Ei nyt missään ** Michelin paikoissa toki käyty, mutta oli jotenkin surkuhupaisaa, että kaikki ne etniset ravintolat joihin sattumalta eksyttiin olivat ns. feikkejä eli esim. korealaista eivät pitäneet korealaiset tai italialaista miehittivät jotkut Balkanin sankarit. Tietäähän sen mitä siitä seuraa. Lisäksi jos sanakirjassa on kuva yliarvostetusta ruoasta, niin se on varmaankin juuri fish & chips, ei jatkoon.
Lisäksi huomion kiinnitti valtava seisoskelijoiden määrä eli lähes joka paikassa oli suomalaiseen silmään paljon henkilökuntaa, mutta suurin osa vain palloili ympäriinsä tai seisoskeli ilman järjellistä tekemistä tai osaamatta sitten oikein hoitaa hommiaan, jos olisi tarvinnut apua.
Näihin kahteen ensimmäiseen lainaukseen pätee oikeastaan sama sääntö kuin kaikissa isoissa eurooppalaisissa kaupungeissa: ravintola on todennäköisemmin huono kuin hyvä. Autenttista ja toimivaa paikkaa ei ole helppo tunnistaa, etenkään Lontossa jossa turisteja on todella paljon, mutta joitain keinoja on. TripAdvisor on aika toimiva ratkaisu, mutta jotain voi päätellä myös asiakkaiden määrästä. Suositussa, eli useinmiten hyvässä ravintolassa henkilökunnalla ei ole aikaa seisoskella.
Mitä tulee fish and chipsiin, haluaisin kuulla enemmän. Missä söit sitä ja mikä siinä oli vialla? Yleisin ongelma lienee suolan vähäinen määrä, eli kalaa ei ole maustettu kunnolla ennen leivitystä. Itse olen löytänyt muutaman vakiomestan, joista yksi sijaitsee Notting Hillissä ja toinen ihan Paddingtonin aseman vieressä. Kunnollisessa FnC:ssä kala on maukas ja kuori rapea (toisinaan maustettu cayennepippurilla kevyesti) ja potut ovat rapeita ja maukkaita. Itse pärskyttelen perunoiden päälle hieman malt vinegaria ja dippaan majoneesiin. Kastiketta pyydän aina ylimääräisen kipon ja herneet aina muussattuna, ei koskaan höyrytettyinä.
Turistinähtävyydet joilla käytiin eli Tower Bridge, London Eye, Buckingham ja British Museum olivat nekin oikeastaan viimeisintä lukuunottamatta lähinnä ihan ok-tasoa. British Museum oli vaikuttava ja siellä olisi kieltämättä voinut hyvän opastuksen kanssa viettää paljonkin aikaa.
British museumiin kannattaa mennä aivan aamulla, niin pystyy välttämään kiinalaisarmeijan kanssa tilasta kilpailemisen. Itse olen käynyt tuolla varmaan kymmenisen kertaa, mutta vieläkin on joitain huoneita näkemättä. Noista muista olen kanssasi samaa mieltä; tavallaan pakko nähdä, mutta ei mitään sen kummempia väristyksiä aiheuta. Mutta nyt olet suorittanut level 1:n ja voit seuraavalla kierroksella päästä vaikkapa pari porrasta ylemmäs. Annan alempana ohjeita.
Sen sijaan vinkatussa
The Blackfriar:ssa oli menoa ja meininkiä, vaikka ei ollutkaan koolla pilattu.
Tämä oli mukava kuulla. Olen tosiaan käynyt tuolla vain kerran, mutta yksi tuttavapariskunta pitää tuota kantiksenaan. Pitää ensi kerralla mennä mestoille viihtymään.
Tulen silti antamaan Lontoolle toisen mahdollisuuden.
Hyvä! Tässä muutama paikka, johon sitten ensi kerralla:
- National Gallery. Nykyään maksuton, joten kannattaa ehdottomasti käydä ihastelemassa ihan vaikkei taiteesta tykkäisikään. Arkkitehtuuriltaan pysäyttävän hieno rakennus kätkee sisäänsä todella laajan otannan maalaustaidetta ja paljon vaihtuvia näyttelyitä. Monet, Rembrandt, Van Gogh...
- Natural History Museum, V&A, Science Museum. Ovat kaikki siinä kätevästi nipussa, tästä kirjoitin jo aiemmin.
- Manchester Squarella on Wallace Collection. Jos tykkää vanhoista kokoelmista kuten pyssyistä ja koruista ja haarniskoista ja tauluista ja sen semmoisista, täällä on helppo viettää tunti ostosten tms. lomassa. Sijaitsee siis ihan Oxford Streetin vieressä.
- London Film Museum on valitettavasti maksullinen, mutta rahoilleen saa taatusti vastinetta. Britit ovat tehneet aika kasan ikonisia leffoja, ja tuolla on niiden kalustusta yms. Nyt näyttäisi olevan Bondin autot näytillä, viimeksi kun kävin joskus 2013 niitä oli vain yksi.
- Victorian asemalta lähtee opastettuja bussiajeluita Stonehengelle. Suosittelen lämpimästi! Mentiin tällaisella Windsorin kautta katselemaan kiviä vuonna 2011. Matkalla opas kertoi hauskoja anekdootteja Lontoosta ja Stonehengestä (ja myös Britanniasta yleisesti). Stonehenge on mielestäni paikka, joka kannattaa käydä kokemassa, siellä on aika ainutlaatuinen fiilis.
- China townissa kannattaa käydä syömässä. Siellä on aitoa brittiläis-kiinalaista ruokakulttuuria tarjolla yllinkyllin. Itse olen syönyt kahdessa ravintolassa, toisessa kania, toisessa ankkaa. Suosittelen TripAdvisoria ravintolan valinnassa.
Näitä olisi vaikka kuinka paljon, mutta ehkä ensi kerralla sitten...