En tiedä kyllä, miten helposti vältettävissä tuollainen syömisongelma lopulta on, ja varsinkaan valmentajan estettävissä. Minulla ei ole ainakaan mitään tietoa heidän keskinäisistä keskusteluistaan, tuskin sinullakaan?
Kovin varmana olit kuitenkin sanomassa, että valmentajan vika, valmentaja vaihtoon
Sehän voi päinvastoin ollakin se ratkaiseva virhe vaihtaa valmentajaa nyt. Mistäpä sitä täältä ulkopuolelta voisi kukaan sanoa.
Oikeastaan argumenttisi on se, että jotta voidaan vaatia valmentajan vaihtamista, täytyy tietää, minkälaisia keskusteluja valmentajan ja urheilijan välillä on käyty. Tämä tietenkin pätee jokaiseen vaatijaan, ellet sitten nimenomaisesti ajattele, että se koskee vain minun esittämiäni vaatimuksia. On nimittäin noilla perusteilla vaikea vaatia yhdenkään valmentajan vaihtamista, koska vaatijan täytyy tietysti tietää, mitä keskusteluja näiden kahden toimijan välillä on käyty.
Ja minä kun luulin, että huippu-urheilussa ratkaisevaa on tulos ja erikseen tuloskehitys. Toisin sanoen, ratkaisevaa ei ole se, miten yritteliäs valmentaja on, vaan se, syntyykö urheilijan ja valmentajan välisellä yhteistyöllä mitattavaa tulosta. Tyypillistä valmentajan puheessa on maalitolppien siirto, jos tulosta ei synny.
Syömishäiriö tai laihdutuskoe oli aktuelli vuoden 2020 kesällä ja sen jälkeen kaiken piti olla kunnossa. Ja tosiaan, talvi 2021 olikin huippukausi, minkä johdosta hänet tituleerattiin "huippulupaukseksi". Jos urheilija on myöhemmin tehnyt uuden syömiskokeen, tällaiseen puuttuminen on nimenomaan valmennuksen tehtävä.
Ja vielä, kysymys on siitä, että onko nimenomainen valmentaja paras vaihtoehto Ståhlbergin valmentajaksi. Hänhän aloitti ylipäätään hiihtovalmentajana vuonna 2018 ja omien sanojensa mukaan kehittyy kaiken aikaa työssään. Mutta tässä tapaamme sen ongelman, että jos sekä urheilija että valmentaja läpikäyvät kehitysprosessia, silloin tämä tällainen prosessi ei välttämättä hyödytä nuorta urheilijaa maksimaalisella tavalla.
Viitteitä tämän prosessin paikallaanpolkemisesta antaa se, että jo vuonna 2020 Ståhlberg oli SM-kisoissa 15 km pertsalla 22. ja miltei täsmälleen kolme vuotta myöhemmin Suomen cupin kympillä 26. Erona vain se, että jälkimmäisestä oli muutama huippu poissa. Valmentajan vaihto on täysin normaalia toimintaa huippu-urheilussa. Sellaiseen ei normaalisti kukaan jaksa kiinnittää huomiota, mutta on poikkeusyksilöitä, joissa asia kiinnostaa. Esimerkkinä nyt vaikkapa Saga Vanninen. Olen huomannut, että hänen tapauksessaan aika moni vaati aikaisemmin valmentajan vaihtoa. Tulokset ovatkin nyt näyttäneet todella hyviltä, vaikka edelleenkään emme tiedä Vannisen ja hänen edellisen valmentajan keskustelujen sisällöistä mitään.