Ma 21.4.2014 Tappara - Kärpät, 4. finaali

  • 82 411
  • 353

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Noitarumpu tilanteessa 1-3 näkyy tuolta ylempää. Entä Noitarumpu silloin kun Kärpät vielä johti finaaleita ja kaikki oli auvoa ja aurinkoa?

Äkkiä sitä vaihdettiin yleiseen käsitykseen mukaan, kun ei tullutkaan paraatimarssia.

Alku olikin lupaavampi, mutta mitä pitemmälle mennään sen surkeammaksi muuttuu. Mulla on syyni, miksen ole reaaliajassa otteluseurantaketjussa. Siksi, etten sanoisi kaikkea mahdollista mitä sylki suuhun tuo.
Kuten huomasit kai, kirjoitin, että pelkäsin muuta. Nyt se pelko on alkanut realisoitumaan. Ei tässä käsityksiä ole vaihdettu, tilanteet vain muuttuvat.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voisitko kuvailla tätä taitokiekkoa ja kuinka nimenomaan Oulun Kärpät ovat taitokiekon ilmentymä suomalaisessa jääkiekossa?

Onko kyse taidoista pelata kiekolla vai kiekottomana?

Olisiko mielestäsi Tapparalta "järkevää" peliä, että pyrimme antamaan Kärppien pyöriä omalla puolutusalueella ihan miten se haluaa? Pitäisikö Kärppien pelaajat päästää maalin eteen tekemään irtokiekoista maaleja? Onko Tappara iso ja paha, kun he eivät päästä Kärppiä sinne sektorille, josta Kärpät tykkää maalinsa tehdä?

No ohhoh, kirjako mun tänne pitäisi sepustaa ja kaivaa historian poteroita.Hae itse vanhat pelit. Mulle tavallisena jääkiekon kuluttajana riittää se, mitä näen ja koen ilman hienoja analyyseja.Se lienee oikeuteni täälläkin.Kirjoitelkoot asiasta alan ammattilaiset paremmin.

Kärpät on taitava kiekollinen joukkue, mutta tottakai sen täytyy osata lukea peliä myös silloin, kun kiekko ei ole omilla!Sehän on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Koska Kärpät on myös nopea, niin valitettavan usein alkaa estämispeli vastustajalta ja jäähyjä jää paljon viheltämättä. Kärpät on toisaalta aika tottunut jo tuohon, kun se tapahtuu kaudesta toiseen, joten emme jaksa siitä enää porua edes nostaa. Muotoillen uudelleen sanontaa"silloin, kun sanat loppuvat nousee nyrkki"silloin, kun taito loppuu nousee nyrkki.

Enhän mä ole sanonut, ettei puolustaa saa! Sä tunnut lukevan mua kuin piru Raamattua. Se, millä tavoin se puolustus tapahtuu aiheuttaakin sitten aina välillä polemiikkia.Täälläkin kirjoitetaan jatkuvasti kahvoista, koukuista, yms. Puhtaat taklaukset ovat jees ja niillä kyllä voi saada vastustajan pelin sekoitettua. Kärpät ei ole koskaan mielletty kovin fyysiseksi, vaan olemme pieniä ja vikkeliä nimemme mukaisesti pääasiassa. Se luonnollisesti vaikuttaa tyyliin pelatakin, vai mitä?

Jokaisella joukkueella on oma perussapluunansa, jonka pohjalta kauden strategia laaditaan. Kärpillä se on aina ollut nopeus ja kiekonkäsittelytaito sekä puolustukseen pohjautuva joukkuepeli.Ikävää, jos Kärppien täytyy opetella kahvaamisen alkeet nyt, jotta voi pelata. Eipä tästä aihetta enempään.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä tulee Lukko-sarjaan, niin mielestäni ehkä paras suoritus oli Hakkarainen-Kaukokarilta ensimmäisessä pelissä. Se ei tietenkään raumalaisille ja RD:lle käynyt, kun tiukan linjan seurauksena Tappara hankki liikkeellään Lukolle tukun jäähyjä. Raumalaisten porukoista valitettiin silloin sitä, että kun ei saa pelata ja linja on täysin erilainen kuin Blues-sarjassa (heh, ja taisi joku sanoa, ettei saa taklata. Lukon jäähyistä taisi joku yksittäinen hassu olla taklaustilanteesta)...
Niinno, en tiedä, mitä "raumalaisten porukka" tässä tapauksessa tarkoittaa, mutta ainakin itse kehuin Kaukokari-Hakkarainen -kaksikon suoritusta muilta osin kuin 1-1 -maalin hylkäämisestä.
Sikäli näkisin aika mielenkiintoisena sen, jos joku Lukon kannattaja täällä hirveästi löysästä linjasta itkee. Siis mulle ja varmasti monelle muullekin tapparalaiselle se kävisi toki oikein hyvin, mutta mennään sillä sitten, millä tuomarit viheltävät. Minä olisin valinnut finaaleihin esimerkiksi juuri Hakkaraista ja Kaukokaria ja heidän linjansa.

Kahvaussyytökset nostetaan Tapparaa vastaan aina silloin, kun se menestyy. Eihän niille voi kuin nauraa, kun on pelit itse nähnyt. Osalla ilvesläisistä taitaa olla taas alennuskompleksi jostain, kun niin suututtaa.
Tappara-Lukko -sarjassa asetelma oli se, että Lukon piti enemmän roikkua ja rikkoa peliä, jotta Tappara ei pääsisi toteuttamaan pelisuunnitelmaansa. Tässä sarjassa tilanne on hieman erilainen, kun Tapparalla on vastassa taitokiekkoa pelaava Kärpät. Tappara on toistaiseksi hyödyntänyt erittäin hyvin löysän tuomarilinjan, joka ei juuri hienoja syöttökuvioita ja ylimääräistä näpertelyä suosi.

Ja minulle on tosiaan aivan sama, kumpi voittaa pytyn.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä sarjassa tilanne on hieman erilainen, kun Tapparalla on vastassa taitokiekkoa pelaava Kärpät. Tappara on toistaiseksi hyödyntänyt erittäin hyvin löysän tuomarilinjan, joka ei juuri hienoja syöttökuvioita ja ylimääräistä näpertelyä suosi.

Boldaus lainauksessa minun. Pakko vielä hieman palata tähän. Taitokiekko-termi kun on aika mielenkiintoinen. Jos sillä tarkoittaa sitä, että Kärpät yrittää rakentaa ja Tappara rikkoa, niin se on hyvin kaukana siitä, mitä tässä ottelusarjassa on nähty (pl. ehkä kolmas peli).

Kyllä molemmilla on ollut hetkensä ja molemmat ovat rakentaneet ja vastaavasti rikkoneet vastustajan peliä. Jos katsotaan sitä, miten Tappara pelasi esimerkiksi ensimmäisessä ja toisessa kamppailussa, niin minun on hyvin vaikea nähdä, että se olisi etupäässä lähtenyt rikkomaan Kärppien pelaamista.

Pelaajatyyppien kohdallakin on vähän niin ja näin. Toki Tapparalla on fyysinen osastonsa Greenin, Niemisen, Plihalin ja Kankaanperän johdolla, mutta sitten vastapuolelta löytyy Kukkosta, Kerästä ja Alikoskea. Toki sen allekirjoitan, että Tappara on kokonaisuutena jonkin verran fyysisempi joukkue. Se sitten tarkoittaako fyysisyys välttämättä rikkomista, onkin aivan toinen juttu. Puhdas taklaus on eri asia kuin kiekottoman estäminen ja niin edes päin. Tietysti Kärpät on tainnut voittaa taklaukset ainakin Oulun peleissä.

Rautakorpi ja Marjamäki ajattelevat kiekosta toki hieman verran eri tavalla. Rautakorvella korostuu tunnetusti tilan ja ajan voittaminen sekä kamppailupelaaminen, mutta molemmat joukkueet lähtevät samasta lähtökohdasta eli tiiviistä keskialueesta.

Tällä kaikella haluan sanoa, että tämä median ja muiden luoma myytti taitokiekkoa pelaavista Kärpistä ja fyysisestä Tapparasta pitäisi perustella hieman tarkemmin. Toki eroa on ollut esimerkiksi siinä maalineduspelaamisessa ja kaksinkamppailupelaamisessa Tapparan hyväksi ajoittain, mutta se taas on aivan eri asia kuin se, pelaako joku ns. taitokiekkoa vai ei. Tai "kahvaako" toinen enemmän kuin toinen...Tästä taitokiekosta tulee sitä paitsi aina mieleen se Ilveksen kulunut slogani.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös