Kannan nyt omankin korteni kekoon tässä keskustelussa. Pyrin olemaan mahdollisimman puolueeton asiassa ja itsellä ei ole mitään havaintoja Nickersonin käyttäytymisestä kyseisenä iltana hallilla, sillä olin itse töissä.
Ihan alkuun on todettava, että tässä taas ollaan jakamassa tuomioita sen perusteella mitä kohulehdistö on antanut asiasta ymmärtää ja myöskin sen perusteella mitä Ilveksen Hautamaa oli huudellut tunteet pinnassa heti tapahtuman jälkeen toimittajille. Eli jätetään sen kyseisen illan haastattelut ja lausunnot omaan arvoon kummaltakin puolelta.
Eilinen IS-urheilu alkaa jo antamaan vähän oikeaa kuvaa tapahtumasta. Joka löytyy nelosen
uutisvideoista.
Perustan omat arvioni täältä luettuihin ja em. uutisvideon haastatteluihin. Itse en hyväksy herralta kyseistä käytöstä ja omasta mielestäni ässien kuuluisi rangaista kahden pelin huililla riippuen siitä mitä sm-liiga arpoo. Täällä on puhuttu kaiken maailman lyömisistä ja huitomisista ja niskalenkeistä. Ainoan silminnäkijän(Ilveksen hautamaa) antaman haastattelun mukaan kyseessä on ollut pelkkä tönäisy. Sm-liiga ilmaisesti tulee antamaan ässille sanktion siitä, että edelleenkään ei ole pystytty turvaamaan vastustajan turvallisuutta hallissa, koska jo toistamiseen katsoja/katsojat ovat aiheuttaneet vaaratilanteen vierasjoukkueen pelaajia/toimihenkilöitä kohtaan.
Tässä aletaan kysymään nyt ihan aluksi sitä, että kuka on ollut se järjestysmies joka on päästänyt Nickersonin sinne pukukoppikäytävälle, koska hänellä ei ole ollut mitään asiaa/lupaa mennä sinne vielä tuossa vaiheessa. Tuomareita tässä ei voi mitenkään syyttää, koska missään ei ole ollut mitään merkkiä kahinoinnista jäältä poistuttaessa, joukkueet ovat hyvässä yhteishengessä olleet siirtymässä pukutiloihin jolloin tuomareilla ei ole ollut mitään syytä lähteä sinne käytävälle seuraamaan tilannetta sen takia, että joku järkkäri ei ole hoitanut hommaansa ja pitänyt "siviilit" poissa pukukoppikäytävältä. Tästäkin syystä sanktiota ässille. Ässät tulevat saamaan oman käsityksen mukaan 5000-15000€:n sakot jotka perustuvat kyseiseen ja jo aiemmin tapahtuneeseen episodiin tps pelissä. Sitä ei ole kieltäminen, etteikö tuomari olisi omalla toiminnallaan provosoinut tilanteita, mutta ei se silti oikeuta katsojia ja "katsojia" toimimaan kyseisellä tavalla ja tällaiset tapaukset kuuluu järjestysmiesten hoitaa pois, että tällaista ei pääse tapahtumaan. Tuomarin toiminta ei mitenkään lievennä tapauksia ässien näkökulmasta eikä saakkaan tehdä niin.
Mikäli Kantee on taklannut Kivenmäkeä päähän niin se on väärin ja siitä olisi kuulunut tuomarin antaa rangaistus vaikka ei mave olisikaan kiukutellut ja jäänyt filmaamaan. Päähän kohdistunut taklaus on rangaistava teko sattui vastapuoleen tai ei! Niitä jäähyjä ei kuulu antaa seurausten vaan tekojen mukaan. Tämä ei kuitenkaan oikeuta minkään laisiin kostotoimenpiteisiin koska se on vielä naurettavampaa lähteä kostamaan toisen tekoa, jos tuomari ei ole siitä antanut rangaistusta. Ainut mikä on hyväksyttävää, niin on pieni torikokous heti tapahtuman jälkeen tai seuraavassa vaihdossa puhdas taklaus pienen muistutuksen kera. Kaikki mitä tapahtuu usean minuutin tapahtuman jälkeen on väärin.
Sitten itse Nickesoniin. Teko on tuomittava oli se sitten pelaaja tai katsoja tai pelikiellossa oleva pelaaja. Suurin vastuu kuitenkin kuuluu tekijälle. Itse en näe enää mitään järkeä tällätä lisää pelikieltoa koska se on jo nähty, että se vaan pahentaa tilannetta ja mies turhautuu lisää. Nyt sm-liigan kurinpito lautakunnan pitäisi ottaa asia puheeksi ässien seurajohdon, valmennusjohdon sekä itse pelaajan kanssa ja sopia miten toimitaan jatkossa ja mitä seuraa, jos ei tyyli muutu. Omasta mielestäni tästä kuitenkin pitää antaa se 1-2 peliä lisää pelikielto joka sitten tuplataan koska oli jo ennestään pelikiellossa. Tämän lisäksi pelaajan otteita tullaan seuraamaan tarkasti otteluvalvojien sekä omien valmentajien toimesta. Otteluvalvojan tulisi antaa raportti sm-liigalle ja seuralle, jos jotain hälyyttävää alkaa ilmaantua. Seuran ja ennenkaikkea valmennusjohdon pitää tulla toimia Nickersonin kohdalla oikein ja reagoida tilantaisiin heti. Pistetään poika vaikka istumaan penkinpäähän muutaman vaihdon ajaksi, jos tunteet alkaa lämmetä liikaa ja tarpeen vaatiessa jättää pelaaja pois kokoonpanosta ja jopa pois katsomosta ainakin aluksi, jos ei ole kokoonpanossa.
Itse olin valmis heti lähettää Nikken takaisin sinne mistä on tullutkin, mutta nyt jonkinaikaa rauhoituttua ja mietittyäni asiaa. Niin olen sitä mieltä, että katsotaan nyt mitä tulevaisuus näyttää. Jos pelaaja tarvitsee terveydellistä/sosialista apua, niin sitä tulisi antaa, jos se ei kelpaa niin sitten saa puolestani lähteä
Puhtaat sponttaanit pelitilanteista johtuvat nyrkkihippaset ja torikokoukset pienine tönimisineen JÄÄLLÄ on mielestäni ok, mutta Nickersonilla alkaa mennä touhu jo vähän yli. Kyseinen toiminta ei kuulu mihinkään kiekkosarjaan.
Nakke