Maalivahdit ja maskit

  • 44 138
  • 109

Myle#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manitoba Moose, Pökö ja Lellu
Maalivahtien maskien maalaukset ovat aina kiehtoneet minua ja ainakaan searchilla en löytänyt tästä keskustelua joten:

Tässä voitaisiin keskustella maalauksista maalivahtien kasvosuojissa. Omat suosikit, hirveät tekeleet ja muuten vaan mielenkiintoiset maskit käsittelyyn.

Maalivahdin maskin maalaus kertoo yleensä joukkueen ja väritkin ovat samat, mutta monesti niissä on muutakin joka kertoo itse vahdista jotain.

Esimerkiksi Roman Turek ainakin aikanaan käytti Iron Maidenin maskotin Eddien kuvaa maskinsa maalauksen teemana.

Nyt kaikki hyvät jutut maalausten takana tänne ja tietenkin linkkejä hienoihin maskeihin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Aikoinaan keräsin maalivahtikortteja, joita poikani nyt ylläpitää. Näistä korteista pidin, juuri maskien vuoksi. Itseäni miellyttävät yksinkertaiset, ilman kiemuroita maalatut, joista ymmärtää asiayhteyden. Esimerkkeinä. Patrik Roy, punavalkoinen ja canadiens logo. Mike Richter, sinivalkopunainen ja vapaudenpatsas. Kotimaisista. Boris Rousson hämähäkkimaalaus, Boris the spider. Hyvä- ja mielenkiintoinen ketju.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Niin. En tiedä onko Canadiensvahdeilla, joku sääntö, kun kaikilla näyttää olevan, "firmanväreissä ja logo". Tässä vaan kirjaa selaillessa ihmettelen. Yksi tyylikkäimmistä on kaudelta 97-98 Jocelyn Thibault:n kypärä, johon on kuvattu Canadiensin väreissä -70 luvun pelaajan "verkkokypärä", nk. jofan edeltäjä.

Kotimaisista säväyttää, Sakari Lindfors kaudelta 95-96, koko tiikeri ja Kari Takko 94-95, Ässien väreissä ja karhulogot molemmin puolin. Valitettavasti ei ole laitteita laittaa kuvia palstalle, mutta kerran mä vielä hankin ne.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanhemmasta maskikalustosta, jota ei pahemmin koristeltu, on jäänyt erikoisuutena mieleen Urpo Ylösen tapa maalata maskinsa mitalinväriseksi -70 luvun loppuvuosina, elikkä syksyllä maski oli keväällä saadun mitalin värinen. Heti kun Upi lopetti, niin TPS jäi neljänneksi.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Aku Limnell sai Vaasaan tullessaan lempinimekseen "Ankka" ja nyt hänen maskinsa kyljestä löytyy Aku Ankka pirunsarvet päässä ja punaisilla silmillä varustettuna. Muistatteko aikoinaan John Vanbiesbrouckin (En osaa näköjään enää kirjoittaa sen nimeä) maskia 1994 Rangersissa. Ne mehiläiset siinä..
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Itse olen aina pitänyt CuJon maskeista ja niiden maalauksista. Todella hienoja maskeja Detroitissa, Edmontonissa ja Torontossa. Mike Richterin maskista olen myös aina pitänyt, mutta siihen saattaa vaikuttaa se, että kyseessä on oma suosikkijoukkue ja suosikki maalivahti. Jollain tavalla nämä hieman vanhemmat ja yksinkertaisemmat maalaukset myöskin miellyttävät silmää, kuten esimerkiksi Bill Ranfordin Edmontonin ajan maski.

Sm-Liigassa on kyllä menty pahasti alaspäin, kun noihin maskeihin on alettu liimata mainoksia. TPS:llä tuntui olevan vielä joku normimaski, jossa oli sitten nämä tunturin mainokset. Se oli ruma, kuin mikä.
 
Viimeksi muokattu:

Myle#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manitoba Moose, Pökö ja Lellu
Viestin lähetti KPL


Sm-Liigassa on kyllä menty pahasti alaspäin, kun noihin maskeihin on alettu liimata mainoksia. TPS:llä tuntui olevan vielä joku normimaski, jossa oli sitten nämä tunturin mainokset. Se oli ruma, kuin mikä.

Itse olen katsovinani että myös Sinuhe Wallinheimon maskissa on maalattuna falckin mainos.
Menee muuten todella hieno maski aivan pilalle.

Joku viikko sitten kun Sinuhe oli urheilulehden haastattelussa maski kädessä, niin yllättäen oli kädet strategisesti peittämässä tietyn kohdan.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Itse olen periaatteessa tykännyt eniten yksinkertaisista, kuten Royn Habs maski ja Brodeurin Devils maski, mutta Hirschin Vancouver aikaisessa Psyko teemalla varustetussa maskissa oli kanssa jotain...

Friikki olen tavallaan tässä asiassa. Olen keräillyt junnuna just kaiken maailman kortteja ja replika maskeja. Maalannut itsekin pari omaksi huvikseni (halpoihin sählymaskeihin). Toinen taisi muistaakseni olla lukion kuviksen päättötyö!?

Toinen on vaan Brodeur kopio, kun suosikki pelaaja sattuu olemaan.

Toivottavasti joku tuleva Kerhon veska panostaa tuohon ritari teemaan maskin suhteen. Aiheita kun keski-ajalta kyllä löytyy...
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenelläkään tietoa, milloin nuo nykyisenlaiset maskit tulivat käyttöön? Joskus 80-luvulla?

Entä milloin tämä kypärä + tretjak-häkkyrä?

Noita kasvonmyötäisiä maskeja käytettiin kyllä varsin pitkään, taisi niitä joku pitää ainakin vielä 80-luvun alussa.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Lawless
(A) Onko kenelläkään tietoa, milloin nuo nykyisenlaiset maskit tulivat käyttöön? Joskus 80-luvulla?

(B) Entä milloin tämä kypärä + tretjak-häkkyrä?

(C) Noita kasvonmyötäisiä maskeja käytettiin kyllä varsin pitkään, taisi niitä joku pitää ainakin vielä 80-luvun alussa.
Muistin varassa mennään:

(A) 80- ja 90-lukujen vaihteessa.

(B) Yleistyi 70-luvun jälkimmäisellä puoliskolla.

(C) Hävisivät melko nopeasti ihan 80-luvun alussa.

Noihin maskeissa tapahtuneisiin muutoksiin on ainakin jossain vaiheessa vaikuttanut vakuutuskäytäntö, eli jos et käytä uutta ja turvallisempaa maskia, et vahingon sattuessa saa korvauksia.
 

Idefix

Jäsen
Viestin lähetti Lawless
Onko kenelläkään tietoa, milloin nuo nykyisenlaiset maskit tulivat käyttöön? Joskus 80-luvulla?

Liigassa maskia käytti kai ensimmäisenä Jukka Tammi, joka teetti omansa Calgaryn olympialaisten yhteydessä. Taisi olla käytössä viimeistään syksyllä -88.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Täältä löytyy ruotsalaisen David Gunnarssonin maalaamia maskeja. Kerrassaan upeita luomuksia.

Davidhan on tunnettu mm. Johan Hedbergille suunnittelemastaan hirvimaskista.
 
Viimeksi muokattu:

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Korjaisin sen verran tuota "ensimmäisten nykyaikaisten maskien" käyttöönottoa, että ainakin Rauli Sohlman pelasi jo 80-luvun alkupuolella maskilla, jossa oli konseptina kypäräosa, johon oli erikseen kiinnitetty niin sanottu Tretjak-verkko (ilmeisesti Tretjakin itsensä kehittelemä malli, joka vieläkin on käytössä valtaosalla veskareista).

Tämä Sohlmanin maski oli jo ulkonäöltään samanlainen kuin nykyiset.

Hieno linkki tuo hockeymasks.com!

Mielestäni Jarmo "Fadu" Urosen maski kaudelta 1990-1991 oli eräs legendaarisimmista ja hienoimmista koskaan. Yksinkertainen mutta kaunis.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tapparavahti Mika Lehdon maskia on tullut ihmeteltyä jo pitkään. Voiko rumempaa maskia ollakkaan... Kai se on jonkun firman mainosväreissä, tai sitten ei ole kyllä minkäänlaista ideaa maskin maalamisessa ollut!
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti Olkku
Itseäni miellyttävät yksinkertaiset, ilman kiemuroita maalatut, joista ymmärtää asiayhteyden. Esimerkkeinä. Patrik Roy, punavalkoinen ja canadiens logo.
Sama täälä. Itseäni miellyyttää nuo 80-luvun ja 90-luvun alun maskit, missä yksinkertaisesti oli selvästi joukkueen logo tms. Esimerkiksi Ed Belfourin kotka-kypärä, Bill Randfortin Oilers- aiheinen, Ady Moogin karhu (Boston), Tom Barrasson yksinkertaisen simppeli Penguins-kypärä ja samoin Sean Burken Flyers-kypärä, Grant Fuhrilla on yleensä aina ollut tyylikäs kypärä, pelasi hän missä vain ja yksi henkilökohtaisista suosikeistani Fuhrin joukkuetoverilla Darren Puppalla Buffalossa.

Henikökohatiset suosikkini oli Bill Rndford Edmonton ja Darren Puppa Buffalo.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti El Samuel
Kai se on jonkun firman mainosväreissä, tai sitten ei ole kyllä minkäänlaista ideaa maskin maalamisessa ollut!
Thermosol on ostanut mainostilaa kypärstä ja siksi se on maalattu kyseisiin väreihin. Mielestäni vihreä ei sovi ollenkaan perinteisiin väreihin.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Ilveksen Tuukka Poikosella on maskissaan kaksi naista: Karita Tuomola sekä Viivi Avellan.
Poikonen pelaa A-nuorissa ja kuulemma pelikaverit vahtaavat maskia usein.
Idean oli kuulemma saanut Stefan Livin maskista.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti MC61
Korjaisin sen verran tuota "ensimmäisten nykyaikaisten maskien" käyttöönottoa, että ainakin Rauli Sohlman pelasi jo 80-luvun alkupuolella maskilla, jossa oli konseptina kypäräosa, johon oli erikseen kiinnitetty niin sanottu Tretjak-verkko (ilmeisesti Tretjakin itsensä kehittelemä malli, joka vieläkin on käytössä valtaosalla veskareista).
Nyt en ole aivan varma, mitä haet takaa, mutta itse Vladislav Tretjak pelasi tuolla kypärä + häkki (verkko) -yhdistelmällä jo Kanada - Neuvostoliitto -ottelusarjassa vuonna 1972 (Summit series).
 

Myle#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manitoba Moose, Pökö ja Lellu
Tuli kisoja katsellessa mieleen että eikö Suomen maalivahdeilla ole aina aikaisemmin ollut Suomen väreihin maalatut maskit?

Tänä vuonna ei ole ja ainakin Niken kärppämaski ei sovi Suomen asuun.

Olenko ihan väärässä vai onko aikaisemminkin ollut näin?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Irbellä on se ainoa ja oikea, ajaton malli! Siitä tehty todella moderni versio on sama mitä muun muassa käyttää Ukrainan maalivahti, väri tietysti hillityn valkoinen.
 

bunghole

Jäsen
Viestin lähetti TBK
Henikökohatiset suosikkini oli Bill Rndford Edmonton ja Darren Puppa Buffalo.

[OT]Yleensä en ole mikään kielipoliisi mutta jotain rajaa sentään. Ei se nyt niin vaikeaa ole eikä vie edes paljon aikaa että tarkistaisi viestin kirjoitusasun edes suunnilleen. Tulee niitä typoja kaikille mutta jos nyt hieman edes skarppaisi.[/OT]

Ja sitten itse viestiin.

Itse keräsin aikanaan lätkäkortteja joista erityisesti veskareita. Kaikissa pihapeleissä olin maalissa vaikka nykyään onkin lätkässä ja salibandyssä ainoa paikka oikea laita. Silloin (90-luvun alussa) tuli seurattua eri veskareiden maskeja joissa oli myös useita suosikkeja. Vaikka yleensä pidän että yksinkertainen on myös tyylikästä niin aina se ei niin ole maskeissa. Esim. Habseissa logomaskit ovat aina olleet lähes samanlaisia kuten myös "Suomen Habsien" TPS:n maskit. Itse pidän nykyisistä (ammattilaisten) maskeista jotka ovat lähes jokainen kuin taideteoksia itsessään. Maskin ulkonäköön vaikuttaa maalauksen lisäksi sen malli sekä ristikko. Nykyään on yleistynyt kromattu ristikko mikä mielestäni viimeistelee taideteoksen ja sopii lähes kaikkiin maskeihin. Myös ristikon muotoilulla on väliä. Suuret kolmiomaiset aukot silmien kohdalla ovat mielestäni hienommat kuin normaali ristikko jossa on rautoja vain pysty- ja vaaka-asennossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös