Maastohiihtokausi 2006-07

  • 9 889
  • 94
Pascal Lemoix kirjoitti:
Tour de Ski tuntui paperilla mielenkiintoisemmalta. Vielä viilattavaa on ainakin noissa matkavalinnoissa sekä bonussekuntijärjestelmässä, joka oli hyvin sekava. Nythän vapaalla ei ollut yhtään perusmatkaa, jolla bonussekunteja olisi voinut kahmia.

Eikös tämä edelleenkin selity sillä, että Nove Meston vapaan kympin kisa jäi pois?

Minusta tämä tappoetappi kannattaisi siirtää keskelle viikkoa tai ainakin pois viimeisen kisan paikalta. Mielummin vaikka niin, että tänään nähdyn kaltainen mäkikisa yhteislähtönä (olettaen, että latu-ura olisi leveämpi kuin tänään) ja sitten viimeinen kisa seuraavana päivänä takaa-ajona ilman mitään yliluonnollisia mäkiä. Siinä punnittaisiin kuka on palautunut parhaiten raskaasta noususta edellisenä päivänä, mutta ei kuitenkaan laitettaisi kokonaiskilpailun koko painoarvoa sille.
 

scholl

Jäsen
80-luvulla ihmiset heräsivät talviviikonloppuina katsomaan maastohiihdon sm-kisoja. Kaikki matkat mentiin väliaikalähdöillä ja silti mielenkiintoa oli. Jokainen tiesi varmasti ainakin nimeltä 30 parhaiten sijoittunutta hiihtäjää. Sen lisäksi viesteissä kiinnosti Mikkelin miesten meno ja IK Falken sekä naisissa se, että voittaako joku Saarijärven Hyytiäiset. Ei silloin ollut puhettakaan maailmancupista. Kaikki tarmo keskitettiinkin kotikatsomoissa mm-kisoihin. Siihen, että miten Juha Mieto, Aki Karvonen ja Harri Kirvesniemi laittavat kampoihin Pål-Gunnar Mikkelplassille tai onko kenestäkään Berit Aunlin voittajaksi. Koulussa kaikki hiihtomatkat katsottiin koko luokan voimalla. Jopa opettajat tiesivät ketä ovat Nikoila Zimjatov ja Raisa Smetanina tai Ove ja Berit Aunli.

Nyt tilanne on toinen. Maailmancup on se, missä koko kauden aikana katsotaan kuka on paras. Kilpaillaan jatkuvasti kovia kansainvälisiä kisoja ja huiput hankkivat sieltä kunnon elannon. Arvokisat ovat sitten se kerma vain tämän kakun päällä. Suomen hiihtoliiton eläkeläisten pitäisi tajuta tämä, eikä spedeillä sm-kisoja samaksi viikonlopuksi ja/tai jos niin tekevät niin hyväksyä se, että mukana on silloin vain ne, jotka eivät ulkomaille pääse.

Ruotsissa monet sm-kisat on keskellä viikkoa ja muutenkin paremmin ainakin aikaisempina vuosina jaksotettu maailmancupin kanssa. Niin pitäisi täälläkin tehdä, eikä ainakaan määräillä urheilijoita. Jos itse olisin huippuhiihtäjä ja joku liiton urpo alkaisi määräillä niin laittaisin managerin asialle neuvottelemaan, että loppuuko mussutus vai pitääkö tehdä Johann Mühleggit tai Alexander Herrit ja laittaa toinen lippu salkoon edustustehtävien osalta. Muutenkin liitto elää kivikautta. Yksi esimerkki on vaikkapa se, että suomalaismäkihyppääjät eivät saa tehdä omaa kypäräsopimusta, vaikka sillä voisi tienata enemmän kuin mitä hyppäämisen palkintorahat ovat ja vaikka muiden maiden hyppääjille se on mahdollista.

Koko viikko on tosiaan ollut julkisuudessa polemiikkiä sm-hiihdoista. Jos ihan järkevästi asiat menisivät niin näiden Pyykösten ja kumppaneiden kannattaisi yksinkertaisesti jäädä pois Valkeakosken kisoista ja haistattaa liitolle. Elämmehän 2000 lukua käsittääkseni.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Nuori Kusti Kittilä sitten nappasi kultaa sprintistä. Kokeneet kehäketut Pyykönen ja varsinkin Kurttila jäivät jämäsijoille, mutta tokihan heidät pitää MM-kisoihin lähettää. Kuten jatkoajan väkikin aina sanoo, Kurttilan KEKE on musta hevonen, joka voi hyvänä päivänä voittaa vaikka koko paskan.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielestäni SM-tasolla on tietynlaista fuskaamista jo sekin, että maajoukkuehiihtäjät hakeutuvat tiettyihin seuroihin kuten Joutsan Pommi ja Vuokatti Ski Team, vaikkeivat ikinä olisi edes käyneet kyseisillä paikkakunnilla.

Silloin oli viestihiihtokin jännää, kun IK Falken usein voitti viestin ilman yhtään maajoukkuehiihtäjää, koska Isometsä, Myllylä ja Kirvesniemi edustivat eri seuroja. Falkenin tunnetumipia hiihtähiä olivat Tage Ray, Schwarzin veljekset ja sitten se hevosen selästä pudonnut ja päänsä loukannut mies.

Jos nyt sitten perustetaan joku A-maajoukkueen hiihtoseura, niin onko yllätys, että se voittaa SM-kultaa.
 

scholl

Jäsen
Pascal Lemoix kirjoitti:
Silloin oli viestihiihtokin jännää, kun IK Falken usein voitti viestin ilman yhtään maajoukkuehiihtäjää, koska Isometsä, Myllylä ja Kirvesniemi edustivat eri seuroja. Falkenin tunnetumipia hiihtähiä olivat Tage Ray, Schwarzin veljekset ja sitten se hevosen selästä pudonnut ja päänsä loukannut mies.

Johan Lind ja Tage Ray olivat kyllä maajoukkueessakin.

Falken oli sen verran kauan pinnalla, että osa menestyksestä tuli ennen Isometsän ja Myllylän aikaa, joten Ristasen, Räsäsen ja Karvosen nimet mm. voitaisiin lisätä tuohon. Ja mitä tulee Isometsään tai Kirvesniemeen niin kyllä sekä Alatorniolla että Mikkelillä oli parhaina aikoinaan erinomaiset viestijoukkueet. Jossain vaiheessahan Mikkelin Hiihtäjät veivät viestissä sm-kultaa joka vuosi ja Kirvesniemi oli toki mukana siinä joukkueessa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joopa joo, minä muistelin tosiaan 90-luvun alun Falkenia.

Pääpointti oli kuitenkin se, että huippuhiihtäjien seuranvaihdokset tuntuvat tietynlaiselta huijaukselta. En tiedä, onko ollut aikaisemmin yleinenkin ilmiö, koska muistan niin vähän.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Pascal Lemoix kirjoitti:
Joopa joo, minä muistelin tosiaan 90-luvun alun Falkenia.

Pääpointti oli kuitenkin se, että huippuhiihtäjien seuranvaihdokset tuntuvat tietynlaiselta huijaukselta. En tiedä, onko ollut aikaisemmin yleinenkin ilmiö, koska muistan niin vähän.
Näinhän se on. Maakuntaviesteissä sentään vielä on käytössä se systeemi, että hiihtäjän on edustettava kyseisen paikkakunnan seuraa, missä asuu.

Mutta osan seuravaihdoista toki ymmärtää. Jos sattuu asumaan pienellä paikkakunnalla, josta ei muuten saisi minkäänlaista viestijoukkuetta, niin tuollaisen vaihdoksen suvaitsee hyvinkin. Mutta se on taas sitten eri juttu.
 

scholl

Jäsen
Taitopelaaja kirjoitti:
Mutta osan seuravaihdoista toki ymmärtää. Jos sattuu asumaan pienellä paikkakunnalla, josta ei muuten saisi minkäänlaista viestijoukkuetta.

Niin tai valmennusta. Jossain vaiheessa voi olla syytä vaihtaa suurempaan seuraan, jotta saisi parempaa valmennusta ja näin ollen edes mahdollisuuden nousta maajoukkueeseen.

Jossain maalla muuten maakuntaviestit ovat kuntien välisiä, eivätkä seurojen kuten pääkaupunkiseudulla.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Virpille taas hieno voitto sprintissä ja 10 km:llä "vain" hopeaa. Ero maalilmancupissa on yli 400 pistettä Björgeniin. Cup alkaa kohta olla taputeltu ja voimme jäädä ihmettelemään, kestääkö Kuitusen kunto MM-kisoihin. Toki siellä on muitakin suomalaisia, kuten Saarinen.

Jauhojärveltä ihan hyvä sprintti, 8. sija. Sitten tämä minulle vieraampi Lassila oli 11. Ei huono saavutus suomalaismiehiltä, jos ottaa kauden aikaisemmat saavutukset huomioon. Jauhojärvellä ei kulkenut lauantaina normaalimatka, mutta toivottavasti tämä oli vain väliaikaista. Kympin joukkoon on jatkuvasti hyvät mahdollisuudet ja onnistuessaan jopa mitaleille.
 

Salama44

Jäsen
Kaisa Variksen tapaus oikeuskanslerille

Kaksi järvenpääläistä eläkeläistä on valittanut oikeuskanslerille Kaisa Variksen kohtelusta Sapporon MM-valinnoissa. Myös Kaisa Variksen seura on pyytänyt hiihtoliitolta selvitystä miksi Kaisa Varis ei saanut näyttömahdollisuutta MC-kisoissa.

Kaisa Varis voitti yhden MM-katsastuksen ja oli SM-kisoissa pronssilla. Huonommillakin meriiteillä on hiihtäjiä MC-kisoihin valittu. Radio ohjelmassa Jari Piirainen sanoi, että Varis on nykyisin keskittynyt enemmän ampumahiitoon. Mielestäni selitys on huono ja uskonkin että hiihtoliitto pelkäsi Variksen menestyvän MC-kisoissa liian hyvin ja pääsevän kisoihin. On kuitenkin hyvä että löytyy rohkeita ihmisiä jotka uskaltavat valittaa epäoikeudenmukaisesta kohtelusta ja suoranaisesta syrjimisestä. Varikselle olisi pitänyt antaa sama mahdollisuus näyttää kuntonsa kuin Virpi Kuituselle ja Milla Saarelle.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Salama44 kirjoitti:
Varikselle olisi pitänyt antaa sama mahdollisuus näyttää kuntonsa kuin Virpi Kuituselle ja Milla Saarelle.
Minun puolestani koko kolmikko olisi pitänyt pitää kaukana maajoukkueesta. Varis on vielä astetta ikävämpi tapaus kuin Vipe. En käsitä miten joku voi asettua Variksen puolelle sen jälkeen, kun hän näytti hiihtokansalle persettä vuonna 2003. Eikä edes kadu.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
hannes_ko kirjoitti:
Minun puolestani koko kolmikko olisi pitänyt pitää kaukana maajoukkueesta. Varis on vielä astetta ikävämpi tapaus kuin Vipe. En käsitä miten joku voi asettua Variksen puolelle sen jälkeen, kun hän näytti hiihtokansalle persettä vuonna 2003. Eikä edes kadu.

Samaa mieltä. Kaisa on pelasi korttinsa huonosti ja hänen osaltaan juna on mennyt pysyvästi. Ikuinen kilpailukielto hänelle olisi pitänyt antaa toisen käryn jälkeen.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
hannes_ko kirjoitti:
Minun puolestani koko kolmikko olisi pitänyt pitää kaukana maajoukkueesta. Varis on vielä astetta ikävämpi tapaus kuin Vipe. En käsitä miten joku voi asettua Variksen puolelle sen jälkeen, kun hän näytti hiihtokansalle persettä vuonna 2003. Eikä edes kadu.

Jotenkin haiskahtaa siltä, että hiihtoliitossa on tehty jonkinlainen epävirallisen virallinen päätös Lahden jälkeen, että kärähtäneitä ei enää valita edustustehtäviin ja syystä tahi toisesta sitä vaan ei sanota suoraan. Näin minä veikkaan.

Varista ei enää missään tapauksessa mihinkään maajoukkuekuvioihin, eikä myöskään siellä Variksen taustalla kummittelevaa Kyröäkään valmennushommiin, vaikka kuinka Kyrö käy julkisuudessa itkemässä omaa kohtaloaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
archieG kirjoitti:
Jotenkin haiskahtaa siltä, että hiihtoliitossa on tehty jonkinlainen epävirallisen virallinen päätös Lahden jälkeen, että kärähtäneitä ei enää valita edustustehtäviin ja syystä tahi toisesta sitä vaan ei sanota suoraan. Näin minä veikkaan.

Niinkuin Virpi Kuitusta tai Milla Saarta?
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
archieG kirjoitti:
Varista ei enää missään tapauksessa mihinkään maajoukkuekuvioihin, eikä myöskään siellä Variksen taustalla kummittelevaa Kyröäkään valmennushommiin, vaikka kuinka Kyrö käy julkisuudessa itkemässä omaa kohtaloaan.

Pitäiskö ratista kärynneeltä taksiautoilijalta kieltää ammatinharjoittaminen koko loppuelämäksi?
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
DAF kirjoitti:
Niinkuin Virpi Kuitusta tai Milla Saarta?

Olin kirjoittavinani, että LAHDEN JÄLKEEN tehdystä linjauksesta ja edelleenkin tämähän on vain minun omaa olettamustani.

Tiedoksesi vaan, niin minun mielestäni kenelläkään urheilijalla, joka narahtaa vilunkipelistä, ei tulisi olla mitään asiaa mihinkään kilpailuihin käryn jälkeen.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
HABS #11 kirjoitti:
Pitäiskö ratista kärynneeltä taksiautoilijalta kieltää ammatinharjoittaminen koko loppuelämäksi?

No sanotaanko niin, että Kyrö voisi alkaa itse tekemään todellista pesänselvitystä mitä tiesi dopingkuvioista valmentajana ollessaan, eikä esiintyä suurena marttyyrinä julkisuudessa. Varsinkin noi vihjailut, että "minä kyllä tiedän, mutta ei ole minun asia kertoa" tasoiset jutut vituttavat. Jos on tietoa, niin kortit pöytään. Tulkoot sitten kertomaan haluistaan taas valmentaa.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
archieG kirjoitti:
No sanotaanko niin, että Kyrö voisi alkaa itse tekemään todellista pesänselvitystä mitä tiesi dopingkuvioista valmentajana ollessaan, eikä esiintyä suurena marttyyrinä julkisuudessa. Varsinkin noi vihjailut, että "minä kyllä tiedän, mutta ei ole minun asia kertoa" tasoiset jutut vituttavat. Jos on tietoa, niin kortit pöytään. Tulkoot sitten kertomaan haluistaan taas valmentaa.

Tästä olen samaa mieltä. Kaikki asiat eivät vielä ole julkisuudessa. Kyrö tietää varmasti asioista ja eilisen tyyliset haastattelut eivät vie hiihtoa eteenpäin. Jutussakin mainittiin että Kyrö on jäänyt kiinni mm epo:n maahantuonnista, mutta kenelle tätä ainetta on välitetty ei ole selvinnyt.
Hiihtoliitolla on varmasti mörköjä kaapissa, mutta epäilen ettei niitä koskaan paljasteta, valitettavasti.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
archieG kirjoitti:
Jotenkin haiskahtaa siltä, että hiihtoliitossa on tehty jonkinlainen epävirallisen virallinen päätös Lahden jälkeen, että kärähtäneitä ei enää valita edustustehtäviin ja syystä tahi toisesta sitä vaan ei sanota suoraan. Näin minä veikkaan.

Varista ei enää missään tapauksessa mihinkään maajoukkuekuvioihin, eikä myöskään siellä Variksen taustalla kummittelevaa Kyröäkään valmennushommiin, vaikka kuinka Kyrö käy julkisuudessa itkemässä omaa kohtaloaan.

Kyrö kävi tosiaan eilen TV1:n urheiluruudussa Tapio Suomisen haastattelussa kertomassa, tosin jälleen peitellysti, siitä, mistä on ollut kyse ja siitä, mistä on tänäkin päivänä kyse, kun puhutaan huippu-urheilusta. Heti ihan lyhyesti peitelty totuus sieltä suomennettuna: ilman dopingia ei kestävyyslajeissa kuten hiihto ole pärjätty aiemmin eikä pärjätä tänäkään päivänä kansainvälisellä huipulla.
Tapio Suominen kysyi, että aikooko Kyrö hakea armahdusta elinikäiselle toimitsijakiellolleen. Hiihtoliitto on antanut ymmärtää, että kansallisella tasolla toimitsijakielto voitaisiin kumota. Sen sijaan kansainvälisellä tasolla kiellon kumoaminen ei ole Hiihtoliiton ratkaistavissa. Jarmo Riskin elinikäinen toimitsijakielto kumottiin Hiihtoliiton päätöksellä kansallisella tasolla.
Anomuksen käsittely lähtisi käyntiin vain Hiihtoliitolle osoitetulla esityksellä. Kyrö sanoi olevansa sen verran suoraselkäinen mies, että hän ei Hiihtoliittoon laita asiasta anomusta. Hiihtoliitossa toimii Kyrön mukaan johtopaikoilla ja päätöksentekijöinä samoja henkilöitä, jotka olivat mukana jo 1990-luvulla ja tietävät Lahden dopingtapauksista kaiken. Kyrö kertoi olevansa edelleen ainoa henkilö, joka on kertonut julkisuudessa Lahden tapahtumien syistä. Muita vastuunkantajia ei ole ilmaantunut. Kyrö kertoi olevansa myös ainoa hiihtomaailman valmentajista ja lääkäreistä, joka on kertonut hiihdon dopingista. Kyrön mukaan dopingin käytöstä tietäviä henkilöitä on paljon, mutta julkisuuteen eivät tietoinensa ole muut tulleet.
Kyrö olisi kiinnostunut toimimaan kokonaisvaltaisen liikunnan parissa, mutta kaikki ovet ovat hänen osaltaan suljettuina.
Toivottavasti Kyrö jatkaa "paljastuksiaan" jatkossa avoimemmalla puheella. Kuinka kauan pystyvät Hiihtoliiton johtotehtävissä edelleen olevat ja Hiihtoliiton 1990-luvun dopingohjelmasta päättäneet tai siitä tietoisina olevat katsella Kyrön yksinäistä vastuunottoa koko organisaation toimista? Se on selvää, että Kyröltä löytyvät pitävät todisteet myös muiden osallisuudesta hiihdon dopingiin.
Kaisa Varis on tuomittu täällä JA:ssa. Kaisa Varis oli ainoa huippuhiihtäjistä, joka ei Lahdessa kärynnyt. Virpi Kuitunen kärähti dopingin käytöstä Lahden MM-kisoissa ja hänen jatkamisensa silloisen valmentajansa Jarmo Riskin kanssa hyväksytään ilman ainuttakaan soraääntä. Kuten Kyrö Tapio Suomisen haastattelussa kertoi, niin ilman lääkkeitä ei huippuhiihdossa pärjätä tänäkään päivänä.
Kyrö ja Varis parivaljakkona kertomassa Ville Vakkurin ja Kelly Whiten esimerkin mukaisesti huippu-urheilun dopingista puhkaisisi ehkä sen pätäpaiseen, minkä doping on huippu-urheilun sisään rakennettuna järjestelmänä kehittänyt. Vai olenko liian sinisilmäinen sen suhteen, että sinisilmäisimmätkin urheilun puhtauteen luottavat uskoisivat Kyrön puheita?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Varis ei ole todellakaan suosikkini - jotenkin myötämieli Lahden jälkeen kärynneiden suhteen on aika minimisssä. Kyrön puheet tällä tasolla eivät kiinnosta tippaakaan. Kertokoon mitä tietää, sitten voisi harkita uudelleen. Toistaiseksi kaikki ovat niin kauheasti tietävinään mitä huipulla tapahtuu, mutta kuinkahan paljon oikeasti tiedetään näiden pienten piirien ulkopuolella?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
mjr:lle

Yritin lainata, mjr, kirjoitustasi. Sieltä tuli kannanottosi Kaisa Varikseen, mutta erittäin mielenkiintoinen ja asioita lahjakkaasti oman pääsi harhaluuloilla sävyttämä haasteesi minulle ei tullut näkyviin.
Kehoitan sinua tutustumaan tarkoin moniin kirjoituksiini huippu-urheilun dopingistä sekä siihen, miten määrätyissä tekniikkaa vaativissa urheilulajeissa on jo hyvin pienestä lähtien aloitettava systemaattinen harjoittelu. Ellet ymmärrä kirjoituksiani, niin toivon, että jätät viisastelusi niiden suhteen vähemmälle.

Edit: olitkin vetänyt aikaisemman kirjoituksesi pois, mutta ehdin sen kyllä lukea
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
siffa kirjoitti:
Yritin lainata, mjr, kirjoitustasi. Sieltä tuli kannanottosi Kaisa Varikseen, mutta erittäin mielenkiintoinen ja asioita lahjakkaasti oman pääsi harhaluuloilla sävyttämä haasteesi minulle ei tullut näkyviin.
Kehoitan sinua tutustumaan tarkoin moniin kirjoituksiini huippu-urheilun dopingistä sekä siihen, miten määrätyissä tekniikkaa vaativissa urheilulajeissa on jo hyvin pienestä lähtien aloitettava systemaattinen harjoittelu. Ellet ymmärrä kirjoituksiani, niin toivon, että jätät viisastelusi niiden suhteen vähemmälle.

Edit: olitkin vetänyt aikaisemman kirjoituksesi pois, mutta ehdin sen kyllä lukea

Joo, tuhosin sen saman tien, kun ketju oli täysin väärä. Laitoin sitten tuonne Nuori Suomi -keskusteluun saman sävyisen viestin. Minusta tein myös vähän väärintulkintaa tässä kohdassa, kun et suoraan ottanut kantaa siihen kysymykseen josta itse vaahtosin - eli tähän että miten oikeutettua on huippu-urheilun nostamisen täydelliseksi itseisarvoksi. Varmasti jostakin löytyisi varsinainen huippu-urheilu -ketjukin, Vapaalta ehkä?
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
siffa kirjoitti:
Kaisa Varis on tuomittu täällä JA:ssa. Kaisa Varis oli ainoa huippuhiihtäjistä, joka ei Lahdessa kärynnyt.

Pirjo Manninen ja Kati Sundgvist (Venäläinen) eivät myöskään kärynneet. Manninen on menettänyt kaksi viesti MM-mitalia muiden käryjen takia. 2001 Jauho/Kuitunen ja 2003 Varis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös