Livealbumithan ovat pahimmillaan halpahintaista rahastamista esimerkiksi jo hajonneilla bändeillä ja / tai kuolleilla artisteilla. Pengotaan kaikki saatanan kellarit, löydetään rupinen keikkataltiointi uran alkuvaiheilta ja lykätään ulos komeissa kansissa. Pahin versio on se, että löydetään studiossa/treenikämpällä soitettu livepläjäys, johon editoidaan yleisön ääniä. Tällaiselta postlive -albumilta löytyy mitä todennäköisimmin huonosti soitettua, epävireistä ölinää, joka juuri siksi on alunperinkin jäänyt julkaisematta, sillä artistin kliiniin imagoon ei sovi moinen joutava kasvukipujen aika. Siellä voi olla myös kolmetoistaminuuttinen päin persettä soitettu rumpusoolo, jota huuruinen basisti tukee eri tahtilajissa "kulkevalla" bassolinjallaan. Alunperin soolo on soitettu siksi, että solistilla oli juuri tuolloin menossa Lontoon puhelu takahuoneessa innokkaan fanin kanssa ja yleisölle piti antaa jotain viihdykettä. Myös kitaristit esittelevät usein näillä albumeilla humalassa tunnetusti paranevaa soittotekniikkaansa.
Toisin oli ennen muinoin, jolloin näitä livejuttuja tehtiin samalla pieteetillä kuin (vinyyli)albumeitakin. Listailin tässä ystäväni Aimo Nivaskan kanssa loistavia livealbumeja ja löysimme paljon matskua lähinnä 70- ja 80-luvuilta. Oma suosikkini kautta vuosien on yhä vaan Thin Lizzyn Live and Dangerous oliskohan baut ´77? JUMALEISSÖN mitä meininkiä, tuplakitaratykitystä ja Phil Lynott (RIP) elämänsä vedossa.
Muita mielessä?
(typot)
Toisin oli ennen muinoin, jolloin näitä livejuttuja tehtiin samalla pieteetillä kuin (vinyyli)albumeitakin. Listailin tässä ystäväni Aimo Nivaskan kanssa loistavia livealbumeja ja löysimme paljon matskua lähinnä 70- ja 80-luvuilta. Oma suosikkini kautta vuosien on yhä vaan Thin Lizzyn Live and Dangerous oliskohan baut ´77? JUMALEISSÖN mitä meininkiä, tuplakitaratykitystä ja Phil Lynott (RIP) elämänsä vedossa.
Muita mielessä?
(typot)
Viimeksi muokattu: