Matkakohteenne

  • 2 450 824
  • 14 528

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Todella iso kiitos tästä vihjeestä. Oli todella kullan arvoinen läpyskä. Metrolla ajettiin ja Colosseumin jonosta mentiin ohi niin, että heilahti! :-) Olisin maksanut sen Passin hinnan melkeen pelkästä Colosseumin jonon ohittamisesta.

Eipä kestä!

Suosittelen muillekin Rooman kävijöille Roma Passia, se tuo hintansa takaisin nopeasti ja jonottamisiin liittyvän stressivitutuskertoimen pienentämisessä se on vertaansa vailla. Tietysti jos joku haluaa toista tuntia kökkiä jonossa, niin siitä vain, mutta ohikin pääsee.

Suosin monesti ulkomaanreissuillani erilaisia CityCardeja ja CityPasseja, ne helpottavat elämää sikäli, että moni ns. turha säätäminen jää pois, ja hyvin monessa paikassa tärkeimpiin kohteisiin pääsee joko reippaalla alennuksella tai jopa ilmaiseksi, ja joissain paikoissa myös perusjonon ohi.

Kaikissa maissa ja kaupungeissa nämä kortit ja passit eivät ole aina niin kaksisia. Yritän etukäteen vähän laskeskella sitä, että pääsisin kortin hankintahinnalla vähintään omilleni, ja yleensä näin käy ja/tai pääsen vähän plussallekin. Viime kuun Prahan reissullani jäin muutaman euron tappiolle Praha-kortista, tosin se johtui muista reissupainotuksistani.

Roma Pass on minusta ehdottomasti yksi parhaimpia, samoin Budapestin vastaava kortti oli erinomainen. Useamman päivän Budapest-reissulla kortista tuli useita kymmeniä euroja silkkaa voittoa, kun hankin kortilla liput kantosiipialusmatkalle Budapestista Wieniin. Vajaan satasen matkalipusta sai muistaakseni neljänneksen vai oliko se vielä enemmän pois Budapest-kortilla, ja se lähes yksinään kuittasi koko kortin. Budapestissa oli myös kätevää hyödyntää kortin joukkoliikenneominaisuutta, koska paikalliset kolikoilla toimivat lippuautomaatit olivat usein rikki, harvoin oli pieniä kolikoita. Myös lipputarkastajia oli todella tiheään, mutta Budapest-korttia heilauttamalla pääsi näistäkin ohi kun muut jäivät esittelemään lippujensa leimoja.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Krakovaa voin kyllä minäkin suositella, kiva kaupunki ja puolalaiset on mukavaa sakkia. Itse ajeltiin jokunen vuosi sitten Gdanskista Lodzin kautta Krakovaan, liikenne on vielä varsinkin pienemmillä teillä vähän hasardihkoa mutta hyvin siellä pärjää ja voisin kuvitella että Krakovasta käsin voisi myös tehdä hyvän autoreissun, siellä etelässä on kuulemma nättiä maisemaa, Zakopanea ainakin moni paikallinen kehui että mene sinne tai olet ääliö. En mennyt, nyt olen ääliö.
No joo. Tuli vedettyä taannoin Gdanskista junalla Zakopaneen (on muuten tuntuva matka), eikä se nyt ihan kovin maaginen kokemus ollut. Aktiviteettimestahan se nimenomaan on, eli suksien tai vaelluskenkien kanssa varmasti hauskaa, mutta perus kaupunki(kylä)reissuna ei tarjoa juuri mitään. Paitsi leppoisan tunnelman ja ihan kivat maisemat.

Krakova tosiaan on mainio paikka ja suositeltava kaupunkireissukohde! Budapestiin mä ehkä silti lähtisin, jos joku itäisen (noniinno) Euroopan kaupunki pitäisi valita. Jos useamman kaupungin reissua kaipaa, voi helposti yhdistää Bratislavaan (~2½h), Wieniin (~3h) ja jos jaksaa Tsekkien puolelle Brnoon (~4h), miksei Prahaankin (~7h). Prahasta ei tosin allekirjoittaneella kokemusta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Krakova tosiaan on mainio paikka ja suositeltava kaupunkireissukohde! Budapestiin mä ehkä silti lähtisin, jos joku itäisen (noniinno) Euroopan kaupunki pitäisi valita. Jos useamman kaupungin reissua kaipaa, voi helposti yhdistää Bratislavaan (~2½h), Wieniin (~3h) ja jos jaksaa Tsekkien puolelle Brnoon (~4h), miksei Prahaankin (~7h). Prahasta ei tosin allekirjoittaneella kokemusta.

Prahassa olin juuri viime kuussa viisi päivää, matkapäivät mukana laskuissa. Onhan tuo ihan hieno kaupunki, jossa on kaikenlaista nähtävää ja paljon vanhaa arkkitehtuuria. Selkeästi parempi kokemus kuin pääsiäisen aikoihin vierailemani Bratislava, joka oli hieman pettymys. Rähjäinen kuin mikä, ja todella luotaantyöntävä määrä graffiteja ja epämääräistä notkujaa.

Prahassa viettää helposti pari päivää itse kaupungissa (joista puoli päivää vähintään Prahan linnassa ja sen alueilla), pari päivää kannattaa käyttää retkiin lähialueille kuten Kutna Horan kylään, josta löytyy muun muassa täysin uniikki Sedlecin luukirkko, joka on sisustettu kymmenien tuhansien ihmisten luilla ja pääkalloilla. Huikea paikka, ja Kutna Hora on muutenkin kaunis, arvokas paikka.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt mä sen päätin. Talvella lähden taas Venäjälle seikkailemaan. Lätkämatseissakin voisi samalla käydä, mikäli sopivasti osuvat kulkureitille.
 

Est.1885

Jäsen
Mihin Kreetalla?

Nappasin syyskuulle Ryanairilta lennot Haniaan...
Mihin kylaan tai kaupunkiin tuolla suunnalla kannattaisi majoittua? Tarkoitus olisi viikon paivat maata rannalla, syoda/juoda hyvin ja ottaa muuten vaan rennosti. Jonkin verran yoelamaakin saisi olla. Yksin matkassa, mies 30+.
 

Spidy#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Falcons, Nhl
Nappasin syyskuulle Ryanairilta lennot Haniaan...
Mihin kylaan tai kaupunkiin tuolla suunnalla kannattaisi majoittua? Tarkoitus olisi viikon paivat maata rannalla, syoda/juoda hyvin ja ottaa muuten vaan rennosti. Jonkin verran yoelamaakin saisi olla. Yksin matkassa, mies 30+.

Neljä vuotta sitten tuli kesäkuussa pari viikkoa oltua Agia marina-nimisessä kylässä, jota voin kyllä suositella. Kylä sijaitsee noin 10-15km länteen Haniasta ja on ihan Plataniaksen vieressä, josta löytyy ainakin muutama baari/klubi, jotka on auki lähes aamuun asti(ainakin sesonkiaikana). Hanian länsipuoli on täynnä pieniä kyliä, jotka on aivan vieri vieressä, joten suurta merkitystä ei ole että mihin niistä majoittuu. Itse tykkäsin kuitenkin että tuo Platanias oli lähellä, koska siellä yleensä käytiin syömässä ja juomassa. Yöelämä oli myös aikalailla keskittynyt sinne. Hanian kaupungissa yöelämä saattaa olla hieman vilkkaampaa myöskin sesonkiajan ulkopuolella, mutta siitä ei omia kokemuksia ole.

Ruoka tuolla oli lähes poikkeuksetta todella hyvää ja Kreetalta saa mun mielestä Kreikan parasta ruokaa. Ruoan jälkeen yleensä tarjottava Raki ei sitten ihan niin hyvää olekaan :)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ruoka tuolla oli lähes poikkeuksetta todella hyvää ja Kreetalta saa mun mielestä Kreikan parasta ruokaa. Ruoan jälkeen yleensä tarjottava Raki ei sitten ihan niin hyvää olekaan :)

Hmm. Minun mielestäni taas olen Kreetalla ja haniassa saanut huonointa ruokaa mitä Kreikassa olen matkutanut (noin 10 eri saarella). Näin se maku on erilainen.
Rakista sitten ihan samaa mieltä, mutta ei paikalliset pontikat missään saarella ole herkkua - Tsipouro, Tsikoudia, Tchiperou, menee eri nimillä eri saarilla.
Erikoista on tosiaan se että saarelaiset saavat luvalla valmistaa ja myydä omasta sadosta tehtyä x määrän vuodessa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Onko kokemuksia Montenegrosta tahi Belgradista? Tässä tehty muutoksia syksyn reissuun budjettivajeen vuoksi. Tällä hetkellä suunnitelma on se, että lennän itsekseni Belgradiin Suomesta ja vaimo Sveitsistä. Pari-kolme päivää siellä ja sitten Montenegroon. Mihin kannattaa suunnata, millä kulkea, minkä hintaista on ruokailut yms. Kovin vähän maasta löytyy tietoa netistä, kun koittaa etsiä. Se on tiedossa, että on Euroopan halvin maa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kokemuksia Montenegrosta tahi Belgradista?

Belgradissa olen ollut neljän päivän ajan vuonna 2010. Ihan OK paikka. Jotenkin rähjäinen ja kaoottinen suurkaupunki, mutta kuitenkin omalla tavallaan kiinnostava. Kalemegdanin linnoitusalue on pakollinen nähtävyys. Linnoitukselta aukeaa ihan kivat näkymät Belgradiin. Lisäksi siellä on aivan huikea sotamuseo, josta löytyy näyttelyesineitä karkeasti sanoen roomalaisajalta Naton tekemiin pommituksiin vuonna 1999. Oman reissuni aikaan näyttelyistä suurin osa oli vain serbian kielellä, mutta menoa se ei haitannut.

Nikola Teslan museo on myös ihan hauska, joskin tekniikan edes jonkinasteinen tuntemus auttaa kummasti ymmärtämisessä. Joka tapauksessa myös tuossa asiassa ummikko avovaimoni piti museota "ihan jännänä" paikkana.

Hinnat olivat melko halpoja, ruoka hyvää ja paikallinen Jelen ihan juomakelpoista olutta. Englannilla pärjäsi hyvin.

Eläintarhaa suosittelen välttämään. Ylpeilevät, että heillä on tarhan kokoon nähden kattavin eläinvalikoima koko Euroopassa. Kääntäen: eläimet ovat liian ahtaasti. Pantteri istui apaattisena häkkinsä ainoalla pienellä hyllyllä, norsu kiersi tylsistyneenä kehää pienehkössä aitauksesa, käärmeet olivat sijoitettuna pitkiin ja kapeisiin lasiterraarioihin, vailla kääntymismahdolisuutta... Eläinrääkkäykseltä vaikuttavaa touhua siis monissa kohdin. Itse tein virheen, enkä uskonut ennakkoon kuulemaani...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Belgradissa olen ollut neljän päivän ajan vuonna 2010. Ihan OK paikka. Jotenkin rähjäinen ja kaoottinen suurkaupunki, mutta kuitenkin omalla tavallaan kiinnostava.

Eläintarhaa suosittelen välttämään. Ylpeilevät, että heillä on tarhan kokoon nähden kattavin eläinvalikoima koko Euroopassa. Kääntäen: eläimet ovat liian ahtaasti. Pantteri istui apaattisena häkkinsä ainoalla pienellä hyllyllä, norsu kiersi tylsistyneenä kehää pienehkössä aitauksesa, käärmeet olivat sijoitettuna pitkiin ja kapeisiin lasiterraarioihin, vailla kääntymismahdolisuutta... Eläinrääkkäykseltä vaikuttavaa touhua siis monissa kohdin. Itse tein virheen, enkä uskonut ennakkoon kuulemaani...

Tuossahan se on jo hyvin sanottu ja hienoa huomata, että Jatkiksellakin käydään muualla kuin Ruotsissa tai Kanarialla. Pari kertaa on tuolla oltu ja ei sinne sen enempää suosituksia tarvitse. Sinne vain pyörimään ja aivan varmasti ei pety.

Juuri tuolla zoossa en ole ollut, mutta muutamassa muussa samalla alueella. Älä mene tai ainakaan lapsien kanssa, tulee todella paha mieli. Älä mene edes yksin, mene vaikka pubiin.

Museoista saan itse enemmän irti, kun mitään englanninkielisiä kylttejä ei ole. Sitä vain ihmettelee mitähän tämäkin nyt taas on. Joku enemmän vanhoja asioita harrastava saattaisi miettiä muuta.

Nuoremmat henkilöt osaavat englantia edes auttavasti niin kuin kaikkialla maailmassa. Taksit eivät kuseta, mutta tietenkin perusnormaalitarkkuus pitää olla.
 
F

Flonaldo

Pari-kolme päivää siellä ja sitten Montenegroon. Mihin kannattaa suunnata, millä kulkea, minkä hintaista on ruokailut yms. Kovin vähän maasta löytyy tietoa netistä, kun koittaa etsiä. Se on tiedossa, että on Euroopan halvin maa.
Belgradista ei enempää sanottavaa kuin tuossa jo kertoiltuna.

Montenegrossa omasta mielestä parhaat mestat löytyvät Kotorin lahden ympäristöstä. Siinä on jos jonkin näköistä pikkukaupunkia ja kylää lahden rannoilla, joista Kotor itse toki se paras paikka.

Itse tuli kuljettua autolla ja oli varsin pätevä ratkaisu. Bussillakin pääsee, mutta autolla helpompi stoppailla kaikkialle mihin haluaa ja ihan vain kun tulee sellaisia maisemia, että pitää pysähtyä niitä ihailemaan ja kuvaamaan.

Vähän tuli rannikkoakin katsottua, Budvassa ja siitä eteenpäin. Cetinjeen tuli myös ajettua. Kaupunki itsessään ei kovin kummoinen ollut, mutta ajomatka vuoren päälle ja sieltä kapeaa hiusneulamutkatietä takaisin alas Kotoriin oli kyllä sen arvoista.

Skadar-järvestä ja Virpazarista olen kehuja kuullut, itse ei tullut sinne ehdittyä. Podgoricaa taas vastaavasti ei pahemmin ole hyvillä sanoilla siunattu.

Ja ei ole kyllä Euroopan halvin maa turistin kannalta. Moni muu (Bosnia, Albania, Kosovo) on vielä halvempia. Mutta halvallahan siellä selviää, varsinkin off-seasonilla. Me otettiin Kotorista helvetin iso oma huoneisto, ihan uudehko talo ja iso partsi lahdelle päin - eikä maksanut "mitään". En nyt tarkkaa hintaa muista, mutta jotain naurettavaa <30€ per vrk.

Ruokailuissa selviää kanssa kyllä halvalla. Ehkä vähän hankalampaa voi olla löytää oikeasti tasokkaita ravintoloita - jos sellaisista tykkää. Mutta kyllä hyviä perusrafloja riittää joka lähtöön.

Ja tietysti näppärää, kun voi euroilla maksaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jamaica ja Ocho rios taitaa sittenkin olla talven kohde. Onko kukaan käynyt? kokemuksia?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kokemuksia Montenegrosta tahi Belgradista? Tässä tehty muutoksia syksyn reissuun budjettivajeen vuoksi. Tällä hetkellä suunnitelma on se, että lennän itsekseni Belgradiin Suomesta ja vaimo Sveitsistä. Pari-kolme päivää siellä ja sitten Montenegroon. Mihin kannattaa suunnata, millä kulkea, minkä hintaista on ruokailut yms. Kovin vähän maasta löytyy tietoa netistä, kun koittaa etsiä. Se on tiedossa, että on Euroopan halvin maa.
Vastaanpa tähän. Kierrettiin balkanilla pari viikkoa ja lauantaina tulimme kotiin. Montenegrossa vietimme 3 yön verran. Kaksi yötä yövyimme Podgoricassa ja yhden yön Kotorissa. Podgoricasta teimme iskuja kohteisiin, itse kaupungissa ei oikein ollut mitään. Montenegrossa kuljimme autolla, muualla julkisilla. Auto oli kätevä.

Päiväreissun teimme Durmitor-luonnonpuistoon pohjoisessa ja tätä täytyy suositella, jos tykkää luonnossa patikoimisesta. Turisteja oli mustalla järvellä, joka toimii lähtöpaikkana monille vaellus-reiteille, mutta itse reitit olivat todella hiljaisia. Itse nousimme eräälle huipulle 2500 m korkeuteen, ja näkymät olivat todella huikeat! Olisin voinut viettää tuolla viikon vaeltamassa luonnossa. Jos vaeltaminen ja luonto kiinnostaa, tänne kannattaa todellakin suunnistaa.

Toinen paikka jota suosittelen varauksetta kaikille on Kotor, ja eritoten tuo Flonaldon mainitsema serpentiinitie vuorelle Kotorin vieressä on nähtävyys itsessään. Maisemat Kotorin lahdelle ovat uskomattomat, ehkä hienoimmat mitä olen nähnyt. Tien reunassa on pysähtymispaikkoja, johon voi auton pysäyttää ja nauttia maisemista (ottaa kuvia). Tämä on must kun Montenegroon menee. Itse kaupunkikin on hieno.

Budva oli aika perusrantakohde, jossa todella paljon turisteja. Jos tykkää, niin tykkää. Emme itse täällä hengailleet kovinkaan pitkään.

Hintataso on halpa. Kotorin vanhassa kaupungissa hieman kalliimpaa, mutta kyllä kaikki ateriat alle 10 euroa olivat ja olut on puoli-ilmaista. Turistipaikkojen ulkopuolella syö alle 5 eurolla ja juo euron oluita. Ruoka ei mielestäni ollut erikoista kyllä missään. Paljon paremmin söimme Sarajevossa, Kroatiassa sekä Sloveniassa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokemuksia kanaalisaarista Jersey ja Guernsey? Ensi sunnuntaina on lähtö viikon reissulle Britanniaan ja muuta ei ole lyötu lukkoon kuin että viimeisenä lauantaina pitää olla Lontoossa futismatsissa ja konsertissa. Nuo tuntuisivat jossain määrin kiinnostavilta kohteilta alkumatkalle.

Lähinnä mietityttää, että kannattaisiko olla jommallakummalla "pidempään" vai käväistä molemmilla? Jos kävisi molemmilla, se tarkoittaisi kahta yöpymistä per saari ja aikaa olisi käytännössä yksi kokonainen päivä ja saapumispäivän iltapäivä ja ilta molemmille. Suurin riski pikareissulle on kai se, että ainoana kokonaisena päivänä sataisi koko ajan.

Edittiä. Nyt on buukattuna sitten kaksi yötä per saari, vinkkejä näkemisen arvoisista paikoista otetaan vastaan edelleen. Läpikulkumatkalla molempiin suuntiin tulee piipahdettua myös Poolessa, mutta siellä ei ehdi oikestaan tehdä muuta kuin nukkua yhden yön ja kävellä aseman ja sataman väliä.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jostain syystä olen Köpiksessä tykästynyt erityisesti Nørreportin aseman viereisiin kauppahalleihin.

Kiitokset tästä loistavasta vinkistä, lopulta päädyttiin olemaan vain päivä Köpiksessä ja tuo oli kaupungissa ainut varsinainen kohde. Leppoisa mesta, join siinä lasillisen shampanjaa samalla kun vaimo ja poika söivät italialaista jäätelöä. Hallien kulmalta napattiin gourmet-hodarit ja ihmeteltiin ruoan sun muun määrää ja tasoa. Sovittiin vaimon kanssa, että ensi vuonna jätetään poika jonnekin hoitoon ja lähdetään tuonne päiväksi mässäilemään ja maistelemaan viinejä.

Heti tullessa Köpikseen käytiin syömässä smörrebrödit, saatiin vinkki että Told & Snaps tarjoilee ehkä parhaat koko kaupungissa. Sinne siis ja kävi tuuri kun oltiin noin 11.30 mestoilla ja kello 13.00 kuulemma mesta on aina täyteen varattu. Ilmeisen suosittu mesta ja ihan syystä, aivan helvetin hyvää safkaa, mielenkiintoinen juomavalikoima (Bryghuset Braunsteinin oluet, omatekoista snapsia) ja loistava palvelu. Ehdoton kohde jos haluaa perinteistä tanskalaista ruokaa. Söin tartaria perinteiseen tapaan (toki siis leipä alla) ja siihen sopivan snapsin, vaimo söi jotain Grönlannin rapuja ja munia ja pojalle pyydettiin kylmäsavulohta, munia ja leipä erikseen. Kaikki aivan loistavaa.

Tuosta käveltiinkin kaupungin läpi sinne Torvhallenille ja siitä sitten metrolla Den Blå Planetiin, jossa ihmeteltiin tunnin verran kaloja. Mukava mesta sekin ja tunti oli juuri sopiva aika kaksivuotiaalle juosta mesta läpi. Mä olisin ehkä viihtynyt vähän pidempäänkin, näkemistähän siellä oli, vaikkei nyt mitään älyttömän isoja otuksia olekaan.

Päivän mittaiseksi Köpis jäi sen takia, että viihdyttiin niin hyvin Malmössä. Todella kaunis kaupunki, hyvin hoidettuja ja siistejä puistoja on paljon keskustan ympäristössä, kanaalit halkovat keskustaa ja vanha kaupunki on siisti ja jotenkin sympaattinen. Malmössä vietettiin Malmöfestivalenia, koko kaupungin keskusta oli täynnä erilaisia tapahtumia, kulttuuria, sirkusta, taidetta, musiikkia ja ruokaa.

Ruoka iski meihin koviten, kaksi (tai kolme, poika oppii) ruokafriikkiä innostui kovasti street food -alueesta. Parin päivän aikana tuli maisteltua chileläistä churrascoa, unkarilaista langosta, libanonilaista BBQ:ta, jotain somalialaisia pullia joissa oli ainakin papuja, yksi elämäni parhaista hampurilaisista (Fast Food Specialisterna Tukholmasta), vietnamilaista nuudelikeittoa, turkkilaista kebabia, kreikkalaista gyrosia, ranskalaisia crepesejä, italialaista tuorepastaa (tekivät kojussa sitä kokoajan lisää) ja italialainen versio pulled pork -leivästä. Jotain varmaan unohtui. Ainakin kymmenen kojua olisin halunnut vielä kokeilla ja ainakin 30 jäi kokeilematta. Aivan älyttömän hyvää kaikki, onneksi monista sai maisteluannoksen (30 kruunua). Hinnat olivat ihan kohtuulliset, 60-90 kruunua (6,5-10 euroa) ja annokset isoja.

Illalla vanhan kaupungin Lilletorgetista tuli paikallisen yöelämän keskus, kaikki terassit täyttyivät (tiistai-ilta) ja musiikki soi. Haaveillen katselin sitä ja kaipailin vastaavaa Helsinkiin. Osa terasseista oli selkeästi fiinimpiä, pöytiintarjoilulla ja siisteillä kattauksilla varustettuja, mutta samalle torille mahtuivat myös viereinen bilepaikka jossa valot välkkyivät terassillakin ja musiikki pauhasi.

Ensi vuonna varmaan tulee tuolla käytyä uudestaan jollain reissulla, ehkä silloin enemmän Kööpenhaminaa sitten luvassa, näytti mukavalta kaupungilta, varsinkin kun vähän eksyttiin matkalla keskustasta Nörreportiin ja löydettiin joku paikallinen Kallio, joka vaikutti pirun kivalta pienine baareineen, putiikkeineen ja ravintoloineen.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Matkavinkkejä kaivattaisiin. Muutaman rankan projektin jälkeen pitäisi lokakuun puolivälissä päästä jonnekin kohtuu lämpimään chillaamaan. Matkaseurana on tyttöystävä, joten mitään ihmeempiä biletysmestoja ei tällä kertaa tarvita.

Aikaa on vain viikko, joten Aasiaan ei viitsi tällä kertaa lähteä. Kohteena siis varmaankin lähinnä Välimeri, mahdollisesti Kanariakin jos joku kiva mesta löytyy. Turistirysät ja 10-kerroksiset hotellit ei kauheasti inspiroi. Joku rauhallinen pikkukylätyylinen paikka, missä kuitenkin lähistöllä jotain shoppailumahdollisuuksia ja vaikkapa historiallisia/kulttuurinähtävyyksiä. Kiva ranta aina plussaa. Ja tosiaan tällä kertaa suunnitelmissa ihan valmismatka, että selviää mahdollisimman helpolla ja saa akut nopeasti ladattua.

Vaihtoehtoja ei enää lokakuussa tunnu kauheasti olevan. Turkista muutamia kohteita, Kreeta, Rodos, Kanariansaaret, Portugali, Israel, Marokko, Tunisia... Kreeta ehkä itseäni eniten houkuttaisi kun siitä on jo parikymmentä vuotta kun siellä viimeksi käynyt.

Löytyykö joltain sopivia ideoita matkakohteeksi?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tuomas: kokeilkaa Gardan kylää gardajärven rannalla. Suosittelen hotel Pareanaa.

Lämmintä riittää, hyvät uimarannat, hyvä järvi, paljon mahdollisuuksia päiväretkiin, huikeita näköaloja ja paljon ravintoloita. Hinnat eivät huimaa päätä ja turistikausi on jo loppunut. Kaiken kaikkiaan sympaattinen muttei liian pieni kylä. Venetsiakin on riittävän lähellä jos niikseen tulee. Lennot Veronaan ja dösällä perille.
 

julle-jr

Jäsen
Tuomas: kokeilkaa Gardan kylää gardajärven rannalla. Suosittelen hotel Pareanaa.

Lämmintä riittää, hyvät uimarannat, hyvä järvi, paljon mahdollisuuksia päiväretkiin, huikeita näköaloja ja paljon ravintoloita. Hinnat eivät huimaa päätä ja turistikausi on jo loppunut. Kaiken kaikkiaan sympaattinen muttei liian pieni kylä. Venetsiakin on riittävän lähellä jos niikseen tulee. Lennot Veronaan ja dösällä perille.
Pohjois-Italia on kyllä yksi parhaista maailmankolkista mun makuun. Kovin lämmin ei tosin enää tuohon aikaan välttämättä ole.

Suosittelisin harkitsemaan auton vuokrausta jo heti heti lentokentältä. Se antaa enemmän vapauksia katsella ympärilleen. OK lentoyhteyksiä saa myös Venetsiaan ja tietenkin Milanoon, joista matkaa toki kertyy enemmän mutta nopeasti sen autolla ajaa, Venetsia-Milano -tie on hyvää motaria.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Tuomas: kokeilkaa Gardan kylää gardajärven rannalla. Suosittelen hotel Pareanaa.

Lämmintä riittää, hyvät uimarannat, hyvä järvi, paljon mahdollisuuksia päiväretkiin, huikeita näköaloja ja paljon ravintoloita. Hinnat eivät huimaa päätä ja turistikausi on jo loppunut. Kaiken kaikkiaan sympaattinen muttei liian pieni kylä. Venetsiakin on riittävän lähellä jos niikseen tulee. Lennot Veronaan ja dösällä perille.
Gardajärvi on ollut jo pitkään yhtenä toivekohteena, mutta ehkä mielummin kuitenkin kesällä. Lokakuussa näyttää ennusteet olevan noin 14 astetta. Hieman enemmän lämpöä olisi tällä reissulla toiveissa.

Kiitokset vinkistä V-G- ja julle-jr!
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Miten olisi Kypros tai Jordania? Molemmissa on takuulla lämmintä tuohon aikaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lähi-Idässä on muutenkin kivan lämmintä nykyään. Jos hyvin käy, voi post metal -bändi ISIS olla kiertueella eli ns. hoodeilla.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Eipä tuo Jordania ole mikään vaarallinen vaikka naapurimaissa sekoillaankin. Mutta tosiaan, lomapaikkana en suosittele sitten millään mittarilla, paska paikka.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ennen kuin Jatkoajan tosimatkustajat ehtivät itkupotkimaan tänne, totean, ettei mulla ole Jordaniaa vastaan mitään. Ja ISIS vain sattui sopimaan tähän hulvattomaan kaskuun, joka mieleeni juolahti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös