Baseballissa taktisia kuvioita on paljon, listaan muutamia mieleentulleita. Korjatkaa virheet ja voitte täydentää.
Pesävarastus
Kaikkein yleisin silloin kun on yksittäinen juoksija ja hän on ykkösellä. Onnistuneesta pesävarastuksesta saa kaksi etua. Ensiksikin se estää tuplapalon tekemisen (merkityksetön jos kaksi paloa) ja toiseksi sen että kakkoselta pääsee yleensä kotiin jo pelkällä singlellä. Pesävarastus onnistuu helpommin jos syöttäjä syöttää breaking ballin / change up:in tms fastballin asemesta. Tämä siksi koska tällöin syöttö on hitaampi ja vastaanotto siepparille vaikeampi. Jos asiaa mietitään count-mielessä (jossa lasketaan väärien ja suorien syöttöjen lukumäärää käynnissä olevassa lyöntivuorossa), hidas ja vaikea syöttö tulee luultavasti kun count on 1-1. Hyvä paikka varastaa.
Syöttäjä yrittää vaikeuttaa pesävarastusta pickoff-pelillä, heittelemällä palloa 1B:lle. Jos syöttäjä on oikeakätinen niin yleensä: mikäli hän lähtee liikkeelle vasemmalla jalalla, heitto on syöttö lyöjälle, mikäli oikealla jalalla, heitto on 1B:lle.
Jos on full count (3-2), kaksi paloa ja juoksijat ykkösellä tai ykkösellä ja kakkosella, juoksijat lähtevät heti kun pallo lähtee syöttäjän kädestä. Mitkään juoksijoista aiheutuneet tuplapalot ei haittaa koska vuoropari loppuu kuitenkin jos lyöjä ei selviä ykköselle joten on hyvä olla liikkeellä hyvissä ajoin.
Tahalliset vapaataipaleet
Etenkin ottelujen loppupuolella jos peli on tiukka. Jos paloja on yksi ja juoksijoita pesillä mutta ykköspesä tyhjä, syöttäjä laskee lyöjän ykköselle jotta seuraavan lyöjän lyöntivuorolla voidaan saada vuoron päättävä tuplapalo.
Jos joku lyöjä on kovassa iskussa, juoksijoita pesillä mutta ykkönen on tyhjä, syöttäjä syöttää pitch around (siis ei selkeästi vääriä mutta vaikeita, toivoo että lyöjä löisi, vapaataival ei haittaa).
Uhrausnäppi (sacrifice bunt)
Käytetään kun juoksija on ykkösellä tai ykkösellä ja kakkosella ja lyöjä on huono (tyypillisesti NL:ssä syöttäjä) ja paloja vähemmän kuin kaksi. Tavallinen tulos on se että juoksijat pääsevät pesävälin eteenpäin mutta lyöjä palaa.
Squeeze play
Aika harvinainen, tätä käytetään otteluiden loppupuolella kun on juoksija kolmospesällä ja halutaan saada juoksu, paloja oltava vähemmän kuin kaksi. Squeeze playssa lyöjä näpäyttää ja siitä on kaksi eri versiota.
a) Suicide squeeze. Kolmosella oleva juoksija lähtee heti kun pallo irtoaa syöttäjän kädestä syöttöön. Lyöjän on näpäytettävä palloa riippumatta siitä millainen syöttö on ja pallo on painettava maahan, se ei saa jäädä kopiksi kellekään ulkopelaajalle. Jos lyöjä ei osu palloon, palo on varma, jos osuu juoksu on varma. Jos syöttäjä aavistaa squeeze playn, hän syöttää syötön johon ei voi osua.
b) Safety squeeze. Tässä vastuu laitetaan lyöjältä juoksijalle, juoksija lähtee kolmoselta vasta kun huomaa että lyöjä osuu palloon. Juoksu ei ole yhtä varma edes onnistuneella näpäyksellä kuin suicide squeezessa mutta paine on ulkokentällä, jonka on oltava nopea ja virheitä ei saa tehdä.
Muita yksittäisiä
Ottelun loppupuolella niukassa johdossa tai tasapelissä, jos vastustajalla on juoksija kolmosella ja paloja vähemmän kuin kaksi, etumiehet pelaavat edempänä kuin tavallisesti, asemissa joista voi polttaa kotipesään. Jos paloja on kaksi niin sitten normaalipaikoilla koska vuoron saa päätettyä polttamalla lyöjä ykköspesälle.
Oikealta lyövät onnistuvat tavallisesti paremmin vasenkätisiä syöttäjiä vastaan ja vasemmalta lyövät oikeakätisiä syöttäjiä vastaan. Tämä huomioidaan kun otetaan pinch hitter lyömään tai vaihtosyöttäjä syöttämään. Syöttäjän kätisyys määrää myös sen, kummalta puolen switch hitter lyö.