Mainos

Made in Finland – suositko kotimaista?

• 13 914
  • 80

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Onko uusi kampanja herättänyt mietteitä, nythän isoon ääneen rummutetaan että 10€ jokaiselta lisää kuukaudessa suomalaisiin tuotteisiin on 10 000 työpaikkaa kotimaahan. Kampanjanssa on Hjallista, Jethroa ja Tamia. Luulisi siis olevan hokimiesten mieleen. Mielestäni tarpeellinen kampanja ja itse jatkan sillä linjalla, että pyrin suosimaan ostoksissa kotimaisia tuotteita. Mutta en voi kyllä mainostaa olevani mikään puristi, mutta tällä kärjellä mennään.

Tässä vielä kampanjan kotisivut:
Sinivalkoinen jalanjälki - Kampanja suomalaisen työn puolesta.

Linkki vie Sinivalkoinen jalanjälki kampanjan kotisivuille.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En suosi. Ostan sen mikä on hinnaltaan ja laadultaan hyvä. Harvoin nämä kaksi asiaa osuvat vain Suomalaiseen tuotteeseen. No ehkä tuore-elintarvikkeissä pyrin ostamaan kotimaista, mutta muissa tuotteissa ratkaisee se hinta/laatu.
Muutenkin koko "Avainlippu" yms merkinnöillä vain hämätään kuluttajaa joka ehkä kokee ostavansa kotimaista.
Lainaus Avainlippu sivuilta.

"Käyttöoikeus voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja tuoteryhmille, joiden kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta.
Tuotteiden kotimaisuusaste määritellään niiden omakustannusarvon perusteella."

Eräskin "kotimainen" kenkävalmistaja teettää/teetti lahden eteläpuolella halpatyönä sen toisen 50% kengän osista ja hinta kenkäparille toista sataa euroa, laatu surkeaa.

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kaljat Tallinnasta ja tavarat ulkomaisista verkkokaupoista! Lomailu ulkomailla! Kesäisin voi ostaa kotimaisia vihanneksia/marjoja.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mediassa puhuttiin viime viikolla suomalaisten leipomoiden heikosta tilasta ja että koko ala on kuolemassa johtuen osittain markettien paistopisteiden leivistä jotka tuodaan ulkomailta. Ostin paistopisteiltä kolme leipää Fazerin paperipussissa viime viikolla, valmistusmaat oli Ranska, Luxemburg ja Belgia.

Pieni valon pilkahdus tähän saatiin kun lähin k-market mainosti että heidän Fazerin leivät tulee oman myllyn jauhoista, tarkoittanee lienee Fazerin myllyä jossain etelä-suomessa. Olisiko tässäkin nähtävissä samaa trendiä kuin pienpanimoiden kohdalla. Leipä on monelle joka päiväistä(joka päiväisempää kuin olut) ja kuitenkin harva jaksaa/ehtii leipomaan himassa ainakaan arkena.

Jos puhutaan vain ruokaostoksista niin eniten kotimaista himaan tulee kaiketi Lidlin tuotteissa, Kartanon jne.

Suomessahan maksetaan palvelusta ja fyysisestä työstä iso raha, tuleehan niitä käytettyä harvakseltaan, onhan näitä iso liuta itselläkin lähiviikoilta: autohuolto, taksimatkat, hieroja jne

_

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Valitsen kyllä aina kotimaisen vaihtoehdon, jos sellainen on tarjolla. Aina. Ostaisin kotimaisia banaanejakin, jos joku niitä kasvattaisi. Turun sinappi on vaihtunut Auraan ajat sitten. Erikseen vielä vihannesten kanssa ostan aina lähellä tuotettuja. En myöskään osta itsekseni koskaan mitään ulkomaalaisista ketjuista kuten Gigantti, Dressman, Lidl, Euromasters, MacDonalds tai Stadium jne, vaikka niissä myytäisiin suomalaistakin tavaraa. Jos nyt olen porukassa ja joku haluaa vaikka Mäkkärin mauttomia purilaisia syödä, niin toki en rupea hankalaksi vaan menen jengin jatkona. Tunnustan meneväni äärimmäisyyksiin esim siinä, että Arla-Ingman käyttää tuotteissaan kotimaista maitoa, mutta ei kelpaa mulle koska firma on ruotsalainen.

Enkä ole edes mitään tietoista päätöstä tehnyt, mutta tajusin asian vasta äskettäin vappuna hakiessani suomalaista cola-juomaa (Rainbow oli Olvin kasaamaa), että olen melkoinen kotimaisen suosija. Toki harva asia, jos mikään, on 100% kotimaista, mutta sen verran tuen minkä voin. Kaikkea ei tietenkään Suomesta saa ja silloin joutuu tyytymään Eurooppalaisen suosimiseen. Matkoilla taas yritän suosia paikallisia tuotteita ylikansallisten sijasta. Jotenkin naivilla tavalla kai ajattelen, etten ostokäyttäytymisellä voi vaikuttaa siinä missä äänestämiselläkin. Tiedä tuosta, mutta ei kai tämä päähänpinttymä ketään haittaakaan, joten se minulle suotakoon.

Olen kyllä silti mahdollisimman epäfanaattinen kotimaisuuden suosija siinä mielessä, että en saarnaa asiaa kenellekkään enkä tee asiasta ongelmaa, jos porukassa joku valveutumaton haluaa ulkomaisia ketjuja/tuotteita käyttää. Itsekseni vain suosin kotimaista ja mieluiten lähellä tuotettua.

Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuota Lidlin boikotoimista en ymmärrä. En lähtisi Lidliä aukottomasti kehumaan mutta mukavan vaihtoehdon tuo ja ei saa unohtaa erittäin laajaa kotimaisten tuotteiden valikoimaa. Kahden suuren kotimaisen markkinavalta on saatanasta ja hinnat katossa, eikä todellakaan suomalaisten tuotteiden vuoksi.

Odottelen mielenkiinnolla Verkkokaupan tulemista ruokamarkkinoille, sitähän uhkasivat jossain vaiheessa.

_

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaljat Tallinnasta ja tavarat ulkomaisista verkkokaupoista! Lomailu ulkomailla! Kesäisin voi ostaa kotimaisia vihanneksia/marjoja.
Viinat Tallinnasta tai lentokentiltä, tavarat ulkomaisista verkkokaupoista tai eBay:stä, vaatteet ulkomailta ja lomailu ulkomailla. Marjat taitavat olla ainoa tuote, jossa kotimaisuus on tae paremmasta.

En koe itseäni anti-isänmaalliseksi, vaan suomalaisen byrokratian ja verotuksen uhriksi, joka joutuu juoksemaan halvempien hintojen perässä. On tama elämä rankkaa.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tuota Lidlin boikotoimista en ymmärrä.

Jotkut boikotoivat Lidliä sen takia, että se kiertää Suomessa veroja. Säätiö kun lainaa jatkuvasti Suomen Lidlille rahaa, niin kaikki Saksaan Suomesta tilitettävä on noiden lainojen maksuja, eikä voittoja. Näin ketju ei maksa pennin jeniä veroja Suomeen ja pystyy osittain sen takia polkemaan hintoja. Lisäksi ei se taida Saksassakaan pahemmin veroja maksaa säätiö kun on. Tiedä sitten muuttuko tilanne koskaan. EU:ssa asialle ei kansallisesti voi mitään. Kyllähän tuo boikotin syyksi monelle riittää. Itse en periaatteesta osta mitään ulkomaalaisomisteisesta ketjusta oli veronkiertoa eli ei.

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Aina kotimaista kun vain on mahdollista. Tämähän on suorastaan kansalaisvelvollisuus mm. työllisyyden vuoksi.

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Viinat Tallinnasta tai lentokentiltä, tavarat ulkomaisista verkkokaupoista tai eBay:stä, vaatteet ulkomailta ja lomailu ulkomailla. Marjat taitavat olla ainoa tuote, jossa kotimaisuus on tae paremmasta.

En koe itseäni anti-isänmaalliseksi, vaan suomalaisen byrokratian ja verotuksen uhriksi, joka joutuu juoksemaan halvempien hintojen perässä. On tama elämä rankkaa.

Juu unohtui tuo lomailu ulkomailla! Thaimaassa tullut paljon reissailtua ja parin viikon päästä perheen kanssa kuukaudeksi turkkiin. 90m2 asunto kaikilla herkuilla. Joka huoneessa ilmastointi, poreamme jne. Pihalla uima-allas ja sauna ja kuntosali ja vuokra 630eur/kk! Suomessakin vuokraillut mökkejä 900eur viikkohintaan. Jos elämästä haluaa nauttia niin valinta on helppo ja se ei ole kotimainen tuote/palvelu!

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla

Suosikkijoukkue
Paikalliset

Sama. Kuten eräässä mainoksessa todetaan: "Se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa".

Ja viimeisin teko oli Nokialaisen (tosin voiko sitä pitää enää kovin suomalaisena?) kännykän nakkaaminen helvettiin ja vaihto Samsungiin. En ole katunut. Eteenpäin mentiin joka suhteessa.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Turun sinapista sentään saatiin se hyvä tarina, että sen raunioille perustettiin Auran sinappi, joka on poiminut mukavasti markkinaosuutta takaisin kotimaiselle tuotteelle.

Turun Sinappi tekemässä comebackia: Makuja

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Sinappi tekemässä comebackia: Makuja

Aura on jyrännyt Turun Sinapin suohon, ihan kiva kun palaavat, mutta toivottavasti ihmiset pysyvät Auran takana. Siinä on kuitenkin kotimainen omistus takana ja Turkuunhan ko. sinapin valmistus ei palaa.

Tämä on kuitenkin mielestäni tärkeä esimerkki siitä miksi kannattaa ajatella näitä asioita kuluttajatottumuksissaan. Ellei porukka olisi ollut tässä linjakkaita ei Auran Sinappi olisi kasvanut tuohon kokoonsa ja valtaosa menekistä olisi puolalaista sinappia. Nyt meillä on Aura ja iso megayhtiö joka joutuu palaamaan tuotannossaan takaisin Suomeen rapistuvan markkinaosuuden vuoksi. Kyllä nämä arjen pienet teot ovat suurien massojen kautta aito panostus suomalaiseen työhön, toivottavasti tämä uusi mainoskampanja saa porukkaa liikkeelle.

Leaf pitäisi myös yhtenä esimerkkinä ottaa vastaaviin hampaisiin, porukka vetää ilolla turkulaisen leafin sijaan turkkilaista leafia. Pure jenkki.

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Leaf pitäisi myös yhtenä esimerkkinä ottaa vastaaviin hampaisiin, porukka vetää ilolla turkulaisen leafin sijaan turkkilaista leafia. Pure jenkki.

Niin tämän takia meilla ostetaan ainoastaan Fazer Xylimax purkkaa. Ajatus turkkilaisesta purukumista ei vaan oikein toiminut.

sinikettu

Jäsen
En oikeastaan, ellei kyseessä ole jokin erityinen tavara tai palvelu, jonka katoaminen Suomesta olisi erityisen haitallista. Poikkeuksena lienee Suomalaiset marjat ja omenat, joita ostan satokausiaikana poikkeuksetta suuria määriä. Kesällä toki myös vihanneksia, jos ovat kohtuullista hintaluokkaa verrattuna ulkolaisiin.

scholl

Jäsen
Riippuu kuinka kotimaisuus määritellään. EU, Euroalue, Suomi vai Helsinki. Olen mielestäni helsinkiläinen Euroopassa, joten jos kaikkea tehtäisiin Helsingissä, niin ostaisin toki täällä tuotettuja tuotteita. Uskon kuitenkin vapaakauppaan, joten en katso asioita noin tiukasti. Vähän vierastan toki Kiinassa valmistettuja tuotteita ja mikäli mahdollista on ostaa Euroalueen tuotteita, niin teen niin, sillä se vahvistaa sitä luottamusta, ettei valuuttamme mene perseelleen. Mitään Finland-juttuja en ostopäätöksissä noudata. Joku työllisyys jossain landella on itselleni samantekevää, sillä katson asioita paljon laajemmassa mittakaavassa eli lähinnä Euroalueen kontekstissa.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse olen teeman parissa jatkanut ja ottanut systemaattisesti tiettyihin tuotteisiin kotimaiset vaihtoehdot tilalle tuoteryhmittäin. Mm kaikki käsisaippuat, pyykinpesuaineet ja hammastahnat ovat nykyisellään kotimaisia.

sinikettu

Jäsen
Onko kotimaisen suosiminen maasta vai kansallisuudesta riippuvaa? Jos vaikka muuttaisin Ruotsiin tai Sveitsiin, olisiko sieltäkin hyvä etsiä suomalaisia tuotteita vaiko tyytyä paikallisiin kotimaisiin.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kotimaisen suosiminen maasta vai kansallisuudesta riippuvaa? Jos vaikka muuttaisin Ruotsiin tai Sveitsiin,
Kokeile muuttamista niin saat tietää. Usein ulkosuomalaiset ovat olleet innoissaan kun jostain löytyy jotain suomalaisista. Itse olin iloinen Ikean ruotsalaisistakin tuotteista.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kokeile muuttamista niin saat tietää. Usein ulkosuomalaiset ovat olleet innoissaan kun jostain löytyy jotain suomalaisista. Itse olin iloinen Ikean ruotsalaisistakin tuotteista.

Sama, Olen käynyt IKEA:ssa monessa eri maassa. En varsinaisesti huonekalujen tms vuoksi, vaan siellä myytävien ruokatavaroiden, joita ei asuinmaastani saa tai ne ovat todella kalliita. Sillit, mätitahna, hapankorput, lihapullat, puolukkahillat... olisiko ollut kerran tarjolla jopa poronlihaa (tai lohta - voi olla että muistan väärin). Kyllähän noita aina useampi kilo matkalaukkuun mahtuu, kun IKEA:ssa käy. On niitä sitten kiva herkutella juhlapäydässä.

En varsinaisesti suosi suomalaisia tuotteita kovin aktiivisesti, mutta olen siirtynyt suosimaan suomalaisia (kivijalka) liikkeitä varsinkin erikoistavaran osalta aina kun siihen mahdollisuus on. Samoin vielä Suomessa asuessani pyrimme suosimaan lähellä tuotettua ruokaa. Tottakai hinta tulee jossain vaiheessa vastaan, mutta niin kauan kun hintaero pysyy alle 15%:in, ostan mielummin suoraan liikkeestä tai tuottajalta nettikaupan sijasta. Näissä erikoiskaupoissa kannattaa myös kysyä alennusta. Usein olen saanut alennusta toteamalla, että mielelläni ostaisin suoraan liikkeestä, mutta kun saman tavaran saan netistä tilaamalla 30% edullisemmin. Sitten on löydetty kompromissi hinnalle, jonka kanssa kumpikin on pystynyt elämään ja minä olen saanut tavaran suoraan mukaan. Yksi kitarakauppias tosin kerran raivostui silmittömästi, kun kysyin alennusta perustelemalla että saman (aika hinnakkaan) kitaran saisi Saksasta tilaamalla kolmanneksen edullisemmin ja että voitaisiinko hinnasta hiukan neuvotella.

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Itse suosin yleensä kiinalaisia tuotteita, luonnollisesti etenkin Aasiassa ollessa. Joskushan näkee valitusta laadusta, mitä en käsitä. Kiinalaisessa tuotteessahan on mukana hintatakuu: jos hajoaa käsiin, aina saa halvalla uuden. Kerran jäi käsiä pestessä hana käteen ja nauratti vain.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse suosin yleensä kiinalaisia tuotteita, luonnollisesti etenkin Aasiassa ollessa. Joskushan näkee valitusta laadusta, mitä en käsitä. Kiinalaisessa tuotteessahan on mukana hintatakuu: jos hajoaa käsiin, aina saa halvalla uuden. Kerran jäi käsiä pestessä hana käteen ja nauratti vain.

Kiinalainen "laatu" on kyllä käsite, joka ei ole edes myytti. Minäkin joudun - pakon edestä - ostamaan tiettyjä tuotteita kiinalaisvalmisteisena, kun oikein mitään muutakaan ei ole kohtuulisella vaivalla saatavilla. Onhan tuo surkuhupaisaa. Kiinalaisvalmisteinen pistorasia kestää puolesta vuodesta vuoteen, jonka jälkeen se pitää vaihtaa. Suomessa mökillä vaihdomme vastikään uudet pistorasiat vanhojen tilalle 25 vuoden käytön jälkeen. Ei siksi, etteivätkö ne olisi edelleen toimineet vaan siksi, että aurinko/aika olivat ne haalistaneet. Se on se vaihtamisen/uuden ostamisen vaiva, joka ei pidemmän päälle naurata. Sama juttu esimerkiksi autojen varaosissa. Jos sisään laittaa kiinalaista paskaa, niin on varma, että se ei kestä ja aiheuttaa pahimmillaan laajempiakin ongelmia. Toki Kiinastakin tulee hiukan parempaa kamaakin ulos tuotantolinjoilta, mutta ne onkin suunnattu puhtaasti länsimarkkinoille ja ovat selvästi kalliimpia.

Tuamas

Jäsen
Suomalaista ja eritoten lähellä tuotettua pyrin suosimaan ruokaostoksissani, lihat luomuna ja mieluiten suoraan tilalta ostettuna.

Muilta osin sitten kotimaisen suosiminen on hivenen hankalampaa, mutta kyllä siitä sellaisen 5-15% preemion on tuotteissa valmis maksamaan, jos ne ovat kotimaisia.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaista ja eritoten lähellä tuotettua pyrin suosimaan ruokaostoksissani, lihat luomuna ja mieluiten suoraan tilalta ostettuna.

Muilta osin sitten kotimaisen suosiminen on hivenen hankalampaa, mutta kyllä siitä sellaisen 5-15% preemion on tuotteissa valmis maksamaan, jos ne ovat kotimaisia.

Vieläkö Suomessa on sellaisia lähituottajien ruokapiirejä, vai joko nekin on kielletty? Vuosituhannen vaihteesa olimme jokusen vuoden tuolaisessa mukana ja paitsi että tuotteet oliat lähellä tuotettuja, ne olivat myös ihan tuntuvasti kauppahintaa edullisempia. Toki siihen piti nähdä oma vaivansa, eli laittaa kerta viikkoon tilaus sisään ja sitten käydä tavarat haettua. Tykkäsin kyllä kovasti tuosta.

Minä vaadin kotimaiselle tuotteelle myös sen, että se on myös laadukasta, eli sitäkin kautta korkeammalle hinnalle saa vastinetta. En näe mitään syytä tukea keskinkertaisia tai peräti heikkolaatuisia tuotteita. Suomalaisten valmistajien on sillä saralla turha lähteä kilpailemaan vinku-intian maita vastaan.

Tuamas

Jäsen
Vieläkö Suomessa on sellaisia lähituottajien ruokapiirejä, vai joko nekin on kielletty? Vuosituhannen vaihteesa olimme jokusen vuoden tuolaisessa mukana ja paitsi että tuotteet oliat lähellä tuotettuja, ne olivat myös ihan tuntuvasti kauppahintaa edullisempia. Toki siihen piti nähdä oma vaivansa, eli laittaa kerta viikkoon tilaus sisään ja sitten käydä tavarat haettua. Tykkäsin kyllä kovasti tuosta.

Minä vaadin kotimaiselle tuotteelle myös sen, että se on myös laadukasta, eli sitäkin kautta korkeammalle hinnalle saa vastinetta. En näe mitään syytä tukea keskinkertaisia tai peräti heikkolaatuisia tuotteita. Suomalaisten valmistajien on sillä saralla turha lähteä kilpailemaan vinku-intian maita vastaan.

Tilat myyvät suoraan jota itse käytän ja reko-ringit ovat melko suosittuja.

Toki tämäkin, joskin onneksi suomalainen tuote on yleensä melko laadukas, lastenvaatteita tulee paljon ostettua kotimaisena koska ovat hyviä ja hyvän näköisiä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy