Itse olen tosikko enkä pidä vieläkään kummastakaan mainoksesta, vaikka ne ovat nostaneetkin Ilveksen päivän kuumimmaksi puheenaiheeksi suomalaisissa kiekkopiireissä. Ja niiden ulkopuolellakin.
Mikäli en kannattaisi Ilvestä, olisin luultavasti naureskellut ainakin Jokereihin liittyvän kampanjan irrationalisuudelle sekä amatöörimäiselle toteutukselle. Samaan tyyliin kuin olen kokenut vahingoniloista myötähäpeää näistä KalPan kilpisoturifilmatisoinneista ynnä muista larppauksista. Nyt päällimmäisin tunne on vitutus.
Diggaan kyllä absurdeista, rajoja rikkovista ideoista viihteessä. Esimerkiksi musiikin saralla viihdyttävimpiä (ei parhaita) hahmoja ovat ne arvaamattomat pajapäät, joiden överiksi vedettyjä tempauksia ei osaa ikinä odottaa ennakkoon. Nyt kun saman tekee itselleni tärkeä seura, joka on aikoinaan tunnettu arvokkuudestaan, homma ei vaan toimi. Ilves on mulle jotain muuta kuin pajapää.
Jotain on pahasti vialla, jos tyylikkyys jää yhä enemmän huomiohuoraamisen ja tietynlaisen trollaamisen jalkoihin lätkämarkkinoinnissa. Yhä enemmän ilmestyy juntteja, ilmeisesti tahallaan huonosti tehtyjä mainoksia eri liigaseuroilta. Itse haluaisin nähdä mieluummin vaikkapa jenkkityylistä "suuren maailman" apinointiakin ennemmin kuin Tappara-pippeleitä, lohikäärmeitä, meteoriitteja yms huonosti toteutettua visuaalia.
Esimerkiksi tämä
Open Ice -mainoskuva putoaa mulle ylivoimaisesti paremmin. Jos vittuillaan jollekin tai yritetään olla hauskoja, niin toivoisin silloin nokkelaa toteutusta ja/tai nopeaa reagointia ajankohtaiseen aiheeseen jos sellainen on tarjolla ("Tervetuloa Stadiin Tuukka" jne).
Toivottavasti Ilves hyötyy näistä tämän(kin) päivän tempauksista rahallisesti merkittävästi. Ennen kaikkea on tullut aika näyttää, että seura saadaan nyt jaloilleen niin kaukaloissa kuin sen ulkopuolellakin. Viime vuosien perusteella on muodostunut mielikuva hieman säälittävästä kerjääjästä, joka floppaa kentällä ja sosiaalista mediaa hoitaa joku Petri Nygårdin nettikäyttäytymistä imitoiva nuori hätähousu. Kuinka kauan fanit ostelee laitamainoksia, mukiloituja t-paitoja yms rahastustärppejä, jos urheilullinen menestys ei vieläkään kohene saati seuran talous parane?
Ilves tulee aina olemaan ainoa urheiluseura millä on mulle jotain merkitystä eikä imagon muuttuminen perinteikkäästä taitokiekosta noloksi puuhasteluksi sitä muuta. Mutta tunnesiteen vahvuuteen tämä meininki alkaa vaikuttaa päivä päivältä enemmän.