Entäs jos Moses olisi tässä puhtaassa tilanteessa lyönyt päänsä laitaan tai jäähän ja saanut aivotärähdyksen, korjaan aivovamman? Pohdittaisiinko myös sitä tällä hetkellä erikoisjärjestelyin ja samanlaisilla otsikoilla, kuin kulta-Villen tapauksessa?
Ei tietenkään pohdittaisi. Moses on kansan keskuudessa verrattain tuntematon verrattuna Peltoseen, ja toisekseen HIFK ei ole vuoden sisään kertaalleen pahoinpidellyt Mosesta törkeästi. Ei ketään kiinnostaisi. Mutta jos ajatusleikkiin ryhdytään, niin en oikein ymmärrä mitä siinä sitten pohdittaisiin. Moseksen valintoja luistelijana?
Kärkimintulle sen verran, että SM-liigan tuomarit eivät ole erehtymättömiä. Tuomareina he ovat kuitenkin parempia kuin sinä ja minä. Jos siis pakotetaan vertaamaan kahta tilannetta joista A on taklaus ja B ei ole, A:ssa "syytetyllä" on mahdollisuus vaikuttaa lopputulokseen ja B:ssä ei ole, niin 25 minuutin ero pelin tiimellyksessä annetuissa tuomioissa on kuitenkin aika paksua rautalankaa.
Tämä ei ole ollut kiva viikko jääkiekkoa seuraaville, ja oma tarkoitukseni ei ole heittää bensaa liekkeihin. Moseksen tapauksessa näin paikan päällä heti että nyt kävi pahasti, ja keksisin kyllä Jokereistakin kavereita joille näitä vahinkoja soisi mieluummin kuin sympaattisen oloiselle nuorelle Stevelle. Toivottavasti pääsee ratkaisupeleihin, kun on omalla panoksellaan erityisesti alkukaudesta joukkuetta suuresti auttanut.
Nordlundista minulla ei ole mitään käsitystä, eikä se ole tapahtuneen jäljiltä sen kummempi. Antoi pelitilanteessa sen minkä isosta kropasta lähti, eikä voi ainakaan näytellä yllättynyttä että näin sitten kävi. Jos nyt uskaltaudun avaamaan omia tuntojani tilanteesta, niin kaipa sitä
itse vaan olisi toivonut 13 arvokisamitalin miehelle jonkinlaista kunnioitusta tässä suhteessa - vaikka Ville itse ei sitä koskaan toivoisi. Taklata saa ja kovaa, mutta uskon että nuo päävammat olisi mahdollista halutessaan välttää.
Esimerkki saa vielä valaista edellistä: Osa teistä saattaa tuntea vaikka sellaisen kaverin kuin Otakar Janecky. Kuvitelkaa että Siim Liivik on kauden alla yksipuolisesti hakannut Oton sairaalaan, tämä tekee paluun johtavaksi pelaajaksi, ja pudotuspelien alla Melart sitten taklaa Oton uudelleen aivovammapotilaaksi. Söisi teitäkin, peräisitte oikeutta.
Yritin edellisessä viestissäni pikku hiljaa rimpuilla eroon tästä aiheesta, koska tässä lätkäfani masentuu koko ajan enemmän ja enemmän. Toistan, että minulta ette tule kuulemaan mutinoita Nordlundin tulevasta tuomiosta. 0 tai 20 peliä, tärkeintä että kaikki ottaisivat näistä opikseen. Koskee myös Peltosta ja muuta HIFK:ta, samoin plekseistä päättäviä.