Maalivahdit ja maskit

  • 44 097
  • 109

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Stefan Livillähän on aina ollut todella hienoja maskeja. Oma suosikkini ehdottomasti se Taru Sormusten Herrasta -leffan innoittama The Return of the King -maski jossa Aragornin pärstä oli korvattu käsittääkseni herran omalla naamavärkillä. Daveartin sivuilta niitä Livin maskeja ainakin joskus löytyi ja löytynee varmaan vieläkin. Muita hienoja oli ainakin Lucky Luke -maski ja se kuuluisa Prinsessa Madeleine -maski.

Muita tyylikkäitä maskeja mitä nyt tulee mieleen on Johan Hedbergin Moose -variaatiot, Jamie McLennanin Kiss -henkiset maskit ja lisäksi ne Jeff Hackettin maskit joissa oli jotain ulkojäillä luistelevia hemmoja pipot päässä.


Stefan Liv
Johan Hedberg (Tuo Hedbergin Pirates of the Moosibbian on kyllä aivan järjettömän hieno)
Jamie McLennan
Jeff Hackett


Hienoja maskejahan löytyy nykyisin melkein kaikilta mutta omaperäinen idea on se mikä erottaa loistavat hyvistä.
 
Viimeksi muokattu:

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Daveartin sivuilta niitä Livin maskeja ainakin joskus löytyi ja löytynee varmaan vieläkin.
Hienoja maskejahan löytyy nykyisin melkein kaikilta mutta omaperäinen idea on se mikä erottaa loistavat hyvistä.
Noniin! Selvisikin miksi Lundqvistilla on niin älyttömän tylsän näköinen ja ideaköyhä maski! Ruotsalainen kun on, niin on mennyt tilaamaan tältä Dave"Pro Hockeyn kisa"artilta maskinsa. Kyllähän sen jo näki niissä lehden skaboissa että mies osaa piirtää vain sen helvetin hirven ja jotain muuta pyöreälinjaisesti ja siihen sama pyöreälinjainen teksti. Lopuksi joka paikkaan niitä kiiltävyttä esittäviä tähtiä, ja valmis. Aina sama kaava!

Rangersissa ei juuri ole hienoa maskia Richterin jälkeen näkynyt. Se oli erittäin hieno muinoin, sitten Rangers otti lähes samanlaisen vapaudenpatsaan kakkoslogokseen ja pilasi senkin idean. Nyt kaikki on ollut vaan muunnelmia logoista, booring!

Mitä olette mieltä Norosen varusteista jos hän olisi MM-kisoissa pelannu? Norttiahan ei kisoissa sitten nähty, mutta varusteet hänelle kuitenkin tehtiin valmiiksi. Pelkästään nuilla varusteilla pitäisi paikka joukkueessa aueta.

http://www.goaliepro.com/fi/uutiset/2007/customgrafiikat/Nortti_fin_2007.jpg
Rumat kuin helvetti. Voi tosin näyttää paremmalta käytössä.
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Rangersissa ei juuri ole hienoa maskia Richterin jälkeen näkynyt. Se oli erittäin hieno muinoin, sitten Rangers otti lähes samanlaisen vapaudenpatsaan kakkoslogokseen ja pilasi senkin idean. Nyt kaikki on ollut vaan muunnelmia logoista, booring!

Tuo Richterin design on yksi kaikkien aikojen klassikoista. Sen suunnitteli John "Yona" Fioravanti (East Rochester, NY) jonka kanssa olen valmentanut maalivahteja (Yona on toiminut mm Michiganin yliopiston mv-valmentajana) kesäisin jo 14 vuoden ajan. Yona on tehnyt muutamia designeja aikanaan myös suomalaisille maalivahdeille kuten Lindofrsille ja Sulanderille. Noissa designeissä yhteinen piirre on selkeys. Yonan tekemät kuviot näkyvät katsomoonkin eivätkä ole täynnä pieniä yksityiskohtia joita ei erota yli metrin päähän.

Ensi kautta varten Yona suunnittelee parhaillaan muutamaa uutta designia joista ainakin 1 tulee taas Suomalaisen maalivahdin käyttöön.

Jukka
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No niin, kuvat eetterissä...mainostaisin tässä joskus 1995 tai 1996 maalaamaani salibandymaskia...kun on parikin suosikkipelaajaa niin lopputulosa oli Eddie The Eaglen ja Bill Ranfordin Bruins-maskin sekoitus.

Käytin muistaakseni akryylivärejä eli "öljyttömiä öljyvärejä" ja pensseliä, mutta lopputulos oli ok ja kunnossa vieläkin.

Kotka

Karhu

Vasen puoli.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsekkin tulee paljon maskeja seurattua ja omaa saba-maskia on tullut milloin itse, milloin kavereiden avustamana maalailtua, nykyään on maski on musta jossa oranssit liekit. Jospa uraa tulee vielä jatkettua niin uskon että tämä nämä liekit tulevat olemaan seuraavassakin maskissa.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Oma suosikkini on selkeydessään yllättäen Martyn maski. Samoilla linjoilla menee, kun Felix "the catin" ja Royn Habsin aikainen. Helppo tunnistaa kilometrien päästä. Ei turhia koukeroita...

Myös Turekin Eddie aikanaan oli ihan jees.
 

Liitteet

  • brodeurmask2.jpg
    brodeurmask2.jpg
    51,6 KB · kertaa luettu: 876
  • brodeur.jpg
    brodeur.jpg
    10,8 KB · kertaa luettu: 822

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Komea ja arvostan Niemen kuva-ja teemavalintoja tässä kohtaa erittäin korkealle. Mutta;jotenkin mulla on sellainen fiilis, että iltapäivälehdet käyvät maskista omat uutisointinsa, jahka joku niiden toimittajista sattuu ko. Uutisen joltain kuulemaan. Aihepiiri on liian tunteita herättävä ja joku pääsee taas moralisoimaan. Mutta eipä nyt viedä keskustelua ketjun teeman ohi tämän enempää.
 

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
On muuten älyttömän upea maski. Aiheeltaan todella upea, varsinkin omasta mielestä, koska kunnioitus noita aikoja kohtaan on erittäin suuri. Kaikinpuolin komeimpia maskeja jota olen nähnyt, respect.
 

Fordél

Jäsen
Fontti valinta numeroissa ehkä vähän persiillään, kuvassa näyttää kovasti olevan luvut 1959 - 1940 vaikka vitonenhan taitaa olla kolmonen...

Fontti on oikein hyvä, koska sopii hyvin tohon vanhaan teemaan. Varmasti kun katsoo paremmasta kulmasta niin se on selkeä kolmonen.

Mitä tulee aiheeseen niin itse en valitsisi tällaista aihetta kirveelläkään. Jotenkin väsynyt aihe. Tulee mieleen Suomi Leijona -korut, Kiitos-paidat jne. Mutta toki kun on toteutettu noin hienosti ja laadukkaasti niin nousee tottakai näiden juttujen "yläpuolelle". Ja eikä siinä mitään jos Niemi haluaa tätä asiaa kunnioittaa ja saa siitä itselleen jotain lisätsemppiä.
 
Fontti on oikein hyvä, koska sopii hyvin tohon vanhaan teemaan. Varmasti kun katsoo paremmasta kulmasta niin se on selkeä kolmonen.

Mitä tulee aiheeseen niin itse en valitsisi tällaista aihetta kirveelläkään. Jotenkin väsynyt aihe. Tulee mieleen Suomi Leijona -korut, Kiitos-paidat jne. Mutta toki kun on toteutettu noin hienosti ja laadukkaasti niin nousee tottakai näiden juttujen "yläpuolelle". Ja eikä siinä mitään jos Niemi haluaa tätä asiaa kunnioittaa ja saa siitä itselleen jotain lisätsemppiä.

Niemellä oli aiemmassa maskissaan iso Suomi-leijona, joten tämän kaltainen kuvitus ei ole sinänsä yllätys ja on tavallaan suoraa jatkumoa edelliseen maskiin.

Maskit ovat kuitenkin varsin henkilökohtainen juttu, olettaisin, joten itse ainakin tyydyn arvioimaan maskin tyylikkyyttä noin kokonaisuutena ja siinä tuo Niemen uusi maski on onnistunut oikein hyvin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä tulee aiheeseen niin itse en valitsisi tällaista aihetta kirveelläkään. Jotenkin väsynyt aihe. Tulee mieleen Suomi Leijona -korut, Kiitos-paidat jne.
Osittain samaa mieltä olen kanssasi, nimittäin vaikka historia on mun juttuni ja kunnioitan todella paljon veteraaneja, en koe aihetta sellaiseksi, että sitä nostaisin urheilukentille tai edes ostaisin kovin talvisotahenkisiä vaatteitakaan. Varsinkin tuo Häyhä voi avautuessaan saada aikaan mielensäpahoittamisen ilmapiiriä etenkin venäläisille. Mielenkiintoista seurata, tuleeko tuosta mitään kommenttia. Siis muilta kuin suomalaisilta.

Mutta sitten tulee taas tämä puoli, että henkilökohtaisia juttujahan nuo ovat. Itse toteutus on hieno, ja joskus yläaste- tai lukioikäisenä olisin rakastunut Niemeen välittömästi tuollaisen maskin takia. Idea torjuntataistelusta sopii myös hyvin veskalle.
---

Aloin miettiä, että mitä sitä itse maalauttaisi maskiin, jos noilla tonteilla työskentelisi. Joukkueen logo tietenkin jollain tapaa, mutta enpä tiedä, mitä muuta sitä maskiinsa iskisi. Jotain suomalaisuuteen viittaavaa kuitenkin, koska vaikken leijonakorujen kilinästä suoranaisesti välitä, tykkään kyllä tästä läntistä ja sen historiasta niin paljon, että juureni haluaisin jollain tapaa ilmaista. Vähintään sillä lipulla ja ehkä vaakunaleijonalla takaraivossa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä olen amerikkalaisia urheilutapahtumia seurannut, niin siellä on asevoimat esillä tavalla tai toisella vähän jokaisessa tapahtumassa. Vähän sama homma Kanadassa, jossa Don Cherry vetää kansallisen TV-kanavan NHL-lähetyksissä usein tribuutteja asevoimille ja kaatuneille sotilaille. Tällaista olisi vaikea kuvitella koskaan näkevänsä esim. YLEn urheilulähetyksissä.

Sinällään siis sopinee NHL-vahdin maskin teemaksi, vaikka Suomessa ja yleisemminkin Euroopassa kaikesta sotaan tai patriotismiin/nationalismiin viittaavasta saa suht nopeasti juntin leiman otsaan ja aikaan pahennusta. Ymmärrän ihmisten närkästyksen, kun sotateemaa käytetään jonkun urheilutapahtuman/-tuotteen markkinoimiseen tyyliin Canal+:n viime vuoden MM-kisamainokset, mutta tämä vaikuttaa puhtaalta kunnianosoitukselta, jossa ei ole mitään väärää; kukaan tuskin kiistää sotien merkityksen itsenäisen Suomen nuoressa historiassa.

Mannerheimin naamataulu voi aiheuttaa hämmennystä ja HFBoardsilla joku jo kummasteli (läpällä?), miksi maskissa on Hitlerin kuva.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Aloin miettiä, että mitä sitä itse maalauttaisi maskiin, jos noilla tonteilla työskentelisi. Joukkueen logo tietenkin jollain tapaa, mutta enpä tiedä, mitä muuta sitä maskiinsa iskisi. Jotain suomalaisuuteen viittaavaa kuitenkin, koska vaikken leijonakorujen kilinästä suoranaisesti välitä, tykkään kyllä tästä läntistä ja sen historiasta niin paljon, että juureni haluaisin jollain tapaa ilmaista. Vähintään sillä lipulla ja ehkä vaakunaleijonalla takaraivossa.

Itselle tämä olisi harvinaisen helppo: maskini olisi patrickroymainen (aivan kuten Mikko Tolvasella Kerhossa). Siihen päälle esim. takaraivoon Suomen lippu ja vaikka syntymäkaupungin vaakuna niin maski olisi valmis. En innostu yhtään näistä maskeista, jotka on ängetty täyteen kaikkea sälää. Vielä jos se sälä on kaikenmaailman monsteria, hirviötä jne. niin ei vaan nappaa. Yksinkertainen graafinen ilme on parasta.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Et voi olla tosissasi...

Mutta ei sillä etteikö olisi oikeus olla tuota mieltä. Jokaisella on oma makunsa, mulle tuollaiset yksinkertaiset viritykset ei oikein iske.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikea juttu. Toisaalta maskit ovat henkilökohtaisia esineitä ja kai niissä pelaaja saa itselleen tärkeitä juttuja kuvata. Kuitenkin vaikka arvostan talvisodan veteraaneja ja valkoista kuolemaa suuresti, niin pidän maskia vähintäänkin kliseisenä. Olisi nyt vetänyt vielä Talvisota 1939-1945 ja jonkun kirjoitusvirheen, niin vaikutelma olisi täydellinen. Kyllähän tuosta joku pahastuakin voi. Kukahan vetäisi ekana Che Guevara maskin?

Lisäksi esteettisessä mielessä ihmiset tai muuten liian realistiset kuvat eivät sovi maskeihin tippaakaan, kuten Pekka Tuokkola todistaa Uuno Turhapuron ja Pekka Puupään avulla:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/304582_10152031961880713_1201421158_n.jpg
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Mannerheimin naamataulu voi aiheuttaa hämmennystä ja HFBoardsilla joku jo kummasteli (läpällä?), miksi maskissa on Hitlerin kuva.

Mulle tuo on se mikä tökkii tuossa eniten. Vaikka voisikin olla useitakin syitä kunnioittaa tuota aristokraattista aatelisherraa niin henkilönpalvonta - se että kuljeskellaan kulkueissa ja kannetaan kakskeppisissä suurten johtajien kuvia, pystytellään mausoleumeja ja käydään kumartelemassa patsaille - on minusta viimeisiä asioita jotka kuuluvat vapaaseen, demokraattiseen yhteiskuntaan. Sellaista puolustamassa tuossa sodassa ymmärtääkseni oltiin.
 

Ektar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Boston Bruins
Mannerheimin naamataulu voi aiheuttaa hämmennystä ja HFBoardsilla joku jo kummasteli (läpällä?), miksi maskissa on Hitlerin kuva.

Ihan hyvä heittohan tuo on, eikös Suomi ollut natsisaksan liittolainen toisessa maailmansodassa. Hyvin on kyllä toteutettu tuo maski, kuten nykypäivänä aika moni on todella hienosti tehty on aihe mikä tahansa. Henkilökohtaisesti ei tosin aiheena koske kovin paljoa ja kuten täällä on mainittu niin tuo aihe on vähän kliseinen ja juntti, juuri kaikkien paitojen, korujen ja tatuointien vuoksi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mulle tuo on se mikä tökkii tuossa eniten. Vaikka voisikin olla useitakin syitä kunnioittaa tuota aristokraattista aatelisherraa niin henkilönpalvonta - se että kuljeskellaan kulkueissa ja kannetaan kakskeppisissä suurten johtajien kuvia, pystytellään mausoleumeja ja käydään kumartelemassa patsaille - on minusta viimeisiä asioita jotka kuuluvat vapaaseen, demokraattiseen yhteiskuntaan. Sellaista puolustamassa tuossa sodassa ymmärtääkseni oltiin.

Vapaan, demokraattisen yhteiskunnan puolustamisen lopputuloksia on kuitenkin myös se, että kiekkoilija saa maalata Suomen tasavallan entisen presidentin lärvin maskiinsa ja mennä ansaitsemaan miljoonia samalla kun joku hampaaton kanukki laukoo kiekkoja päin Marskia.

Mannerheimin kuva kiekkomaskissa on aika kaukana henkilönpalvonnasta, mausoleumeista ja patsaiden kumarteluista. Yhtä hyvin voisi väittää, että minä suoritan Ozzy Osbournen, Tony Iommin, Geezer Butlerin ja Bill Wardin henkilöpalvontaa, koska minulla on Black Sabbathin paita päälläni. Ei mutta hetkinen, niinhän minä suoritankin, koska ilman Sabbathia ei olisi metallimusiikkia sen nykymuodossa ja laajuudessa olemassakaan.

Mutta mikään komissaari ei kuitenkaan ole minua tähän pakottanut, ihan itse kannan näiden miesten kasvoja vaatteissani. Ja ihan itse Antti Niemi valitsi maskinsa kuvat, ei siihen kansankomitea pakottanut. Vapaassa demokratiassa pitäisi mielestäni olla oikeus laittaa kypäräänsä tai paitaansa ihan mitkä kasvot tahansa.

Suomi ei tosin täysin vapaa demokratia ole, sillä vaikka kommunismin kauhujen edustajien kuvia (Che tai vaikkapa Stalin) voi pitää ja olla murhamiesten ja tyrannien kuvien avulla vieläpä "tiedostava", niin sopii kokeilla pistää Hitlerin naamaa paitaan ja laskea sekunteja paskalehtien lööppeihin. Täällähän nähdään Hitlerin viiksiä jopa teepannuissakin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomi ei tosin täysin vapaa demokratia ole, sillä vaikka kommunismin kauhujen edustajien kuvia (Che tai vaikkapa Stalin) voi pitää ja olla murhamiesten ja tyrannien kuvien avulla vieläpä "tiedostava", niin sopii kokeilla pistää Hitlerin naamaa paitaan ja laskea sekunteja paskalehtien lööppeihin.
Sehän on demokratiaa ja vapautta, että lehdistö saa kirjoittaa lööppeihin mitä haluavat. En tosin usko, että heitä kenenkään nobodyn paidat kiinnostaisivat.

Mulla olisi ironinen Hitlerin summer tour 1945 -keikkapaita, jonka viimeiset keikat olivat jostain syystä merkitty perutuiksi. Ilmaiseksi sain 20 vuotta sitten, mutta vielä ei ole tullut sopivaa tilaisuutta, johon sen olisin voinut pukea.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No joo, aika kaukana henkilöpalvonnasta tuo Mannerheimin kuva mielestäni on. Marski vain sattuu olemaan yksi sotien ja selviytymistaistelun symboleista. Toki kai hän monelle henkeen ja vereen isämmaan puollustajalle on pyhä henkilö ja kaiken arvostelun ympärillä, mutta siinäkin tapauksessa kai ihan suotava pärstä maskia koristamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös