Vanha Goal Special..
Löysin tälläisen vanhan Goal lehden missä oli Manu special lehti mukana. Ne jotka katsoivat Manu historia videon niin tässä lisää tietoa tuosta Munchenin tragediasta..
Päivä, joka muutti kaiken
Harry Gregg muistaa vieläkin tunteen, jonka hän sai tajutessaan, että jotakin oli pahastu pielessä. Vuosi oli 1958, ja päivä 6. Helmikuuta. Tuosta päivästä oli tuleva Manchester Unitedin historian synkin, sillä tuona päivänä puolet "Busby Babesista" sai surmansa pahassa lento-onnettomuudessa.
Manchester Unitedin joukkue ja mukana seuranneet toimittajat ja seuran työntekijät olivat matkalla Belgradista koti-Englantiin. Joukkue oli juuri pelannut Punaisen Tähden kanssa tasan 3-3 ja edennyt Euroopan cupin semifinaaliin 2-1 -kotivoiton ansiosta.
Vierasottelun jälkeen joukkuetta oli juhlittu Iso-Britannian suurlähetystössä, hotellilla huuma jatkui korttia pelaamalla, drinkkejä juoden. Matt Busbyn pojilla ei ollut huolenhäivää, tulevaisuus näytti ruusuiselta.
Pelaajat olivat väsyneitä, mutta ottelua seuranneena päivänä he nousivat koneeseen iloisina. koneessa joukkueen ihmelapsi Duncan Edwards jatkoi kortinpeluuta.
Koko maailma oli avoinna. Kukaan ei tiennyt että välitankkauksen yhteydessä München-Riem – lentokentällä British European Airwaysin lento numero 609 saisi karun päätöksen.
Koneen kapteeni James Twain, oli yrittänyt päästä lähtemään kahdesti, mutta kone oli kutsuttu takaisin terminaaliin pahan lumimyrskyn takia.
Kapteeni Twain ja matkustajat siirtyivät koneesta lentokenttärakennukseen. Alf Clarke, Evening Chroniclen toimittaja soitti nopeasti toimitukseen. Toimittajat olivat valmiita nukkumaan Münchenissä.
Siinä tapauksessa he olisivat voineet mennä takaisin oluttupiin ja ottaa muutaman huurteisen. United oli edennyt semifinaaliin! Kaikki oli hyvin. Sitten tuli uusi päätös: kone tekisi uuden starttiyrityksen kymmenen minuutin kuluttua.
Huolestuneet matkustajat nousivat koneeseen Jackie Blanchflower sammutti savukkeensa ja pani sen korvansa taakse. Kortinpelaajat istuivat koneen keskiosassa yrittäen keventää tunnelmaa.
David Pegg etsi News of the World –lehden toimittajan Frank Swiftin koneen takaosassa ja vitsaili yrittäen saada kaikkia rentoutumaan. Johnny Berry tärisi kuiskatessaan: ”Me kuolemme kaikki”.
- Jos nyt tulee loppu, minä olen valmis, Billy Whelan sanoi.
Kaikkea voi sanoa, mutta lento oli tarinan loppu kahdeksalle pelaajalle ja kaikkiaan 23:lle matkustajalle. Koneen ohjaamosta kuului huutoa, kun kone ei onnistunut nousemaan, se syöksyi kiitoradan läpi, yli seinän ja suoraan erääseen taloon.
Lentokoneen keula katkesi, toinen siivistä rikkoutui, koneesta vuotanut polttoaine sytytti säiliöauton ja hetken aavemaisen hiljaisuuden jälkeen koneessa syntyi paniikki.
Perämies Kenneth Rayment ymmärsi juuri ennen törmäystä, että lentokone törmäisi.
- Herra Jumala, me ei selvitä tästä, hän huusi.
Pohjois-Irlannin maajoukkuemaalivahti Harry Gregg istui Johnny Berryn ja Billy Whelanin vieressä, eikä hän unohda koskaan Berryn änkyttäviä tilannetta keventämään tarkoitettuja sanoja.
Itse hän istui lukien kirjaa, mutta pani sen sivuun juuri ennen törmäystä. Kirja oli aika uskalias. Harry Gregg on kertonut myöhemmin, että hän ajatteli joutuvansa suoraan helvettiin, jos kuolisi sitä kirjaa lukien.
Gregg ei ollut ajatuksissaan yksin. Kaikki tajusivat, että jotain kamalaa oli tekeillä heti, kun koneen pilotti menetti koneen hallinnan. Sitä kesti vain muutamia sekuntteja, mutta kaikki tiesivät sen heti.
Monet kuolivat, toisista tuli sankareita törmäyksen jälkeisissä tapahtumissa. Kapteeni James Twain komensi kaikki juoksemaan ulos ja suojautumaan, sillä kone räjähtäisi. Hän yritti itse irrottaa jumiin jäänyttä miehistön jäsentä.
Harry Gregg voi vielä tänäkin päivänä tuntea polttoaineen hajun nenässään ja nähdä räjähdyksiä ja salamointia pimeässä. Heti räjähdyksen jälkeen hänestä tuntui kuin koko hänen ihonsa olisi irronnut ja että hänellä oli verta suussa.
Hän pääsi ulos koneesta sen seinän tulleen reiän läpi ja näki kammottavan näyn. Ihmisiä makasi kaikkialla, loukkaantuneina tai kuolleina ja Gregg kahlasi läpi lumen, kenkä vain toisessa jalassa, toinen oli jäänyt matkan varrelle.
Hän näki valmentaja Bert Whalleyn makaavan päällisin puolin kunnossa, silmät avoinna. Hän oli kuollut. Hän näki Bobby Charltonin ja Dennis Violletin makaavan kummallisissa asennoissa. Whalley veti heidät turvaan luullen heitä kuolleiksi.
Mutta he olivat elossa.
Hän näki viiden ihmisen juoksevan koneesta. Whalley huusi heille, että heidän piti tulla takaisin, koska koneessa saattoi olla eloonjääneitä. Sitten Harry Gregg kuuli lentokoneesta lapsen itkua.
Hän meni takaisin lentokoneeseen ja löysi kuin löysikin vauvan. Seuraavalla reissullaan koneeseen Gregg löysi vauvan äidin. Hän meni koneeseen vielä kolmannenkin kerran ja pelasti lisää ihmisiä.
Gregg löysi manageri Matt Busbyn törmäyskohteena olleen talon laitamilta. Hän makasi rauhallisen näköisenä kädet rinnan päällä, elossa, mutta jalat olivat pahasti palaneet. Bobby Charlton nousi pystyyn ja kulki ympäriinsä shokissa. Mitä oli tapahtunut? Missä Duncan Edwards oli?
Kun kone lähti kolmanteen nousuyritykseensä, oli kentällä luonnollisesti ollut ambulansseja ja paloautoja, sanottiin. Eloonjääneillä on kuitenkin aivan toisenlainen kuva tapahtuneesta.
Harry Gregg ihmettelee, miksi hänet, Jackie Blanchflower, Bobby Charlton, Dennis Viollet ja Bill Foulkes kuljetettiin sairaalaan kolhuisella Volkswagenilla, jos kentällä oli ambulanssejakin?
Uutiset alkoivat kulkeutua ympäri Eurooppaa. Manchesterissä järkyttyneet ihmiset kokoontuivat radioidensa ympärille. Sanomalehdet painoivat erikoispainoksia. Vain Kymmenisen vuotta aikaisemmin oli italialaisen suurjoukkueen, ”Il Grande Torinon” 22 pelaajaa ja johtajaa menehtyneet lento-onnettomuudessa. Oliko nyt käsillä toinen jalkapallokatastrofi? Koko tilanteen karmeus alkoi valjeta aamulla, kun uutislähetykset alkoivat kertoa menehtyneiden määrästä.
Onnettomuutta seuranneen selvityksen jälkeen kapteeni Twainin lentolupakirja peruttiin ja hän ei saanut enää lentää. Hänen omaistensa yritys puhdistaa Twainin nimi tuotti kuitenkin tuosta yhdeksän vuotta onnettomuuden jälkeen, kun Twainin selitys alipaineesta meni läpi. Onnettomuuden syynä ei siis ollut ohjaajan virhe.
United oli peitonnut Arsenalin viikkoa aikaisemmin 5-4 legendaarisessa ottelussa Highburyllä. ”Arsenal go down bravely”, Arsenal taipui urheasti oli The Guardianin otsikko. Jutussa kerrottiin ”Busby Babesista”, Unitedin joukkueesta, joka matkustaisi Belgradiin ja jatkaisi menestyskulkuaan mestaruudesta toiseen.
He olivat voittamattomia. Tulevaisuus oli ruusuinen. Mutta ruusut kuihtuivat Münchenissä. Highburyllä pelattu ottelu oli sen joukkueen viimeinen Englannin maaperällä.
”Busby babes” on legenda. Joukkue voitti liiga mestaruuden sekä 1955-1956 että 1956-1957. Joukkueen keski-ikä oli vain 22 vuotta. Jalkapallo oli tuolloin vielä viaton laji. Nykyisellä huippupelaajan viikkopalkalla olisi tuolloin saanut hankittua koko maan parhaat tähdet.
Pelaajat eivät olleet kuulleetkaan nandrolonista, heillä ei ollut agentteja eikä huligaaneista ollut tietoakaan. Kaapelitelevisio oli tulevaisuuden unelmia ja jalkapallo oli urheilua, peliä, ei osa ”viihdeteollisuutta”.
Siitä huolimatta ”Busby Babesit” olivat miljoonien työväenluokkaan kuuluneiden esikuvia. Monet pelaajista olivat työssä jalkapallon ohella ja kulkivat harjoituksiin polkupyörällä. Osa kulki bussilla, toiset kävelivät.
Isokokoinen Bill Foulkes oli puolipäivätyössä kaivoksella. He olivat aikansa jalkapallosankareita. Matt Busby tuli manageriksi 1945 ja hän näki joukkueensa voittavan niin FA-cupin kuin liigan sodan jälkeisinä vuosina .
Busby halusi saavuttaa yhä enemmän ja hän alkoi hankkia nuoria lupauksia vanhojen pelaajien tilalle. Lupaavia nuoria kuten, Roger Byrne, Eddie Coleman, Tommy Taylor, Dennis Viollet, Bobby Charlton ja Duncan Edwards.