Manchester United FC 2021–2022 – it’s time to win trophies

  • 317 077
  • 3 029
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
En muista milloin viimeksi on olen odottanut vähemmän Unitedin seuraavaa peliä ja minä sentään katsoin urheasti kaikki UEL-pelit turkkilaiselta striimiltä.

Kokoonpanoa on hankala veikata mutta eiköhän siellä joitain muutoksia nähdä. Varanen paluu varmaan olisi se tärkein juttu.
 

Barney

Jäsen
En muista milloin viimeksi on olen odottanut vähemmän Unitedin seuraavaa peliä ja minä sentään katsoin urheasti kaikki UEL-pelit turkkilaiselta striimiltä.
Itsellä taas aika päinvastainen fiilis. Kuten juoksumääristäkin näkee, niin työnteko ei ole Unitedin pelaajille tällä kaudella maistunut. Liverpool-otteluun asti he selvisivät vielä käytännössä kuivin jaloin, mutta se oli sellainen nöyryytys, että nyt varmaan jokaiselle on tullut selväksi työnteon merkitys. Joukkueen ulkopuolelta on Wayne Rooneyn johdolla kritisoitu pelaajien työnteon määrää ja varmasti on joukkueen sisälläkin keskustelu paljon aiheesta.

Valmennukselle on syystäkin annettu ottelun jälkeen kritiikkiä, mutta pelaajilla on ihan samalla lailla peiliin katsomisen paikka. Monesti tällä kaudella Unitedin muodostelma on näyttänyt 4-2-4 muodostelmalta, mikä ei varmasti ole valmennuksen toive. Ylimpien pelaajien juoksumetrit ovat olleet surkeita niin puolustussuuntaan kuin myös ylöspäin prässätessä. Tästä asiasta on kritisoitu paljon Ronaldoa, mutta saman kritiikin ansaitsee myös Greenwood ja ajoittain Bruno.

Tämän illan ottelu on mielenkiintoinen moneltakin kantilta. Ensinnäkin uskaltaako valmennus penkittää laiskasti pelanneita pelaajia? Toisekseen onko se joukkueen työmoraali ja jääkiekosta tuttu ”logolle pelaaminen” vihdoin löytynyt nöyryytyksen jälkeen? Jos se on vihdoin löytynyt, niin tuo murskatappio Liverpoolille saattoi olla parasta mitä tuolle joukkueelle voi tapahtua.

Vähän harmittaa, että itse ehdin katsomaan tänään korkeintaan toisen puoliajan. Pitää tuota ensimmäistä puoliaikaa koittaa vähän vilkuilla kännykän ruudulta. Todellakin toivon, että nyt siellä on Rashfordin ja muiden omien kasvattien johdolla keskusteltu, että mitä se Unitedissa pelaaminen oikein tarkoittaa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Manulla vähän sen tyylinen avaus mistä olen puhunutkin. Nyt sitten pitää miesten kentällä näyttää erilaista peliä tai voi olla Olen viimeinen tai toiseksiviimeinen ottelu Manun päävalmentajana.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ihan ok avaus tosiaan, keskusta pitäisi olla tukittu ja palloa jos saadaan boksiin niin ihme jos ei tehoja tule.
 

Heddy#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning, Manchester United
Ihan hyvän näköinenhän tuo avaus on, mutta vähän närästää, ettei Lingardia nähdä taaskaan avauksessa. Donnya olisi myös kiva nähdä kentällä, mutta eiköhän sieltä se max 5 minuuttia ole tulossa. Uskon, että Cavani ja Rolle toimivat hyvin yhdessä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
+ Pestiin naama(a)
+ Puhdas lakana
+ Taktinen onnistuminen
++++++++++ Joukkuepelaamista ja voitto!

Ja vielä: Ronaldo pelasi oikein ja helvetin hyvin. Häntä myös peluutettiin tismalleen oikein.

Nyt vain miettimään, miten Donny, Jesse ja Jadon saadaan tähän kuvioon vakiopaloiksi.
 

Fordél

Jäsen
Tärkeä ja täysin ansaittu voitto ManU:lle. Hyökkäyspeli ei ollut tällä koostumuksella ilotulitusta, mutta nyt oli pitkästä aikaa hyvin tasapainoinen 90 min. Pakka pysyi paljon tiiviimpänä eikä nähty enää venyvää 4-2-4 muodostelmaa. Puolustuslinjan eteenkin riitti nyt äijiä toiseen linjaan eikä se ollut vain McT:n ja Fredin varassa. Tarvittavat maalitkin ladottiin, kiitos etenkin hienojen yksilösuoritusten, kuten Brunon nappitarjoilun ja Ronaldon hienon viimeistelyn vaikeasta paikasta. Ronaldo myös hienosti syötti Cavanin 0-2 maalin.

Hyvä reagointi OGS:lta ja hyvä, sitoutunut toteutus pelaajilta. Matsi meni varmaan juuri niin kuin ManU suunnitteli. Tästä on hyvä jatkaa, ja mielenkiintoista nähdä, miten Atalantaa vastaan lähdetään.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tätä olen peräänkuuluttanut ja jos sitä ei tee Ole, niin sen tekee joku muu. Muokkaa pelitapasi sen mukaan mitä pelaajia sinulla on käytössä ja Manulla on hyvä pelaajamateriaali niin, että siitä voi muokata jopa useampia pelillisiä variaatioita joissa päävastuussa eri pelaajat. Toki joillekin pelipaikoille tarvisi varmasti vahvistusta, varsinkin DM, mutta se joukkue on mikä on ja sillä mennään.

Selkeästi suurin ongelma on puolustuksessa, joilloin enemmän porukkaa sinne ja pelityylistä vaikka vähän puolustavampana, koska kyseessä on kuitenkin loppupeleissä tulosurheilu ja vain sillä on merkitystä. Toki kun se itseluottamus ja yhtenäinen pelaaminen vahvistuisi puolustuksen kautta, niin silloin voisi taas avata vähän ja toteuttaa ehkä vahvemmin hyökkäysvoittoista peliä.

Itse suosittelisin 3 keskuspuolustajaa, laitapakit, 3 keskikentälle ja hyökkäykseen sitten kaksi miestä Ronaldo ja Cavani, joista toinen juoksee peräsuolen pihalle ja toinen sitoo puolustajia. Saa käyttää, mutta ei Ole pakko, tosin kohta ei Olen tarvitse asiaa miettiä.

Täytyy nostaa tämä maanantaina kirjoittamani kirjoitus tänne, sen verran turhaa paskaa olen saanut täällä niskaani siitä, että olen nähnyt tuon joukkueen parhaan kokoonpanon sekä taktiikan erilailla kun suurin osa muista täällä kirjoittavista.

Manu toteutti lähes täydellisesti peliä, jonka tuohon olin kirjoittanut ja tuo on selkeästi toimiva pelitapa näillä pelaajilla, joita Manulla on. Muitakin toimivia pelitapoja varmasti löytyy ja niitä kannattaa käyttää, koska vaihtelulla saa myös vastustajat varpailleen kun eivät tiedä millä pelitavalla Manu tulee vastaan. Manulla on hyvät vaihtoehdot varsinkin hyökkäyksessä pyöritellä pelaajistoa, mutta kyllä Ronaldo edelleen on tasolla, jossa moni muu pelaaja ei ole koko maailmassa. Nimenomaan maalinteossa ja myös pelinrakentelussa, unohtamatta sitä kuinka paljon Ronaldo sitoo vastustajan puolustajia. Ikä ei ole Ronaldolla vieläkään rasite, hän on 36 vuotias ja se ei ole myöskään rasite 34 vuotiaalle Cavanille tai 34 vuotiaalle Vardylle. Yksi heistä on valittu useita kertoja maailman parhaaksi pelaajaksi ja muutama lisävuosi hänen fysiikallaan ei ole liikaa.

Ronaldon ja Cavanin yhteispeli ottelussa oli juuri sellaista kuin ajattelin ja kolmen keskuspuolustajan käyttäminen oli monille Olen arvostelijoille hieno näpäytys, mutta myös minulle näpäytys, että uskalsi näin tehdä. Myös pelin aikana tapahtuneet vaihdot olivat erinomaisia taktisesti. Ole!

Tämä pelitapa toimii myös Ronaldo-Rashford ja Rasford-Cavani parivaljakoilla.

Tottenham on toki ollut aika huono lähes koko kauden, mutta Atalanta- sekä City ottelu antaa sitten vielä uutta näkymää siitä, mihin tällä joukkueella on mahdollisuus tämän valmennuksen alaisuudessa. Tämän jälkeen vastassa vielä vaikea Chelsea (välissä Watford/Villareal) sekä kovassa nosteessa oleva Arsenal ja sitten Manulla tulee vähän helpompia otteluita.

Eli vielä ei voi tietenkään ajatella, että nyt tulee mestaruus, mutta tämä voi olla se käännekohta hyvälle nousulle tai sitten vain pomppu romahduksessa. Tästä varmasti saadaan lisätietoa tulevina viikkoina.
 

Fordél

Jäsen
Täytyy nostaa tämä maanantaina kirjoittamani kirjoitus tänne, sen verran turhaa paskaa olen saanut täällä niskaani siitä, että olen nähnyt tuon joukkueen parhaan kokoonpanon sekä taktiikan erilailla kun suurin osa muista täällä kirjoittavista.

Manu toteutti lähes täydellisesti peliä, jonka tuohon olin kirjoittanut ja tuo on selkeästi toimiva pelitapa näillä pelaajilla, joita Manulla on. Muitakin toimivia pelitapoja varmasti löytyy ja niitä kannattaa käyttää, koska vaihtelulla saa myös vastustajat varpailleen kun eivät tiedä millä pelitavalla Manu tulee vastaan. Manulla on hyvät vaihtoehdot varsinkin hyökkäyksessä pyöritellä pelaajistoa, mutta kyllä Ronaldo edelleen on tasolla, jossa moni muu pelaaja ei ole koko maailmassa. Nimenomaan maalinteossa ja myös pelinrakentelussa, unohtamatta sitä kuinka paljon Ronaldo sitoo vastustajan puolustajia. Ikä ei ole Ronaldolla vieläkään rasite, hän on 36 vuotias ja se ei ole myöskään rasite 34 vuotiaalle Cavanille tai 34 vuotiaalle Vardylle. Yksi heistä on valittu useita kertoja maailman parhaaksi pelaajaksi ja muutama lisävuosi hänen fysiikallaan ei ole liikaa.

Ronaldon ja Cavanin yhteispeli ottelussa oli juuri sellaista kuin ajattelin ja kolmen keskuspuolustajan käyttäminen oli monille Olen arvostelijoille hieno näpäytys, mutta myös minulle näpäytys, että uskalsi näin tehdä. Myös pelin aikana tapahtuneet vaihdot olivat erinomaisia taktisesti. Ole!

Tämä pelitapa toimii myös Ronaldo-Rashford ja Rasford-Cavani parivaljakoilla.

Tottenham on toki ollut aika huono lähes koko kauden, mutta Atalanta- sekä City ottelu antaa sitten vielä uutta näkymää siitä, mihin tällä joukkueella on mahdollisuus tämän valmennuksen alaisuudessa. Tämän jälkeen vastassa vielä vaikea Chelsea (välissä Watford/Villareal) sekä kovassa nosteessa oleva Arsenal ja sitten Manulla tulee vähän helpompia otteluita.

Eli vielä ei voi tietenkään ajatella, että nyt tulee mestaruus, mutta tämä voi olla se käännekohta hyvälle nousulle tai sitten vain pomppu romahduksessa. Tästä varmasti saadaan lisätietoa tulevina viikkoina.

Niin, en nyt ihan hirveitä johtopäätöksiä vetäisi vielä tästä yhdestä pelistä, jossa kaatui heikko Spurs. Ilman muuta, ManU pelasi nyt paljon tiiviimmin, mitä täällä on peräänkuulutettu. Tähän vaikutti niin ryhmittymä, taktiikka kuin pelaajien sitoutunut totetus. Mihin asti tämä riittää (jos näin jatketaan), etenkin kovia jengejä vastaan, aika näyttää.

Ja kaikki tuo mitä kirjoitat Ronaldosta, on kaikki täällä allekirjoittanut aiemminkin. Kritiikki on kohdistunut ihan muualle. Ei siis mitään uutta.
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Niin, en nyt ihan hirveitä johtopäätöksiä vetäisi vielä tästä yhdestä pelistä, jossa kaatui heikko Spurs. Ilman muuta, ManU pelasi nyt paljon tiiviimmin, mitä täällä on peräänkuulutettu. Tähän vaikutti niin ryhmittymä, taktiikka kuin pelaajien sitoutunut totetus. Mihin asti tämä riittää (jos näin jatketaan), aika näyttää.

Ja kaikki tuo mitä kirjoitat Ronaldosta, on kaikki täällä allekirjoittanut aiemminkin. Kritiikki on kohdistunut ihan muualle. Ei siis mitään uutta.

Kritiikki on kohdistunut siihen, että näen asiat erilailla ja sinä sekä moni muu näkee asian toisella tavalla ja se ei tarkoita, että sinä sekä muut olisitte näkemyksienne kanssa oikeassa. Toki se ei tarkoita, että minäkään olisin oikeassa, mutta esimerkiksi kun kirjoitin tuon viestini, niin sinä tulit "setäselittämään" asiaa ja olit ainakin nyt hyvin väärässä. Sen sijaan minä täysin oikeassa siitä mikä toimi.

Silti, tuo taktiikka ei aina toimi ja muitakin tulee osata käyttää, mutta nyt esitys oli kliinisin ja ehkä parasta Manua koko kaudella. Tottenham oli aseeton ja osaltaan se aseettomuus johtui juuri tuosta pelitavasta. Manu ja Tottenham oli ennen tätä ottelua ihan yhtä hukassa ja samoissa pisteissä liigassa ja se huonous on johtunut siitä, että tuo joukkue tarvii enemmän puolustajia kuten tänään oli käytössä ja vähemmän hyökkääjiä kuten tänään oli käytössä.

Vielä se, mitä täällä on puhuttu jo monen suusta, että Ronaldo pitää laittaa vaihtopenkille loppukaudeksi, niin sitä ei tule tapahtumaan. Ja häntä on kyllä arvosteltu rankasti, jopa 5 pääästetystä maalista Liverpoolia vastaan.
 

Fordél

Jäsen
Kritiikki on kohdistunut siihen, että näen asiat erilailla ja sinä sekä moni muu näkee asian toisella tavalla ja se ei tarkoita, että sinä sekä muut olisitte näkemyksienne kanssa oikeassa. Toki se ei tarkoita, että minäkään olisin oikeassa, mutta esimerkiksi kun kirjoitin tuon viestini, niin sinä tulit "setäselittämään" asiaa ja olit ainakin nyt hyvin väärässä. Sen sijaan minä täysin oikeassa siitä mikä toimi.

Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Mun kritiikki liittyi ehdotukseesi, että ManU:n pitäisi nyt katsella keitä sillä onkaan jengissä ja lähteä rakentamaan jotain uutta pelitapaa. Eli siis yhtäkkiä hylätä se, mitä OGS on yrittänyt rakentaa muutaman vuoden. Mielestäni tähän ei edelleen kannata mennä vaan löytää ratkaisut siihen, että ManU voi pelata nopeaa ja hyökkäävää futista, johon kuuluu myös mm. aktiivinen prässi.

Se, että nyt saavutettiin vähän toisenlaisella ryhmittymällä ja koostumuksella voitto yksittäisessä pelissä Spursista, ei kerro vielä mitään siitä, kuka on ollut oikeassa ja kuka ei.

Eikait se nyt mikään ihme ole, että jos lähdetään kolmella topparilla ja vain kahdella hyökkääjällä aiemman neljän hyökkääjän sijaan ja tiputaan vähän alemmas eikä yritetä prässätä niin aktiivisesti, että pakka on tiiviimpi ja puolustuspelaaminen toimii paremmin. Mutta nouseeko ManU tällä ryhmittymällä ja pelitavalla taistelemaan mestaruudesta tai onko tämä edes pysyvä muutos, jolla sitä kohti lähdetään niin sitä emme vielä tiedä, mutta nimenomaan se steppi OGS:n on porukoineen otettava ja tällä kaudella.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Mun kritiikki liittyi ehdotukseesi, että ManU:n pitäisi nyt katsella keitä sillä onkaan jengissä ja lähteä rakentamaan jotain uutta pelitapaa. Eli siis yhtäkkiä hylätä se, mitä OGS on yrittänyt rakentaa muutaman vuoden. Mielestäni tähän ei edelleen kannata mennä vaan löytää ratkaisut siihen, että ManU voi pelata nopeaa ja hyökkäävää futista, johon kuuluu myös mm. aktiivinen prässi.

Se, että nyt saavutettiin vähän toisenlaisella ryhmittymällä ja koostumuksella voitto yksittäisessä pelissä Spursista, ei kerro vielä mitään siitä, kuka on ollut oikeassa ja kuka ei.

Eikait se nyt mikään ihme ole, että jos lähdetään kolmella topparilla ja vain kahdella hyökkääjällä aiemman neljän hyökkääjän sijaan ja tiputaan vähän alemmas eikä yritetä prässätä niin aktiivisesti, että pakka on tiiviimpi ja puolustuspelaaminen toimii paremmin. Mutta nouseeko ManU tällä ryhmittymällä ja pelitavalla taistelemaan mestaruudesta tai onko tämä edes pysyvä muutos, jolla sitä kohti lähdetään niin sitä emme vielä tiedä, mutta nimenomaan se steppi OGS:n on porukoineen otettava ja tällä kaudella.

Niin. Se on ihan ok, että se on sun näkemys ja arvostettu keskustelu käydään niin, että muitakin näkemyksiä voi olla, varsinkin kun ne ei välttämättä ole virheellisiä kuten nyt nähtiin.

En minäkään sano, että kaikkea pitää hylätä, mutta tässä tilanteessa juuri nyt, uudenlainen taktiikka jossa puolustajia on enemmän ja hyökkääjiä vähemmän voi olla hyvä ratkaisu. Tänään se oli hyvä ratkaisu. Porukan pitää saada ensin pidettyä oma maali mahdollisimman vahingoittumattomana ja mielellään tehdä ainakin se yksi maali. Jos joukkue ei päästä maalia ja tekee vain yhden maalin, se voittaa ja jos ei tee maalia, niin siltikin kyseessä on tasapeli.

Ronaldo pystyy tekemään riittävät maalit Cavanin tai Rashfordin kanssa, siellä ei tarvitse olla 3-4 hyökkääjää. Liikaa päästettyjä maaleja on ollut Manulle se suurempi ongelma.

Fakta on myös edelleen se, että ei Ronaldo tule joutumaan penkille ihan helposti ja se on hyvä asia, koska silloin pystytään panostamaan miehiä puolustukseen ja keskikentälle. En tiedä kuka kommentaattori oli vissiin Skyn striimissä, mutta hän sanoi ihan samaa asiaa kun mitä olen täällä sanonut, eli ei joukkueessa tarvitse olla 10 kieli pitkällä juoksevaa miestä kun Ronaldo on kentällä vaan 9 riittää. Hän tekee kyllä oman työnsä, eli sitoo puolustajia ja tekee maalit jos vaan saa palloa. Se on hänen työnsä, jossa hän on edelleen yksi maailman parhaista. Sen sijaan Cavani tai kukaan muu Manusta ei ole yhtä hyvä maalintekijä, joilloin heidän pitää kompensoida sitä muulla tekemisellä, jotta tekevät työnsä.

Manu 2021-2022 on sellainen Manu, jossa on Ronaldo, ihan sama tykkääkö asiasta tai ei ja tämä ei todennäköisesti muutu. Lisäksi hän on todennäköisimmin avauksessa sekä pelaa koko ottelun kuin, että hän ei ole kentällä tai ei pelaa koko ottelua. Nyt ei ole kausi 2020-2021. Siksi pelitaktiikka pitää olla sellainen, että se palvelee sitä, että Ronaldo on kentällä, koska hän jokatapauksessa on kentällä. Pelitaktiikka joka ei palvele Ronaldon pelaamista, ei ole hyvä taktiikka kun Ronaldo on kentällä ja hän, kuten sanoin, todennäköisimmin on kentällä.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Sen verran tuosta taktiikasta, että ei ole uusi Ronaldoa varten kehitetty tapa, vaan Ole on käyttänyt tätä aiemminkin vaikeina jaksoina ja tällä on saatu puolustus pitämään ennenkin.

Taktiikkaa on viimeisen vuoden aikana yritetty kehittää hyökkäävämpään suuntaan ja erona aiempaan tällä kaudella United on lähes aina voittanut pallonhallinnan. Tämähän on se asia mistä Olea aiemmin kritisoitiin. Seuraus vaan oli ikävä kyllä aivan hirveä kenttätasapaino ja Titanic-tyyppinen vuotava puolustus.

Eilen sitten pallonhallinta 42% ja varma voitto. XG 1.16-1.39 kertoo siitä, että vielä ei kannata henkseleitä paukutella.

Toisaalta Ronaldo näytti eilen taas mikä on hänen merkityksensä. Sonilla oli hyvin vastaava paikka josta laukoi yli ja Ronaldo taas laittoi vaikeamman pallon varmasti verkkoon.

Jatkossa pallonhallinta on yksi hyvä mittari mitä seurata, palaako Ole ensimmäisen kauden tyyliin vai jatkaako pelin kehittämistä pallonhallinnan suuntaan, mikä oli jo todella lähellä maksaa työpaikan (eikä ole täysin kuivilla vieläkään).

Veikkaan että kaksi seuraavaa peliä mennään samalla taktiikalla. Ainakin Citya vastaan 99% varmuudella.
 

Buster

Jäsen
Pitkäaikaisesti ajateltuna tämä 5-3-2 tuntuu hieman keljulta, koska jengiä on kuitenkin rakennettu ihan muita muodostelmia (4-5-1) varten pitkäjänteisesti. Että jos aiemmin Rollen tultua tuskailtiin, miten saadaan kaikille hyökkäyksen ukoille peliminuutteja, niin nyt hyökkäyksessä on yksi tontti vähemmän ja ei laitureita. Minne sijoitat kesän ykköshankinta Sanchon? Ei sillä, että kaveri olisi erityisesti minuutteja vielä ansainnut jostain avauksen paikoista puhumattakaan. Olkoonkin, ettei mahdottomasti ole mielipaikallaan oikealla laidalla operoinut, vaikka onhan se sielläkin ollut pariin otteeseen. Greenwood, Rashford, Ronaldo varmaankin toimivat parhaiten kärkipelaajan tontilla kahden kärjen systeemissä, mutta aika kova työ repiä myös Greenwoodille sitä peliaikaa. Cavani nyt varmaan kiertää reippaasti.

Mutta nyt on entistä kovempi homma OGS:llä pitää porukkaa tyytyväisenä peliaikaansa, jos tämä muoto on se työkalupakin luottotyökalu eteenpäin mentäessä. Ainakin se tuntuisi vastanneen ongelmakohtiin ja edelleen seuraavat pelit on sitä luokkaa, että varmaan tällä mennään nekin.

Ja jos tämä pysyy näin puolustusorientoituneena, niin tuskastuuko porukka kentällä tai katsomossa tähän. OGS:ää tuskin hirveästi mikään näistä mietityttää juuri nyt, koska hän on tulos tai ulos -moodissa ja valmis tekemään radikaaleja ratkaisuita. Edelleen kaksi seuraavaa ottelua ovat isoja Atalantaa ja Man Citya vastaan. Huonot tulokset ja tuli hännän alla piinallisen pitkälle maajoukkuetauolle. Minkä jälkeen otteluohjelma ja vastustajien taso ei helpota yhtään.
 

Heddy#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning, Manchester United
Tähän väliin tuo formaatio ja puolustus edellä matsiin lähteminen oli mielestäni Olelta täysin oikea ratkaisu. Ensimmäistä kertaa koko kaudella oli melkeinpä koko matsin ajan sellainen turvallinen tunne siitä, ettei jokainen vastustajan pienempikin hyökkäys soi kohta omissa. Tavallaan tuo taktiikka on vähän paluu ajassa taaksepäin, mutta nyt on sekä CL:n puolella, että liigassa niin kriittisiä pelejä edessä, että ymmärrän tuon hyvin.

Pidemmän päälle tuo taktiikka ei välttämättä oikeen sovi rakennetulle rosterille, etenkin kun katsoo mitä nimiä hyökkäyksestä joudutaan jättämään penkille joka pelissä. Itse en myöskään näe tuossa ryhmityksessä Jesselle oikeen minkäänlaista roolia ja se on kyllä sääli, koska jos sitä peliaikaa ei ala kohta tulemaan, niin kaveri painaa ensi kaudella 15+10 tehot tiskiin Hammersissa ja taas ihmetellään, että miten tuollainen kaveri onnistuttiin sössimään muualle.

Sanoisin, että Ole lähtee 95% todennäköisyydellä seuraavaan kahteen matsiin tuolla samalla taktiikalla, kun muistissa on, miten Atalanta leikitteli Unitedin kustannuksella ekan puoliajan viime otteussa. Mielenkiintoisia aikoja eletään joka tapauksessa.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Olehan teki saman, mitä Sir Alex aikoinaan teki. Jos puolustus oli vuotanut aiemmissa peleissä, niin sitten pistettiin puolustus kuntoon ja pelejä voitettiin 1-0 tai 2-0. Eilinen vastus nyt oli mitä oli, varmaan heikoin vastustaja tällä kaudella Valjussa. Miten voi olla noin mielikuvitukseton joukkue, mitä Spurs oli? Unitedia olen samasta kritisoinut, mutta onhan Unitedin peli ollut suorastaan mielikuvitus rikasta, verrattuna tuohon Spursiin köyhyyteen. Kane taitaa pelata siirtosummaansa alemmaksi, niin huono oli eilenkin.
Edelleen silti kritisoin Olea siitä, että vaikka kuinka huonosti pelaat, niin pelipaikka on aina taattu avauksessa tietyillä pelaajilla. Toki, eilinen bussi-taktiikka auttoi noita heikompiakin kavereita hyvin, kun pakka oli tiivis. Mutta hyvä, että Josen aikojen taktiikka on vielä hyvin muistissa :)
Kuten moni on sanonut, niin eilisestä ei kannata vetää mitään mestaruuslippiksiä tilaukseen tms. Niin heikko oli Spurs, oikeastaan ihan täysin paska!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Jeffrey

Jäsen
Eilinen oli kyllä kerrassaan hieno esitys. Formaation vaihto toi tiiviyttä alakertaan ja McTominay palasi loukkaantumistaan edeltäneelle tasolle tuoden keskikentälle sen balanssin.

Vaikka eilisessä formaatiossa oli nimellisesti 5 puolustajaa, ei se mielestäni ollut järjettömän puolustusvoittoinen. Jossain välissä mietin saisiko joissain peleissä Rassen ja Sanchon koulittua wingbackeiksi, mutta eiliset herrat hoitivat hommansa ylöspäin vähintään mallikkaasti.

Hieno voitto tuli kuitenkin niillä avuilla jota täälläkin pyöritelty. Hyökkäyssuuntaan tuo joukkue tullee tekemään vähintään riittävästi maaleja. Itse olisin edelleen sitä mieltä, että Pogba liuskalle - McT pogbaksi ja Rice sisään. Rice-McT kaksikolla paluu hyökkäävämpään taktiikkaan voisi olla taas pari askelta ongelmattomampaa. Toki homma voi alkaa nykyisilläkin toimimaan kunhan ymmärretään ettei se Leedsiä vastaan kantanut edaripelaaminen loppuun asti kanna vaan ne työhousut pitää myös päälle sovittaa.

Niin ja hei! Rasse on oppinut loukkaantumisensa aikana sisäsyrjäpotkun!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Muutamia hajatelmia toisen katselukerran jälkeen.

- Brunon rooli oli avainasemassa eilen. Pelasi alempana kuin aiemmin, mutta ennen kaikkea aktiivisesti linkkinä McFredin ja wing backien sekä hyökkääjien välillä. Eilen piti tukkia keskusta ja olla erityisen huolellinen topparien edessä, mutta väitän, että tuollaisella roolituksella United voisi hyvin menestyä myös siinä 4-3-3:ssa. Bruno oli eilen aivan häkellyttävän hyvä pallottomana ja sulki Tottenhamin syöttösuuntia hienosti keskikentällä.

- McTominay oli eilen rautaa. Tämä tietysti korostui, koska pallollisia onnistumisia tuli niin monta ja syöttöpeli toimi. McFredille oli selkeästi painotettu, että keskellä toppareiden edessä ei sitten yksikään pohjoislontoolainen pulu lennä. Eikä lentänyt. Hyvin meni.

- Hyökkäyslinja pelasi niin, että olivat koko ajan likellä keskikenttää kun pallo oli Spursilla. Tämä oli uutta tällä kaudella, sillä hyökkääjillä on ollut paha tapa karkailla sinne tänne. Nyt Ronaldokin varmisti koko ajan, ettei hänen ja keskikenttäpelaajien väliin jäänyt isoa tilaa johon esim Höjbjerg olisi voinut juosta. Niinpä Unitedilla oli ylivoimaisen enemmistön ajasta keskustassa viisikko, jonka läpi ei tullut pelissä yhtäkään perille mennyttä syöttöä. Pitkiä palloja Spurs haki, ja ne menivät aina ihan harakoille. Tästä iso sulka kummallekin hyökkääjälle. Laidan kautta tulleet hyökkäykset United tukahdutti erittäin toimivalla motti-taktiikalla. Tietyt pelaajat eristettiin laidoille kolmella pelaajalla, joista laskin yhdeksän pallonriistoa. Voi olla että tuli enemmänkin.

- Tuo ei ollut bussittamista, vaan keskialueen ylimiehittämistä. Tässä on vissi ero, sillä jälkimmäisen ideana on päästä hyökkäämään keskialueelta vastaan mieluummin kuin pitkältä omalta alueelta ja olla samalla paljon vähemmän staattinen. Unitehdan ei ollut eilen hetkeäkään staattinen vaan päin vastoin, erittäin aktiivinen, mikä söi Spursin mahdollisuudet täysin.

- Voidaanko tällä muodolla jatkaa? Sanoisin, että seuraavat pelit, siis Atalanta, City ja Chelsea sekä mahdollisesti jyvän löytänyt Arsenal kannattaa kohdata näin. Tärkeää on myös käyttää eri pelaajia tässä formaatiossa. Jahka tuo Brunon avainroolin kautta keskikenttä saadaan toimimaan tiiviisti, tuosta on nähdäkseni lyhyt matka toimivaan 4-3-3:een, jossa laitureilla on vain oltava laidoilla puolustamisen valtava merkitys. Tätä voitaisiin testata Watfordia, Villarrealia ja Nuoria Poikia vastaan nyt ainakin. Mielestäni tuo 4-2-3-1 on vähän nähty, etenkin jos Bruno pelaa hyökkääjänä ja Ronaldo on kärjessä.

Loppuun: huomasin, että Asbury Park ei ole enää palstalla. Muistelisin, että meillä oli pientä erimielisyyttä ja väärinymmärtämistä otteluseurantaketjussa. Jos luet tätä, toivottavasti tuo ei ollut syynä lähdölle, toivottavasti kaikki on muuten ok ja toivottavasti teet paluun palstalle, koska panoksesi oli täällä arvossaan ja ainakin omalta osaltani varsin kaivattua. En ole todellakaan halunnut suututtaa ketään.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
OGS sai jatkaa. Se on jo unohdettu. Tosta kaks voittoa sekaisin olevaa Spursia vastaan ja loukkaantumisten vaivaamaa Atalantaa vastaan ja projekti vaan jatkuu. Viimeiset 20 peliä ManUlla Valjussa ja yks nollapeli. Se on vähemmän kuin Steve Brucen Newcastlella.

1/2.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Sen verran tuosta taktiikasta, että ei ole uusi Ronaldoa varten kehitetty tapa, vaan Ole on käyttänyt tätä aiemminkin vaikeina jaksoina ja tällä on saatu puolustus pitämään ennenkin.

Näin olen ymmärtänyt myös, kun täällä minua ennen jo ehdotettiin 3 keskuspuolustajaa.

Portugal on pelannut monella erilaisella taktiikalla esimerkiksi 4-3-3, missä saadaan enemmän hyökkäysvoimaa kentälle ja se toimii Ronaldon kanssa erinomaisesti.

Olennaisempaa kuin se taktiikka Ronaldon ollessa kentällä on se, että pitää vaan hyväksyä se tosiasia, että Ronaldo ei juokse kielipitkällä ja ensisijaisesti sekä toissijaisesti on hakea Ronaldolle palloa, jotta hän voi tehdä tarvittavat maalit.

Prässääminen ei ole se, missä Ronaldo on hyvä ja silloin muut pelaajat joutuvat tekemään sillä saralla työtä enemmän, eli kukaan muu ei voi yhtään varastaa.

Ronaldo tekee silti näkymätöntä työtä, eli tosiaan sitoo puolustajia ja voittaa 2-3 puolustajaa useammin kuin moni muu voittaa yhden puolustajan, niin päällä kuin jalalla. Ronaldo ajoittaa juoksujaan erinomaisesti sekä pakittelee linjasta sen verran, että saa hyvän vauhdin keskitettyihin palloihin sekä syöttöihin niin, että on irti puolustajista ja on harvemmin paitsiossa. Eli kun hän pääsee tekemään tätä työtään vapaammin, niin hänelle vaan tarvitsee saada palloa ja hän kyllä viimeistelee kovalla prosentilla.

Eilisen taktiikan hienous ja tarve oli sen sijaan akuutti. Tiukka paketti, jossa lähdetään pelaamaan nollanollaa ja panostetaan laadukkaisiin hyökkäyksiin ja että päästän rikkomaan 16 raja, jossa haetaan ratkaisuja. Nyt Manulle tärkeintä on saada itseluottamusta sekä puolustukseen että hyökkäykseen ja jos nämä asiat saadaan kuntoon, niin peliä voidaan avata taas pikkuhiljaa ja lisätä hyökkäysvoimaa ja saadaan peliaikaa myös Sanchoille ja muille.

Silti Valioliigajoukkueen tärkein asia on voittaa otteluita ja peluuttaa parhaita ja siihen ei sovellu "kaikki pelaa" systeemi. Greenwood ja Sancho on huikeita pelaajia, mutta silti vielä nuoria ja vaikka ovat pelanneet paljon nuoreen ikäänsä nähden, niin silti ovat monessa asiassa myös raakileita. Rashford sen sijaan on oikeassa iässä ja en näkisi mahdottomana, että rikkoisi 20 maalin rajan jo tällä kaudella kun jo toissakaudella teki sen 17 maalia.

Vaikka jalkapallo ei ole pelkkää matematiikkaa, niin laskeskelin, että parivaljakko Ronaldo-Rashford voi tehdä sen 40-50 maalia tällä kaudella. Cavani tekee sen 10, Fernandes 10. Jos lasketaan, että Greenwood tekee 10 maalia ja Sancho tekee 5 maalia, niin ollaan lukemassa 75 - 85 maalia. Laskin niin, että Ronaldo vetää pilkkuja, jos ne vetää Fernandes, niin toki hänelle enemmän maaleja ja Rashford-Ronaldo kaksikolta maaleja pois. Muiden tekemänä on jo nyt 4 maalia, joka takoittaisin 78-88 maalia. Kauden aikana toki useat pelaajat tähän päälle tekevät joitain maaleja ja vastustaja tekee omia maaleja.

Eli Manu voi hyvinkin lähennellä tehdyissä maaleissa 90 maalia, toki peluutuksesta riippuu miten nuo lukemat asettuu. Ajatuksena kuitenkin se, että peluuttamalla pääasiassa 3 hyökkääjää mahdollisimman paljon koko kauden Ronaldo-Rashford-Cavani pystytään pääsemään mahdollisesti suurempaan maalimäärään kuin edellisillä kausilla. Tämä siksi, että he ovat parempia maalintekijöitä kuin mitä monissa muissa joukkueissa (poislukien esim. Salah ja Lukaku). Tämä taas avaa mahdollisuuden rakentaa puolustus ja keskikenttä niin, että siellä on yksi enemmän puolustamiseen keskittyvä mies koska loistavat maalintekijät eivät tarvitse yhtä paljon hyökkääjiä tukemaan heidän peliään, he vain tarvitsevat syöttöjä ja keskityksiä.

Puolustukselle tämä taas tarkoittaa vähemmän päästettyjä maaleja todennäköisimmin ja silloin tämä yhtälö myös tarkoittaa todennäköisimmin enemmän voittoja ja sitä, että mestaruus on lähempänä.

Tämä ei siis ole mikään laki, mutta ajatuksena siitä, mitä melkein kaikkia muita pelaajia parempi maalintekijä voi saada aikaan. Kaksikko Ronaldo-Rashford voi siis tehdä yli puolet joukkueen maaleista eikä tarvitse siihen jokaista ottelua sekä kaikkia minuutteja. Cavani pelasi viimekaudella reilu 26 ottelua ja teki niissä 10, Fernandes teki viimekaudella 18, joista puolet rankkareista joten tarvitsee enää 6 maalia, samoin Greenwood, enää 6 maalia. Sancho voi tehdä tuon maalimäärän tai olla toki tekemättäkin, riippuu peliajasta.

Nostan hattua Olelle eilisestä taktiksesta osaamisestaan. City-Chelsea-Arsenal otteluista hyvä saavutus olisi voitto ja kaksi tasapeliä, tämän hetken Manulle, se olisi voitto. Sen jälkeen pitää kyetä voittamaan heikompia vastustajia kovemmalla prosentilla kuin kilpailijat ja uskon, että kaikki tämä on mahdollista. Tosin tällä hetkellä on mahdollista, että kaikista noista tulevista otteluista tulee turpaan ja se ei ole hyvä asia ja Olella saattaa taas palli heilua. Tämä nähdään tulevina viikkoina, mutta jos Manu pelaa kuten eilen, niin joukkueella on mahdollisuus voittaa kenet vaan. City hävisi eilen CP:lle kotonaan ja se tarkoittaa sitä, että joukkue ei ole voittamaton, mutta vaikeaa tulee varmasti.

Ja tosiaan, minulla on erilainen tapa nähdä näitä asioita ja koitan avata niitä omalla tavallani, eli ei tarvitse ottaa pulttia siitä ja en todellakaan ole aina oikeassa, mutta ehkä vain näen maailman vähän erilailla. En halua kirjoittaa ketään vastaan vaan tuoda vain näkökantojani, jotka myös on vajavaisia.
 

BaronFIN

Jäsen
Mä en ole itseni kanssa päässyt vielä yksimielisyyteen Pogbasta, että onko kyseessä ainutlaatuinen superstara vai rasite yhtenäiselle joukkuepelaamiselle?

Kun kaveri naarattiin ”takaisin kotiin”, niin silloin miehen maine oli Juventuksessa noussut tasolle ainutlaatuinen eikä Ranskan paidassa annetut näytöt ole tuota varsinaisesti himmentänyt. Lisäksi ajoittaiset peliesitykset ManU:ssa ovat huikeita taidonnäytteitä mitä pallolla voidaan saa aikaiseksi.

Mutta silti. Ei voi yhtä huippupeliä kohden tulla neljää hutipeliä. Näin äärimmilleen yleistettynä. Pogbahan ei tule hyväksymään roolia ”rotation” vaan roolin pitäisi olla maradonamaisen itseoikeutettu kentän kuningas, jota en antaisi, en millään näillä näytöillä.

Meneekö sitten ensi kesänä Realiin samalla oven avauksella Mbappen kanssa? Tulee kyllö hyvä kesä agenteille kaikkine allekirjoitusbonuksineen…
 

Barney

Jäsen
Ronaldolta tämän United-pestin työteliäin ottelu kentällä ja se nähtiin myös tulostaululla. Ronaldo on pelannut oman etunsa sijaan joukkueen edun puolesta toisen puoliajan Atalantaa vastaan sekä eilisen ottelun ja nämä ovat samalla olleet parhaita suorituksia sekä häneltä henkilökohtaisesti että myös koko joukkueelta. Eilen ei näkynyt seisoskelua paitsioasemassa, laskeutumisia alas hakemaan palloa eikä näennäistä mukaprässiä.

Samalla myös Ole otti ihan oikein Ronaldon kesken ottelun vaihtoon, kun palloton työmäärä alkoi vähenemään. Vaikka Ronaldo onkin saanut Juventuksessa seisoskella 90 minuuttia kentällä, niin Unitedissa sen ei pidä tapahtua, kun kilpailua hyökkäyspään pelipaikoista on enemmän kuin tarpeeksi. Silloin kun Ronaldo jaksaa pelata joukkueelle 90 minuuttia, niin hän on 90 minuuttia kentällä ja silloin kun työmäärä vähenee, niin hänet otetaan vaihtoon. Jos työmäärä on surkea koko ottelun ajan, niin silloin seuraava ottelu aloitetaan vaihtopenkiltä ja sieltä pitää ansaita se avauspaikka uudelleen. Ei sen pitäisi olla sen vaikeampaa valmennukselle. Mancester Unitedissa yksikään pelaaja ei ole joukkuetta suurempi.

Kokonaisuudessaan eilen nähtiin varma ottelu joukkueelta. Kolmen topparin taktiikka vie peliminuutteja hyökkääviltä pelaajilta, mutta sama tilanne on myös esimerkiksi Chelseassa, jossa on paljon hyökkääviä pelaajia, mutta tällä kaudella on nähty paljon kolmen topparin ja siihen päälle jopa kolmen puolustavan keskikenttäpelaajan ryhmitelmää. Voihan se olla, että tuo kolmen topparin linja on ainut vaihtoehto saada tuo puolustus kuntoon ennen kuin todennäköisesti ensi kesänä hankitaan se kutospaikan pelaaja. Neljän linjalla pelatessa Brunon pudottaminen alemmas auttaisi varmasti, mutta se laadukas kutospaikan pelaaja puuttuisi joka tapauksessa. Itse uskon edelleen, että Benficassakin keskikentän pohjalla pelannut Lindelöf olisi nykyjoukkueesta paras tuohon kutospaikan rooliin, mutta häntä tuskin siinä kokeillaan.

Jos tuolla kolmen linjalla käydään pelaamaan pysyvästi, niin eniten siitä tulee varmasti kärsimään Sancho. Ronaldo, Cavani, Rashford ja Greenwood voivat jakaa peliminuutteja kärjessä, minkä lisäksi myös Pogbaa voidaan varmasti peluuttaa Brunon kanssa keskikentällä, jos siellä on kolme topparia takana. Voihan se myös olla, että siirrytään takaisin neljän linjaan, kun ensin pelataan muutama hyvä ottelu puolustussuuntaan tällä kolmen topparin linjalla. Ehkä se puolustus alkaa pitämään sen jälkeen paremmin myös tuolla neljän linjalla, kun pelaajien itseluottamus nousee hyvien otteiden jälkeen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kaikkien aikojen kriisijoukkue ManU on kolmen pisteen päässä kaikkien aikojen joukkue Man Citystä

Eilinen peli antoi kyllä uskoa paremmasta tulevaisuudesta, toki kuten jo aiemminkin sanoin, niin pahimmillaan se oli vain pomppu jonka jälkeen alkaa rytisemään kunnolla. Kuitenkin oikealla taktiikalla ja pelaajien sitoutuneisuudella, Manu voi tuolta nousta kohistenkin. Kaikki joukkueet liigassa on voitettavissa. Nyt Citystä, Warfordista, Chelseasta ja Arsenilsta voitot, niin puhutaan jo mestarisuosikista. Silti noista 2 tasuria ja 2 voittoa olisi jo loistava suoritus. Kaikki on taas ihan kaikkeen.
 

Jeffrey

Jäsen
Valtakunnassa taitaa kaikki olla hyvin vähintään väliaikaisesti kun kausiketju valahtanut jo toiselle sivulle - koska viimeksi?

Illalla katseet kääntyvät kohti Italiaa, kun Bergamossa vastassa on Apulanta. Voitto tänään, ja jatkopaikka olisi jo hyvin lähellä. Käytännössä tuo varmistuisi yhdellä tasapelipisteellä kahdesta jäljellä olevasta ottelusta.

Miehistö matkasi Italiaan eilen ja ainoa joka jäi reissusta paitsi oli aamuharjoituksissa kolhun saanut Lindelöf. Näin ollen vähintään yksi muutos avauskokoonpanoon on varma sitten vakuuttavan Spurs esityksen.

Oman sotkunsa tämän päivän soppaan tuo lauantain aamupäiväpeli Cityä vastaan. Lauantaina voitto pompsauttaisi veret seisauttaneen alkukauden pelanneen Unitedin tasapisteisiin mestarin kanssa. Ja tämä viikko voittamalla alkukausi lieneisi kaikesta huolimatta vähintään kohtalainen (joo ei täällä silti oltaisiin tapit tanassa).

Rotaatiota siis lienee tänään luvassa ainakin jonkin verran, lopullinen formaatio ja myös peliesitys lienee melko suuria kysymysmerkkejä. Kykeneekö myöskään Varane pelaamaan heti toista 90 kun viikonloppukin on edessä, entä kestääkö ikämiesten terveys. Siinä lienee ne polttavimmat kysymykset kokoonpanojen julkistusta odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös