Tekeepä minunkin mieleni sanoa sanaseni tästä hommelista. Ensinnäkin, näistä kisoista olen nähnyt vain yhden matsin ruotsia vastaan (luojan kiitos), mutta ei voi kuin todeta, että valmennus veti siinä niin taktisesti päin vittua koko pelin, ettei kiinnostusta enempään kärsimykseen syntynyt. Minä ihmettelin kv - kiekon ymmärryksen puutetta, miten on mahdollista? Kun vertaa Virtasen taktiikoita CH- peleissä, on koko tää liigan tiku taku osasto aivan kuutamolla kuinka pelata pitäs. Syy konttaamiseen nimittäin on tasan siinä, että nämä liigan parhaat koutsit ei ole kertakaikkiaan kartalla siitä, kuinka hyvää kiekkoa muuallakin pelataan, eivätkä ymmärrä lainkaan, kuinka siinä taktisesti voisi pärjätä. Liitolle tuntuu riittävän, että puikoissa heiluu joku "kestomenestyjän valmentaja" akselilta Tampere - Oulu - Helsinki, jolla on meriittejä materiaalieduilla voitetuista mestaruuksista liigassa ja sitten kun mennään niihin koviin matseihin ollaan sormi suussa ottamassa hanuriin jokaiselta, joka luistimet jalassa kykenee vastaan horjumaan. Ylimielistä ja väsynyttä liitolta.
Tottakai, Marjamäen potkujen ilmoitus olisi pitänyt tulla viimeistään minuutti tappion jälkeen, koska luokattomuus on jatkunut turnauksesta toiseen. Tämä toisaalta vaatisi liitolta jämäkkyyttä ja rehellisyyttä, jotta noinkohan löytyy ja toisaalta, mitä se muuttaisi, hyvä veli kerho nimeäisi vaan toisen "liigamenestyjän" yhtä mitättömillä kv - näytöillä ja samalla tulemalla.
Minusta vähän tuntuu, että oikeastaan suomessa ei ole ketään muuta valmentajaa, jolla on ymmärrys, kuinka noita kv - tason pelejä pitää vetää, kuin JYPin Virtanen. Koska olen varma, että tälläkin palstalla on armeija ajatusta vastaan inttäjiä, niin kaivakaapa ja verratkaapa, mikä ero pelitaktisesti oli Virtasen JYPillä CHL - finaalissa ja miten peluuttivat liigaträppääjät ruotsia vastaan näissä kisoissa. Molemmat matsit varmaan saa jostain juutuubin uumenista kaivettua, jotta ei minun sanojeni varassa asiaa tarvitse pohtia. Mikäli junnaus pysähtyy mutkun yks matsi vaan tasolle, kaivakaa samalla JYPin pelit tsekkijoukkueita vastaan. Huomaatte, kuinka Virtasen sapluuna elää vastustajan mukaan. Huomaan olevani yllättynyt kirjoittamastani, mutta kun tarkemmin ajattelen, niin noinhan se on. Virtanen on koko ajan( ei siis pelkästään tällä kaudella) korostanut CHL:n merkitystä pelillisenä oppiprosessina valmennuksessa haastatteluissa ja tuloksen puolesta näkyy kyenneen analysoimaan oikein ja vielä siirtämään sen käytäntöön.
No, Virtanen on varmaan liian hapokas suurimmalle osalle, mutta kaksi asiaa on totta: Marjamäki pitää kenkiä asap ja suomesta ei löydy muuta riittävän modernia koutsia vastaamaan kv - tason haasteisiin, joten ainoa vaihtoehto on joku ulkomainen keikkamies skodaan. Tämä toki edellyttäisi liittoa, jolla on munaa, eli ei tule tapahtumaan.