Maitopurkki-vai tölkki?

  • 10 150
  • 88

Maitopurkki-vai tölkki

  • Maitopurkki

    Ääniä: 150 50,0%
  • Maitotölkki

    Ääniä: 142 47,3%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 8 2,7%

  • Äänestäjiä
    300

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Shayne
Tuli vaan mieleen, että mikähän se sitten on nimeltään se semmoinen maitotötsä jonka saa snägäriltä? Siis se pyöreä kahden desin jugurttipurkkia (-tölkkiä..?) muistuttava teline, jossa on "avaa tästä"-tyyppinen revittävä kansi?

Vieläkös sellaisia myydään?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti Jii
Vieläkös sellaisia myydään?
Hyissaat...ilmankos tuo maistuikin niin jugurtilta...

Ei vaan, emmää vaan tiärä, onko niitä vielä tarjolla.

Kaipaamme siis havaintoja kentältä?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
En ole ainakaan niitä nähnyt enää pitkään aikaan. Nykyään ne on niitä 2 desin purkkeja/tölkkejä, mitä sitten ovatkaan. Piti oikein tarkistaa Valion sivuilta:
Pakkauskokojakin on kahvimaidon annospakkauksesta 1,5 litran tölkkeihin asti.

Eli tölkki on oikea termi.
 

Shades

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Devils
Tuli mietittyä tovi jos toinenkin kumman valitsee. Päädyin kuitenkin maitopurkkiin. Tuskin olen koskaan maitoa tölkissä ostanut. Sehän on metallinen ja siitä maksetaan pantti.

Jos se kerran valiolla valmistetaan tölkkinä, se kai se sitten virallisesti on, mutta ainakin tänne Ouluun tullessa se on ovelasti muuntautunut purkiksi.

esim. googlella haettaessa maitopurkkia, tuloksia tulee 170 ja -tölkkiä haettaessa 206. Heijastelee hyvin tämänkin äänestyksen tulosta. Maitoasioista ei voi kiistellä.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Laktoosi-intolerikko (menikö oikein ?) vastaa että olut. Pullosta, ei tölkistä, Tölkkikalja maistuu hopealusikan ja kananmunan yhdistelmältä.

Maitotölkki se on meilläpäin. Tosin mehupurkki kuulostaisi huomattavan paljon paremmalta kuin mehutölkki...

Ei, perkele. Alkais kausi jo, että meilläkin olisi parempaa mietittävää..

K
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oluen suhteen meikäpojalla ei ole vaatimuksia. Kun en sitä juo, niin onhan sama olla juomatta pullosta, tuopista, tölkistä tai hanasta. Voin olla juomatta niistä kaikista.

Mutta entäpä viini - lasista vaiko pullosta? Siinä on mielestäni vissi ero. Viinilasista naukkaillessa kyse on nautiskelusta, pullonsuusta lorotettuna se kuvastaa rehellistä kotimaistamme juomatyyliä; silloin ei ole niin väliä, mistä rypäleestä viini on tehty ja kuinka kauan sitä on kypsytetty ja missä. Lasista olen tähän asti lipittänyt - mutta pullonsuustakokemus täytyy vielä uskaltaa kokeilla. Se on varmaan huikea kokemus viinidiggarille.

Aihetta voi myös pohtia tältä kantilta; viiniä viinilasista, maitolasista vai muumimukista? Viinilasista ehdottomasti. En tykkää muumeista ja maito ei ole mun juoma. Maito on hyvää riisipuurossa ja perunamuusissa. Muumi ei ole hyvää sielläkään. Nalle Puh -mukia voisin jopa harkita ko. otuksen sympaattisuuden vuoksi.

Viini on hienon näköstä viinilasissa ja oikein muotoiltu lasi ikään kuin lisää nautinnon syvyyttä. Vau.....
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Pakko oli tulla katsomaan ketjua kun otsikon näin, että ilmeisesti joku meijeri alkaa jatkossa tarjoamaan maitoa jostain purkista, kun kiinnostaisi tietää että millaisesta purkista siinä tapauksessa. Siitä ei sitten ollutkaan kyse.

Siis en ole koskaan-ikinä kuullut kenenkään kutsuvat maitotölkkiä purkiksi. No, oppia ikä kaikki.
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Purkki perhana, ei ole edes vaihtoehtoa. Limsat ja oluet myydään tölkeissä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tölkki se oli ennen, tölkki se on nyt, tölkki se tulee jatkossakin olemaan. Mikä hiton maitopurkki? Sehän on sama kuin käyttäisi sanaa "kannu" silloin, kun puhutaan kanisterista.

Luulen, että Spencer pitää niin kannuista kuin kanistereistakin.

Niin ja lisätään vielä, kun mauri tuossa asian otti puheeksi, että viini juodaan aina ja ehdottomasti lasista.
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Tölkki se on. Vaikka kauppaan mennessä sanotaankin vaan ihan, että tuo pari puolentoista litran maitoa. Ilman selventäviä määreitä itse pakkauksesta.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Shayne
Hyissaat...ilmankos tuo maistuikin niin jugurtilta...

Ei vaan, emmää vaan tiärä, onko niitä vielä tarjolla.

Kaipaamme siis havaintoja kentältä?

Kyllä täällä Lahessa oli vielä ainakin vähän aikaa sitten nakkarilla niitä pieniä (2 dl) maitopurkkeja. En tosin tarkistanut silloin tuotteen päivämäärää. Tuskin se hirveän vanhaa oli, koska oli kuitenkin nestemäisessä muodossa.

Mutta kyllähän se niin on, että kaupassa maito myydään tölkeissä(0,5-1,5 l ). Ei herranjumala maitopurkki...mitähän vielä...
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Yksi mielenkiintoisimmista luennoista, millä olen koskaan ollut, oli Vesa Honkosen esitys "MAITOPURKIN SYVIN OLEMUS, MIKSI KURPPA ON KURPPA" nykyaikaisen ympäristövalaistuksen seminaarissa joskus 90-luvun lopulla. Siinä käsiteltiin muodon ja funktion suhdetta; purkkimallin lisäksi kurpan nokan muodon soveltuvuutta sammakoiden nokkimiseen. Valitettavasti luennossa oli pieni asiavirhe.. maitotölkistä tietenkin piti olla kyse!

Aihetta sivuten, itse olen ollut kiinnostunut kysymyksestä BigRed, BigRedBob, BigRedKoff, BigReds, BigReds#22, Bigreds. vaiko Bigredtomppa? Koskapa tämä on aika hauska ketju, vastaan Bigreds..
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Koska en osaa päättää tölkin ja purkin välillä, vastaan maitopussi! Sellaisissa sitä roudattiin kaupasta, kun olin pieni.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
aivan sama.oma ääni meni purkille, koska oon tottunut sanomaan purkki mut jos joku sanoo tölkki niin en mä sitä vääräuskoseks tuomitse.Makuasioita sano kissa kun persettä nuoli..
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis eihän se nyt mikään purkki ole. Kai tämä nyt on joku vitsi?Tölkki on se mistä maidon yhteydessä puhutaan. Piste!
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Tölkkihän se. Varmistin vielä Valion nettisivulta.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
purkki
kannellinen, yleensä lasinen tai peltinen säilytysastia (vrt. hillopurkki, keksipurkki).

tölkki
Ei kierrekantta, vaan jokin muu avausmekanismi (vrt. maitotölkki, oluttölkki).

Että näin
-Maila
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Nostinpa tämän ylös eräästä tietystä syystä. Valio täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Maitoa täynnä olevat pahviset laatikot ovat saaneet kylkeensä uudet kuvat ja mainokset. Lisäksi sivussa on ollut juttua Valiosta. Tässä teksti eräästä pakkauksesta:

"Kannu, pullo, pussi vai kartonki?

Maitopusseista virkattu matto? Maitopussit innoittivat suomalaisia 70-luvulla monenmoisiin käsityötekoihin, mutta tiedätkö mitä oli niitä ennen? 1950-luvulla osuusmeijerijärjestöllä oli toistatuhatta maitokauppaa, joista maitoa myytiin asiakkaiden omiin kannuihin. 60-luvulla maito pullotettiin folikorkkisiin lasipulloihin. Pussejakin kokeiltiin, mutta jo 70-luvun puoliväliin tultaessa kartonkitölkki oli osoittanut kätevyytensä ja kestävyytenstä"

Eli jos Valio käyttää sanaa tölkki, niin se on silloin virallinen ja ainoa oikea nimitys maidon säilytyskartonkirasialle.
Maitotölkki, sitähän minäkin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Pussi ja kaatokannu, täällä on samanlaiset vielä käytössä kun suomessa joskus. Toimii ihan hyvin, en tiedä kuinka kauan. Tallinn.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Bigreds.
Kovasti kiistelty aihe.. kumpi oikea vaihtoehto?

Itsehän olen purkin kannalla.

Riippuu paljonko juo. Koulussa oli aikoinaan niitä 2dl purkkeja, mutta kaupassa myytävä maito on tölkkimaitoa.
 

Strigidae

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siis tottakai purkki. Miten maitopurkista voi saada tölkin? Kaljaa ja limsaa juodaan tölkistä, mutta maito on purkissa. Piste.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös