Mass Effect 3

  • 9 973
  • 59

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No olihan lopetus hienolle trilogialle. Tosin ps3 ihmisenä en ole tuota ykköstä koskaan päässyt kokeilemaan. Olisi mahtavaa jos joskus mekin saataisiin se tehdä.

Mikä ME3:ssa oli hienoa ja hyvää:

Toiminta ja sen sujuvuus. Mulle kelpasi. ME2:ssa tiimikaverit oli ihan statisteja, lähes koko ajan itse vaan runnoi eteenpäin niiden tullessa perässä. Kolmosessa niitä ihan oikeasti tarvitsi. Kaikkihan pelasi tätä vaikealla tasolla?

Hienoja cinematicseja. Ei valittamista. Reaperien alkuhyökkäys oli aika elokuvamainen jo.

Henkilöt aiemmista osista. Suurin osa saatiin hienosti loppuun tavalla tai toisella.

Mikä meni vituiksi:
No ne 'loput'. Olihan ne tyritty aikalailla. Oikeastaan se integroituminen kone-orgaaninen- juttu oli 'erilainen'. Kaksi muuta ihan silkkaa paskaa. Lisäksi kyllä kaiken tämän hehkutuksen jälkeen olisi ollut suotavaa nähdä millaiseksi koko galaksi jäi sodan jälkeen. Nythän nähtiin vaan joku uusi eden ja miten siellä oli vaihtoehdon mukaan muutama hahmo. Tylsää.

Maan takaisinvaltaus. Sehän oli ohi aivan liian nopeasti ja 'helposti'. Olisi luullut/toivonut pidempää taistelua ja todellakin hieman eri tavalla. ME3:sen taisteluissa on yksi ja ainoa juoni: iso huone/alue mihin tulee vihulaista eri suunnissa. Ei hirveän realistista.

Tali oli muuten ihan väärä valinta 'team hahmoksi'. Sieltä kakkosesta olisi voinut tuoda mielummin vaikka Mirandan tms. Ärsyttävä vinkuja koko akka. Legionin liian lyhyt, samoin kuin Mordinin, mukana olo vitutti rankasti.

Ei ollut eeppinen lopetus mutta ei kyllä huonokaan hienolle sarjalle. DLC:tä voisi tuoda samaan tahtiin kuin kakkoseen. 9-/10 arvosanaksi.

Ai niin. Tämä Vega-hahmo oli aivan helvetin ärsyttävä ja täysin turha. Siitä miinusta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ai niin. Tämä Vega-hahmo oli aivan helvetin ärsyttävä ja täysin turha. Siitä miinusta.
Jaa siis se latinoäijä... Ei se ainakaan taisteluissa ollut täysin turha, täyteen pumpattu Carnage läjään vihollisia teki hyvää jälkeä...

Ainoa pettymys itselleni oli se, että laivan uusi tiedustelu-upseeri oli väärään suuntaan kallellaan...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sainpahan tuon itsekin pelattua läpi ja olihan tuo lopetus vähän juosten kusten kasattu ratkaisu, eipä tuo nyt suurempia itkupotkuraivareita herätä mutta saamarin typerähän se oli kaikkine "ruumishuoneelta suora käytävä pääkomentokeskukseen"-loogisine nerokkuuksineen.

Tuollaiset keinotekoiset HC-nolife-pelaajille tehdyt spesiaaliloput sitten taas ovat vähän kyseenalaisia, eihän sitä nyt koskaan "oikeasti" voi tietää mikä on riittävästi ja mikä ei, mutta sinänsä jos nyt sattuu saamaan koko galaksin puolelleen niin tämän tulisi olla se riittävä raja, ei jonkin keinotekoisen lukuarvon joka perustuu muuhun kuin puhtaasti pelissä tapahtuneisiin tapahtumiin. Etenkin kun käytännössä sanoisin että koko efektiivisen sotilasvoiman nostamisessa kyse on vain rahastuksesta, kyllä, pelaamalla MP:tä sikana saa tehokkuuden nostettua 100%:iin mutta tämä on hiton vaikeaa (lue rasittavaa) jos ei käytä rahaa biowarepisteisiin ja osta järjellisiä välineitä...
Itsellä siis MP-hahmo tasolla 15 (ja tämä käytännössä tarkoittaa että aina jos pääsee peliseuraan missä muut jäsenet ovat yli 100-tasoilla niin fudut tulevat automaattisesti ja sitten päätyy huoneeseen missä on vastaavia 10-tason tyyppejä joitten kanssa pronssi-haasteetkin ovat hankalia kun jokainen räpiköi perusvarusteitten kanssa) ja pelkillä pelikrediiteillä sinne asti pelattu mutta MP:stä menee vähän pointti kun touhu on niin avutonta perusaseistuksella. Nyt sitten taas yksinpelin jälkeen koko MP on aika turhaa, sen verran kankeaa konsolipaskaa tuokin pelimekaniikka on, ettei sitä vapaaehtoisesti tule enää pelattua.

Tulipahan siis pelattua, mutta kyllä tuon kolmosen jälkeen vähän on blaah-fiilis.Erityisesti tuo konsolipaskailu lähinnä tuo myötähäpeää pelikehittäjiä kohtaan kun niin vain miltei 10 hengen joukkiosta jostain syystä aina 10-2 ovat vempassa kun mennään pelastamaan maailmankaikkeutta, kakkosen lopussa sentään vähän keinotekoisesti yritettiin kiertää tuota typeryyttä mutta kolmosessa ei sitten edes vaivauduttu.

Ja vilpertti ei vaan osaa, jos et saanut Quarianeja ja Gethejä kimppakivaan :)
Toki sekin vaati toisen yrityksen kun ko. tilanteessa tarjottu dialogi oli turhankin kryptistä niin ettei vaihtoehdoista oikein voinut edes päätellä mitä Shepard tekee kullakin vaihtoehdolla. Mutta en kyllä silti lähtisi tuosta vetämään sitä johtopäätöstä että synteettiset voivat elää sovussa orgaanisten kanssa, rauha on vain tilapäinen häiriö jatkuvassa sodassa ;)
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ja vilpertti ei vaan osaa, jos et saanut Quarianeja ja Gethejä kimppakivaan :)
En edes halunnut, Quarianit on itkeviä mulkkuja. Olin tyytyväinen kun Gethit pommitti heidät kivikaudelle. Talin annoin jo mennä ME2:ssa.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tuli tahkottua juuri ennen reissuun lähtöä tämä läpi. Aloitin kyllä julkaisupäivänä, mutta sitten tuli taukoa erinäisistä syistä ja nappasin pelin uudelleen kouraani parisen viikkoa sitten. Ei jotenkin tuo homman alku lähtenyt lainkaan käyntiin, mutta kyllähän pelissä alkoi tapahtua myöhemmin aivan urakalla.

Ensimmäisen kahden episodin jäljiltä kaikki ns. päähenkilöt olivat vielä hengissä, mutta nyt matkalle jäivät itsemurhan gethien myllyn jälkimainingeissa tehneen Talin lisäksi ehkä HK-47:n jälkeen huikein Bioware-hahmo Legion. Myös Illusive Man kuoli lopussa. Jo ensimmäisessä osassa hävittämäni rachnit ilmestyivät tässä uudelleen osana juonta, mutta mitään sen kummempaa näkyvää vaikutusta reaper-rachni -sekasikiön säästämisellä ei nyt kuitenkaan ollut?

Military strengthiä keräsin jonkun muistaakseni 3800 ja lopussa puolikuollut ja käytännössä kaiken elämänhalunsa menettänyt Shepard syöksyi koneeseen. En tiedä, olisiko toisesta suunnasta löytynyt toisenlaisia vaihtoehtoja? Ei oikeastaan edes kiinnosta; nyt halusin pelkästään saada ME1:stä alkaneen Shepardini tarinan jonkinlaiseen päätökseen ja katsoa, millainen maku siitä jäi.

Ehkä tuon lopullisen hyökkäyksen kulminoituminen yhtäkkiä pelkästään Citadeliin ja Illusive Maniin jätti vähän valjun maun, kun odotin jotakin paljon eeppisempää. Shepardin uhrattua itsensä ja käynnistettyä mass relayiden tuhoprosessin Normandy ehti nipin napin hyppäämään paratiisiplaneetalle X ja aluksesta ulostuivat Ash, Joker ja EDI. Alternative endingejä ei ole sen isompi ikävä.

Multiplayer osoittautui todella koukuttavaksi. Horde modella mätettiin vaikeammaksi käyviä vihollisaaltoja pataan ja ostettiin taitopisteillä sekä krediiteillä lisää hauista talenttipuista ja roinaa kaupasta. Microsoft-pisteitäkin uhrasin Spectre Packeihin ihan vain nähdäkseni, mistä hommassa on kyse. Itse diggaan tuosta kyllä, taskurahalla saa ostettua vähän parempaa sälää ilman, että tarvittavien krediittien vuolemiseen tarvitsee turata kymmentä tuntia. Hyvin balansoitu ainakin Xbox Liven osalta tuo monetarisaatio. Muutama prosentti galactic readinessia per onnistunut n. 20-minuuttinen co-op -tehtävä vei muutamanakin iltana mielenkiinnon juonen eteenpäin viemiseltä. Lähestulkoon kaikki sivutehtävät tehneenä yksinpelikampanja hurahti läpi n. 35 tunnissa.

Kakkososa oli kaikesta huolimatta tämän pelisarjan parasta antia. Saapa nähdä, palaanko koko roskaan vielä alusta alkaen uudella hahmolla jossakin kohti. En ihan heti kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Ai niin. Promotoin moninpelistä kyllä tason 20 soldierin Galaxy at Wariin, mutta en nähnyt mitään vaikutusta yksinpelikampanjan puolella. Mitä tuo promootio käytännössä meinaa vai ei yhtään mitään?

Gunsmith-achievement näyttäisi olevan vaikea saada, kun perusvaikeusasteella päivitykset menevät vain vitoselle. Onko tasot 6-10 tarjolla hardcorella ja/tai insanitylla vai mikä on homman nimi? Samaten Hijack an Atlas -achievement; mielestäni ninjasin Jackin biotic-koulua pelastaessani ison robotin, jolla murjoin jengin vaihtoon, mutta ei tätä achievementia silti tullut. Missä vika?
 
Viimeksi muokattu:

Teloch

Jäsen
Ai niin. Promotoin moninpelistä kyllä tason 20 soldierin Galaxy at Wariin, mutta en nähnyt mitään vaikutusta yksinpelikampanjan puolella. Mitä tuo promootio käytännössä meinaa vai ei yhtään mitään?

Gunsmith-achievement näyttäisi olevan vaikea saada, kun perusvaikeusasteella päivitykset menevät vain vitoselle. Onko tasot 6-10 tarjolla hardcorella ja/tai insanitylla vai mikä on homman nimi? Samaten Hijack an Atlas -achievement; mielestäni ninjasin Jackin biotic-koulua pelastaessani ison robotin, jolla murjoin jengin vaihtoon, mutta ei tätä achievementia silti tullut. Missä vika?

Yksinpeliin tuosta moninpelin hahmosta pitäisi käsittääkseni tulla joku ~10 pinnan war asset. En ole käynyt katsomassa pitääkö paikkansa.
Gunsmith lienee moninpelin puolelta korkattava saavutus, siellä kun aseitten tasot menevät aina kymppiin asti.
Hijackissa ei lasketa juoneen kuuluvaa Atlaksen kaappaamista, vaan se pitäisi tehdä jossain muussa kohdassa ns. manuaalisesti, eli ampua vihun Atlaksen tuulilasi päreiksi, kuski hengiltä ja ottaa vehjes käyttöön. Sitä en sitten tiedä miten tuo tapahtuu. Pelin aikana Atlas lojahti seinille ennenkuin lasiin tuli pienintäkään venttiä.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Pelin aikana Atlas lojahti seinille ennenkuin lasiin tuli pienintäkään venttiä.

Kyllä mä sain sen lasin hajalle, kun tulitin pelkästään siihen kupuun. Tosin täällä se Atlas tuosta huolimatta hajosi samalla hetkellä kuin lasikin, ilmeisesti muuhun osaan konetta ei ole paljon varaa osua...
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Snaippasin kaksikin kertaa sen Atlaksen tuulilasin rikki ja otin käyttöön, tosin vaikeusaste ei ollut se kovin, eli ei se nyt ainakaan mahdotonta ole. Toisella kertaa savu nousi ja luulin että se oli rikki, mutta kyllä se silti liikkeelle lähti.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tänään on sitten ilmestynyt ilmainen Extended Cut DLC tähän peliin ja sen pitäisi paikata niitä lopun aukkoja joita alkuperäinen lopetus toi, kokoa tuolla on hulppeat 1,9 Gigaa. Tuo Extended Cut on ilmeisesti jo tarjolla XBoxin pelaajille, PC version julkaisua joudutaan odottamaan ilmeisesti vielä joitakin tunteja, joten saa nähdä saako tuon vielä tänään itselle ladatuksi. Euroopassa PS3 pelaajat saavat odottaa 4.päivään ensi kuuta, Amerikka saa tänään julkaisunsa myös pleikkarille. Tässä vielä linkki josta saa lisätietoa tuosta Extended Cutista.

Jes näin sadepäivän kunniaksi nyt on sitten tuo latautumassa PC:lle Originista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös