Alkuun kun mietittiin, että sopiiko Bruno Amorimin pelisysteemiin, niin ei tarvitse enää hirveästi miettiä.
Mä vielä jarruttelisin tämän päätelmän kanssa, tai ainakin itseäni tämä mietityttää ehkä kaikkein eniten koko joukkueesta, Mainoon lisäksi. Amorimin systeemi on kyllä tiedossa, sillä se on ollut joitain nyansseja lukuun ottamatta käytännössä täysin muuttumaton koko hänen valmennusuransa, mutta koska sen toimivuudesta Unitedissa ei olla vielä saatu käytännössä mitään takeita, on liian aikaista sanoa myöskään pelaajien sopivuudesta mitään.
Aikaisia arvioita voidaan toki antaa, ja Amad, Bruno, Dorgu ja Yoro lienevät nähdyn perusteella vahvimmilla. Silti, järjestys kulkee niin, että ensin tulee haluttu pelitapa, sitten siihen tarvittavat roolit ja lopuksi rooleihin sopivat pelaajaprofiilit. Pelaajien sopivuus rooleihinsa ja siten pelitapaan tulee minusta arvioida vasta sitten, kun pelisuoritukset ovat hyviä ja tulokset riittäviä. Tämä kausi on ollut molempien osalta katastrofi.
Ehkä se pointti, jota yritän tässä viestiä on, että pelaaja voi loistaa huonosti pelaavassa joukkueessa - pienemmissä seuroissa tätä tapahtuu koko ajan - mutta hyvin pelaavassa toimivan pelitavan joukkueessa lainalaisuudet ovat erilaiset. Ei ole lainkaan tavatonta, että seuran parhaan pelaajan pitää väistyä, jotta joukkue voi ottaa stepit paremmalle kilpailulliselle tasolle. Philip Coutinholta, P-E Abaymeyangilta tai itse asiassa vaikkapa Ruud van Nistelrooyltä lisätietoja.
Vastuu ei tietenkään ole yksin pelaajalla. Amorimin teoilla on vielä paljon suurempi merkitys, ja niin on itse asiassa scouttauksellakin. Yksi iso kysymys on juurikin tuo pelitapa. Tähän saakka Amorimin uralla on nähty Portugalissa tuottanut yhden systeemin pelitapa, johon hän luottaa - hyvästä syystä. Ongelma on se, että tuo pelitapa joutuu Valioliigassa aivan eri tason testiin kuin aiemmin. Käytännössä se tarkoittaa, että variaatioita tarvitaan jatkuvasti ja paljon. Mikään joukkue ei ole pärjännyt modernissa Valioliigassa niin kapealla keinovalikoimalla, kuin mitä Amorim on Sporting-urallaan hyödyntänyt.
Tuo on se isoin asia, kun pohditaan, miten hyvin Bruno voi sopia Amorimin pelitapaan. Minusta se on vielä aivan täysin auki, eikä sillä ole mitään tekemistä pelaajan laadun kanssa. Bruno on ehdottomasti yksi maailman parhaista.