Meillä oli kesällä tilanne, missä kauteen lähtö oli laitettu kaksikon Taponen Vinni varaan. Asiaa on täälläkin palstalla usein perattu, mutta edelleen ihmetyttää mikä juttu.
Jos olisin joukkueen rakentajana tarkoituksella tekemässä joukkueen tärkeimmälle paikalle tandemia, joka näennäisesti voisi toimia, mikäli kuu, mars, naapurin Jorman sienipäissään heiluttelema jallupullo, Neptunuksen isoin kuu ja pohjantähti asettuvat täydelliseen linjaan, niin en mä luultavasti olisi yllättynyt, jos joku mua syyttäisi sabotaasista. Itseluottamus, loukkaantuminen, mitä näitä nyt on. Ei paljoa vaadita ja tuo tandemi on palasina. Tavallaan voin vielä ymmärtää, jos sisäpiirissä on ollut suuri luotto / usko kavereihin, mutta ei tässä silti mitään lottoa olla pelaamassa.
Nyt ollaan tilanteessa, missä meillä on kauden aikana tolppien välissä (tai luukkua avaamassa) käynyt "kokeilemassa" viisi vai kuusi kassaria, ja silti ollaan tilanteessa, että meillä ei (riippuen Hovisesta) ole edelleenkään maalivahtia. Hienoa..
Eipä ole ihme, ettei ole tullut tällä kaudella käytyä hallilla. Mua kiinnostaa tää homma tällä hetkellä yhtä paljon kuin ilmeisesti meidän pukumiehiäkin. En ole vihainen, mutta todella pettynyt tähän hommaan.
Nyt tässä on toteutunut tai toteutumassa juurikin se pahin skenaario, jota pelkäsin jo joskus viime kesänä siinä vaiheessa, kun tieto Hovisen lopettamisesta julkaistiin ja selvisi se asia, ettei seura ole hankkimassa uutta maalivahtia papin tilalle, vaan lähtee kauteen sillä triolla Taponen-Vinni&Elias.
Mä jo silloin suhtauduin tohon asiaan hyvin skeptisesti ja epäilin ensinnäkin sitä, että pystyykö Taponen kantamaan ihan yksinään sen täyden vastuun siitä ykkösveskarin paikasta. Kuten vielä vahvemmin epäilin sitä, että Vinnistä ja Eliaksesta ei ole tekemään sitä läpimurtoa liigatasolle vielä tällä kaudella.
Muistan kun sanoin tällä palstalla joskus viime kesänä jo sitä, että tämä joukkue tarvisi jonkun varman ykkösveskarin tasoa Metsola, Olkinuora, Ortio ja keitä näitä nyt silloin vapaana olikaan. Kuten sanoin myös sitä, että se varaveskarikaan ei olisi mikään huono valinta, sillä se Taposen epävarmuus oli meillä silloin jo varsin hyvin tiedossa, kuten oli myös se Vinnin kokemattomuus näissä peleissä.
En halua tai koita ylpeillä sillä, että miten mä olin oikeassa ja muut väärässä, mutta muistan vaan silloin kun kovin monet hehkuttivat täällä vielä viime kesänä sitä Vinnin läpilyöntiä liigatasolla ja monet olivat juurikin sitä mieltä, että emme tarvitse tänne ketään veskareita, koska se oma tonttimme on meillä niin hyvässä kunnossa sen Taposen, Vinnin ja Eliaksen myötä.
Nyt tässä on valitettavasti toteutumassa juurikin tämä skenaario, jota jo viime kesänä pelkäsin, eli Taposesta ei ollutkaan ykkösveskarin tontille, eikä ne Vinni ja Elias tehneet vielä kumpikaan mitään läpimurtoa liigatasolle. Kuten epäilin myös sitä, että onko eläkkeeltä palaava Hovinen riittävä vaihtoehto meidän ykkösveskariksi, jos tai kun kakkosveskarina on vain Taponen ja juniorit. Sitten vielä Hovinen jos Hovinen on loukkaantuneena, niin näillä veskareilla on vaan mentävä, niin todennäköisesti kaudesta tuleekin hyvin lyhyt.
Jälkeenpäin on toki aina helppoa sanoa, mutta kun tämä asia on vaan juurikin se, josta niin monet ovat sanoneet jo pidemmän aikaa, niin silti vaan seurajohtomme lähti kauteen tällaisella riskipelillä.