyt, ja kyllä kiusaaminen perseestä ja väärin oli silloinkin. Jääkiekkojoukkueessa vielä helvetin tyhmää, yhtenäisyydestä turha puhua jos tuollaista oli.

Ja vaikka tuolloin tulokkaat ja maalaiset joutuivat IFK:ssa kovempaan myllyyn kuin nykyään, niin se oli silloinkin pääsääntöisesti pilke silmäkulmassa ja kopista pääsi ajallaan uloskin. Olen ymmärtänyt, että Kojolle ei annettu mitään saumaa, ja kiusaaminen ulottui kentällekin. Änärissä samanlainen sentterikaksikko olisi muuten ollut 99 & 66. Olishan tuosta voinut jotain ulosmitatakin, eikä vain leikkiä kopin kingiä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Totta kai, mutta kasarilla mä olen itsekin ylä-asteeni käynyt, ja kyllä kiusaaminen perseestä ja väärin oli silloinkin. Jääkiekkojoukkueessa vielä helvetin tyhmää, yhtenäisyydestä turha puhua jos tuollaista oli.

Ja vaikka tuolloin tulokkaat ja maalaiset joutuivat IFK:ssa kovempaan myllyyn kuin nykyään, niin se oli silloinkin pääsääntöisesti pilke silmäkulmassa ja kopista pääsi ajallaan uloskin. Olen ymmärtänyt, että Kojolle ei annettu mitään saumaa, ja kiusaaminen ulottui kentällekin. Änärissä samanlainen sentterikaksikko olisi muuten ollut 99 & 66. Olishan tuosta voinut jotain ulosmitatakin, eikä vain leikkiä kopin kingiä.

Joo ei pidä minkäänlaista kiusaamista puolustaa ikinä missään. Nuo jäynät ja vittuilut menivät aivan liian pitkälle, ja eiköhän tekijät sen ymmärtäneet. Jos ei tapahtumahetkellä niin myöhemmin ainakin.

Onneksi KJ tuli valmentajaksi meille, ja kun hänellä oli huonoa tuuria (kiusaamiset) pelaajana IFK:ssa, niin onneksi asia korjaantui (narrisarjan täpärät paikat ja siitä mestaruuteen) lopulta toiseen suuntaan valmentajana!
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo ei pidä minkäänlaista kiusaamista puolustaa ikinä missään. Nuo jäynät ja vittuilut menivät aivan liian pitkälle, ja eiköhän tekijät sen ymmärtäneet. Jos ei tapahtumahetkellä niin myöhemmin ainakin.

Onneksi KJ tuli valmentajaksi meille, ja kun hänellä oli huonoa tuuria (kiusaamiset) pelaajana IFK:ssa, niin onneksi asia korjaantui (narrisarjan täpärät paikat ja siitä mestaruuteen) lopulta toiseen suuntaan valmentajana!
Kyllä, enkä mäkään nyt Hakkia ja Arimaa tarkoittanut ihan maan rakoon lyödä. Tuosta ei niin putkeen menneestä episodista huolimatta molemmat lukeutuivat suosikkeihin ja osoittivat myös sitä oikeaa johtajuutta ja stadilaista ylpeyttä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä, enkä mäkään nyt Hakkia ja Arimaa tarkoittanut ihan maan rakoon lyödä. Tuosta ei niin putkeen menneestä episodista huolimatta molemmat lukeutuivat suosikkeihin ja osoittivat myös sitä oikeaa johtajuutta ja stadilaista ylpeyttä.

Ai nou, ai nou :) Tuokin tapaus taisi jäädä kyllä vähän sellasena varoittavana esimerkkinä historiaan suomessa miesten pääsarjassa.

Joskus kauan sitten eräs naisten kiekkovalmentaja sanoi, että naisten lätkäjoukkueissa esiintyy yllättävänkin paljon kiusaamista. Ehkä se on kaikkialla urheilussa hieman yleisempää kuin luullaan, tai sitten vähenemään päin... vaikea sanoa aiheesta sen enempää.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
No olihan Hakki NHLssäkin Don Cherryn alaisuudessa itse kiusattavana, koska kyseinen valmentaja taitaa vielä tänäkin päivänä avoimesti myöntää ettei pidä eurooppalaisista pelaajista. Joten jääaikaa ei tullut. Ehkä silloin nuori Hakki luuli että se on ihan ok simputtaa böndeläisiäkin, koska oli ymmärtääkseni saanut aika karua kohtelua isossa maailmassa itsekin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kojo on itsekin myöntänyt, että hänellä oli kasarilla vähän asennevammaa eikä oikein osannut ottaa asioita huumorilla, kuten olisi pitänyt. Muistanpa joskus kuulleeni Kojon myös sanoneen, että HIFK-ajat olivat tärkeä kasvattaja, kun arvioi omia tekemisiään ja henkistä kapasiteettiään. Sittemmin Hakki ja Kojo löivät handua eikä pahaa verta heidän välillään ollut. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla sydänystävä, mutta kumpikin kunnioitti toistensa uria ja se lienee tärkeintä. Turha täällä ulkopuolisten on mieltänsä pahoittaa asioista, jotka eivät ole vuosikymmeniin ollut minkäänlainen ongelma asianosaisten itsensä mielissä.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Hakki oli puhdasverinen nopeajalkainen snaipperi uransa alussa. Kolme ensimmäistä kautta lähes maali per peli 81 ottelua, 71 maalia). Sen jälkeen alkoi tehoilu olla syöttöpainotteista, mutta maalintekokyky oli silti a-tasoa. Ennätys 37 nakutettu 1979-1980 35 peliin ja ekan kerran jäi alle 0,5 maalia/matsi vasta 1986-1987. Ja yli pinna per peli tahtia veti HIFK- uransa aina 1988-89 asti, jolloin jäi hitusen alle tuon rajan.

"Muita ei oo."
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvastaa muuten jotenkin HIFK:ta tuo Kojon tapaus, että kun saatiin hommattua liigan paras pelaaja joukkueeseen, niin kiusataan se tärviölle. Kuten elämässä usein, niin kiusaajilla meni elämä vähän heikommin sitten loppupeleissä kuitenkin.
Jotkut tykkää elää täysillä mahdollisesti vähän lyhyemmän elämän ja toiset taas kituutella pitkään ituja syöden. Ja jos hikarointia/opiskelua ja sitä kautta esimerkiksi töissä menestymistä miettii niin sehän on vaan niistä jutuista kiinnostuneiden näkökulma. Ehkä Hakki halusi enemmän kaljalle kuin kehittää itsensä huippuvalmentajaksi, en tiedä.

Kojo on itsekin myöntänyt, että hänellä oli kasarilla vähän asennevammaa eikä oikein osannut ottaa asioita huumorilla, kuten olisi pitänyt. Muistanpa joskus kuulleeni Kojon myös sanoneen, että HIFK-ajat olivat tärkeä kasvattaja, kun arvioi omia tekemisiään ja henkistä kapasiteettiään.
Mä oon kanssa miettinyt. Kojon peliaikoja en muista, mutta nyt myöhemminhän se on ollut aika aran ja pelokkaan oloinen.

Tai siis sitä vaan meinasin että onkohan tossa ollut kiusaajat ja normaali vai normaalit ja arkajalka. Tai no luultavasti kiusaajat ja se arka tyyppi, joka ei ole osannut naljailla takaisin. Tietty maalaisella on varmaan ollut hankalaa Stadissa ja varsinkin siihen aikaan, mutta ehkä se oli pelin henki silloin. Eikö monet ainakin mua hitusen vanhemmat tyypit puhu että ennen pojat ei pakkasellakaan pitänyt pipoa kun meillä taas esimerkiksi NHL-pipot oli kova juttu. Ja muutenkin nykyään kaikenlainen suvaitsevaisuus on trendikästä.

Noin yleensähän ryhmässä pienet kepposet ja jäynät parantaa kaikilla ryhmähenkeä. Just esimerkiksi jotkut tekonenät jos jollain on iso klyyvari. Jotkut tietty ottaa sen itseensä ja sitten alaleuka väpättää kuten Kojolla monissa sen haastatteluissa, mistä se ei pidä.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Hakki oli puhdasverinen nopeajalkainen snaipperi uransa alussa. Kolme ensimmäistä kautta lähes maali per peli 81 ottelua, 71 maalia). Sen jälkeen alkoi tehoilu olla syöttöpainotteista, mutta maalintekokyky oli silti a-tasoa. Ennätys 37 nakutettu 1979-1980 35 peliin ja ekan kerran jäi alle 0,5 maalia/matsi vasta 1986-1987. Ja yli pinna per peli tahtia veti HIFK- uransa aina 1988-89 asti, jolloin jäi hitusen alle tuon rajan.

"Muita ei oo."
Just!!!
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mä oon kanssa miettinyt. Kojon peliaikoja en muista, mutta nyt myöhemminhän se on ollut aika aran ja pelokkaan oloinen.
Tai siis sitä vaan meinasin että onkohan tossa ollut kiusaajat ja normaali vai normaalit ja arkajalka.

Mit vit?!Kojoko arkajalka ja punttiin paskova? Voi poikaparka, eiköhän tuon itseluottamus ole ollut aina korkealla ja uskon, ettei hänkään HIFK:ssa pelatessaan nöyrä kuoripoika ollut, vaan päinvastoin on huudellut omaa hallelujaatansa. Nynnyt ei pelaa sellaista uraa kuin Kojo, eikä olisi vienyt valmentajana niin monta mestaruutta. Näin se vaan on!Kojo ei ole mikään suosikkini, mutta tuollaiset paskapuheet on syytä lopettaa alkuunsa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mit vit?!Kojoko arkajalka ja punttiin paskova? Voi poikaparka, eiköhän tuon itseluottamus ole ollut aina korkealla ja uskon, ettei hänkään HIFK:ssa pelatessaan nöyrä kuoripoika ollut, vaan päinvastoin on huudellut omaa hallelujaatansa. Nynnyt ei pelaa sellaista uraa kuin Kojo, eikä olisi vienyt valmentajana niin monta mestaruutta. Näin se vaan on!Kojo ei ole mikään suosikkini, mutta tuollaiset paskapuheet on syytä lopettaa alkuunsa.
Niin viimeistä kymmentä vuotta tossa meinasin ja millainen kuva siitä on välittynyt esimerkiksi just noissa haastatteluissa. Tuon takia en toivonut sitä silloin IFK:hon. Tietty valmentajana arvostan tosi paljon ja nyt myöhemmin olen tosi tyytyväinen että tuli tänne valmentamaan ja toi ryhtiä jengiin ja organisaatioon, mutta onhan sen habitus ja ilmeet vähän kuin jollain yritysjohtajilla / entisillä koulukiusatuilla.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin viimeistä kymmentä vuotta tossa meinasin ja millainen kuva siitä on välittynyt esimerkiksi just noissa haastatteluissa. Tuon takia en toivonut sitä silloin IFK:hon. Tietty valmentajana arvostan tosi paljon ja nyt myöhemmin olen tosi tyytyväinen että tuli tänne valmentamaan ja toi ryhtiä jengiin ja organisaatioon, mutta onhan sen habitus ja ilmeet vähän kuin yritysjohtajilla / entisillä koulukiusatuilla.

Me katsotaan asiaa kyllä sitten eri silmin, koska mun mielestä hän on vähän liiankin itsetietoinen tänäkin päivänä. Ärsyttävä, mutta kieltämättä hyvä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin viimeistä kymmentä vuotta tossa meinasin ja millainen kuva siitä on välittynyt esimerkiksi just noissa haastatteluissa. Tuon takia en toivonut sitä silloin IFK:hon. Tietty valmentajana arvostan tosi paljon ja nyt myöhemmin olen tosi tyytyväinen että tuli tänne valmentamaan ja toi ryhtiä jengiin ja organisaatioon, mutta onhan sen habitus ja ilmeet vähän kuin jollain yritysjohtajilla / entisillä koulukiusatuilla.

Höpö, höpö. Kari Jalonen ei juuri anteeksi pyytele tai nössöile. Itseriittoinenkin hän varmasti on, mutta ennen kaikkea luottaa omaan osaamiseensa ja tekemiseen ja näyttää sen kyllä. Vuosien saatossa on relannut paljonkin. Etpä ole tainnut montaa KJ:n haastattelua nähdä tai sitten et vain kertakaikkiaan osaa tulkita ihmisiä :D.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ylipäänsä nuo parhaat pelaajat ovat lähes poikkeuksetta tottuneet olemaan hyviä ihan pikkujunnuista lähtien, mikä kyllä itsetunnossa näkyy myös, eli vähän hölmö ajatuskin, että Kojokaan olisi ollut joku hönö arkajalka. Oli myös jo tullessaan aivan liigan eliittiä. Mutta se on toki mahdollista, että junnuissa ja Kärpissä Kojo ehkä sai olla enempi rauhassa oma itsensä, kun kaikki tunsivat kyvyt ja toisaalta kaverin erityispiirteineen. Helsingissä sitten ehkä tuli ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa tilanne, että rooli joukkueessa oli otettava ihan perusteista lähtien. Hänelle oli kai mahdoton ymmärtää, että hänet koettiin jonkinlaisena uhkana, eikä joukkueen vahvistajana, ja että se ei ollutkaan tärkeintä, miten pelit sujuu.

Vähän karannut tämä koko keskustelu Kojo- episodista, ja itsekin siihen syyllinen olen tietysti. Mua on vaan tuossa aina vähän jurppinut se, kuinka timanttinen sentterikaksikko meillä olisi tuolloin ollut, mutta homma kaatui tuollaiseen lapselliseen touhuun ja kuppikuntien muodostamiseen.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hänelle oli kai mahdoton ymmärtää, että hänet koettiin jonkinlaisena uhkana, eikä joukkueen vahvistajana, ja että se ei ollutkaan tärkeintä, miten pelit sujuu.

Vähän karannut tämä koko keskustelu Kojo- episodista, ja itsekin siihen syyllinen olen tietysti. Mua on vaan tuossa aina vähän jurppinut se, kuinka timanttinen sentterikaksikko meillä olisi tuolloin ollut, mutta homma kaatui tuollaiseen lapselliseen touhuun ja kuppikuntien muodostamiseen.

Kojo oli edellisellä kaudella 1983-84, kesken kauden palannut NHL:stä Kärppiin ja kun Kärpät hankki 1984 kesällä Leinosen takaisin, Jalonen teki johtopäätökset. Ja seuraksi valikoitui HIFK, jossa sitten oli Hakki. Kauden 1984-85 osalta muistettava myös, että päävalmentajana oli Timo Haapaniemi ensimmäistä kauttaan, apuvalmentajana Hakin veli Harri. Lisäksi Kojohan taisi loukkaantua kauden aikana eikä pelejä kertynyt muistaakseni, kuin parikymmentä.

Mutta olihan tuo kausi floppi HIFK:lta, kun tuolla porukalla ei edes play off-peleihin ylletty. Toki pakkikalusto tuolloin oli surkea, siihen se osaltaan kaatuikin.

Hakki ei peliuransa jälkeen kyllä valmentajavalintoihin vaikuttanut. Ehkä peliurallaan enemmän. Hakin kirjassa Moberg muistelee, että houkutteli Hakin Saksasta takaisin, mutta sanoi samalla, että "tiedän, ettet ole kovin tyytyväinen nykyiseen valmentajaamme".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös