Valitsen kyllä aina kotimaisen vaihtoehdon, jos sellainen on tarjolla. Aina. Ostaisin kotimaisia banaanejakin, jos joku niitä kasvattaisi. Turun sinappi on vaihtunut Auraan ajat sitten. Erikseen vielä vihannesten kanssa ostan aina lähellä tuotettuja. En myöskään osta itsekseni koskaan mitään ulkomaalaisista ketjuista kuten Gigantti, Dressman, Lidl, Euromasters, MacDonalds tai Stadium jne, vaikka niissä myytäisiin suomalaistakin tavaraa. Jos nyt olen porukassa ja joku haluaa vaikka Mäkkärin mauttomia purilaisia syödä, niin toki en rupea hankalaksi vaan menen jengin jatkona. Tunnustan meneväni äärimmäisyyksiin esim siinä, että Arla-Ingman käyttää tuotteissaan kotimaista maitoa, mutta ei kelpaa mulle koska firma on ruotsalainen.
Enkä ole edes mitään tietoista päätöstä tehnyt, mutta tajusin asian vasta äskettäin vappuna hakiessani suomalaista cola-juomaa (Rainbow oli Olvin kasaamaa), että olen melkoinen kotimaisen suosija. Toki harva asia, jos mikään, on 100% kotimaista, mutta sen verran tuen minkä voin. Kaikkea ei tietenkään Suomesta saa ja silloin joutuu tyytymään Eurooppalaisen suosimiseen. Matkoilla taas yritän suosia paikallisia tuotteita ylikansallisten sijasta. Jotenkin naivilla tavalla kai ajattelen, etten ostokäyttäytymisellä voi vaikuttaa siinä missä äänestämiselläkin. Tiedä tuosta, mutta ei kai tämä päähänpinttymä ketään haittaakaan, joten se minulle suotakoon.
Olen kyllä silti mahdollisimman epäfanaattinen kotimaisuuden suosija siinä mielessä, että en saarnaa asiaa kenellekkään enkä tee asiasta ongelmaa, jos porukassa joku valveutumaton haluaa ulkomaisia ketjuja/tuotteita käyttää. Itsekseni vain suosin kotimaista ja mieluiten lähellä tuotettua.