Mainos

Made in Finland – suositko kotimaista?

• 13 916
  • 80
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Turun Sinappi kuoli siinä vaiheessa kun se myytiin muualle ja sitä tehdään jossain helvetin kuusessa. En ole kertaakaan ostanut Turun Sinappia tämän jälkeen, enkä osta. Jos pitää tuubisinappia ostaa, niin ostan Auran Sinappia. Tosin viime aikoina olen käyttänyt enemmän sekä käsintehtyä, lasipurkissa myytävää suomalaista konjakkisinappia sekä ranskalaista dijou-sinappia.
Minä taas en aiemminkaan juuri käyttänyt Turun Sinappia kun en siitä tykännyt, oli tympeän makuista. Paitsi se makeahko väkevä, joka oli selvästi onnistunein niistä.

Nykyään jo keskitasoisissa marketeissa on kohtuullinen valikoima erilaisia sinappeja, myös suomalaisia. Sinapeissa on paikoitellen jopa runsaasti valinnan varaa. Tietysti jos on takavuosina tottunut pursottamaan jokapäiväisen lenkkimakkaransa päälle ainoastaan yhtä sorttia Turun Sinappia ja sitten tuote muuttuu tunnistettavasti, niin ymmärrän hyvin asian. Todellinen lenkkimakkara-aficionado voi suhtautua tapahtuneeseen suurella tunteella. Vähän sama jos venäläiset ostaisivat Tapolan ja ryhtyisivät työntämään mustaanmakkaraan jotain kaalia.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Mä olen ostanut Turun sinappia ennen sen valmistuksen muualle siirtoa ja ostan edelleenkin. Ei se maa ole sinapin makua miksikään muuttanut. Sitä sinappia käytän ihan perusmakkaran kanssa.

Lihan päälle laitan joko ranskalaista Dijon -sinappia tai virolaista Pöltsamaa -sinappia, vähän lihan laadusta ja omista sen hetkisistä mielihaluista riippuen. Pölstamaata kandee kokeilla kaikkien voimakkaista mauista pitävien.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pakko kyllä myöntää, ettei tuo romanialaisten hevosten syöminen niin erityisen paljon jaksa innostaa, ja siitä johtuen taas tuli yksi syy olla tarkempi ruoan alkuperän kanssa. Talous toki sanelee meillä hyvin paljon, mutta harvoimpa koko perheen ruokkiminen ainakaan jollain valmislasagnella edullisemmaksi tulee kuin vaikkapa tämänpäiväinen kaalilaatikko, jonka aamulla uuniin tuikkasin.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kasvikset ja juurekset ovat yleensä kotimaisia, mutta esimerkiksi kotimaisia tomaatteja ei ole mitään järkeä ostaa näin talviaikaan. Syksyisin juurekset ovat niin halpoja, että niitä tulee kyllä ostettua paljon. Lihat ovat yleensä kotimaisia, mutta välillä kyllä mennään hinnan mukaan. Toisaalta taas possu ja nauta on usein aika vähissä, mutta kanaa on hyllyt täynnä.

En suosi erityisesti kotimaisia tuotteita, mutta monissa tapauksissa niiden ostaminen on ihan järkevää ja tuntuu luonnolliselta.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mahdollisuuksien mukaan pyrin suosimaan kotimaista. Joissakin tuotteissa on tosin pakko tyytyä ulkomaiseen. Noita suomalaisiksi miellettyjä tuotteita, joiden tuotanto on kaikessa hiljaisuudessa siirretty jonnekin vinkuintiaan, vältän kuin ruttoa.

Aika vittumaisesti vaan tuntuvat nuo valmistajat nykyään "unohtavan" merkitä valmistusmaan siihen pakkaukseen. Käsittääkseni se maa kuuluisi kuitenkin olla pakkauksessa merkittynä, mutta riittääkö se, jos pelkästään pakkauslaatikkoon on tuo painettu?

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Aika vittumaisesti vaan tuntuvat nuo valmistajat nykyään "unohtavan" merkitä valmistusmaan siihen pakkaukseen. Käsittääkseni se maa kuuluisi kuitenkin olla pakkauksessa merkittynä, mutta riittääkö se, jos pelkästään pakkauslaatikkoon on tuo painettu?

Vastikään ostin bataatteja. Pakkauksessa luki: tuotantomaa: Amerikka

Siitä sitten arvailemaan, jotta onko Argentiinasta, Alaskasta vai jostain sieltä väliltä.

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita

Evira kirjoitti:
Elintarvikkeiden pakkausmerkintäsäädökset edellyttävät, että pakkauksessa ilmoitetaan valmistajan, pakkaajan tai EU:ssa toimivan myyjän nimi ja osoite. Lisäksi on ilmoitettava tarkemmat tiedot alkuperästä, jos sen ilmoittamatta jättäminen voi johtaa ostajaa harhaan elintarvikkeen todellisen alkuperän suhteen. Tämän tarkoituksena on varmistaa, ettei ostaja oleta elintarvikkeen olevan suomalaista alkuperää, jos se on valmistettu muualla tai tuotu Suomeen muualta.

Valmistajalla tarkoitetaan sitä toimijaa, joka on jalostanut tai koostanut elintarvikkeen tai muulla käsittelyllä saattanut elintarvikkeen lopulliseen muotoonsa. Valmistuksella tarkoitetaan elintarvikkeen yhdistämistä muihin ainesosiin, kypsentämistä, säilömistä tai muuta vastaavaa käsittelyä.

Sekavaa, mutta laki vaatii itseasiassa aika vähän. Alkuperämaa on ilmoitettava aina ainoastaan raa'asta naudanlihasta sekä kalasta. Avomereltä kalastetusta merialue. Itse asiassa kaikista pakkauksista pitäisi aina löytyä tieto, mistä voi halutessaan kysyä lisää, palvelumyynnissä myyjän pitäisi osata kysyttäessä kertoa.

t. hanu

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sekavaa, mutta laki vaatii itseasiassa aika vähän. Alkuperämaa on ilmoitettava aina ainoastaan raa'asta naudanlihasta sekä kalasta. Avomereltä kalastetusta merialue. Itse asiassa kaikista pakkauksista pitäisi aina löytyä tieto, mistä voi halutessaan kysyä lisää, palvelumyynnissä myyjän pitäisi osata kysyttäessä kertoa.

t. hanu

Osa kotimaisista valmistajista alkaa ilmoittamaan esim parempien pihvilihojen kotitilankin ja mitä pihviliharotua kyseessä on.
Sinänsä ihan hyvää kehitystä.

Jäsen
Loppujen lopuksi minulle tärkeintä on, että yritys itse on täkäläinen. Vaikea selvittää jokaisen tuotteen alkuperää, mutta tuskin Ruotsillekaan on Ikeasta haittaa, vaikka noin 0,1% myytävästä krääsästä tehdään siellä. Sama pätee Nokiaan.
Kumpi itse asiassa parempi, täkäläinen firma, joka ei enään liikoja panosta kotimarkkinoihin saavutettuaan markkinajohtajuuden vuosikymmenien aikana ja investoinnit ohjataan esimerkiksi Venäjän markkinoille vai ulkolainen firma joka panostaa Suomen markkinoihin saadakseen uutta liiketoimintaa täältä? Tekemästään tuloksestahan kumpikin maksaa Suomessa saman veron, toki kumpikin voi harrastaa verosuunnittelua ja näin välttyä veroilta tai ainekin vähentää niiden maksamista.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue

t. hanu

Kiitos tuosta lainauksesta. Olen ollut siinä käsityksessä, että kaikissa lihoissa pitäisi olla alkuperämaa merkittynä, muttei asia näemmä olekaan näin. Toisaalta seuraava kohta edellyttäisi noita merkintöjä huomattavasti nykyistä enemmän:

Evira kirjoitti:
Lisäksi on ilmoitettava tarkemmat tiedot alkuperästä, jos sen ilmoittamatta jättäminen voi johtaa ostajaa harhaan elintarvikkeen todellisen alkuperän suhteen. Tämän tarkoituksena on varmistaa, ettei ostaja oleta elintarvikkeen olevan suomalaista alkuperää, jos se on valmistettu muualla tai tuotu Suomeen muualta.

Tuon luettuani en voi kuin hämmästellä, miten paljon ostajaa silti ihan tietoisesti kusetetaan. Esimerkiksi makeisissa ei valmistusmaata ole juurikaan merkitty ja kuitenkin monet tuotteet mielletään ihan selvästi suomalaisiksi. Toki uutisia seuraamalla voi todeta asian todellisen tilan, mutta ihan selvää harhaanjohtamista esimerkiksi Leafin toiminta on. Juurikin tällaiset paskakasafirmat ansaitsevat joutuvansa boikottiin.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Itse pidän hyvänä nyrkkisääntönä, että jos yritys mainostaa itseään voimakkaasti avainlippuilla yms. Made in Finland leimoilla, niin silloin pitää hälytyskellot soida. Syy on tähän yksinkeratainen: todennäköisesti tuotteen laatu ei ole ok verrattuna hintaan, koska yrityksen pitää vedota muihin tekijöihin kuin tuotteen ominaisuuksiin ja laatuun ...

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos puhutaan pelkästään elintarvikkaista niin omalta asuinalueelta löytyvät K-supermarket ja LIDL täyttävät omat vaatimukseni täysin, koska molemmat on lähellä, käytän molempia jokseenkin vuorotellen. Suomalaisuus on aika vähän esillä muissa tuotteissa kuin tuoreissa eli lihassa, kalassa ja vihanneksissa/juureksissa.

Tässä pari esimerkkiä. Fazer ja Valio jotka mielletään suomalaisiksi teettävät ison osan tuotteistaan Virossa, onko enään suomalaista? Jos puhutaan suomalaisista "laatustandardeista" niin kyse on vain laadunvalvonnasta ja tuote voidaan tehdä missä tahansa halvan työvoiman maassa. Ihmiset maksavat vain extraa suomalaisesta brändistä verrattuna mahdollisesti euroopasta tuotavaan vastaavan tuotteeseen. Kun maksat extraa suomalaisesta brändistä, jääkö raha varmasti suomeen?

Ulkomainen kurkku. Kysyin K-marketista miksi ei ole ulkomaista(espanjan) kurkkua, vastaus oli: On tähän aikaan vuodesta niin huonolaatuista ettemme sitä ota. Viereinen Lidl tuo koko ajan oikein maukasta ulkomaista kurkkua valikoimaansa.

Tänään aamulla oli uutisissa että Kesko ja S-ryhmä uhkaa nostaa ruoan hintaa jos EU saa läpi suomessa asiat liittyen ruokakaupan kilpailutukseen(jos ymmärsi noikein kun nopeasti kuulin). Lidl oli kommentoinut, ei vaikuta heidän hintoihin.

Taitaa olla kusi sukassa made in finland -kaupoilla jos tulee lisää ulkomaalaisia toimijoita suomeen.

_

Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Suosin kyllä paikallista ja lähituotteita, mutta ei mikään suomilippu tai joutsentarra saa mua mitään ostamaan. Suomeen maabrandyna liittyy niin paljon ilmaa ja kusetusta mun silmissä, että pitäkää tunkkinne.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vielä yksi arkinen esimerkki made in finland- mielikuvista. Veikkaan että moni tätä palstaa lukeva syö arkisin Fazer Amica -henkilöstöravintoloissa. Harva ruokahan tehdään siinä kyseisessä "ravintolassa", se tulee keskuskeittiöstä joka Fazerin tapauksessa voi tarkoittaa Viroa. Kyllä, siellä tehdään moni ruoka, lastataan laivaan ja avot, suomalaisille herkkusuille uunituoretta nami nami hyvään hintaan.

_

scholl

Jäsen
En. Minulla ei ole kotimaata mielessäni siinä mielessä. Se on yksi vitun lysti mitä passin kannessa lukee. Pääasia on se, että se EU:ssa.

Suosin euroalueella valmistettuja tuotteita, mikäli mahdollista, koska se tukee yhteisvaluuttaa ja työllisyyttä alueen sisällä. Halpistuotteissa suosin EU-alueella valmistettuja tuotteita, mikäli mahdollista, koska eihän Itä-Euroopan liittymisellä EU:hun olisi ollut mitään pointtia, jos siellä ei mitään valmistettaisi.

Pyrin karttamaan kauppapoliittisista ja ideologisista syistä Kiinassa valmistettuja tuotteita, joka toki on vähän vaikeata. Muutenkaan en innostunut kovinkaan paljon Aasiassa valmistetuista tuotteista, koko kilpailutilanne euroalueen ja EU:n osalta käy juuri nimenomaan Aasiaa vastaan. Esim. Samsungin tai Kian tuotteiden ostaminen tekee melkoista hallaa omaan asemaamme.

Toki ruokatarvikkeissa tms. lähiruoka jne. on ihan hyvä juttu, mutta en siinäkään mene minkään Suomen valtion rajojen mukaan. Landella asuu Euroopan mittakaavassa aika mulkkua sakkia, ainakin persut, joten mielummin kyllä annan työpaikkoja melkein minnepäin Eurooppaa tahansa kuin vaikkapa Kemijärvelle tai Pohjois-Karjalaan. Mutta onneksi esim. Etelä-Suomessakin vielä viljellään maata, pidetään karjaa ja tehdään safkaa.

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Mä olen ostanut Turun sinappia ennen sen valmistuksen muualle siirtoa ja ostan edelleenkin. Ei se maa ole sinapin makua miksikään muuttanut. Sitä sinappia käytän ihan perusmakkaran kanssa.

Lihan päälle laitan joko ranskalaista Dijon -sinappia tai virolaista Pöltsamaa -sinappia, vähän lihan laadusta ja omista sen hetkisistä mielihaluista riippuen. Pölstamaata kandee kokeilla kaikkien voimakkaista mauista pitävien.

Vai ei muka ole maku muuttunut?!
Nyt pettää muisti tai makuhermot, mutta eihän tuossa nykyisin Puolassa valmistettavassa kurassa ole muuta samaa jäljellä kuin nimi.
Kitkerää löysää etikkaliejua, aivan kamalaa siis Turun Sinappi made in poland-versiona. Auran ja Meiran tulista tai väkevää tilalle niin taso nousee ja paljon!

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Kumpi itse asiassa parempi, täkäläinen firma, joka ei enään liikoja panosta kotimarkkinoihin saavutettuaan markkinajohtajuuden vuosikymmenien aikana ja investoinnit ohjataan esimerkiksi Venäjän markkinoille vai ulkolainen firma joka panostaa Suomen markkinoihin saadakseen uutta liiketoimintaa täältä?

Nyt en kyllä ymmärrä. Minun tekstini käsitti lähinnä suomalaisen valmistuksen vs. suomalaisen omistuksen. Jos firma tekee kamansa vinkuintiassa, myy ne täällä ja maksaa voitostaan veroa Kaliforniaan, kuten vaikka Apple, en näe yhteyttä sen kanssa. Mielestäni Nokia maksaa tänne paljon enemmän veroja, vaikka Apple taitaa liikevaihdossa olla samoissa.

Kysymykseesi vastaus: ensimmäinen ehdottomasti.

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Jos ruuasta puhutaan niin en suosi. On ihan itsensa kehittamisen kannalta hyva kokeilla kaikkea, mika voisi maistua. Kuten ostereita, hummeria ja etanoita. Kiinaan en kuitenkin menisi syomaan toukkia tai elainten sukuelimia.

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Suosin mikäli tuote on muilta ominaisuuksiltaan (laatu, maku, hinta yms.) samalla tasolla. Poikkeuksena ehkä se, että suosin mielummin jenkkifirmoja kuin turkulaisia, eli siis McDonald´s mielummin kuin Hesbruger.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nyt en kyllä ymmärrä. Minun tekstini käsitti lähinnä suomalaisen valmistuksen vs. suomalaisen omistuksen. Jos firma tekee kamansa vinkuintiassa, myy ne täällä ja maksaa voitostaan veroa Kaliforniaan, kuten vaikka Apple, en näe yhteyttä sen kanssa. Mielestäni Nokia maksaa tänne paljon enemmän veroja, vaikka Apple taitaa liikevaihdossa olla samoissa.

Taitavat Apple ja Nokia maksaa nykyään ihan saman verran veroja Suomeen. Pari kuukautta sittenhän uutisoitiin tuo, ettei Nokia maksanut yhteisöveroa ollenkaan.

Kyllä niputtaisin Nokia nykyään suurimpien suomalaisuudella ratsastavien paskafirmojen joukkoon. Joskus oli toki toisin, mutta nyt on nyt.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä niputtaisin Nokia nykyään suurimpien suomalaisuudella ratsastavien paskafirmojen joukkoon. Joskus oli toki toisin, mutta nyt on nyt.

Nokialla on Suomessa yli 12 000 työntekijää, ollen Suomen kolmen suurimman työnantajayrityksen joukossa. Applen tai Samsungin sijoituksista ei tietoa.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Sinappia on niin valtavasti eri merkkisiä, ettei tarvitse varmasti miettiä ostaako Turun Sinappia vai Auran. Itse suosin Johnny's Senap. Makean väkevää ja sopii hyvin myös ruoanlaittoon. Johnny's Senap on ruotsalaista.

Yhdessä välissä yritin vähän tarkistella suomalaisia huonekaluja ja muutenkin suomalaista tavaraa verkkokaupoista. Törmäsin tosin niin monta kertaa siihen, että pitää olla jokin suomalainen pankkikortti, joten oli pakko hyväksyä että jotkut haluvat pitää tuotteensa visusti maan rajojen sisäpuolella....
Joten siis esim. juuri huonekaluissa olen hylännyt suomalaiset tuotteet täysin. Ostan kaikki Ikealta hyvällä omalla tunnolla.

Keittiötä remontoidessa tein yrityksen Puustelliin, juuri suomalaisuuden takia, mutta piti hylätä se lafka jo heti alkumetreillä.

Samoin elektroniikka. Liikkeestä ilman että valmistusmaa edes käy mielessä. Kiinalaisista osistahan ne ovat koottu kuitenkin.

Voisin sanoa, että valmistusmaa ei merkitse minulle enää yhtään mitään.

Lidl mainitaan tässä keskustelussa monta kertaa. Siihen liikkeeseen en pistä jalkaani. Kävin sellaisessa viimeksi pari-kolme vuotta sitten. Panin merkille, että siellä oli suomalaista lauantaimakkaraa. Tässä on yksi asia, jonka olen pannut merkille. Suomalaista lauantiamakkaraa näkee usein suurimpien ketjujen kaupoissa. Jahtimakkaraa myös ja jotain grillimakkaraa, mutta harvoin Gotleria, todella harvoin.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nokialla on Suomessa yli 12 000 työntekijää, ollen Suomen kolmen suurimman työnantajayrityksen joukossa. Applen tai Samsungin sijoituksista ei tietoa.

Ja aina vaan vähenee... Ja lainaamastani viestistä sain käsityksen, että oltiin puhumassa yrityksen maksamista veroista.

Jäsen

Miksi 100% suomalainen firma on parempi kuin ulkolaisen firman paikallinen tytäryhtiö? Voitoista maksetaan samat verot, mutta tytäryhtiö voi hyvin olla hanakampi sijoittamaan Suomeen. Kotimainen firma voi vetää sijoitukset riskillä ulkomaille ja hassata siellä, kuten valitettavasti olemme nähneet mm. paperifirmojen ja Soneran osalta. Mistä vaihtoehdosta jää eniten rahaa Suomeen?

Nokia ja Apple ei ole hakemani tilanne, mutta esimerkiksi Valio ja Arla on. Toinen rakentaa liiketoimintaa Suomeen ja toinen hakeekasvua Venäjältä.

Jäsen
Hesarin NYT-liitteessä mielenkiintoinen juttu, missä toimittaja pyrki kuukauden syömään vain suomalaista ruokaa. Pakkausmerkintöjen tiedot osoittautuivat jo haastaviksi ja yhtenä esimerkkinä kotimaiseksi ilmoitettu suola. Suomessa ei kuitenkaan tehdä suolaa ja merkintä tarkoittikin suolamyllyä. Rehellinen suomalainen ruisleipäkin oli vain mainoslause viitaten lähinnä työhön, ei raaka-aineisiin. Viimeinen niitti kauppareissuille oli, että Suomessa ei tehdä lisäaineita ollenkaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy