Matti Alatalo

  • 21 387
  • 217

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Joukkueiden hinta-hyötysuhde 2004-2005

Olkaapa hyvät, tässä SM-liigajoukkueiden hinta-hyötysuhde 2004-2005. Eli paljonko yksi piste on maksanut euroina? Alla joukkueet ryhmiteltyinä pelaajabudjettiensa mukaan, ja rivi sisältää vasemmalta oikealle luettuna: sijoituksen tässä vertailussa, joukkueen, pelaajabudjetin, nykyisen pistemäärän ja lopuksi yhden sarjapisteen hinnan euroina.

(12.) HIFK, 2 500 000, 86 - 29700
(6.) Jokerit, 2 300 000, 107 - 21500
(11.) TPS, 2 250 000, 80 - 28100
(7.) Kärpät, 2 200 000, 102 - 21600

(13.) Blues, 1 900 000, 52 - 36500
(8.) Lukko, 1 700 000, 78 - 21800
(10.) Tappara, 1 450 000, 61 - 23800
(2.) HPK, 1 300 000, 100 - 13000
(3.) Ilves, 1 200 000, 78 - 15400
(4.) Ässät, 1 150 000, 57 - 20200
(5.) SaiPa, 1 000 000, 47 - 21300

(1.) JYP, 850 000, 69 - 12300
(9.) Pelicans, 800 000, 34 - 23500

Kauttahan on vielä jäljellä seitsemisen kierrosta, joten pienet muutokset ovat mahdollisia. Lisäksi "hyötysuhde" on laskettu ennen kauden alkua ilmoitettujen pelaajabudjettien perusteella, joten vertailu ei välttämättä heijasta todellista tilannetta. Mutta on jo tässä vaiheessa mukava röyhistää rintaa, ja huomata että moposta on revitty melkein "laittomat" tehot irti. Hyvä Matti "Virittäjä" Alatalo!
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vajaa kolme minuuttia peliaikaa, kolmen maalin tappioasema ja ylivoima alkaa. Ei aikalisää, ei maalivahtia pois, kuten ei myöhemminkään pelissä. USKOMATONTA, Matti, KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta Hockey Night -peleissä tulee mainoskatkoja, jolloin pystyy sanomaan joukkueelle samat asiat kuin jos erikseen ottaisi aikalisän. Sen puoleen ymmärrän esimerkiksi sen, että tänään ei aikalisiä käytetty. Maalivahdin poisottamisen kanssa oli siinä ja siinä, mutta tuskin sillä ainakaan tänään olisi muuta saatu aikaan kuin IFK:lle maali tyhjiin.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti FourForty
Maalivahdin poisottamisen kanssa oli siinä ja siinä, mutta tuskin sillä ainakaan tänään olisi muuta saatu aikaan kuin IFK:lle maali tyhjiin.

No en osaa sitä sanoa, vaikkakin ylivoima tänään pyöri ihan kohtuullisesti - ainakin JYP-mittarilla katsottuna. Kahden miehen yv olisi hyvinkin voinut tuottaa käytännössä toisen yv-osuman.

Joka tapauksessa pelkästään muikistelemalla vaihtoehtiossa konkreettisten tekojen sijaan Alatalo antaa pelaajilleen viestin, että "se on pojat ihan sama mitä te siellä kentällä teette - me on hävitty tää peli!". Takana väijyvien maalierokin on sen verran paljon JYPiä heikompi, ettei edes siitä löydy perusteita maalivahdin pitämiselle maalilla. Sitä paitsi Nikkilä oli tänäänkin sen verran surkea, että parempi olisi melkein ollut pelata koko peli kuudella kentäpelaajalla.
 

Läski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nostetaan tätäkin ylemmäs. Tähän ketjuun kun ei tunnu tulevat tekstiä kuin lähinnä tappioputkissa. Viime aikoina Jyp on pelannut varsin hyvää peliä, mutta Alatalon nimi on mainittu lähinnä rankkarinlaukojien ja maalivahtien valintoja kritisoitaessa. Pois lukien Huerzon ansiokkaat huomiot pisteiden hinnoista eri joukkueilla.

Tässä muutama kysymys, jotka tulevat mieleen, kun lukee tänne tappioputken aikaan kirjoitettuja kommentteja.

Oliko sittenkin parempi, ettei kentällisiä sotkettu kuin viimeistä päivää, vaikka tappioita tulikin niskaan?
Olisiko se juomakorien heittely ja pää punaisena huutaminen tuonut joukkueen nykyistä parempaan tilanteeseen? (En tosin tiedä, vaikka näin olisikin tehty.)
Olisiko Immosen ja Virtasen nimet sopimuspapereissa, mikäli Alatalolle olisi annettu kenkää tappioputkessa?
Olisiko kukaan toinen valmentaja parempi houkutin nyt, kun neuvotellaan uusien ossilouhivaarojen hankinnasta?
Ja ennen kaikkea: olisiko kukaan muu valmentaja tuonut enempää pisteitä?

Oikeita vastauksia näihin kysymyksiin ei tietenkään ole mistään saatavissa ja ne ovatkin lähinnä retorisia. Mutta valistuneita arvauksia sopii heittää, arvon palstaveljet ja –sisaret.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Läski
Nostetaan tätäkin ylemmäs. Tähän ketjuun kun ei tunnu tulevat tekstiä kuin lähinnä tappioputkissa. Viime aikoina Jyp on pelannut varsin hyvää peliä, mutta Alatalon nimi on mainittu lähinnä rankkarinlaukojien ja maalivahtien valintoja kritisoitaessa. Pois lukien Huerzon ansiokkaat huomiot pisteiden hinnoista eri joukkueilla.

Tässä muutama kysymys, jotka tulevat mieleen, kun lukee tänne tappioputken aikaan kirjoitettuja kommentteja.

Oliko sittenkin parempi, ettei kentällisiä sotkettu kuin viimeistä päivää, vaikka tappioita tulikin niskaan?
Olisiko se juomakorien heittely ja pää punaisena huutaminen tuonut joukkueen nykyistä parempaan tilanteeseen? (En tosin tiedä, vaikka näin olisikin tehty.)
Olisiko Immosen ja Virtasen nimet sopimuspapereissa, mikäli Alatalolle olisi annettu kenkää tappioputkessa?
Olisiko kukaan toinen valmentaja parempi houkutin nyt, kun neuvotellaan uusien ossilouhivaarojen hankinnasta?
Ja ennen kaikkea: olisiko kukaan muu valmentaja tuonut enempää pisteitä?

Oikeita vastauksia näihin kysymyksiin ei tietenkään ole mistään saatavissa ja ne ovatkin lähinnä retorisia. Mutta valistuneita arvauksia sopii heittää, arvon palstaveljet ja –sisaret.

Hyviä mietelmiä ja kysymyksiä, joihin mielelläni näkisin muutaman nimimerkin mielipiteitä. Ne kriittiisimmät kriitikot ja hätähousut, jotka niin kärkkäästi olivat nokkimassa syksyllä ja talven pimeinä Mattia ja pelaajia, oliko se kaikki paska lopulta aiheellista? Minusta tuo Huerzon laittama lista kertoo kaiken oleellisen koko Jypistä tekemisen tasoa mitattaessa. Se kertoo minulle että täällä tehdään valtakunnan parasta työtä jääkiekkojoukkueen puikoissa. Mitä se kertoo "sosiaalipeluutuksesta" ja Jyp organisaatiosta Matti "liian kiltti kaljupää" Alataloineen? Haluaisin kuulla ensinnäkin vaikka Peeltä tai Jukiapinalta, mitä se heille kertoo.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä puolestaan haluan "kummituksen" näyttävän sellaisen tekstin, jossa olen kritisoinut Alataloa "sosiaalipeluutuksesta". Ainoa suurempi ja jatkuvampi asia, josta olen Matille palautetta antanut, on hänen rankkarivalintansa, jotka ovat hämmästyttäneet todella. Syksyllä kritisoin pari kertaa myös sitä, että kun joukkue hävisi, ei kokoonpanomuutoksia juurikaan tehty, mutta kun oli napattu pari maukasta voittoa, kenttiä muutettiin. "Sosiaalipeluutuksesta" en ole valmennusta syyttänyt kertaakaan sen enempää kenttäpelaajien kuin maalivahtienkaan kohdalla. Joten voisitko, kummitus, kohdistaa kysymyksesi sellaisille kirjoittajille, joita se koskee?
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Pee
"Sosiaalipeluutuksesta" en ole valmennusta syyttänyt kertaakaan sen enempää kenttäpelaajien kuin maalivahtienkaan kohdalla. Joten voisitko, kummitus, kohdistaa kysymyksesi sellaisille kirjoittajille, joita se koskee?

Ok, voi hyvinkin olla että juuri sinä et käyttänyt tuota termiä, mutta joka tapauksessa ainakin sinä, jukiapina ja zen olitte häätämässä Alataloa Tammikuussa Jypistä ulos. Minusta se olisi ollut väärä ratkaisu silloin ja nyt.
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Syksyn tappioputken aikana Alatalon potkut saattoivat olla lähellä (oma arvio), 8 ottelun tappioputki ja jotenkin vaikutti, ettei joukkue pysty pelaamaan liigatasolla. Maaliton putki oli taasen jonkunlainen takalukko.

Kausihan meni erittäin hyvin, 8 sija on hyvä saavutus.
Sosiaalipeluutus voitti, Hytönen teki lähes 20 pistettä, moni muukin lopulta nousi suosta, kuten Grünn ja Louhivaara loppukaudesta. Hyvä Matti!
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Mihinkähän kummitus pyrkii tällä nyt?

Nyt kun on suoriuduttu runkosarjasta sillä tasolla, mihin materiaali edellyttää, otat esille muutaman kritisoijan (ihme ja kumma etten minä ollut siinä joukossa) ja arvostelet heitä, koska he mukamas ovat vaatineet Alatalon potkuja vaikeiden vaiheiden aikana. Satuinpa lukaisemaan tuon ketjun läpi ja Pee ei missään vaiheessa vaatinut Alatalon eroa, eikä Zeninkään viesteistä löytynyt sellaista.
Jukiapina onkin sitten asia erikseen.

Jälkiviisastelu on hauskaa, eikös juu. Kukaan ei voi tietää, missä JYP olisi ollut, jos Matille olisi annettu monoa tammikuussa.

Minä myös haluan kysyä kummitukselta, että onko se valtakunnan parasta työtä jääkiekkojoukkueen peräsimessä, jos kauden aikana tehdään SM-liigan maalittomuusennätys sekä vanha tuttu perisynti, ailahtelevaisuus jatkuu jo toista kautta peräkkäin.
 

vsop

Jäsen
Eikös tälle kaudelle ollut tavoitteena 1,3 pistettä/ottelu. Ennen viimeistä ottelua on 77 pistettä 55 ottelusta ja se tekee 1,4 pistettä/ ottelu. Jos viimeinen ottelu hävitään päästää 1.375 pisteen lukemaan ja mahdollisen voiton jälkeen 1,4285 pistettä/ottelu. Tavoitteet ainakin pisteiden suhteen on jo nyt pulkassa. Muisteltaessa niitä muutamia tappiopelejä, joissa JYP pelasi hyvällä asenteella ja olisi pienen tuurin myötä olleet käännettävissä voitoiksi, voidaan todeta joukkueen pelanneen paremmin kuin moni odotti. Pientä harmia toi loukkaantumiset ehjän kauden pelaamiseen, mutta niin se on muillakin. Pelaajat ainakin pitävät Alatalon tavasta hoitaa harjoituksia ja tulla pelaajien kanssa toimeen ja osa tuloksesta meneekin inhimmillisen valmentamisen piikkiin. Että sellainen tapaus on Matti.
 

Biski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, The Hammers
Viestin lähetti Köpi
onko se valtakunnan parasta työtä jääkiekkojoukkueen peräsimessä, jos kauden aikana tehdään SM-liigan maalittomuusennätys sekä vanha tuttu perisynti, ailahtelevaisuus jatkuu jo toista kautta peräkkäin.

Maalittomuusennatyksen jalkeinen nousu on hyva esimerkki siita loistavasta tyosta jota Alatalo tekee. Ennen Alatalon aikaa, JYP:lla oli usein tapana romahtaa jossakin vaiheessa kautta eika sita kurssia enaa sen jalkeen saatu kaannettya. Hieman kuten Assilla on tapana tehda. Nykyyaan tuntuu silta, ettei joukkue meneta uskoaan kesken kauden vaikka kokemattomia pelureita monet ovatkin.

Ailahtelevaisuus on taysin luonnollista. Kaikki joukkueet liigassa ailahtelevat kauden aikana, ja heikoimilla joukkueilla huonot jaksot usein kestavat kauemmin. Jotkut innokkaat fanit ovat sitten jo kolmen tappion jalkeen painamassa paniikkinappulaa, mika on toki ymmarrettavaa mutta toisaalta tyhmaa. Alatalon vahvuutena on mielestani jarkahtamaton usko omaan pelitapaansa, eika han sita lahde muutaman tappion jalkeen muuttamaan. Tuloksen voi jokainen sitten kayda vaikka nyt katsomassa sarjataulukosta.

Hyva runkosarja JYP:lta. Parennettavaa on toki aina (esim. ne rankkarit). Alatalo taitaa olla talla hetkella organisaation tarkein lenkki.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Köpi

...otat esille muutaman kritisoijan (ihme ja kumma etten minä ollut siinä joukossa) ja arvostelet heitä, koska he mukamas ovat vaatineet Alatalon potkuja vaikeiden vaiheiden aikana. Satuinpa lukaisemaan tuon ketjun läpi ja Pee ei missään vaiheessa vaatinut Alatalon eroa, eikä Zeninkään viesteistä löytynyt sellaista.
Jukiapina onkin sitten asia erikseen.

No ei minun sinua tarvitse edes näköjään mainita kun olet jo kimpussani. En varmaankaan ole kutsulistalla sinun juhliisi. Jätin tarkoituksella sinut pois listalta, ettei tarvitsisi kirjoittaa neljääkymmentä palautetta sinulle. Tunnistit ilmeisesti itsesi tuon "sosiaalipeluutus"-termin lanseeraajana.
Miten niin mukamas vaatineet Alatalon potkuja? Lue suljettu "pitäisikö Alatalo erottaa"-äänestysketju, siellä nämä fanimme äänestävät Mattia pihalle.


Viestin lähetti Köpi
Minä myös haluan kysyä kummitukselta, että onko se valtakunnan parasta työtä jääkiekkojoukkueen peräsimessä, jos kauden aikana tehdään SM-liigan maalittomuusennätys sekä vanha tuttu perisynti, ailahtelevaisuus jatkuu jo toista kautta peräkkäin.

Kysymyksesi on täysin irrelevantti kun kyse on sen listan viestistä jonka Huerzo tänne heitti, vastaus on kuitenkin kyllä. Mitä se lista sinulle kertoo Jypistä verrattuna muihin sm-liigajoukkueisiin? Maalittomuusennätyskö nyt on ongelma, vieläkö se puristaa? Vähenisikö sinun Kanadamaljasi arvo jos runkosarjassa olisi tullut tehtyä maalittomuusennätys tai oltua ailahtelevainen jossain vaiheessa?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti kummitus
No ei minun sinua tarvitse edes näköjään mainita kun olet jo kimpussani. En varmaankaan ole kutsulistalla sinun juhliisi. Jätin tarkoituksella sinut pois listalta, ettei tarvitsisi kirjoittaa neljääkymmentä palautetta sinulle. Tunnistit ilmeisesti itsesi tuon "sosiaalipeluutus"-termin lanseeraajana.

En minä tietääkseni ole kimppuusi käynyt, halusin vaan tietää, että mikä sinulla oli taka-ajatuksena tässä kun nostit tämän ketjun esille ja eräät nimimerkit, jotka olivat sitä mieltä, että Alatalon tie on kuljettu loppuun JYP:ssä.
Jälkiviisasteluko, siltä se vähän tuntuu.

Enpähän minä ole sosiaalipeluutus-termiä lanseerannut, eiköhän se tule jo pitkien aikojen takaa, ruotsalaisista valmennusmetodeista.

Ja minä olen sitä mieltä, että valmentajan työn tulosta ei mitata pelkästään yhden pisteen hinnalla.

Ei tarvitse vastata, jos pitää vastata 40 viestillä.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Köpi

Ja minä olen sitä mieltä, että valmentajan työn tulosta ei mitata pelkästään yhden pisteen hinnalla.

Ei tarvitse vastata, jos pitää vastata 40 viestillä.

Sanoin että se luettelo kertoo minulle että täällä tehdään valtakunnan parasta työtä jääkiekkojoukkueen puikoissa. En tarkoittanut Alataloa (hänen osuuttaan väheksymättä), vaan koko organisaatiota ja mikä olisi parempi mittari sille kuin pisteen hinta? Itse asiassa valmentajan osuutta ei tosiaankaan pidä vähätellä joukkueen kohdalla, joka mopolla päristelee isompiaan edellä. Miten sinä pystyt siihen? Jos voittaisimme mestaruuden, jäisikö sinua surettamaan että välillä hävittiinkin, eikä saatu rankkareita sisään? Niin ja se maalittomuusennätyskin vielä:(
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tuomas Pihlmania lainaten:

"Ennemmin helvetti jäätyy kun JYP voittaa Suomen mestaruuden"

Olen jo kymmeneen kertaan sanonut sen sinulle(kin), että Alatalo lienee paras valmentaja JYP:lle tällä materiaalilla ja tämänlaisella joukkueen rakenteella.

Olen vain sitä mieltä, että jos Matti haluaa nousta ylemmäs valmentajaurallaan, muutama asia on muututtava. Tai mistä sen ikinä tietää, mutta tämä on oma kantani.

Arvostan Alataloa valmentajana, mutta ei hän täydellinen ole.
 

Läski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti kummitus
Hyviä mietelmiä ja kysymyksiä, joihin mielelläni näkisin muutaman nimimerkin mielipiteitä. Ne kriittiisimmät kriitikot ja hätähousut, jotka niin kärkkäästi olivat nokkimassa syksyllä ja talven pimeinä Mattia ja pelaajia, oliko se kaikki paska lopulta aiheellista? Minusta tuo Huerzon laittama lista kertoo kaiken oleellisen koko Jypistä tekemisen tasoa mitattaessa. Se kertoo minulle että täällä tehdään valtakunnan parasta työtä jääkiekkojoukkueen puikoissa. Mitä se kertoo "sosiaalipeluutuksesta" ja Jyp organisaatiosta Matti "liian kiltti kaljupää" Alataloineen? Haluaisin kuulla ensinnäkin vaikka Peeltä tai Jukiapinalta, mitä se heille kertoo.

Viestin lähetti Köpi
En minä tietääkseni ole kimppuusi käynyt, halusin vaan tietää, että mikä sinulla oli taka-ajatuksena tässä kun nostit tämän ketjun esille ja eräät nimimerkit, jotka olivat sitä mieltä, että Alatalon tie on kuljettu loppuun JYP:ssä.
Jälkiviisasteluko, siltä se vähän tuntuu.

Minä taisin olla syyllinen tämän ketjun ylösnostoon, joten muutama puolustava sana. Ajatuksenani oli lähinnä saada keskustelua aikaan Matti Alatalosta myös silloin, kun joukkue pelaa hyvin. Esittämäni retoriset kysymykset epäilemättä osoittivat, että olen itse kohtuullisen tyytyväinen Alatalon tekemisiin.

Viittaukset aiempiin kirjoituksiin aiheesta (vaikkakin keneenkään kohdistamatta) taisi olla virhe, sillä se tahtoo herkästi johtaa kuka sanoi mitäkin –väittelyihin.

Kritkkiikiähän sieltä löytyykin, aiheellista ja aiheetonta, mutta mitäpä niillä on väliä. Ei Masa sentään ole mikään pyhä lehmä, jonka kritisointi olisi kielletty. Esimerkiksi olin itse hetkittäin aika hiilenä, kun tappioputkessakin kokoonpano oli sama ottelusta toiseen, eikä juuri mitään fanille asti näkyvää tehty. Eikä nyt haittaa, että silloinkin mentiin Alatalon pillin mukaan. Jos tällainen tunnustus nyt ketään kiinnostaa.

Joka tapauksessa halukkaiden sopii katsoa taaksepäin ja arvioida Alatalon onnistumista. Sellainenkin on kai ihan mahdollista, vaikka se voikin halutessaan leimata pelkäksi jälkiviisasteluksi.

Ja se pisteen hinta ei nähdäkseni kerro koko totuutta joukkueen suorituksesta. Mikäli joukkue/seurat laitettaisiin paremmuusjärjestykseen pisteen hinnan mukaan, niin voimme kuvitella joukkue A:n, joka kerää 1,51 pistettä ottelua kohti. Ja joukkue B:n, jonka budjetti on kaksinkertainen. Tällöin joukkue/seura B olisi automaattisesti huonompi, vaikka se voittaisi kaikki ottelunsa. Tämä ei taida kuulostaa ihan fiksulta, vai mitä Kummitus?

Tästä huolimatta pisteen hinta on kuitenkin yksi hyvä mittari muiden joukossa.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Läski
Ja se pisteen hinta ei nähdäkseni kerro koko totuutta joukkueen suorituksesta. Mikäli joukkue/seurat laitettaisiin paremmuusjärjestykseen pisteen hinnan mukaan, niin voimme kuvitella joukkue A:n, joka kerää 1,51 pistettä ottelua kohti. Ja joukkue B:n, jonka budjetti on kaksinkertainen. Tällöin joukkue/seura B olisi automaattisesti huonompi, vaikka se voittaisi kaikki ottelunsa. Tämä ei taida kuulostaa ihan fiksulta, vai mitä Kummitus?

No eihän se kerrokaan, kun se ei olekaan kuin osatotuus. Koko totuuden ja joukkueiden paremmuusjärjestyksen kertoo sarjataulukko. Kyllä tuo on vain mainio mittari sille miten tehokkaasti rahat on muutettu pisteiksi verrattuna muihin organisaatioihin, sitähän se on ammattiurheilu, bussinesta. Vain urheilullisen menestyksen myötä tuollainen kioski voi kannattaa (aivan kamikaze bizniz näillä kulmilla).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös