Mainos

Matkakohteenne

• 2 593 098
  • 15 003

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Kiitos! Tämä taisi mennä nyt ykkösvaihtoehdoksi. Frankfurtiin lentää edullisesti, ja junia menee tuota väliä näköjään siihen tahtiin, että sen kun kävelee johonkin sisään.
Junia tosiaan riittää ja hintataso kohtuullinen. Jos saat matkapäivät ja -ajat aikaisin kiinnitettyä, saa piletit hankittua ainakin kolmanneksen halvemmalla. Toisaalta, junia perutaan jonkin verran, joten ehkä pienimmällä stressillä pääsee, jos ostaa liput vasta asemalta. Eipä tarvitse asioida DB:n infotiskillä lippuvaihtoja setvimässä.

Pariskuntana liikkuessa lähellä oleva Schwetzingen (15 km Heidelbergista) on (yleensä) naisia kiinnostava kohde linnansa ja laajan kuvauksellisen puistoalueen vuoksi. Harmi vaan, että maaliskuun puoliväli on todennäköisesti liian aikaista lähikaupunkien/kylien kohteille, jos kaipaa englanniksi pidettyä opaskierrosta. Joten en käy niitä tämän enempää läpi.

Speyerin teknistä museota voin suositella varauksetta. Varaa kaupungille aikaa koko päivä, jos aihealue yhtään nappaa. Kaupungin tuomiokirkko on näyttävä ja kävellessä juna-asemalta teknistä museota kohti sitä on mahdoton olla huomaamatta.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä olisi kiva kohde Euroopassa 3-4 päiväksi maaliskuun puolivälissä? Eli jokin kaupunki, jossa on paljon nähtävää ja sää tuohon aikaan vuodesta suotuisa ympäriinsä kävelyyn.

Säät vaihtelee, Weckman pysyy, kuten legendaarisessa mainoksessa sanottiin. Eli jos huono säkä osuu, saattaa vaikka Las Palmasissa tulla lunta.

Mutta aloin pohtia, että missä olen itse Euroopassa reissannut maaliskuun puolivälissä, ja mieleen tulivat Amsterdam (josta päiväretki Antwerpeniin) sekä München. Molemmissa oli ihan kiva keli tuolloin. Ei liian kuuma, muttei liian kylmäkään. Nähtävää riitti, ja kävellen oli helppo liikkua, kuten myös julkisillakin.

Toisaalta, jos huono säkä tulee, niin Euroopassa voi palella tuohon aikaan. Muistissa on toukokuun puolivälin reissu Bremeniin, ja pipo oli pakollinen varuste.

Tästä syystä antaisin suurimman painoarvon sille, että kaupungista löytyy tekemistä, oli keli mikä hyvänsä. Ja julkinen liikenne pelaa, ettei sade pilaa täysin lomaa.

No, nyt tuli mieleen, että olenhan minä tuolla Barcelonassakin ollut maaliskuussa. Silloin oli surkea keli. Pipo päässä piti sielläkin kulkea joinain päivinä. Räntää tuli kertaalleen, ja yhtenä päivänä tuli sen luokan vesisade, että keskusta oli hetken aikaa veden vallassa. Avovaimon kengät kastuivat niin totaalisesti, että oli pakko mennä kenkä- ja sukkaostoksille kaupunkipatikan aikana. Oli siellä toki parempaakin keliä joinain päivinä. Sää jäi kuitenkin paljon huonommaksi kuin Damin tai Münchenin reissuilla.

Mitä taas tulee noihin kaupunkeihin, niin yksi keskeinen tekijä on toki se, että kaupunki olisi sellainen että siellä ei vielä ole käynyt - ellei toki halua varta vasten matkustaa jo itselleen tuttuun kaupunkiin.

Suurista kaupungeista Lontoo ja Berliini tarjoavat nähtävää vuoden ympäri, ja julkinen liikenne toimii. Tekemistä piisaa kelistä riippumatta. Gdansk on edullinen ja mukava kaupunki, jossa on etenkin historiasta kiinnostuneille nähtävää. Nähtävä on suurelta osin kävelymatkan etäisyydellä. Amsterdam oli kaupunkina "ihan OK", mutta löydän kyllä helposti paljon enemmän makuuni olevia kohteita. München on aina ollut kiva paikka käydä, vaikkakin olen siellä ollut vain työreissuilla, ja edellisestä visiitistä on jo vuosia. Barcelonassa olimme tuona maaliskuulle osuneella reissulla tuttavia tapaamassa, joten suurin osa reissusta tuli pyörittyä kaukana turistikohteiden ulkopuolella. Turistikohteisiin orientoitunut reissu tuli tehtyä joskus vuosia sitten keskellä kesää, ja pakko todeta, että kaupunki ei varsinaisesti ollut makuuni. Turisteja oli ihan liikaa, ja se näkyi ilmapiirissä. Ja kuten mediaa on seurannut, tilanne on vain pahentanut viime vuosina. Itse olen aina tykännyt Madridista enemmän. Sinnekin pääsee suorilla yhteyksillä.

Tuo sinulle ehdotettu Heidelberg voisi olla kiintoisa. Olen sitä itsekin vuosia miettinyt kohteeksi. Jos vähän pienempiä kaupunkeja miettii, niin aikoinaan matkasin RyanAirilla Roomaan siten, että menin Hahnin kautta. Ja mennessä olin yhden yön Luxemburgissa ja paluumatkalla Ranskan puolella Metzissä. Metz oli etenkin positiivinen yllätys. Kiva kaupunki vain kävellä ympäriinsä. Torilla oli mukavaa syödä "crepes au chocolat". Luxemburg oli lihan tyylikäs kaupunki, mutta ei siellä mitään suurempaa nähtävää ollut.

Vilnassa ja Riiassa olen myös ollut keväällä, joskin molemmissa visiitit taisivat osua huhtikuulle. Olen myös käynyt niissä yhdistelmäreissulla keskellä talvea, joten myös kylmemmällä kelillä nuo paikat on koettu ja ihan hyviksi havaittu. Tosin visiittini tuonne on tehty tämän vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä, joten aikaa noistakin on. Kokemusten perusteella suosittelen kyllä Vilnaa, mutta kaupungin nykyisestä meiningistä ei ole varsinaista tietoa.

Mutta tosiaan, sekavan horinan päätteeksi voisin itse tuossa tilanteessa ja noilla spekseillä edetä niin, että tsekkaisin lentojen ja majoitusten hinnat, ja sen jälkeen arvioisin eri vaihtoehtoja myös lentoaikataulujen mukaan. Jos tuon pohjalta päättäisin lähteä isompaan kaupunkiin, Lontoo on sellainen, jossa käyn mielelläni edelleen, useista aiemmista reissuista huolimatta. Berliiniinkin saattaisin lähteä, jos matkan hinta jää selvästi Lontoota edullisemmaksi. Münchenissäkin voisin käydä ihan turistina kokeilemassa kaupungin meininkiä. Madridin jättäisin väliin, koska lentoaika on selvästi pidempi, ja vaikka kaupunki ihan kiva onkin, nuo muut mainitut menevät silti edelle. Jos Gdanskiin pääsee halvalla, voisin mennä sinnekin, vaikka kaupungin nähtävyydet olenkin jo pitkälti bongannut. Tosin Vilna voisi houkutella enemmän, kun edellinen visiitti sinne on... 16 vuoden takaa.

Tai sitten juurikin se Heidelberg...

Itselläni on vähän pohdinnassa Belgia ensi kesälle. Ehkä tuollainen vastaava neljän yön reissu. Mitä olen tutkaillut, niin yksi vaihtoehto voisi olla lentää Amsterdamin kautta, olla yöt mennen tullen siellä, ja ottaa juna sieltä Belgiaan, jossa pari yötä. Arvon lähinnä Gentin ja Brüggen välillä. Olen ymmärtänyt, että noista Gent olisi vähän autenttisempi ja Brügge olisi hieman enemmän turistirysä. Onko kanssapalstalaisilla noista mielipiteitä?

Tuossa toki vielä vähän mutkan kautta yksi potentiaalinen vinkki alkuperäiseen kysymykseenkin. Voisit vaikka käydä "maastontiedustelussa", niin ehdin muuttaa suunnitelmiani, jos tuo ei toimikaan. :)

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kiitos @Sistis kattavasta vastauksesta. Tuo Gdansk on pyörinyt myös mielessä, etenkin kun Turusta näyttää pääsevän sinne hyvinkin edullisesti ja Turun kenttä on kotoani yhtä kaukana kuin Vantaa. Mutta tässä kävi nopeasti niin, että mä minnekään ole tuossa maaliskuussa vielä menossa, vaan aikaisintaan toukokuussa. Gdansk on silloin entistä parempi ehdokas, kun siellä saattaa maaliskuussa olla ilmeisen kylmä. Katsotaan. Matkailukeskustelu on kyllä mukavaa, vaikka ei joka paikkaan elämänsä aikana ehdikään.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos @Sistis kattavasta vastauksesta. Tuo Gdansk on pyörinyt myös mielessä, etenkin kun Turusta näyttää pääsevän sinne hyvinkin edullisesti ja Turun kenttä on kotoani yhtä kaukana kuin Vantaa. Mutta tässä kävi nopeasti niin, että mä minnekään ole tuossa maaliskuussa vielä menossa, vaan aikaisintaan toukokuussa. Gdansk on silloin entistä parempi ehdokas, kun siellä saattaa maaliskuussa olla ilmeisen kylmä. Katsotaan. Matkailukeskustelu on kyllä mukavaa, vaikka ei joka paikkaan elämänsä aikana ehdikään.

Sehän se. Mitäs sitä suotta vaikkapa Kouvolaan, Kairoon tai Kigaliin lähtemään, jos joku on jo niissä käynyt puolestasi. :)

Gdanskissa riittää nähtävää, koska kaupungin historia on todella kattava. Kun kyseessä on suosikkikirjailijani Günter Grassin synnyinkaupunki, paikka oli itselleni jo hänen kirjoistaan etäisesti tuttu. Ja onhan siellä historiaa hansakapunkina, kuten myös paikkana, josta toinen maailmansota jonkun arvion mukaan alkoi, ja osaltaan myös kommunismin romahdus.

Olen tuolla ollut kahdesti. Ensimmäinen visiitti heinäkuussa reilu kymmenen vuotta sitten, toinen tammikuussa vajaa 10 vuotta sitten. Noiden reissujen aikana on tullut tsekattua ainakin Solidaarisuus-liikkeen museo, merenkulkumuseo sekä toisen maailmansodan museo, joista kaikille suositus. Jälkimmäinen on saanut runsaasti kritiikkiä siitä, että se on puolalaista propagandaa ja vääristää historiaa ylikorostamalla Puolan roolia Natsi-Saksan kukistamisessa. Itse sanoisin, että ei tuo ihan noin räikeästi toteutettu ollut. Toki kyseessä on puolalainen tulkinta, mutta aina jokaisessa museossa korostuu kansan oma osuus kokonaisuudessa. Ja se tulkinta on tietyllä tavalla jopa yksi kiinnostava lisä museossa. Suomen talvisodasta oli aikakin tuolloin oma huoneensa. Se oli varsin pieni, mutta kuitenkin.

Jos tuolloin pääsee jo laivalla Westerplattelle, niin kannattaa käydä. Paikka oli siis se, jossa yhden tulkinnan mukaan ammuttiin toisen maailmansodan ensimmäiset laukaukset. Risteily menee telakan ohi, ja jo se on itsessään näkemisen arvoinen.

Ensimmäisellä reissulla teimme junamatkan läheiseen Malborkin kaupunkiin, jossa on erittäin suuri keskiaikainen linna, muistaakseni jopa Keski-Euroopan suurin. Linnassa emme käyneet, mutta siellä järjestettiin tuolloin sopivasti joku keskiaika-tapahtuma. Turnajaiset olisivat olleet seuraavana päivänä, mutta olimme silloin jo kotimatkalla. Näimme kuitenkin "miekkailu -action-kohtauksen" (termi Kummelin joulusta).

Sisko kävi Gdanskissa kuukausi sitten. Oli edelleen kivaa, mutta hinnat ovat valitettavasti nousseet. Vielä reilu kymmenen vuotta sitten tuolla oli helvatan edullista. Muistan, kuinka tuolloin kävelykadun varrella tuli tyylikkäässä terassiravintolassa syötyä alkukeitot, pääruoat ja jälkiruoat kahveineen, oluella alas huuhdeltuna, ja hinta oli vain reilu 40€ - kahdelta.

Kivoja kahviloita ja ravintoloita riittää kyllä. Jossain panimoravintolassa tuli myös käytyä. Kyllä se kiva kaupunki on.

Edit: ei siitä jälkimmäisestä reissusta olekaan kuin vasta kuusi vuotta. Ensimmäinen heinäkuussa 2012, toinen tammikuussa 2019.

Viimeksi muokattu:

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä olisi kiva kohde Euroopassa 3-4 päiväksi maaliskuun puolivälissä? Eli jokin kaupunki, jossa on paljon nähtävää ja sää tuohon aikaan vuodesta suotuisa ympäriinsä kävelyyn.
Yksi vaihtoehto on ottaa joku ei-niin-turistikohde. Joku vanha kaupunki Keski-Euroopasta. Vaikka Maastricht Hollannin "kaakkoissarvesta". Kalkkikaivostunnelit, 80 km, joihin paikallisia piiloutunut eri aikoina hyökkääjiä turvaan, myös WW2 aikaan natseilta, on ainakin jäänyt mieleen. Vanha kaupunki on hieno, joen toinen puoli (nykyaikainen, siellä mm. messukeskus, jossa kokoonnuttiin EU:n Maastrichtin sopimusta varten) ei oikein inspiroinut. Reilun 5 km päässä on Belgia, joten jos muuta ei keksi, niin voi kävellä toiseen maahan oluelle (toki se Brysselin kenttä on Belgiassa).

Brysselin Charleroyn kentältä on vielä pari tuntia junalla, mutta ehkä teen tuonne reissun uudelleen. Maaliskuussa lämpöä 5-15 astetta, joten hyvä ulkoilusää, muttei mikään t-paitakeli.

Paloposti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Junia tosiaan riittää ja hintataso kohtuullinen. Jos saat matkapäivät ja -ajat aikaisin kiinnitettyä, saa piletit hankittua ainakin kolmanneksen halvemmalla. Toisaalta, junia perutaan jonkin verran, joten ehkä pienimmällä stressillä pääsee, jos ostaa liput vasta asemalta. Eipä tarvitse asioida DB:n infotiskillä lippuvaihtoja setvimässä.
Junat tosiaan usein myöhässä tai peruttuja. Itse käytin viime reissulla DBn omaa sovellusta lippujen ostoon. Sai ajoissa, kohtuullisella hinnalla matkat lukkoon. Ja kun tosiaan niitä junia sitten peruttiin, sovellus kertoi mikä juna korvaa perutun junan sinun matkallesi. Ja reittinä oli täälläkin mainitut Frankfurt-Mannheim-Heidelberg.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Liitteet

• Screenshot_20241013_234958_Chrome.jpg
    Screenshot_20241013_234958_Chrome.jpg
    101 KB · kertaa luettu: 103

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muun muassa minä, mutta en sodan aikana. Jos menen niin sitten, kun siellä on rauha, ja maa kaipaa kipeästi tuloja mm. turisteilta.

Sama täällä. En toki heti rauhan tultua lähtisi, mutta sitten siinä kohtaa, kun maa on jo jaloillaan ja matkustaminen on riittävän helppoa ja turvallista. Se vie todennäköisesti muutaman vuoden. Esimerkkinä vaikkapa Kroatia, joka oli kai reilun viiden vuoden kuluttua sisällissodan päättymisestä jo varsin hyvin jaloillaan. Itse kävin maassa ensimmäisen kerran kymmenen vuotta sodan jälkeen, ja silloin turismi oli jo varsin pitkällä.

Toki sodat ja niistä toipuminen ovat aina erilaisia tapauksia. Mutta kyllä minua kiinnostaisi nähdä Kiova ja Odessa, miksei joku muukin paikka.

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Meillä on rouvan kanssa suunnitelma että kun sota on ohi tehdään Ukrainan matka pitkän kaavan mukaan.
Olen luvannut äitini viedä Kiovan luolaluostaria katsomaan heti, kun sota loppuu. Toivottavasti ehditään toteuttaa matka, kun ikää alkaa jo olla.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Arvon lähinnä Gentin ja Brüggen välillä. Olen ymmärtänyt, että noista Gent olisi vähän autenttisempi ja Brügge olisi hieman enemmän turistirysä. Onko kanssapalstalaisilla noista mielipiteitä?
Bruggen (*) kutsuminen "hieman enemmän turistirysäksi" on mielestäni vähättelyä. Kävin viime keväällä ja paikka jätti kylmäksi. Instagram-kuviin saa tietty ne samat kuvaukselliset näpsyt kuin kaikki muutkin.

ed: linkki ketjun vanhaan viestiin

*) Jee, pääsen pätemään: Brügge - Brugge.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Bruggen (*) kutsuminen "hieman enemmän turistirysäksi" on mielestäni vähättelyä. Kävin viime keväällä ja paikka jätti kylmäksi. Instagram-kuviin saa tietty ne samat kuvaukselliset näpsyt kuin kaikki muutkin.

*) Jee, pääsen pätemään: Brügge - Brugge.

Kiitos. Eli jos toteutan, suunnitelmani, menen Gentiin. Sinne on muutenkin lyhempi matka.

Näköjään vanhakin mies oppii uutta. Olen aina käyttänyt virheellisesti tuota saksalaista kirjoitusasua. Yritän parantaa tapani.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä tuohon kukaan kuole ja itsellänikin lipsuu ü-version suuntaan. Mene ja tiedä, ehkä Brücke-sana sotkee kirjoitusasun?

Ei kuole. Enemmän häpeän sitä, että olen kerran reilu 20 vuotta sitten kirjoittanut epähuomiossa "Thaimaaseen". Siitä en ole päässyt täysin yli vieläkään. Siksi en aio ikinä matkustaa Thaimaaseen, koska kotimaaseen paluun hetkellä saattaisi tuo muistua mieleen liian vahvana.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jaahas, eilen tuli hommattua lennot syyskuulle Osakaan ja sieltä parin-kolmen päivän jälkeen Tokioon katsomaan yleisurheilun MM-kisoja nyt ainakin ja toki jotain muutakin on tarkoitus touhuta lasten kanssa.

Suosituksia tuonne suunnalle? Olen aiemmin ollut muutaman viikon Kiotossa, Hiroshimassa ja Nagasakissa, joten noiden paikkojen tärkeimmät nähtävyydet on jo koettu. Universal Studios kiinnostaisi Osakassa, onko vierailun arvoinen? Lasten kanssa kiinnostaa toki myös Tokion Disneyland.

Lisäksi, jos jollain on Osakasta ja Tokiosta suositella hyvää ja varmaa AirB'nB -majoitusta, otetaan vinkkejä vastaan!

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaahas, eilen tuli hommattua lennot syyskuulle Osakaan ja sieltä parin-kolmen päivän jälkeen Tokioon katsomaan yleisurheilun MM-kisoja nyt ainakin ja toki jotain muutakin on tarkoitus touhuta lasten kanssa.

Suosituksia tuonne suunnalle? Olen aiemmin ollut muutaman viikon Kiotossa, Hiroshimassa ja Nagasakissa, joten noiden paikkojen tärkeimmät nähtävyydet on jo koettu. Universal Studios kiinnostaisi Osakassa, onko vierailun arvoinen? Lasten kanssa kiinnostaa toki myös Tokion Disneyland.

Lisäksi, jos jollain on Osakasta ja Tokiosta suositella hyvää ja varmaa AirB'nB -majoitusta, otetaan vinkkejä vastaan!

Osakan linna oli vuonna 2008 ihan katsomisen arvoinen. Vietin vain päivän tuolla tuolloin, joten sen enempää ei oikeastaan ole heittää. Tuliko aiemmalta Kioton reissulta tehtyä visiittiä Naraan? Jos ei, niin siinä ehkä yksi mahdollisuus.

Alejandro

Jäsen
Helmikuussa matkustan Singaporeen ja sieltä Malesiaan. Jälkimmäisessä olisi tarkoitus viettää suurin osa aika Penangissa ja Langkawissa, mutta Singaporen osalta arvostaisin, jos joku kertoisi jotain kivoja pikkujuttuja, jota tehdä tai nähdä. En ole vielä tarkkaan miennyt, että montako päivää vietän Singaporessa, mutta varmaan joku kolme kuulostaa tässä vaiheelta ihan realistiselta.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Helmikuussa matkustan Singaporeen ja sieltä Malesiaan. Jälkimmäisessä olisi tarkoitus viettää suurin osa aika Penangissa ja Langkawissa, mutta Singaporen osalta arvostaisin, jos joku kertoisi jotain kivoja pikkujuttuja, jota tehdä tai nähdä. En ole vielä tarkkaan miennyt, että montako päivää vietän Singaporessa, mutta varmaan joku kolme kuulostaa tässä vaiheelta ihan realistiselta.

Singapore Flyer eli maailman kolmanneksi korkein maailmanpyörä kannattaa katsastaa, oli kyllä hulppeat näkymät. Little India oli kanssa mielenkiintoinen mesta käppäillä, kuten myös Chinatown. Singaporen eläintarha oli iltahämärän aikaan myös erinomainen. Tuossa nyt pari mitä tuli mieleen kun +10 vuotta sitten kävin siellä. Ainut mitä jäi harmittamaan oli etten käynyt paikallisessa sotamuseossa, oli kuulemma varsin mielenkiintoinen.

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
mutta Singaporen osalta arvostaisin, jos joku kertoisi jotain kivoja pikkujuttuja, jota tehdä tai nähdä.

Luonnollisesti Rafflesiin Singapore Slingille!(*) Varo maapähkinän kuoria lattialla;-) Keskustan food courteista löytyi hyvää syötävää joka kerta.

No kävin joskus ~2001 ja oli vain päivän-parin välipysähdys. Mutta kai noi pätee edelleen.

(*) Oliko se Hemingway vai kuka, joka sanoi että "Nyt kun olen Rafflesissa, voisin hieman vilkaista myös Singaporea."

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Töistähän tässä napsahti pienimuotoinen lähtöpaketti, niin olisi ajatuksena käyttää 2-4k johonkin parin viikon reissuun ja mieluusti lähtö lähipäivinä sekä paluu viimeistään 16.1. Minne menisit ja mitä tekisit jos matkaan lähtisit itseksesi? Itse painin tässä pääni kanssa, että jaksaako jossain reissussa olla kahta viikkoa yksin, kun olen tottunut matkustelemaan kavereiden kanssa. Toiset työt alkaa 17 päivä niin pitäisi siksi tulla 16.1 takaisin.

Hieman tekisi mieli johonkin lämpimään. Katselin, että kaikki lennot on aika kalliita nyt koska talvilomat. Jenkeissä en ole käynyt enkä Aasiassa Sri Lankaa kauempana.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Töistähän tässä napsahti pienimuotoinen lähtöpaketti, niin olisi ajatuksena käyttää 2-4k johonkin parin viikon reissuun ja mieluusti lähtö lähipäivinä sekä paluu viimeistään 16.1. Minne menisit ja mitä tekisit jos matkaan lähtisit itseksesi? Itse painin tässä pääni kanssa, että jaksaako jossain reissussa olla kahta viikkoa yksin, kun olen tottunut matkustelemaan kavereiden kanssa. Toiset työt alkaa 17 päivä niin pitäisi siksi tulla 16.1 takaisin.

Hieman tekisi mieli johonkin lämpimään. Katselin, että kaikki lennot on aika kalliita nyt koska talvilomat. Jenkeissä en ole käynyt enkä Aasiassa Sri Lankaa kauempana.
Itse reissasin Japanissa yksin kaksi viikkoa 8 vuotta sitten. Siellä riittää nähtävää ja koettavaa soolomatkaajallekin. Ainoa negatiivinen asia tuossa on pitkät ja kalliit lennot, kun joutuvat Venäjän ilmatilan kiertämään nykyään.

Jos saat hyvän hintaiset lennot niin mahtunee budjettiin.

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Madeira? Jos ei mitään rantalomaa hae, niin tuolla on miellyttävä ilmasto ja kaunista tähänkin aikaan vuodesta. Tekemistä riittää jos tykkää autoilla mutkaisilla teillä ja liikkua luonnossa ja/tai vesillä. Nuo luontokohteethan on ihan parhaimmillaan juuri silloin kun kuljeskelee yksin. Auton päivävuokrat on erittäin maltilliset ja muutamassa päivässäkin ehtii jo näkemään paljon koska saari ei ole mikään valtavan kokoinen.

Madeira on yksi niistä harvalukuisista paikoista, jonne jäi ihan aidosti halu palata uudestaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy