Mannerheim-elokuvat: Yle. Harlin ja Hollywood?

• 44 163
  • 336

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Eihän sitä voi muuta kuin avata oman ketjunsa tämän viikon kuumimmalle keskustelulle, eli "The Black Mannerheim" rainalle - oikealta nimeltään Suomen Marsalkka / The Marshal of Finland. Kyseessä on siis YLEn tuottama elokuva Mannerheimista, jossa päähenkilöä esittää kenialainen näytteijä Telley Savalas Otieno. Myös muut näyttelijät ovat paikallisia. Elokuva kuvattiin Keniassa ilmeisesti noin viikossa ja budjetti oli huikaisevat 20 000€, josta muhkea 1000€ lohkesi Otienolle.

Onhan tämä nyt hieman hämmentävää vähintäänkin, YLEä ei toki voi syyttää tuhlailusta budjetin osalta, mutta kyllähän tämä casting menee ainakin minulta yli ymmärryksen. Tuottaja on myös ollut ihmeissään negatiivisesta palautteesta - se on ehkä tämän projektin suurin ihme.

Mutta kertokaa toki mitä mieltä olette YLEn uudesta aluevaltauksesta. Sinällään tämähän avaa loputtomasti ovia, esim. Kotikatua voisi jatkaa Keniasta käsin halpatuotantona.

Ohessa linkki elokuvan traileriin Youtubessa:
Suomen Marsalkka / The Marshal of Finland -trailer
http://www.youtube.com/watch?v=upP-QNtrlqU

Lisäksi ketjussa saa ja pitää keskustella muista Mannerheim leffahankkeista, tunnetuimpana tietenkin Harlinin ikuinen viritys, joka sekin tippui Hollywood-suunnitelmista (Jude Law ja Sean Connery) tasolle Mikko Nousiainen ja Pohjois-Karjala, mutta lopulta budjettia ei saatu kokoon. Markus Selin vetäytyi hankkeesta ja liekö koko hanke enää edes hengissä. Joskus muuten ihmeteltiin miksei YLE lähtenyt Harlinin kanssa tekemään yhteistyötä hankkeen osalta - se olisikin vasta ollut hieno produktio, mutta ehkä Renny ei olisi halunnut lähteä Keniaan ohjaamaan.

ps. Huono linkitys, tiedän. Pop-up ei jostain syystä auennut.

Fordél

Jäsen
Ainakin Yle saa herätettyä keskustelua ja saa näkyvyyttä enemmän kuin 20 000 euron mainoskampanjalla. Hupaisaa yleisön reagoinnissa on se, että moni haukkuu tuotoksen paskaksi ja isänmaan & Mannerheimin halveeraamiseksi ilman että ovat nähneet koko elokuvaa. Tulevia elokuvakriitikoita?

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vaikka minäkään en ole nähnyt kuin trailerin niin en kyllä ymmärrä. En ymmärrä mikä tarve jollain on loukata toisia ihmisiä "taiteen" nimissä. Tänään juuri on uutisoitu, että Suomessa asuu reilu miljoona +65-vuotiasta ihmistä. Veikkaan ettei monikaan oikein ymmärrä tämän leffan motiiveja. Monelle nuo sota-ajan jutut voivat olla arkoja, ja tuskinpa auttaa että laitetaan mustat miehet pyörimään Suomen univormut päällä. Ja tituleerataan vielä Suomen Mannerheimiksi.

Onko tässä nyt YLE aloittamassa uuden trendin. Kaikki kummeli-, blondi- ja mannevitsit koluttu läpi. Aloitetaanko tässä nyt suvaitsevaisuuden nimissä uusien sotaveteraanivitsien aikakausi? Hyi helvetti, puistattaa ajatuskin. Vaikka en mitään 1970-luvun edeltävistä ajoista tiedä, niin sen tiedän ettei ihan joka asiasta kannata yrittää repiä huumoria. Vai mitä tämä YLE:n tuotanto nyt sitten ikinä edustaakaan?

Fordél

Jäsen
Vaikka minäkään en ole nähnyt kuin trailerin niin en kyllä ymmärrä. En ymmärrä mikä tarve jollain on loukata toisia ihmisiä "taiteen" nimissä. Tänään juuri on uutisoitu, että Suomessa asuu reilu miljoona +65-vuotiasta ihmistä. Veikkaan ettei monikaan oikein ymmärrä tämän leffan motiiveja. Monelle nuo sota-ajan jutut voivat olla arkoja, ja tuskinpa auttaa että laitetaan mustat miehet pyörimään Suomen univormut päällä. Ja tituleerataan vielä Suomen Mannerheimiksi.

Kerrotko, että miten tässä loukataan toisia ihmisiä? Miten tummaihoiset ihmiset Suomen uniformuissa loukkaavat esimerkiksi sotaveteraaneja?

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
En elokuvista/tuotannosta noin ylipäätään ymmärrä mitään, mutta aika omituinen veto tämä viimeisin. Vähän sama kuin afrikkalaisheimosta tehtäisiin elokuva, ja alkuasukkaita näyttelisivät kalpeanvalkoiset suomalaiset kaljamahaiset miehet jotka hyppisivät honkametsissä kasvomaalauksineen.

En sinänsä tuomitse ennakkoon, etteikö itse elokuva voisi olla tekniseltä toteutukseltaan ja juoneltaan hyvä, mutta kyllähän tämä homma on vedetty vähän lekkeriksi jo alusta alkaen. Ilmeisesti pätkä ei edes yritä ottaa itseään todesta. Sen vielä ymmärtäisin, jos kyseessä olisi vain tämmöinen remake-tuotanto jossa tarina siirretään vain miljööstä toiseen. Eli kuten vaikka nämä Akira Kurosawan tuotannosta johdetut länkkärit. Mutta jo tämä elokuvan nimi "Suomen Marsalkka" särkee tämän mielikuvan.

Fordél

Jäsen
En sinänsä tuomitse ennakkoon, etteikö itse elokuva voisi olla tekniseltä toteutukseltaan ja juoneltaan hyvä, mutta kyllähän tämä homma on vedetty vähän lekkeriksi jo alusta alkaen.

Vaikea uskoa, että 20 000 euron elokuva on hyvä tekniseltä toteutukseltaan ja etenkin juoneltaan (käsikirjoitus). Toki en tuomitse ennakkoon, mutta lähtökohdat ovat heikot.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kerrotko, että miten tässä loukataan toisia ihmisiä? Miten tummaihoiset ihmiset Suomen uniformuissa loukkaavat esimerkiksi sotaveteraaneja?

Jokainen meistä varmasti tietää minkä värinen Mannerheim oli, ja minkä värisiä ihmisiä Suomen sodissa pääsääntöisesti soti.

Mun mielestä räikeä paskan puhuminen ja väärän totuuden levittäminen on aina loukkaavaa.

Fordél

Jäsen
Jokainen meistä varmasti tietää minkä värinen Mannerheim oli, ja minkä värisiä ihmisiä Suomen sodissa pääsääntöisesti soti.

Mun mielestä räikeä paskan puhuminen ja väärän totuuden levittäminen on aina loukkaavaa.

Eli Mannerheimia ei voida kuvata millään tavalla fiktiivisesti tai kuvainnollisesti, koska tämä loukkaa ihmisiä vaan kerronnan Mannerheimista on aina oltava täysin realistista?

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ei kai kukaan mitään vitun dokumenttia odota? Säälittävää, minkälaisista asioista suomen tympeä, mutta sitäkin vittumaisempi kansa loukkaantuu. Ja musta mies on aina vittuilua? Herätkää 2010-luvulle, dorkat.

Näin on, Mannerheimin "värin" todellakin kaikki tietävät. Minun mielestäni yksi vitun sama kuka esittää sitä lahtaria.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eli Mannerheimia ei voida kuvata millään tavalla fiktiivisesti tai kuvainnollisesti, koska tämä loukkaa ihmisiä vaan kerronnan Mannerheimista on aina oltava täysin realistista?

Mannerheimiähän voi mun puolesta kuvata vaikka marsuna, mutta mä en ymmärrä mikä on se "taiteellinen pointti", että jotain historiallista henkilöä esitetään, siten että se VARMASTI loukkaa isoa joukkoa ihmisiä. Mua se ei loukkaa.

Jospa Fordel sä vaikka yrittäisit myydä mulle ajatuksen että mä lähtisin tuota leffaa katsomaan. Traileri kun ei vielä vakuuta. Mikä siinä on se idea. Avaa mulle vähän tuota fiktiivistä/kuvainnollista puolta.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Näin on, Mannerheimin "värin" todellakin kaikki tietävät. Minun mielestäni yksi vitun sama kuka esittää sitä lahtaria.

Ketju meni hetkessä mustasta punaiseen.

En nyt halua spekuloida tällä rotukysymyksellä, mutta kai nyt yleensä pyritään siihen että tälläisissä elokuvissa näyttelijä edes jollain tavalla muistuttaa esikuvaansa. Kyllä se mielestäni vähän tunnetta ja uskottavuutta nyt vähintäänkin vie pois, ellei nyt sitten lähdetä hakemaan puhtaasti komedian tai happotripin tyylilajia. Toisaalta ajatus esim. Perikadon tähdittämisestä ylipainoisilla samoalaisilla olisi tuottanut ainakin mielenkiintoisen elokuvaelämyksen.

Fordél

Jäsen
Mannerheimiähän voi mun puolesta kuvata vaikka marsuna, mutta mä en ymmärrä mikä on se "taiteellinen pointti", että jotain historiallista henkilöä esitetään, siten että se VARMASTI loukkaa isoa joukkoa ihmisiä. Mua se ei loukkaa.

Taiteellinen pointti selvinnee sitten kun katsot leffan. Tai sitten ei aukea. Tai sitten mitään pointtia ei edes ole koko leffalla ja näyttelijävalinnalla, mitä tosin epäilen.

Mun pointtini oli kuitenkin se, että en voi ymmärtää miten jotain voi lähtökohtaisesti loukata se, että Mannerheimia esittää tummaihoinen. Mua se ei ainakaan loukkaa, suakaan se ei loukkaa, mutta ilmeisesti joitain loukkaa. Tuskinpa heiltäkään tulee mitään järkeviä perusteita vaan kyse on tunneasiasta, mutta jäädään odottelemaan selvennystä tähänkin hässäkkään.

Jospa Fordel sä vaikka yrittäisit myydä mulle ajatuksen että mä lähtisin tuota leffaa katsomaan. Traileri kun ei vielä vakuuta. Mikä siinä on se idea. Avaa mulle vähän tuota fiktiivistä/kuvainnollista puolta.

Miksi yrittäisin? Ei mulla ole mitään itressiä promota tota leffaa enkä siitä tiedä yhtään mitään.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Elokuva kuvattiin Keniassa ilmeisesti noin viikossa ja budjetti oli huikaisevat 20 000€, josta muhkea 1000€ lohkesi Otienolle.

No tämä 20 000 euron vedätyshän nyt ei pidä millään paikkaansa, sen tajuaa jokainen joka osaa vähäänkään ajatella omilla aivoillaan. Miettikää nyt, lennätetään koko kuvausryhmä paikalle keniaan, ruuat, majoitukset, kuvauskustannukset, kuljetukset, ym. Yhteensä 20 000 euroa? Just joo, ei ole mahdollista.

Taide on taidetta, jota ilmeisesti ei saisi kritisoida ollenkaan. Taiteella saa loukata ketä vaan ja miten vaan, eikä siitä saa loukkaantua. Näin olen itseni antanut ymmärtää, korjatkaa toki jos olen väärässä.

Miksi pitää todellista ihmistä ylipäätään kuvata fiktiivisesti? Ja vieläpä kun kyseisestä ihmisestä riittäisi paljon (kuohuttavaakin) kerrottavaa ihan ilman tarkoitushakuista provoiluakin. Osaat varmaan tämän kertoa minulle.

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Hämmentävää kyllä. Varsinkin YLEn ajoitus on tämän kanssa perin erikoinen, kun on juuri päätetty, että tulevaisuudessa YLEn rahoitus kerätään verotuloina jokaiselta kansalaiselta. Periaatteessa voisin kuvitella, että joku olisi saattanut lupamaksunsa peruuttaakin tällaisen elokuvan takia. Olkoonkin, että budjetti oli pieni, niin olisivat mieluummin tehneet halpabudjettielokuvan suomalaisin voimin. Ja mikä se juttu oli, että elokuvan budjetti on 20ke, mutta tulevan elokuvan tekemisestä kertovan dokumenttisarjan budjetti oli jo lähes kymmenkertainen? Onko todelliset kulut piilotettu dokumentin taakse?

Musta Mannerheim ei nyt vielä olisi ollut isokaan katastrofi, jos elokuva olisi kuitenkin pääosin suomalainen vaikkakin englanninkielinen. Siis jos jotenkin olisi perusteltua, että tämä musta sälli nyt on maailmanluokan näyttelijä ja saatiin halvalla lähteen projektiin mukaan. Tällaisenaan ei oikein aukene. Olkoonkin, etten ole nähnyt elokuvaa.

YLE on todella kunnostautunut viime aikoina. Yritys tehdä kakkosesta nuorten naisten kanava on ollut alunperinkin tuhoontuomittu. Rahan tuhlaus HBO:n sarjoihin ja asiaohjelmien rankka karsiminen ovat olleet jo sinänsä erikoisia päätöksiä. Urheiluahan YLE on näyttänyt miten sattuu jo pidemmän aikaa. Nyt sitten heitetään vielä kylmiä sukkia junttikansan niskaan. Hipit ja muut toki ovat tyytyväisiä YLEn provosoinnista, mutta mulle ei nyt tosiaan aukea mitä tässä ajetaan takaa.

Fordél

Jäsen
En nyt halua spekuloida tällä rotukysymyksellä, mutta kai nyt yleensä pyritään siihen että tälläisissä elokuvissa näyttelijä edes jollain tavalla muistuttaa esikuvaansa. Kyllä se mielestäni vähän tunnetta ja uskottavuutta nyt vähintäänkin vie pois, ellei nyt sitten lähdetä hakemaan puhtaasti komedian tai happotripin tyylilajia. Toisaalta ajatus esim. Perikadon tähdittämisestä ylipainoisilla samoalaisilla olisi tuottanut ainakin mielenkiintoisen elokuvaelämyksen.

Niin millaisissa elokuvissa? Onko kyse dokumentaarisesta elokuvasta, jossa pyritään esittämään Mannerheim ja hänen elämänsä mahdollisimman todenmukaisesti vai kenties jotain muuta?

Tää on ihan sama kun haukkuisi Kauniita ja rohkeita kun ne eivät ole riittävän todenmukaisia: ei noin voi käydä tosielämässä!! Mutta kun ei Kauniiden ja rohkeiden ole tarkoituskaan kuvata tosielämää.

Fordél

Jäsen
Taide on taidetta, jota ilmeisesti ei saisi kritisoida ollenkaan. Taiteella saa loukata ketä vaan ja miten vaan, eikä siitä saa loukkaantua. Näin olen itseni antanut ymmärtää, korjatkaa toki jos olen väärässä.

Kuka tässä on kritiikin kieltänyt? Varmaan sinäkin odotat leffa-arvosteluita lukiessasi, että ko. kriitikot ovat edes nähneet leffan. Se lienee kaiken arvioinnin lähtökohta?

Ei taiteella saa loukata ketä vaan eikä miten vaan, mutta jotta tämä seikka liittyisi tähän leffaan niin kerro miten tässä on ketään loukattu?

Miksi pitää todellista ihmistä ylipäätään kuvata fiktiivisesti? Ja vieläpä kun kyseisestä ihmisestä riittäisi paljon (kuohuttavaakin) kerrottavaa ihan ilman tarkoitushakuista provoiluakin. Osaat varmaan tämän kertoa minulle.

Vaikea sanoa kun en ole nähnyt tätä leffaa. En kuitenkaan ymmärrä mikä ongelma on kuvata Mannerheimia tai hänen tarinaansa fiktion kautta (jos niin on tehty) jos sillä saadaan herätettyä katsojissa uusia ajatuksia. Sinussa ajatukset voivat olla vastenmielisiä, mutta joku toinen ihminen voi saada elokuvasta toisenlaisia ajatuksia. Aivan samalla tavalla kun jonkun mielestä Kotiteollisuus on kaameta paskaa ja toisen mielestä mitä parhaita musiikkia. Ei ole yhtä oikeaa tapaa soittaa musiikkia eikä ole yhtä oikeaa tapaa kuvata leffaa tai kertoa tarinaa Mannerheimista.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ainakin Yle saa herätettyä keskustelua ja saa näkyvyyttä enemmän kuin 20 000 euron mainoskampanjalla. Hupaisaa yleisön reagoinnissa on se, että moni haukkuu tuotoksen paskaksi ja isänmaan & Mannerheimin halveeraamiseksi ilman että ovat nähneet koko elokuvaa. Tulevia elokuvakriitikoita?

Heh, minä ainakin olen päättänyt luokitella tämän rainan "näkemättä paskaa"-osastoon. En aio katsoa. Ihmettelen kyllä keskustelun kiivautta. Turha mikä turha.

Kenian Mannerheimin tai hänen isänsä lempiohjelmiin on varmaan kuulunut Kojak, riippuen siitä onko nimensä (Telley Savalas) oikea vai taiteilijanimi.

Siitä vähän ihmettelyä vielä, että tämä kummastunut ohjaaja on yllättynyt muka Hommafoorumin kiihkeistä reaktioista. Samaa paatosta on kyllä joka ikisellä foorumilla, jossa olen nähnyt juttua puitavan.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tää on ihan sama kun haukkuisi Kauniita ja rohkeita kun ne eivät ole riittävän todenmukaisia: ei noin voi käydä tosielämässä!! Mutta kun ei Kauniiden ja rohkeiden ole tarkoituskaan kuvata tosielämää.

Kauniiden ja rohkeiden henkilöitä ei ole eikä ole koskaan ollutkaan oikeasti olemassa. Mannerheim on ollut oikeasti olemassa. Etkö ymmärrä eroa?

Fordél

Jäsen
Heh, minä ainakin olen päättänyt luokitella tämän rainan "näkemättä paskaa"-osastoon. En aio katsoa. Ihmettelen kyllä keskustelun kiivautta. Turha mikä turha.

Tuskin minäkään aion sitä katsoa, koska olen paljon kiinnostuneempi todenmukaisista kuvauksista kuin tällaisista mahdollisista fiktiivisistä.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siitä vähän ihmettelyä vielä, että tämä kummastunut ohjaaja on yllättynyt muka Hommafoorumin kiihkeistä reaktioista. Samaa paatosta on kyllä joka ikisellä foorumilla, jossa olen nähnyt juttua puitavan.

Negatiivinen palaute on helppo sivuuttaa näin.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin millaisissa elokuvissa?

Elokuva, jossa esitetään kuitenkin tavalla tai toisella historiallisesti tunettua henkilöä. Oli tarina fiktiivinen tai ei, niin hänen perintönsä sekä nimensä - olkoon kukakin niistä mitä mieltä tahansa - otetaan osaksi elokuvan tarinaa sekä markkinointia.

Tämän vuoksi en osta vertailuasi Ridge Forresteriin, käsittääkseni tälläistä historiallisesti tärkeää ihmistä ei ole oikeasti ollut olemassa.

Fordél

Jäsen
Kauniiden ja rohkeiden henkilöitä ei ole eikä ole koskaan ollutkaan oikeasti olemassa. Mannerheim on ollut oikeasti olemassa. Etkö ymmärrä eroa?

Ymmärrän. Mutta mitä tarinaa Mannerheimista aiotaan kertoa? Onko tarkoitus kertoa Mannerheimin tarina mahdollisimman todentuntuisena vai kenties jollain muulla tavalla? Vai käytetäänkö Mannerheimin tarinaa kenties apuna jonkun muun tarinan kerronnassa? Itse en tiedä vastauksia näihin kysymyksiin kun en leffasta tiedä juuri mitään. Juuri sen takia sitä on mahdotonta pitää loukkaavana tai paskana taikka hyvänäkään.

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hei kaverit, miks kaikki nyt missaa pointin? Eihän tässä Mannerheim-leffahankkeessa se ole poikkeuksellista minkä värinen pääosan esittäjä on, vaan se, että se tuli valmiiksi!

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kieltämättä hyvin omituinen projekti. Käsitin kuitenkin, että tässä oltaisiin tekemässä elokuvaa Mannerheimista, mutta vaikuttaa siltä, ettei yhteneväisyyksiä alkuperäiseen sankariin ole kovinkaan paljoa. Tämä on täysin Mannerheimin nimellä ratsastamista - ei mitään muuta. Päähenkilön nimihän voisi yhtä hyvin olla Zumba Zuma, mutta ei sillä saisi täällä päässä yhtään katsojaa. Nimi on pelkkää provosointia.

Ylen puolelta käsikirjoitustiimille annettiin tarvittavat faktat, mutta kenialainen ryhmä loi itse kuvan siitä, millainen henkilö Carl Gustaf Mannerheim olisi voinut olla.

Elokuvassa kerrotaan Marsalkan epäonnistuneesta avioliitosta Anastasia Arapovan kanssa ja intohimoisesta rakkaussuhteesta nuoreen Kitty Linderiinvapaussodan jälkeen. Elokuva kertoo Mannerheimin tarinan kenialaisen tarinankerronnan keinoin.

"Kyseessä on universaali kertomus miehestä, jolla on vaikeuksia sovittaa yhteen perhe-elämä ja ura", elokuvan kenialainen ohjaaja Gilbert Lukalia, kertoo Ylen tiedotteessa.

Elokuvassa liikutaan puhtaasti ihmissuhteiden tasolla, Lyytinen kertoi. Se keskittyy Mannerheimin käännekohtavuosiin 1905–1918.

Eli elokuva on kuin käytännössä mikä tahansa rakkausdraama, joka pohjautuu alkuperäiseen tarinaan erittäin löyhästi.

Hämmästelen myös suuresti miten ihmeessä Erkko Lyytinen on saanut myytyä tämän idean YLE:n johdolle. Tämä vaikuttaa ihan tuollaiselta kaverusten indieleffalta, johon on sitten saatu rahaa YLE:n johdolta sanomalla taikasana "Mannerheim".

Virolaisen elokuvantekijä Ken Saanin rooli elokuvan teossa oli merkittävä. Elokuvan alkuperäinen idea syntyi, kun Saan kysyi Lyytiseltä, olisiko hänellä mielessä jokin hanke, joka olisi hyvä tehdä Keniassa.

Lainaukset Hesarista

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy