Erinomainen viesti kokonaisuudessaan. Tähän vain lisään että K-P Kyrö on todennut että hänellä on ollut myös puhtaita urheilijoita ja hekin voivat parhaimmillaan kyetä koviin suorituksiin, mutteivät voi olla tasaisina huipulla ja ovat epävarmoja, jolloin sellaisen valinta on aina suuri riski ja siksi kahden saman tasoisen hiihtäjän välisen valinnan on joskus ratkaissut. Ehkä voimme jotain päätelmiä tehdä siitä, kuka tai ketkä eivät kärynneet kun kaikki kärysivät tai sitten emme.Yritäpä kertoa niille, ettei epo-hiihtäjää vastaan ole mahdollista pärjätä puhtaana, oli minkälainen lahjakkuus hyvänsä.
Toki dopinghistoriasta voin ehkä jotain kertoa kun on mm. suvun kautta viime vuosisadan maajoukkuepiireihin suhteita kun sukulaisia on kilpaurheilun lisäksi ollut myös maajoukkueissa mukana sekä urheilijoina että johtajina. Ei siis vain hiihtolajeissa enkä selvennä tarkemmin, miltä puolelta mikäkin on ollut enkä edes vuosikymmeniä, joista puhutaan. Lainaan kuitenkin paria kommenttia:
(kysyttäessä että no, käyttikö N.N. hiiltyi henkilö. En ollut kysyjä) "Se aika oli sellaista että ei silloin valvottu mitään, ei se ole mikään median tehtävä nykyään alkaa jahtaamaan omia vuosikymmenten takaisista (... muuta vastaavaa) En minä ole nähnyt kenenkään käyttävän joten en tietenkään voi kenestäkään yksilöstä sanoa mutta varmasti niin meillä kuin muuallakin on käytetty kun ei sitä silloin valvottu", ja myöhemmin rauhoituttuaan lausui minulle kahden kesken: "tottakai silloin käytettiin, minutkin heitettiin ulos maajoukkueesta kun en suostunut käyttämään. Mutta minulla on nyt x tervettä lasta, se oli minulle tärkeämpää. Ei noista kuitenkaan niin silloin tiennyt."
Toinen lausuma toiselta henkilöltä: "Ne paluulennot etelän leireiltä silloin aikana kun, noh, dopingin käyttö oli, no, sanotaanko että, sallitumpaa. Oli aika mielenkiintoista meininkiä kun on vietetty leiri vetäen vaikka mitä ja sitten tullaan koneeseen paluulennolle ja aletaan ottaa viinaa. Se oli aikamoista."
Kukin voi tosiaan päätellä mitä tahansa mutta on se maailma ollut aika toisenlainen.