Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 845
  • 1 118

PJx

Jäsen
Ihan vaan neutraalina kommenttina, niin nuo moottorit suunnitellaan irtoamaan mahalaskussa. Siinä Hudson-joen ihmeessäkin koneen toinen moottori irtosi, vaikka alastulo oli niin nätti kuin vain kuvitella saattaa.
Toki näin, mutta tuubista löytää vastaavasti pätkiä, joissa moottorin osuttua (epäsymmetrisesti) kone lähtee kiertymään -> siipi veteen/maahan -> sitten alkaa tapahtumaan väkivaltaisia asioita. Tosin paha mennä erittelemään syitä ja seurauksia, olisihan se siipi saattanut muutenkin olla maassa, mutta kuitenkin...
 
K

kiwipilot

Toki näin, mutta tuubista löytää vastaavasti pätkiä, joissa moottorin osuttua (epäsymmetrisesti) kone lähtee kiertymään -> siipi veteen/maahan -> sitten alkaa tapahtumaan väkivaltaisia asioita. Tosin paha mennä erittelemään syitä ja seurauksia, olisihan se siipi saattanut muutenkin olla maassa, mutta kuitenkin...

Jeps. Hallittu (pakko)lasku pimeään Intian valtamereen koneen samalla pysyessä kasassa on täysin mahdotonta. Vertailut tapaus Hudsoniin kertovat taas täydellisestä tietämättömyydestä asian suhteen. Kannattaa tutustua Ethiopianin 767:n pakkolaskuun Komoreilla(?), siitä taitaa olla ihan videomateriaalia netissä. Tuolloin keli oli hyvä sekä olosuhteet VFR ja homma lähti silti täysin hanskasta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Sen lisäksi tuo Ethiopianin mahalasku ei ollut edes kovinkaan suuressa aallokossa muistaakseni. Tuolla kohtaa, mistä nyt etsimät, aallot ovat sen suuruisia olleet jo pitkään että olisi kuin seinään törmäisi. Varsinkin niillä nopeuksilla mitä tuon kokoinen jumbojetti pakostakin tulisi sitä seinää vastaan.

Olen tätä tapausta miettinyt pitkään. Mikä voisi olla syynä turmaan? Kaappaukseen en oikein tahdo uskoa, vielä vähemmän johonkin salaliittoteoriaan jossa tapausta piiloteltaisiin hallitusten toimesta. Metallin väsymistä mietin aluksi mutta tuo taitaa olla niin uusi kone että tuskin metalli kerkeäisi väsymään katastrofaalisesti. Näitä turmia taitaa olla muutama tapahtunutkin isoille jumbojeteille. Kun tuon teorian torppasin mielestäni, tuli mieleen toinen turma jossa on vähän samanlaisia piirteitä. Adam Air 574:n turma nimittäin. Siinäkin lento katosi eikä sitä meinattu mitenkään löytää. Kun se lopulta löydettiin, selvisi myöhemmin että kyseessä oli monen asian summa. Ensinnäkin, kyseisessä lentokoneessa on viallinen IRS-laite eli laite joka kertoo autopilotille missä lentokone on jotta autopilotti osaa ohjata konetta oikeaan kohteeseen, toiseksi tuossa oli lentäjän sekavuudesta (yrittävät ratkaista ongelmaa) johtunut virhe joka lopulta toi koneen alas.

Mitä jos tässäkin on kaksi yksittäistä ongelmaa joka on johtanut turmaan? Samanlainen IRS-ongelma ja radion ongelmat (joita on jo raportoitu että MH370:lla on ollut). Jos radio olisi sopivasti hajonnut sen jälkeen kun MH370:n on pitänyt vaihtaa radiotaajuutta siirtyessään Ho Chi Minhin valvontaan ja lentäjien tietämättä, ainakin aluksi) IRS-laitteeseen on tullut virhe? Se voisi selittää miksi lentokone lähti ihan muualle kuin olisi tarkoitus. Transpondereiden pimeäminen voi olla vahinko tai sitten siihenkin on tullut vika. Aika epätodennäköistä mutta mahdollista.

Joka tapauksessa luulen että tässä turmassa ei ole kyseessä itsemurha tai kaappaus vaan laiteviasta johtunut onnettomuus. Nyt vaan pitäisi löytää kone, joka lienee erittäin vaikeaa. Ehkä tämä jää ikuiseksi mysteeriksi.
 

Morgoth

Jäsen
Jos radio olisi sopivasti hajonnut sen jälkeen kun MH370:n on pitänyt vaihtaa radiotaajuutta siirtyessään Ho Chi Minhin valvontaan ja lentäjien tietämättä, ainakin aluksi) IRS-laitteeseen on tullut virhe?

Vaikea vain uskoa etteivätkö lentäjät olisi tuossa tilanteessa pystyneet tekemään jotain luovempaa kuin lentää 7 tuntia keskelle Intian valtamerta.
Ollakseen uskottava teoria niin mielestäni tuo vaatii myös lentäjien olevan ainakin osittain toimintakyvyttömiä.
 

PJx

Jäsen
Niin kauan, kuin mitään ei ole oikeasti selvinnyt, ei edes lentosuunnat. Foliohattuna on helppo heittää kaikenlasta, jopa päällisinpuolin järkeenkäypää. Siitä esimerkki ns. toiselta laidalta:
Aviation aircraft Hull & Liability insurance policies have an exclusion in their policies called "War, Hi Jacking and other Perils"....meaning the policy does not cover any of these acts.

Prior to 9/11 if the insurance market was soft insurance companies threw "War coverage" in for free but if the market was hard they charged for it...I am guessing after 9/11 you can not buy back "War coverage" it's just automatically not covered due to the catastrophic loss of 4 airlines/countless buildings in NYC.

Meaning "hi jacking" (criminal act) would now fall under this Montreal convention act that yyzjim is talking about limiting the liability of payouts to the families. Also the pay outs would be deflected back to the Malaysian airport security which if its like the US and most countries is run by the govt and here you can not sue the govt. It's possible that Malaysian airlines does have "war coverage" in their aviation hull & liability policy and this is the direction they are going in to get the insurance companies to pay all liability suits.

I think the malaysian govt/airline have had their lawyers manipulating the public/media purposely from day on for financial reasons.


Toisaalta en ihmettele, että kaikki tarinat tunttuvat uskomattomilta yhteensattumilta ja siten epäuskottavilta tarinoilta. Näissä (lento)onnettomuuksissa on luonteenomaista, ettei taustalta löydy yhtä selittävää tekijää vaan moni asia on mennyt yhtäaikaa väärään suuntaan.

Se on tavallaan myös huojentavaa: yksi tai kaksi yksittäistä mokaa harvoin riittää aikaansaamaan täystuhoa. Siksi lentäminen "haurailla härveleillä, joita ei ole rakennettu kestämään," on turvallista.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Varovainen ehkä koneen löytymiselle.


Aivan älytön pulla jos kone löytyi, etsintäalue on hirmuisen suuri.

No jos tarkempia ollaan, niin tuo on mustien laatikkojen signaali. Konehan saattaa olla missä vaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No jos tarkempia ollaan, niin tuo on mustien laatikkojen signaali. Konehan saattaa olla missä vaan.

Eiköhän se kone löydy samalta suunnalta missä laatikotkin ovat. Lapset ovat usein siellä missä äitikin on.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
No jos tarkempia ollaan, niin tuo on mustien laatikkojen signaali. Konehan saattaa olla missä vaan.

Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo signaali saattaa olla mikä vain. Varmaa ei siis ole, että se olisi minkään mustan laatikon signaali. Toivoa on kuitenkin olemassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo signaali saattaa olla mikä vain. Varmaa ei siis ole, että se olisi minkään mustan laatikon signaali. Toivoa on kuitenkin olemassa.

Mitkä on ne vaihtoehdot kuka muu sieltä lähettelisi. Meressä olevien roskien määrä on tiedossa, mutta että jotain hämäriä signaalejakin. Delfiinit ja valaat kai ainakin jotain lähettelee.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Mitkä on ne vaihtoehdot kuka muu sieltä lähettelisi. Meressä olevien roskien määrä on tiedossa, mutta että jotain hämäriä signaalejakin. Delfiinit ja valaat kai ainakin jotain lähettelee.

Ihmettelin samaa asiaa. Iltasanomien uutisessa sanotaan näin:

"Asiantuntijat varoittavat kuitenkin, että useat muutkin instrumentit käyttävät samaa äänitaajuutta.

- Kyseessä voivat olla monet muutkin asiat, sanoi merentutkija Simon Boxall CNN:lle."

Mitä nämä muut instrumentit voisi olla? Jos tosiaan lentokone sieltä löytyy, niin aikamoinen tuuri on tosiaan käynyt. Eikös ne mustat laatikot kohta lopeta jo signaalin lähettämisenkin?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä nämä muut instrumentit voisi olla?

Kuulostaa ihmisen tekemältä laitteelta. Muita laitteita siellä merenpohjassa ei kai voi olla kuin nämä pari laatikkoa. Eläimet eivät käytä instrumentteja, vaikka osaavatkin kommunikoida.

Vähän taas alkaa enemmän ymmärtää omaisten tuskastumista tähän sirkukseen. Mitään ei osata kertoa, koska mitään ei tiedetä.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Ihmettelin samaa asiaa. Iltasanomien uutisessa sanotaan näin:

"Asiantuntijat varoittavat kuitenkin, että useat muutkin instrumentit käyttävät samaa äänitaajuutta.

- Kyseessä voivat olla monet muutkin asiat, sanoi merentutkija Simon Boxall CNN:lle."

Niin, mitäänhän minä en näistä asioista tiedä, mutta ymmärsin vain sen mitä uutisesta luin. 100 prosenttista takuuta ei siis ole olemassa tähänkään toiveeseen siitä että tuo signaali on juurikin kadonneen koneen mustat laatikot.
 

Morgoth

Jäsen
Vähän taas alkaa enemmän ymmärtää omaisten tuskastumista tähän sirkukseen. Mitään ei osata kertoa, koska mitään ei tiedetä.

BBCn kartta.


Toivoa sopii ettei taas ole uutisoitu liian aikaisin ja innokkaasti. Kiina ainakin alkuvaiheessa julkaisi yhden sateliittikuvan ja pahoitteli hetken päästä virhettään.

Lainaus CNNn jutusta:

Others questioned China's role in the new information, which came from its state-run news agency. "I am very skeptical, along with everyone else," said Peter Goelz, former managing director of the National Transportation Safety Board. "The Chinese have not been good team players in this. Many have thought that they have been manipulating the situation."
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt sanoisin, että varovainen kyllä koneen löytymiselle.
BBC News - MH370: Plane search signal : Australian co-ordinators in the search for a missing Malaysian plane say a Chinese ship has detected a pulse signal for a second time, within hours of it being heard earlier on Saturday.

Kiinan sooloilu kyllä ihmetyttää, varsinkin jos homma on vesiperä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jännää, eikös ne akut ole juuri tänään loppumassa.

Akuthan ei sinänsä sitten lopu kuin seinään vaan signaali vaimenee. Samalla lailla kuin valo taskulampussa missä patterit alkaa olla lopussa.

Joskus se tietenkin sitten ihan todella vain loppuu. Aika kriittisiä tunteja tässä taitaa nyt olla ja sen tietenkin etsintätiimit tietävät ja jotain tarvitsisi keksiä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myös Australian laiva havaitsi signaalit.
Laina linkistä: "About 300 nautical miles away, an Australian naval ship, Ocean Shield, picked up pulse signals on Sunday, which the vessel is now investigating."

Eli etäisyyttä on reipas 500 kilometriä. Jos molemmat on kuulleet 370 pingejä, niin tietysti eri lähteestä. Tuo välimatka saa kulmakarvat nousemaan. Miten voi äänitallennin ja lentodatan boxi olla noin kaukana toisistaan? Tarvii foliota..
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kiinan sooloilu kyllä ihmetyttää, varsinkin jos homma on vesiperä.
Nyt alkaa varmistua, että kyseessä ovat mustat laatikot. Taisi olla jo yli kahden tunnin ajan saatu signaalia 4,5 km syvyisestä vedestä.

En kyllä yhtään ihmettele Kiinan toimintaa. Satelliittitietoja ja ehkä muitakin tiedustelutietoja on tutkittu tarkkaan, millä perusteella on osattu etsiä oikealta alueelta. Ei Kiinan parane tuolla päin paljastaa sitä kuinka tarkkaa ja laajaa heidän vakoilunsa on. Ny hienovaraisesti johtivat etsinnän oikeaan paikkaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhtään murua eli kelluvaa romua ei ole koneesta löydetty, mutta mustat laatikot mitä ilmeisemmin on 4½ kilometrin syvyydestä ja kaukana toisistaan. Aivan hämärä tapaus, salaliittotereetikoille unelmamateriaalia.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Yhtään murua eli kelluvaa romua ei ole koneesta löydetty, mutta mustat laatikot mitä ilmeisemmin on 4½ kilometrin syvyydestä ja kaukana toisistaan. Aivan hämärä tapaus, salaliittotereetikoille unelmamateriaalia.

Mustat laatikot on osattu poistaa koneesta...elävä Elvis-ufo-Loch Ness...kaikki loksahtaa kohdalleen.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mustat laatikot on osattu poistaa koneesta...elävä Elvis-ufo-Loch Ness...kaikki loksahtaa kohdalleen.

Jotenkin epäilisin, etteivät tallentimet ole ihan normaaliin rahtiin verrattavaa tavaraa, joten tuskinpa niitä nyt vain kainaloon napataan ja ulos heitetään. Hieno teoria kyllä, pitkästä aikaa vähän lisää foliohattuilua!
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yhtään murua eli kelluvaa romua ei ole koneesta löydetty, mutta mustat laatikot mitä ilmeisemmin on 4½ kilometrin syvyydestä ja kaukana toisistaan. Aivan hämärä tapaus, salaliittotereetikoille unelmamateriaalia.

Ainoa "järkevä" selitys lienee, että toinen on painunut pohjaan kun kone on tullut alas ja toinen on jäänyt kellumaan kun on jäänyt kiinni johonkin isompaan palaan. Sitten uponnut myöhemmin kun merivirta/myrky/tuuli/mikä lie kuljettanut sen erilleen toisesta.

Kohta ne varmaan löytää kolmannen pingin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös